Mészáros Etelka
Megjelent: 13 éve

Az eLearning magyarországi helyzete

images

- Az eLearning fogalmát sokféleképpen definiálták már - kezdi a téma fogalommagyarázatával Wagner Balázs az MTA SZTAKI eLearning osztályvezetője. - Mivel nagyon sok mindent értenek alatta, ezért az elhangzó definíciók leginkább attól függenek, hogy ki milyen aspektusból vizsgálja a fogalmat. Tekintve, hogy intézetünk leginkább technológia oldalról közelít hozzá, ezért mi általános értelmezése alatt azt a technológiával és módszertannal alátámasztott interaktív tanulási folyamatot értjük, ahol a tananyag, az oktató (mentor, tutor) és a hallgató kapcsolata, informatikai eszközök segítségével valósul meg - fejtette ki az MTA SZTAKI eLearning osztályvezetője.

Az eLearning rendszerek összetevői

Az eLearning rendszer legfontosabb eleme az LMS -Learning Management System, hiszen ez teremti meg a kapcsolatot a hallgató, a tutor, illetve az elektronikus tananyag között - folytatja az osztályvezető. Az oktatási keretrendszernek fordított LMS-nek központi szereppel bír, hiszen a regisztrált hallgatók ezen keresztül férhetnek csak hozzá a számukra kijelölt tananyagokhoz, továbbá a keretrendszer regisztrálja a hallgatók aktivitását, mint például: mennyi időt szántak egy-egy tananyagoldal tanulmányozására, milyen eredményekkel végezték el a teszteket. A hallgatók tanulását segítő tutor számára szintén biztosít olyan eszközöket, (chat, email, fórum) amelyek megkönnyítik a több irányú kommunikációt. - Nem szabad elfeledkezni az eLearning tananyagokról sem, nem keverendők össze a hagyományos tankönyvek elektronikus változatával-, amelyek interaktív elemekkel segítik a tananyag egyéni feldolgozását - nyomatékosítja a szakértő.

Az eLearning és a távoktatás közötti különbség

A távoktatás a nevéből is adódóan, egyfajta távolságot jelent a hallgatók és tanár között, amikor a hallgatók nyomtatott tananyagokat kapnak kézhez, és távolról küldik be dolgozataikat. Ezzel szemben az eLearning egy másik eszközrendszerrel: a számítógép, illetve a hálózatok használatával oldja meg mindezt.

Az elektronikus oktatás legfontosabb összetevői

Simonics István projektmenedzser azon a véleményen van, hogy az egyik legfontosabb tényező az önálló tanulási módszer szerint megszerkesztett tananyag, és a hordozó közeg, amely lehet CD ROM, DVD, internet vagy intranet. - Ha a mai kornak és fejlettségi szintnek megfelelő elektronikus oktatásról beszélünk, akkor a hangsúly az intranetre és internetre helyezendő - véli a projektmenedzser, aki szerint fontos kiemelni a tanulás támogatását, a már előbbiekben említett keretrendszert; a tutort, az elektronikus vagy személyes konzultációkat.

Az eLearning magyarországi helyzete

Az MTA SZTAKI eLearning osztályvezetője szerint az erősségek közé tartozik a jól felkészült tartalom- és informatikai fejlesztő szakembergárda, a magas fokú felhasználói érdeklődés, a technikai befogadáshoz szükséges eszközök és technológia megléte, a szabad felhasználású keretrendszerek; a szélessávú internet. Wagner Balázs a lehetőségek között említette a széles körű alkalmazást az iskolarendszerű oktatás minden szintjén. A szakértő a magyarországi rendszer gyengepontjának minősítette a fejlesztés forráshiányát, a kevés tananyagfejlesztőt, az általánosan elfogadott minőségbiztosítási rendszer, a fejlesztés, valamint az alkalmazás motivációjának hiányát. Az osztályvezető megemlítette még a piacon fellelhető tananyagokat tartalmazó központi adatbázis hiányát is, amelynek következtében redundáns tartalmak születnek. - Még mindig magasak a tananyag-fejlesztési költségek. És ha nem zárkózunk fel az EU tagországokban alkalmazott szinthez, könnyen lemaradhatunk - sorolta a veszélyeket a szakértő.

Az eLearning fogadtatása a vállalatokon belül

- Olyan nagyvállalatok, mint a posta, a telefonszolgáltatók, a BKV, a biztosítók már felismerték, hogy a belső képzésükben helye van az elektronikus oktatásnak - folytatja Simonics István, hozzátéve: ugyanakkor a szokások miatt az átállás lassú és nehézkes. A dolgozók általában nyitottak, bár nem szívesen változtatnak az addig megszokott tanulási módszereken, de különböző motivációs eszközökkel lehet ezen segíteni. Ilyen motiváció lehet, hogy nincs már hagyományos tananyag az adott témakörben, otthoni internet támogatása, nyitott tanulási központok kialakítása stb.

