Az "egészségtudatos" irodakialakítás
A munkahelyek kialakítása alapvetően befolyásolja, meghatározza a dolgozók egészségi állapotát és teljesítményét. Az irodai munkaszék és munkaasztal helyes, egészséges beállításával már többször foglalkoztunk, de nem feledkezhetünk meg a dolgozót körülvevő munkakörnyezet - térkövetelmények, megvilágítás, tükröződés és fényvisszaverődés, zaj, klíma, sugárzás - kialakításáról sem. Az itt említett fizikai tényezők hatásáról kérdeztük Dr. Németh Editet, a BME Ergonómia és Pszichológia tanszék adjunktusát.
- Egy irodai munkakörnyezetben nemcsak a munkaasztalnak és a munkaszéknek kell ergonomikus kialakításúnak lennie, hanem a dolgozókat körülvevő munkakörnyezetnek is. Az irodai környezetben, a dolgozó és a vállalat közötti kölcsönhatásokkal kapcsolatos vizsgálatok középpontjában általában az épített környezeti tényezők, úgymint a világítás, akusztika a hőmérséklet áll, és mindezen tényezők a dolgozó viselkedésére és teljesítményére gyakorolt hatását vizsgálják.
A vizsgálatok kimutatták, hogy a váz- és izomrendszeri megbetegedések oka többek között a munkahelyi követelmények fokozódása, a több órás számítógépes munka, a megnövekedett stressz és az irodaházak, a munkaállomások kialakításakor megjelenő speciális ergonómiai funkciók hiánya. Továbbá, hogy a munkahelyi eszközök, a fizikai munkakörnyezet, a feladat elvégzéséhez szükséges követelmények, a dolgozók személyisége és az épület jellemzői összességében határozzák meg a dolgozó egészségét és teljesítményét.
A munkaállomások környezeti kialakításakor a megfelelő megvilágítás, hőmérséklet biztosítása, a tükröződésmentes kialakítás, a zavaró légáramok kiküszöbölése, valamint a zajterhelés csökkentése mellett az akadálymentes, biztonságos hozzáférést is biztosítani kell a dolgozók számára. E tényezők komplex megközelítése alapján például ha a dolgozó monitorán képernyős munkavégzéskor tükröződik a fény, a dolgozó a tükröződés csökkentése érdekében a fény útjába hajol, hogy lássa a képernyőt, és hogy a feladatát továbbra is el tudja látni. Így azonban természetellenes testhelyzetet vesz fel, amely kényelmetlen testtartást eredményez, ami az egészségállapotát ronthatja, következésképpen munkateljesítménye is csökkenhet.
- Hogyan kell kialakítani az irodai munkahelyi környezetet különös tekintettel a nagylégterű irodákra és call centerekre?
- A fizikai környezeti tényezők közül a megvilágítás az egyik legkönnyebben befolyásolható környezeti tényező, amely a tevékenység ismeretében könnyen alakítható, tervezhető és szabályozható. A mesterséges megvilágítás kialakításakor a cél a természetes megvilágításhoz közeli hatás elérése, a dolgozó tevékenységeihez és igényeihez való lehető legjobb alkalmazkodás, ezzel is támogatva a személyre szabhatóságot. A természetes hatás elérése érdekében már megjelentek a dinamikus világítási rendszerek, amelyek a munkaidő során a megvilágítás erősségét alig észrevehető módon változtatják meg és a legjobban közelít a természetes napfény hatás eléréséhez, amely a dolgozók közérzetére pozitívan hat. A dinamikus világítás a dolgozó munka- és bioritmusához illeszkedve, hatékonyabb munkavégzést és kisebb stressz terhelést eredményez. A megvilágítás főként a nagylégterű irodákban okoz problémát, ahol az ablak mellett ülők még jól látnak, így nem kapcsolják fel a világítást, az ablaktól messzebb ülők számára, azonban már nem elegendő a fény mennyisége a munkavégzéshez. Így a megvilágítás szabályozhatósága és szakaszolhatósága (az ablakkal párhuzamosan külön-külön kapcsolható) fontos szempont a mesterséges megvilágítás kialakításakor. A call center munkahelyek speciális helyzetet jelentenek, ahol a helyi megvilágítás (asztali lámpa) nagyobb szerepet kap az egyéb számítógépes munkahelyekhez viszonyítva. A call center munkahelyeket általában nagylégterű irodahelyiségekben alakítják ki, ahol - tapasztalataim alapján - a dolgozók az általános megvilágítást nem kapcsolják fel, csak az asztali lámpát. Az asztali lámpa a dolgozók számára feltehetően a munkakörnyezetük feletti kontrolt biztosítja, valamint a személyre szabhatóságot és a személyes teret, mely fontosságára a nagylégteres irodahelyiségek kialakításánál már kitértem.
Egy ergonomikus munkahely kialakításának, szempontjainak sematikus rajza
- Milyen hatása van a klimatikus és akusztikus tényezőknek a teljesítményre?
