kapubanner for mobile
Megjelent: 2 hete

Az irodában vagyok, tehát dolgozom! - avagy miért is kell bejárni a munkába?

Az RTO (return-to-office, azaz vissza az irodába) programokkal kapcsolatos érdekes jelenségekre hívja fel a figyelmet a BambooHR kutatása. A felmérésből kiderül, teljesen mindegy, hol történik a munkavégzés, az emberek kifejezetten tesznek azért, hogy aktívnak látszódjanak és ezekkel a pótcselekvésekkel és egyéb nem munka jellegű tevékenységekkel a berendelt dolgozók lényegesen több időt eltöltenek, mint a távmunkázók.

Az irodában vagyok, tehát dolgozom!-

Miközben az olyan nagy nevek, mint a UPS, a Boeing és a JPMorgan Chase RTO (return-to-office - vissza az irodába) rendelkezésekkel kerülnek címlapokra, a legtöbb vállalat a hibrid munka kiegyensúlyozott fenntartására törekszik. A Flex Index 2024-es jelentése szerint a Fortune 500 vállalatának 82%-a kínál rugalmas munkakörnyezetet, és csak 18%-uk követeli meg a teljes munkaidős irodai munkavégzést.

Az RTO-irányelvek a járvány lecsengésével lassan terjedtek el, a 2023-ban elindult hullám 2024-ben is folytatódott. A világjárvány előtt is érezhető volt már a feszültség, amely abból fakadt, hogy az alkalmazottak egy része nagyobb rugalmasságra tartott igényt. A BambooHR felmérés megmutatja, hogy ez a feszültség mennyire megnőtt, mivel az RTO irányelvek az idei év slágertémájává váltak. 1504 teljes munkaidős amerikai munkavállalót, köztük 504 humánerőforrás-szakembert kérdeztek meg, hogy kiderüljön, mit gondolnak a visszatérésről az irodába, az otthonról történő munkavégzésről és a hibrid/rugalmas modellekről.

A legfontosabb megállapítások

  • A munkavállalók fele (52%) inkább távolról dolgozik, míg 5-ből 2 (39%) inkább az irodában.
  • Mind a távmunkában (88%), mind az irodában (79%) dolgozók többsége valamilyen módon bizonyítani igyekszik, hogy online elérhető és dolgozik.
  • Az irodába visszatért munkavállalók 42%-a úgy érzi, hogy csak azért jelenik meg az irodában, hogy szem előtt legyen. 
  • A vezetők közel egyharmada (32%) elismeri, hogy a munkavállalók ellenőrzésének vágya volt az egyik fő célja a vállalatuk RTO-jának.
  • A HR-szakemberek 22%-a elismeri, hogy szervezetüknek nincsenek mérőszámai a sikeres RTO mérésére.
  • A munkavállalók negyede (26%) szerint az RTO óta nagyobb szakadék alakult ki a távmunkások és a nem távmunkások között, és a hibrid/irodai alkalmazottak közel fele (44%) szerint nem olyan szoros a kapcsolatuk a távmunkás kollégákkal, mint azokkal, akiket gyakrabban látnak az irodában.

Amiben mindenki egyetért: a láthatóság egyenlő a termelékenységgel 

Akár visszahívták őket az irodába, akár távmunkában vagy hibrid környezetben dolgoznak, az irodai dolgozók folyamatos erőfeszítéseket tesznek annak érdekében, hogy láthatóvá tegyék magukat. A cél: bizonyítani termelékenységüket a kollégák és a vezetőség előtt.

Az irodai (79%) és távmunkások (88%) túlnyomó többsége úgy érzi, hogy bizonyítani kell, hogy produktív.

A munkavállalók különböző stratégiákat alkalmaznak termelékenységük és jelenlétük bizonyítására, akár távolról, akár helyben dolgoznak. A távmunkások például megnyitva hagyják az üzenetküldő alkalmazásokat, hogy elérhetőnek látszódjanak, és ütemezetten küldik el az emaileket. Az irodai dolgozók körbejárnak az irodában, hogy érezhető legyen a jelenlétük, igyekeznek előbb jönni és később menni mint a felettesük.

"Green Status Effect"

Bár minden munkavállaló tesz lépéseket a termelékenység bizonyítására, a távmunkások körében megjelent a „zöld státusz effektus”. Ez a kifejezés arra a tendenciára utal, hogy a munkahelyi üzenetküldő alkalmazásokat állandóan nyitva tartják, és zöld „aktív” státuszt jelenítenek meg, ami azt sugallja, hogy online elérhetőek és aktívan részt vesznek a munkában.

A felmérésben részt vevő távmunkások közel kétharmada (64%) elismeri, hogy akkor is fenntartja ezt az állandó online jelenlétet, amikor éppen nem dolgozik aktívan.E viselkedés mögött az áll, hogy bizonyítani akarják a munkatársaiknak és a vezetőiknek a termelékenységüket és elkötelezettségüket, mivel a távmunkakörnyezetekben gyakran nincsenek kézzelfogható teljesítménymérők.

Az irodai dolgozók pedig aktívan szocializálódnak és mozognak az irodában (37%), hogy kollégáik és feletteseik lássák őket.

Ezt a viselkedést mindkét esetben az a törekvés vezérli, hogy látható jelenlétet teremtsenek és pozitív képet tartsanak fenn a szervezeten belül.

