Mészáros Etelka
Megjelent: 11 éve

Az "egészségtudatos" irodakialakítás

A munkahelyek kialakítása alapvetően befolyásolja, meghatározza a dolgozók egészségi állapotát és teljesítményét. Az irodai munkaszék és munkaasztal helyes, egészséges beállításával már többször foglalkoztunk, de nem feledkezhetünk meg a dolgozót körülvevő munkakörnyezet - térkövetelmények, megvilágítás, tükröződés és fényvisszaverődés, zaj, klíma, sugárzás - kialakításáról sem. Az itt említett fizikai tényezők hatásáról kérdeztük Dr. Németh Editet, a BME Ergonómia és Pszichológia tanszék adjunktusát.

- Hogyan befolyásolja a dolgozók teljesítményét az irodai környezet?

- Egy irodai munkakörnyezetben nemcsak a munkaasztalnak és a munkaszéknek kell ergonomikus kialakításúnak lennie, hanem a dolgozókat körülvevő munkakörnyezetnek is. Az irodai környezetben, a dolgozó és a vállalat közötti kölcsönhatásokkal kapcsolatos vizsgálatok középpontjában általában az épített környezeti tényezők, úgymint a világítás, akusztika a hőmérséklet áll, és mindezen tényezők a dolgozó viselkedésére és teljesítményére gyakorolt hatását vizsgálják.

A vizsgálatok kimutatták, hogy a váz- és izomrendszeri megbetegedések oka többek között a munkahelyi követelmények fokozódása, a több órás számítógépes munka, a megnövekedett stressz és az irodaházak, a munkaállomások kialakításakor megjelenő speciális ergonómiai funkciók hiánya. Továbbá, hogy a munkahelyi eszközök, a fizikai munkakörnyezet, a feladat elvégzéséhez szükséges követelmények, a dolgozók személyisége és az épület jellemzői összességében határozzák meg a dolgozó egészségét és teljesítményét.

A munkaállomások környezeti kialakításakor a megfelelő megvilágítás, hőmérséklet biztosítása, a tükröződésmentes kialakítás, a zavaró légáramok kiküszöbölése, valamint a zajterhelés csökkentése mellett az akadálymentes, biztonságos hozzáférést is biztosítani kell a dolgozók számára. E tényezők komplex megközelítése alapján például ha a dolgozó monitorán képernyős munkavégzéskor tükröződik a fény, a dolgozó a tükröződés csökkentése érdekében a fény útjába hajol, hogy lássa a képernyőt, és hogy a feladatát továbbra is el tudja látni. Így azonban természetellenes testhelyzetet vesz fel, amely kényelmetlen testtartást eredményez, ami az egészségállapotát ronthatja, következésképpen munkateljesítménye is csökkenhet.

- Hogyan kell kialakítani az irodai munkahelyi környezetet különös tekintettel a nagylégterű irodákra és call centerekre?

- A fizikai környezeti tényezők közül a megvilágítás az egyik legkönnyebben befolyásolható környezeti tényező, amely a tevékenység ismeretében könnyen alakítható, tervezhető és szabályozható. A mesterséges megvilágítás kialakításakor a cél a természetes megvilágításhoz közeli hatás elérése, a dolgozó tevékenységeihez és igényeihez való lehető legjobb alkalmazkodás, ezzel is támogatva a személyre szabhatóságot. A természetes hatás elérése érdekében már megjelentek a dinamikus világítási rendszerek, amelyek a munkaidő során a megvilágítás erősségét alig észrevehető módon változtatják meg és a legjobban közelít a természetes napfény hatás eléréséhez, amely a dolgozók közérzetére pozitívan hat. A dinamikus világítás a dolgozó munka- és bioritmusához illeszkedve, hatékonyabb munkavégzést és kisebb stressz terhelést eredményez. A megvilágítás főként a nagylégterű irodákban okoz problémát, ahol az ablak mellett ülők még jól látnak, így nem kapcsolják fel a világítást, az ablaktól messzebb ülők számára, azonban már nem elegendő a fény mennyisége a munkavégzéshez. Így a megvilágítás szabályozhatósága és szakaszolhatósága (az ablakkal párhuzamosan külön-külön kapcsolható) fontos szempont a mesterséges megvilágítás kialakításakor. A call center munkahelyek speciális helyzetet jelentenek, ahol a helyi megvilágítás (asztali lámpa) nagyobb szerepet kap az egyéb számítógépes munkahelyekhez viszonyítva. A call center munkahelyeket általában nagylégterű irodahelyiségekben alakítják ki, ahol - tapasztalataim alapján - a dolgozók az általános megvilágítást nem kapcsolják fel, csak az asztali lámpát. Az asztali lámpa a dolgozók számára feltehetően a munkakörnyezetük feletti kontrolt biztosítja, valamint a személyre szabhatóságot és a személyes teret, mely fontosságára a nagylégteres irodahelyiségek kialakításánál már kitértem.