- Az irodahelyiségek klimatikus tényezőinek hatékonyság vizsgálatai alapján megállapították, hogy a nem megfelelő szellőzés és hűtés-fűtés hatására a dolgozók egészségi állapota rosszabbodhat, és a munkateljesítményük csökkenhet. Az irodai munkakörülmények nem megfelelő kialakítása hatására nő a dolgozói megbetegedések gyakorisága, melynek következtében romlik a dolgozó és a szervezet termelékenysége. A nagylégterű irodákban további probléma, a hőmérséklet beállíthatósági lehetőségeinek személyre szabhatóságának hiánya. A klimatikus tényezők vizsgálata keretében megállapítható, hogy a friss levegő utánpótlása nyitható ablakok segítségével nagymértékben javítja a dolgozók közérzetét. A levegő minőségének vizsgálatakor előtérbe került az illatok irodai munkakörnyezetben való megjelenése is és hatásainak vizsgálata.
Az eredmények alapján elmondható, hogy a citrusféle illatok oldják a feszültséget és csökkentik a szellemi fáradtságot, a nyugtalanságot, a szorongást és a fejfájást. Nagylégterű irodákban a különböző illatok megjelenése a stressz terhelés csökkentése mellett befolyásolhatja a dolgozók egészségét is. Laboratóriumi vizsgálatok keretében adatbeviteli munkakör dolgozóival előre meghatározott számolási és monotonitás vizsgálatokat végeztek, amely alapján megállapították, hogy a nyugtató illatok a termelékenység javításához járulnak hozzá, míg az élénkítő illatok a munkaterhelés csökkentéséhez.
A környezeti tényezők közül az akusztikus környezet nem megfelelő kialakítása, a nagy zajterhelés, negatív pszichikus hatásokkal jár, akkor is, ha a dolgozók már észre sem veszik a terhelést. Az irodák kialakításának fejlődése alatt megfigyelhető volt a hangos gépek kihelyezése az irodahelyiségből, amely hatására jelentek meg például fénymásoló helyiségek. További megoldásként jelent meg a nagylégterű irodákban, a kis "fénymásoló szigetek" kialakítása, amelyeket hangelnyelő paravánokkal választottak le annak érdekében, hogy a gépek által keltett zaj, ezáltal a fénymásoló közelében ülő dolgozókat érő zajterhelést csökkentse. Például, hogy ne zavarja a dolgozót a fénymásolónál összegyűlő kollégák mozgása és beszélgetése. A századforduló óta az irodahelyiségek, főként nagylégterű irodák, háttér zajának "maszkolása" érdekében különböző, a vegetatív idegrendszert nem befolyásoló háttérzenék lejátszásával próbálkoznak a kutatók. Irodai környezetben a zenehallgatás pozitív hatásaként említik például, hogy csökkenti a feszültséget és monoton munkavégzéskor fenntartja a dolgozó figyelmét, amely segíti a termelékenységet. A munka világában a zene koncentrációs készséget növelő hatása minden dolgozóra másként hat, amely a dolgozók személyiségének eltérésével magyarázható. Mégis, igen nagy számban vannak azok a munkavállalók, akik azt vallják, hogy zenét hallgatva sokkal jobban tudnak koncentrálni, és például a monoton feladatokat is könnyebben tudják elvégezni.
A téma feldolgozásában a BME Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Ergonómia és Pszichológia Tanszékének munkatársai voltak a szerző segítségére.
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
A munkahelyi stressz és a mentális kimerültség soha nem látott szintre emelkedett és a legtöbb hiányzás mögött lelki megterhelés áll. A... Teljes cikk
Immár tudományosan is igazolt, hogy a hét közbeni kialvatlanságot a hétvégi „pótló” pihenés kompenzálhatja, javítja a közérzetet, csökkenti... Teljes cikk
A mellrák diagnózisa nemcsak az érintett életét forgatja fel, hanem hatással van a környezetére és a munkahelyi közösségre is. Ilyenkor nem a... Teljes cikk
- Nézz be, így néz ki az AutoWallis új irodája 2 hónapja
- Kontárok lepték el a klímaszerelő szakmát – így verik át a megrendelőket 2 hónapja
- Már épül a H2Offices irodaegyüttes második épülete 2 hónapja
- Kiderült, mitől lesz ideális egy iroda 2025-ben 2 hónapja
- Külföldi kollégák felvétele egyszerűbben, gyorsabban, biztonságosabban 2 hónapja
- Súlyos munkavédelmi mulasztásokat tártak fel a Woltnál 2 hónapja
- A flexibilis irodáké a jövő? 2 hónapja
- Már minden régióban pályázhatnak a hazai kkv-k munkavédelmi eszközök beszerzésére 3 hónapja
- Embertelen leépítés a magánkórházban: a dolgozók tíz százalékát elküldték 3 hónapja
- Hibrid munkavégzés és az irodák új szerepe 3 hónapja
- Indul a GINOP Plusz "Munkakörülmények fejlesztése" kiemelt projekt 3 hónapja

Egy CEO naplója - a világ egyik legnépszerűbb podcastja