Az eLearning magyarországi helyzete
Az információs társadalom egyik alapvető tétele az élethosszig tartó tanulás. A tanulás életformává válik, és ha munka mellett végezzük, jelentős időráfordítást igényel. Éppen ezért új, alternatív oktatási módszerek váltak szükségessé, mint például az elektronikus oktatás. Az elektronikus oktatás egyik formájáról, az eLearningről kérdeztük az MTA SZTAKI eLearning szakértőit.
Az eLearning rendszerek összetevői
Az eLearning rendszer legfontosabb eleme az LMS -Learning Management System, hiszen ez teremti meg a kapcsolatot a hallgató, a tutor, illetve az elektronikus tananyag között - folytatja az osztályvezető. Az oktatási keretrendszernek fordított LMS-nek központi szereppel bír, hiszen a regisztrált hallgatók ezen keresztül férhetnek csak hozzá a számukra kijelölt tananyagokhoz, továbbá a keretrendszer regisztrálja a hallgatók aktivitását, mint például: mennyi időt szántak egy-egy tananyagoldal tanulmányozására, milyen eredményekkel végezték el a teszteket. A hallgatók tanulását segítő tutor számára szintén biztosít olyan eszközöket, (chat, email, fórum) amelyek megkönnyítik a több irányú kommunikációt. - Nem szabad elfeledkezni az eLearning tananyagokról sem, nem keverendők össze a hagyományos tankönyvek elektronikus változatával-, amelyek interaktív elemekkel segítik a tananyag egyéni feldolgozását - nyomatékosítja a szakértő.
Az eLearning és a távoktatás közötti különbség
A távoktatás a nevéből is adódóan, egyfajta távolságot jelent a hallgatók és tanár között, amikor a hallgatók nyomtatott tananyagokat kapnak kézhez, és távolról küldik be dolgozataikat. Ezzel szemben az eLearning egy másik eszközrendszerrel: a számítógép, illetve a hálózatok használatával oldja meg mindezt.
Az elektronikus oktatás legfontosabb összetevői
Simonics István projektmenedzser azon a véleményen van, hogy az egyik legfontosabb tényező az önálló tanulási módszer szerint megszerkesztett tananyag, és a hordozó közeg, amely lehet CD ROM, DVD, internet vagy intranet. - Ha a mai kornak és fejlettségi szintnek megfelelő elektronikus oktatásról beszélünk, akkor a hangsúly az intranetre és internetre helyezendő - véli a projektmenedzser, aki szerint fontos kiemelni a tanulás támogatását, a már előbbiekben említett keretrendszert; a tutort, az elektronikus vagy személyes konzultációkat.
Az eLearning magyarországi helyzete
Az MTA SZTAKI eLearning osztályvezetője szerint az erősségek közé tartozik a jól felkészült tartalom- és informatikai fejlesztő szakembergárda, a magas fokú felhasználói érdeklődés, a technikai befogadáshoz szükséges eszközök és technológia megléte, a szabad felhasználású keretrendszerek; a szélessávú internet. Wagner Balázs a lehetőségek között említette a széles körű alkalmazást az iskolarendszerű oktatás minden szintjén. A szakértő a magyarországi rendszer gyengepontjának minősítette a fejlesztés forráshiányát, a kevés tananyagfejlesztőt, az általánosan elfogadott minőségbiztosítási rendszer, a fejlesztés, valamint az alkalmazás motivációjának hiányát. Az osztályvezető megemlítette még a piacon fellelhető tananyagokat tartalmazó központi adatbázis hiányát is, amelynek következtében redundáns tartalmak születnek. - Még mindig magasak a tananyag-fejlesztési költségek. És ha nem zárkózunk fel az EU tagországokban alkalmazott szinthez, könnyen lemaradhatunk - sorolta a veszélyeket a szakértő.
Az eLearning fogadtatása a vállalatokon belül
- Olyan nagyvállalatok, mint a posta, a telefonszolgáltatók, a BKV, a biztosítók már felismerték, hogy a belső képzésükben helye van az elektronikus oktatásnak - folytatja Simonics István, hozzátéve: ugyanakkor a szokások miatt az átállás lassú és nehézkes. A dolgozók általában nyitottak, bár nem szívesen változtatnak az addig megszokott tanulási módszereken, de különböző motivációs eszközökkel lehet ezen segíteni. Ilyen motiváció lehet, hogy nincs már hagyományos tananyag az adott témakörben, otthoni internet támogatása, nyitott tanulási központok kialakítása stb.
