kapubanner for mobile
Megjelent: 14 éve

"Az interim menedzserek lesznek a jövő vezetői"

A globalizáció miatt olyan menedzserekre van szükség, akik képesek gyorsan átalakítani a cégeket - mondta a Napi Gazdaságnak Jacques Rejniers, az interim menedzsment egyik európai úttörője, aki januárban kezdett el oktatni a magyarországi Interim Menedzser Akadémián.

Január 28-án, pénteken a Sofitel Hotelben ünnepélyes keretek között útjára indult a régió első prémium kategóriájú interim menedzser képzése. Az Interim Menedzser Akadémia és a holland Nyenrode Business Universiteit együttműködésével életre hívott képzési programban Dr. Jacques Reijniers a Nyenrode-i egyetem professzora is tart előadásokat. A holland szakember maga is dolgozott interim menedzserként, mi több, az akkor még Coopers&Lybrand (PWC) interim menedzsment üzletágának elindítója volt. Hosszú és eredményes pályafutása során évtizedes szolgáltatói tapasztalatra tett szert. Jacques Reijniers sok száz interim projekt tapasztalata alapján kezdte el még a 90-es években az interim menedzserek képzését Európában.

A professzor a Napi Gazdaságnak adott interjújában elmondta: a hetvenes évek végén Hollandiában jelent meg először az interim menedzsment, akkor a helyi cégek nagy válságban voltak és felismerték, hogy a vállalati tanácsadás önmagában nem működik, nem tudja kihúzni a bajból a kihívások előtt álló vállalatokat. Ehelyett olyan emberekre volt szükség, akik rövid idő alatt nagy változásokat tudtak elérni. Azt is felismerték ezzel egy időben, hogy számos olyan tapasztalt vezető van a munkaerőpiacon, akik képesek ezeket a szükséges nagy változtatásokat végrehajtani. Kiderült, hogy ezek a kívülről érkező, ám tapasztalt és lényeglátó vezetők sokkal sikeresebben tudnak tartós válaszokat adni azokra a problémákra, amelyekkel a cégek szembenéztek - fogalmazott Jacques Reijnier, aki ebben az időben számos cégnél kapott hasonló feladatot, mint interim logisztikai és interim beszerzési menedzser.

Emellett külső tényezők is közrejátszottak az új típusú vezetői funkció életre hívásában: a globalizáció miatt felgyorsult a verseny, a technológia fejlődése lehetővé tette a termékskála szélesedését, és a munkafolyamatok nemzetköziesedését. Ezáltal a cégeknek rugalmasabbá kell válniuk, hogy fenntartsák a versenyképességüket, ehhez pedig gyakrabban és gyorsabban kell átalakítani a vállalatokat.

Jacques Reijnier elmondása szerint a kilencvenes évek elején ismerték fel, hogy a menedzsment és az interim menedzsment között nagy különbségek vannak. Ezeket a különbségeket meg kell tanulni, hiszen az interim menedzserek korábban mind "hagyományos" vezetői feladatokat láttak el. Ezért kezdték el ekkor a kifejezetten interim menedzsment képzési programokat indítani.

A professzor tapasztalatai szerint egy átfogó változási folyamatot a külső tanácsadók önmagukban nem tudnak levezényelni, mert ehhez vezetői szerepre is szükség van. Ezért a vállalat menedzsmentje is dönthet úgy, hogy valamelyik részleg élére kinevez egy interim menedzsert, aki felrázza a dolgokat; illetve a tulajdonosok vagy az igazgató tanács is lecserélheti akár a vállalat legfelső menedzsmentjét interim menedzserekre, ha úgy látják, hogy azok nem képesek valódi változásokat megvalósítani.

A magyarországi képzés komoly hangsúlyt fektet arra, hogy segítse a potenciális vagy kezdő interim menedzsereket életvezetési kérdésekben is: számos korábbi vállalatvezetőnek vannak nehézségei az önfoglalkoztató életmóddal a kezdeti időszakban. Elsősorban olyan emberekre számítanak, akik most fejezték be vezetői munkaviszonyukat, és egyfajta útkereső szakaszban vannak.

A mai interim menedzserek lesznek a jövő új vezetői, hiszen olyan kompetenciákkal kell rendelkezniük, amelyek a hagyományos menedzsment fölé emelik őket: nem csupán a mindennapi tevékenységeket irányítják, hanem átlátják, hogy milyen változtatásokra van szükség, és végre is tudják hajtana ezeket a változásokat - fogalmazott a lapnak Jacques Reijnier.

A professzor az interim menedzserek kompetenciájával kapcsolatban megjegyezte: olyan tapasztalattal, tudással, egyéniséggel és fellépéssel kell rendelkezniük, hogy azonnal neki tudjanak kezdeni a munkának. A szokásos módszer szerint hónapokig eltart, amíg kiválasztják az új menedzsereket, és további hónapok kellenek ahhoz, hogy kinevezésük után beilleszkedjenek a szervezetbe. Az interim menedzserek a hagyományos, mindennapi feladatok levezénylése mellett képesek arra is, hogy rövid idő alatt, akár egy hét alatt is felismerik, hogy mit, hogyan és mely területeken kell azonnal változtatni - emelte ki Jacques Reijnier.

Napi Gazdaság
  • 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznakinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Miért bukik meg a hagyományos HR a munkahelyi panaszok kezelésében?

A 2024-es évben a visszaélés-bejelentések 55%-a HR-hez kapcsolódó panaszokból származott, ami jól mutatja, hogy a hagyományos HR-keretek már nem... Teljes cikk

"Szép munka! Túlteljesítettük a célt! Itt van egy szelet pizza"

Ha bizonyos tényezők teljesülnek, a munkavállalók hajlandóbbak nagyobb erőfeszítést tenni a célok elérése érdekében, ha viszont valamelyik elem... Teljes cikk

A HR-es nem a barátod, de ettől még lehet barátságos

Nincs könnyű feladata a HR-nek egy nagy szervezeten belül, ha arra gondolunk, hogy egyfajta közvetítői szerepet kell betöltenie a munkavállalók és a... Teljes cikk