Egy ergonomikus munkahely kialakításának, szempontjainak sematikus rajza



- Milyen hatása van a klimatikus és akusztikus tényezőknek a teljesítményre?

- Az irodahelyiségek klimatikus tényezőinek hatékonyság vizsgálatai alapján megállapították, hogy a nem megfelelő szellőzés és hűtés-fűtés hatására a dolgozók egészségi állapota rosszabbodhat, és a munkateljesítményük csökkenhet. Az irodai munkakörülmények nem megfelelő kialakítása hatására nő a dolgozói megbetegedések gyakorisága, melynek következtében romlik a dolgozó és a szervezet termelékenysége. A nagylégterű irodákban további probléma, a hőmérséklet beállíthatósági lehetőségeinek személyre szabhatóságának hiánya. A klimatikus tényezők vizsgálata keretében megállapítható, hogy a friss levegő utánpótlása nyitható ablakok segítségével nagymértékben javítja a dolgozók közérzetét. A levegő minőségének vizsgálatakor előtérbe került az illatok irodai munkakörnyezetben való megjelenése is és hatásainak vizsgálata.

Az eredmények alapján elmondható, hogy a citrusféle illatok oldják a feszültséget és csökkentik a szellemi fáradtságot, a nyugtalanságot, a szorongást és a fejfájást. Nagylégterű irodákban a különböző illatok megjelenése a stressz terhelés csökkentése mellett befolyásolhatja a dolgozók egészségét is. Laboratóriumi vizsgálatok keretében adatbeviteli munkakör dolgozóival előre meghatározott számolási és monotonitás vizsgálatokat végeztek, amely alapján megállapították, hogy a nyugtató illatok a termelékenység javításához járulnak hozzá, míg az élénkítő illatok a munkaterhelés csökkentéséhez.

A környezeti tényezők közül az akusztikus környezet nem megfelelő kialakítása, a nagy zajterhelés, negatív pszichikus hatásokkal jár, akkor is, ha a dolgozók már észre sem veszik a terhelést. Az irodák kialakításának fejlődése alatt megfigyelhető volt a hangos gépek kihelyezése az irodahelyiségből, amely hatására jelentek meg például fénymásoló helyiségek. További megoldásként jelent meg a nagylégterű irodákban, a kis "fénymásoló szigetek" kialakítása, amelyeket hangelnyelő paravánokkal választottak le annak érdekében, hogy a gépek által keltett zaj, ezáltal a fénymásoló közelében ülő dolgozókat érő zajterhelést csökkentse. Például, hogy ne zavarja a dolgozót a fénymásolónál összegyűlő kollégák mozgása és beszélgetése. A századforduló óta az irodahelyiségek, főként nagylégterű irodák, háttér zajának "maszkolása" érdekében különböző, a vegetatív idegrendszert nem befolyásoló háttérzenék lejátszásával próbálkoznak a kutatók. Irodai környezetben a zenehallgatás pozitív hatásaként említik például, hogy csökkenti a feszültséget és monoton munkavégzéskor fenntartja a dolgozó figyelmét, amely segíti a termelékenységet. A munka világában a zene koncentrációs készséget növelő hatása minden dolgozóra másként hat, amely a dolgozók személyiségének eltérésével magyarázható. Mégis, igen nagy számban vannak azok a munkavállalók, akik azt vallják, hogy zenét hallgatva sokkal jobban tudnak koncentrálni, és például a monoton feladatokat is könnyebben tudják elvégezni.

A téma feldolgozásában a BME Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Ergonómia és Pszichológia Tanszékének munkatársai voltak a szerző segítségére.
  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI?info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Mozgás ide vagy oda, kimutatták, hány óra ülőmunka káros menthetetlenül az egészségre

Azt már eddig is tudtuk, hogy az emberi test mozgásra termett, és a sok ülés egyértelműen káros az egészségünkre. A San Diegói Kaliforniai Egyetem... Teljes cikk

Új trend terjed a munkaidő-beosztásban: dolgozz akkor, amikor a teljesítőképességed csúcsán vagy

Bagoly vagy pacsirta? – mindenki hallotta már a kérdést és be is tudja sorolni saját magát valamelyik táborba. Nem ördögtől való tehát az a... Teljes cikk

19 vezérigazgató halt meg tavaly munka közben - jobb "vállalati atlétává" kell válni

Tavaly 19 vezérigazgató halt meg munka közben, de a szám ennél több is lehet. Egyre összetettebb, egyre gyorsabban változó világunkban soha nem volt... Teljes cikk