Arra kérdésre, hogy min múlik az elektronikus oktatás sikere a szakértő azt válaszolta, hogy ha ezzel az eszközzel megtanulható a tananyag, szeretik a felhasználók, és ha sikeresen le tudnak vizsgázni, akkor nyert ügyük van.
Mikor jó az eLearning tananyaga?
Ha felhasználóbarát, szívesen tanulják a tanulók, érdekes, leköti a figyelmet, modulárisan felépített, saját időbeosztás szerint tanulható, visszajelzést ad és nyomon követi az előre haladást. Fontos, hogy lényegre törő legyen, és minden lehetséges és szükséges ponton multimédia elemekkel támogassa az ismeretek elsajátítását. Semmiképpen sem elég a nyomtatott tananyagok digitalizált változatát alkalmazni a képzésben - fejti ki Wagner Balázs.
Néhány kritikus megjegyzés illeti az eLearninget az oktatási szakértelem hiánya miatt. Erre a problémára az MTA SZTAKI tananyagkészítő, oktató tanfolyamot szervezett. - Részletesen kidolgozott tematikával nagyvállalati megrendelésre képeztünk ki számos munkatársat ebben az évben. A tanfolyam során egyébként bemutatjuk a tanulás pedagógiai, pszichológiai hátterét, a tananyagfejlesztés módszerét, a multimédia elemek előállításának módját és az elektronikus tananyagok szerkesztésének menetét. Az ily módon kiképzett munkatársak vállalataikon belül szakértelmükkel támogatják az eLearning cégen belüli megjelenését, és mint felkészült megrendelők jelennek meg az elektronikus oktatási piacon - mondta Wagner Balázs.
Egyébként minden típusú cégnél meg lehet találni az előnyeit az elektronikus oktatásnak - folytatja Simonics István. - A tananyag-készítés költsége magas, ezért is fontos az alapos célcsoport elemzés, hogy egyáltalán megtérül-e ez a fejlesztési költség. Az eLearning alkalmazások viszonylag alacsony költségek mellett bevezethetők, főként, ha a nyílt forráskódú szoftvereket részesítjük előnyben.
Az eLearning szerepe az Európai Unióban
- Az Európai Unióban az eLearning megítélése nem egyértelmű. Az elmúlt időszakban számtalan pályázati forrást használtak eLearning fejlesztésekre, de ezek felhasználása és elterjesztése nem volt elég hatékony, így ma már közvetlen eLearning fejlesztési támogatás nincs.
Az eLearninget ösztönző programoknak kiemelt szerepük van az ÚMFT- ben (Új Magyarország Fejlesztési Terv) a TÁMOP, illetve TIOP pályázatokban - fejezi be Wagner Balázs.
Mészáros Etelka
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
Az elmúlt hónapokban, amikor beültünk egy-egy céges nyelvórára, egyre gyakrabban hallottuk ezt a mondatot a résztvevőktől: "Most már a ChatGPT... Teljes cikk
A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) 2024-ben folyamatosan hangsúlyt fektetett a szakképzésben résztvevő SNI-tanulók duális képzésben való... Teljes cikk
A budapesti Szent István Gimnázium 12. osztályos diákja, Keresztély Zsófia sikeresen felvételizett a világ egyik legjobb - egyes listák szerint a... Teljes cikk
- Mire figyelj, ha játékfejlesztő szakembert keresel? 8 hónapja
- Karrierváltás: online marketingesek kaptak szakmai útmutatót 9 hónapja
- Mennyit lehet keresni az informatikai szektorban? Pozíciók, területek szerint 11 hónapja
- Már négy év után 1,1 milliót lehet keresni ebben az informatikai szakmában 11 hónapja
- A legkeresettebb IT szakmák a jövőben: itt a lista 11 hónapja
- De értik a szavunkat? 12 hónapja
- Informatika magántanár 12 hónapja
- Eddigi legjobb eredményét érte el a magyar csapat a Közép-Európai Informatikai Diákolimpián 13 hónapja
- Fizetések, karrierkilátások: erre tart az IT álláspiac 1 éve
- 5 dolog, amit már most könnyen digitalizálhatnánk a munkában 1 éve
- Pölöskei Gáborné: harminc százalékkal nőtt a szakképzésbe jelentkezők száma 1 éve