A munkavállalók csaknem fele érzi a nyomást, hogy „láthatóvá” váljon a munkahelyén

Az RTO-politikák bevezetése tovább fokozta a munkavállalókra nehezedő nyomást, hogy az irodán belül és kívül is láthatóak legyenek. A munkavállalók alig kevesebb mint fele (42%) érzi úgy, hogy kizárólag azért jelenik meg, hogy főnökei és vezetői lássák. Emellett a távmunkások vagy a hibrid munkavállalók 28%-a tudatosan törekszik arra, hogy online jelenlétét hangsúlyosabban mutassa, miután a vállalata bevezette az RTO-irányelveket.

A munkavállalók láthatóságra való összpontosításának jó oka van - a vezetők 32%-a elismeri, hogy a munkavállalók munkaszokásainak nyomon követése volt az egyik elsődleges cél az RTO-szabályok bevezetése mögött a vállalatukban.

Viszont azt a hiedelmet, hogy a személyes munkavégzés eredendően produktívabbá teszi az embereket, az adatok nem támasztják alá.

A dolgozók (irodai és távmunkások egyaránt) a 9-től 5-ig tartó műszaknak csak körülbelül háromnegyedét (76%-át) töltik munkával; a fennmaradó negyedet szocializálódással, halogatással vagy nem munkával kapcsolatos feladatokkal töltik. Elmondható, hogy jellemzően minden 8 órás műszakból 2 órát nem munkával töltenek a munkavállalók, ami nem meglepő, mivel a koncentrációs kapacitás a nap folyamán csökken.

Ha a termelékenységet nézzük, az irodai dolgozók körülbelül egy órával több időt fordítanak szociális kapcsolatokra, mint távmunkában dolgozó társaik, míg a távmunkások ezt az időt a munkával kapcsolatos feladatokkal töltik.

Az irodába való visszatéréssel kapcsolatos homályos elvárások vagy célok nemcsak a teljesítményorientált Green Status viselkedést ösztönzik, hanem aktívan aláássák a dolgozók bizalmát.

A távmunkában dolgozók negyede (26%) nem érzi úgy, hogy a vállalat visszatérési politikája támogatná őket. A másik oldalról viszont az RTO-alkalmazottak több mint fele (58%) azt állítja, hogy erősebb szakmai kapcsolatrendszerrel rendelkezik, mióta visszatért az irodába.

Az egyéni megoldások a legcélravezetőbbek

"A munkapolitikát úgy kell kialakítani, hogy minden munkavállalót támogasson, függetlenül a munkavégzés helyétől. Akár az irodában, akár távmunkában, akár egy hibrid csapat részeként dolgoznak, kulcsfontosságú olyan irányelveket kialakítani, amelyek a termelékenység mellett a rugalmasságot, a befogadást és a munkavállalók jólétét is előtérbe helyezik. Azzal, hogy a szabályzatokat a munkaerő sokszínű igényeihez igazítják, a vezetők biztosítják, hogy a munkavállalók úgy érezzék, hogy értékelik, támogatják őket, és felhatalmazást kapnak arra, hogy a legjobbat hozzák ki magukból - mondja Anita Grantham, a BambooHR HR-vezetője. 

A munkavállalók majdnem fele felmondana, ha újra heti öt napot kellene az irodában dolgoznia - olvassa el korábbi cikkünk!

fotó: freepik

  • 2024.07.10GDPR A HR-BEN: ADATVÉDELEM A MUNKAHELYEN Programunkon gyakorlati oldalról tekintjük át a munkaviszonnyal összefüggésben leggyakrabban előforduló kérdéseket, tipikus buktatókat és lehetséges hibákat, melyek az elmúlt 6 év során a GDPR szabályozás létrejöttét követően felmerültek.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.09.05Business Beach Conference Az Ingatlan Regatta már 8 éve köti össze az ingatlanpiac legfontosabb szereplőit egy különleges sporteseménnyel. Az idei évtől kezdve, Litkey Farkassal közös szervezésben “új” eseményként csatlakozik hozzánk a Bankár Kupa.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.09.26Best Practice Fórum - Roto A Fórum Célja: A Digitalizációs és Lean szemléletű folyamatfejlesztések sikeres vállalati megoldásainak, jó gyakorlatainak megosztása a fórum résztvevői között. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.10.02Tréning Kerekasztal Konferencia 2024. A 2024-es, őszi Tréning Kerekasztal Konferenciánk célja, hogy a résztvevők sokféle megközelítést kapjanak arról, a technológia hogyan épülhet be a tréningek világába.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Megszünteti a 4 napos munkahetet a Libri is

A Magyar Telekom után a 4 napos munkahéttel kísérletező másik cégnek, a Librinek sem jött be a munkaidő-modell. Teljes cikk

Tizenegy ország dolgozóit kérdezték meg, melyik munkarendet szeretik a legjobban

A válaszadók 70%-a elégedett a munka és magánélet egyensúlyával, a 30% szerint van még mit javítani a munkakultúrán és a jogszabályi kereteken. Teljes cikk

Ragaszkodnak a munkavállalók az otthoni munkavégzéshez

Az otthonról dolgozó munkavállalók harmada teljesen a lakóhelyéről látja el feladatait, míg a második leggyakoribb opció a heti három nap home... Teljes cikk