Arra kérdésre, hogy min múlik az elektronikus oktatás sikere a szakértő azt válaszolta, hogy ha ezzel az eszközzel megtanulható a tananyag, szeretik a felhasználók, és ha sikeresen le tudnak vizsgázni, akkor nyert ügyük van.

Mikor jó az eLearning tananyaga?

Ha felhasználóbarát, szívesen tanulják a tanulók, érdekes, leköti a figyelmet, modulárisan felépített, saját időbeosztás szerint tanulható, visszajelzést ad és nyomon követi az előre haladást. Fontos, hogy lényegre törő legyen, és minden lehetséges és szükséges ponton multimédia elemekkel támogassa az ismeretek elsajátítását. Semmiképpen sem elég a nyomtatott tananyagok digitalizált változatát alkalmazni a képzésben - fejti ki Wagner Balázs.

Néhány kritikus megjegyzés illeti az eLearninget az oktatási szakértelem hiánya miatt. Erre a problémára az MTA SZTAKI tananyagkészítő, oktató tanfolyamot szervezett. - Részletesen kidolgozott tematikával nagyvállalati megrendelésre képeztünk ki számos munkatársat ebben az évben. A tanfolyam során egyébként bemutatjuk a tanulás pedagógiai, pszichológiai hátterét, a tananyagfejlesztés módszerét, a multimédia elemek előállításának módját és az elektronikus tananyagok szerkesztésének menetét. Az ily módon kiképzett munkatársak vállalataikon belül szakértelmükkel támogatják az eLearning cégen belüli megjelenését, és mint felkészült megrendelők jelennek meg az elektronikus oktatási piacon - mondta Wagner Balázs.

Egyébként minden típusú cégnél meg lehet találni az előnyeit az elektronikus oktatásnak - folytatja Simonics István. - A tananyag-készítés költsége magas, ezért is fontos az alapos célcsoport elemzés, hogy egyáltalán megtérül-e ez a fejlesztési költség. Az eLearning alkalmazások viszonylag alacsony költségek mellett bevezethetők, főként, ha a nyílt forráskódú szoftvereket részesítjük előnyben.

Az eLearning szerepe az Európai Unióban

- Az Európai Unióban az eLearning megítélése nem egyértelmű. Az elmúlt időszakban számtalan pályázati forrást használtak eLearning fejlesztésekre, de ezek felhasználása és elterjesztése nem volt elég hatékony, így ma már közvetlen eLearning fejlesztési támogatás nincs.

Az eLearninget ösztönző programoknak kiemelt szerepük van az ÚMFT- ben (Új Magyarország Fejlesztési Terv) a TÁMOP, illetve TIOP pályázatokban - fejezi be Wagner Balázs.

Mészáros Etelka
  • 2021.10.28Távmunka, home-office - eltérő jogi álláspontok - eltérő munkajogi gyakorlatok. Hol hibázhatunk? Rizikók és irányok. Dr. Fodor T. Gábor elismert munkajogász, munkajogi előadó hazai és nemzetközi szinten munkajogi tárgyú cikkek szerzője. Előadásában a Covid19 járványhelyzet kapcsán felmerülő kérdések, tapasztalatok, munkajogi gyakorlatok kerülnek előtérbe, ide értve a home office és távmunka sajátosságait, különbségeit, de szóba kerülnek a veszélyhelyzetet követő időszak várható munkajogi aspektusai is. Részletek Jegyek
  • 2021.11.03A transzformatív tanulás-fejlesztés mestere – november 3-10-17. Építse fel korszerű L&D folyamatát és generáljon valódi változásokat a szervezete életében, képzésünk segítségével! Részletek Jegyek
  • 2021.11.23Folyamatmenedzsment képzés A képzés célja a folyamatfejlesztés lépéseinek és módszereinek áttekintése, az alapvető folyamatelemzési és folyamatfejlesztési technikák megismerése és konkrét feladatokon, esettanulmányokon keresztül történő begyakorlása. A folyamatmenedzsment képzési program 3 modulból áll: Folyamatmenedzsment alapképzés (Business Process Management), Folyamat teljesítménymérés, folyamatcontrolling (Business Process Control) és Folyamatfejlesztés (Business Process Improvement). A képzések egymásra épülnek, a képzések alapját a BPM képzés adja meg, erre épül rá a BPC, majd végül a BPI képzés. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Pályaválasztási kiállítást rendeznek ma és holnap a Budapesti Olimpiai Központban

A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) részvételével és kiemelt támogatásával rendezik meg október 19-20. között a SzakMÁzz! Budapest 2021... Teljes cikk

Pedagógus utánpótlás: Fontos újdonságok a Klebelsberg ösztöndíjprogramban

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) javaslatára az eddigieknél többen részesülhetnek a pedagógus utánpótlást támogató Klebelsberg... Teljes cikk

Középiskolásoknak hirdet programozóversenyt a BM és a NISZ

Kódolj határok nélkül! címmel harmadszor hirdet programozóversenyt középiskolásoknak a Belügyminisztérium és Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató (NISZ) Zrt. Teljes cikk