Az irodában vagyok, tehát dolgozom! - avagy miért is kell bejárni a munkába?
Az RTO (return-to-office, azaz vissza az irodába) programokkal kapcsolatos érdekes jelenségekre hívja fel a figyelmet a BambooHR kutatása. A felmérésből kiderül, teljesen mindegy, hol történik a munkavégzés, az emberek kifejezetten tesznek azért, hogy aktívnak látszódjanak és ezekkel a pótcselekvésekkel és egyéb nem munka jellegű tevékenységekkel a berendelt dolgozók lényegesen több időt eltöltenek, mint a távmunkázók.
Miközben az olyan nagy nevek, mint a UPS, a Boeing és a JPMorgan Chase RTO (return-to-office - vissza az irodába) rendelkezésekkel kerülnek címlapokra, a legtöbb vállalat a hibrid munka kiegyensúlyozott fenntartására törekszik. A Flex Index 2024-es jelentése szerint a Fortune 500 vállalatának 82%-a kínál rugalmas munkakörnyezetet, és csak 18%-uk követeli meg a teljes munkaidős irodai munkavégzést.
Az RTO-irányelvek a járvány lecsengésével lassan terjedtek el, a 2023-ban elindult hullám 2024-ben is folytatódott. A világjárvány előtt is érezhető volt már a feszültség, amely abból fakadt, hogy az alkalmazottak egy része nagyobb rugalmasságra tartott igényt. A BambooHR felmérés megmutatja, hogy ez a feszültség mennyire megnőtt, mivel az RTO irányelvek az idei év slágertémájává váltak. 1504 teljes munkaidős amerikai munkavállalót, köztük 504 humánerőforrás-szakembert kérdeztek meg, hogy kiderüljön, mit gondolnak a visszatérésről az irodába, az otthonról történő munkavégzésről és a hibrid/rugalmas modellekről.
A legfontosabb megállapítások
- A munkavállalók fele (52%) inkább távolról dolgozik, míg 5-ből 2 (39%) inkább az irodában.
- Mind a távmunkában (88%), mind az irodában (79%) dolgozók többsége valamilyen módon bizonyítani igyekszik, hogy online elérhető és dolgozik.
- Az irodába visszatért munkavállalók 42%-a úgy érzi, hogy csak azért jelenik meg az irodában, hogy szem előtt legyen.
- A vezetők közel egyharmada (32%) elismeri, hogy a munkavállalók ellenőrzésének vágya volt az egyik fő célja a vállalatuk RTO-jának.
- A HR-szakemberek 22%-a elismeri, hogy szervezetüknek nincsenek mérőszámai a sikeres RTO mérésére.
- A munkavállalók negyede (26%) szerint az RTO óta nagyobb szakadék alakult ki a távmunkások és a nem távmunkások között, és a hibrid/irodai alkalmazottak közel fele (44%) szerint nem olyan szoros a kapcsolatuk a távmunkás kollégákkal, mint azokkal, akiket gyakrabban látnak az irodában.
Amiben mindenki egyetért: a láthatóság egyenlő a termelékenységgel
Akár visszahívták őket az irodába, akár távmunkában vagy hibrid környezetben dolgoznak, az irodai dolgozók folyamatos erőfeszítéseket tesznek annak érdekében, hogy láthatóvá tegyék magukat. A cél: bizonyítani termelékenységüket a kollégák és a vezetőség előtt.
Az irodai (79%) és távmunkások (88%) túlnyomó többsége úgy érzi, hogy bizonyítani kell, hogy produktív.
A munkavállalók különböző stratégiákat alkalmaznak termelékenységük és jelenlétük bizonyítására, akár távolról, akár helyben dolgoznak. A távmunkások például megnyitva hagyják az üzenetküldő alkalmazásokat, hogy elérhetőnek látszódjanak, és ütemezetten küldik el az emaileket. Az irodai dolgozók körbejárnak az irodában, hogy érezhető legyen a jelenlétük, igyekeznek előbb jönni és később menni mint a felettesük.
"Green Status Effect"
Bár minden munkavállaló tesz lépéseket a termelékenység bizonyítására, a távmunkások körében megjelent a „zöld státusz effektus”. Ez a kifejezés arra a tendenciára utal, hogy a munkahelyi üzenetküldő alkalmazásokat állandóan nyitva tartják, és zöld „aktív” státuszt jelenítenek meg, ami azt sugallja, hogy online elérhetőek és aktívan részt vesznek a munkában.
A felmérésben részt vevő távmunkások közel kétharmada (64%) elismeri, hogy akkor is fenntartja ezt az állandó online jelenlétet, amikor éppen nem dolgozik aktívan.E viselkedés mögött az áll, hogy bizonyítani akarják a munkatársaiknak és a vezetőiknek a termelékenységüket és elkötelezettségüket, mivel a távmunkakörnyezetekben gyakran nincsenek kézzelfogható teljesítménymérők.
Az irodai dolgozók pedig aktívan szocializálódnak és mozognak az irodában (37%), hogy kollégáik és feletteseik lássák őket.
Ezt a viselkedést mindkét esetben az a törekvés vezérli, hogy látható jelenlétet teremtsenek és pozitív képet tartsanak fenn a szervezeten belül.
A munkavállalók csaknem fele érzi a nyomást, hogy „láthatóvá” váljon a munkahelyén
Az RTO-politikák bevezetése tovább fokozta a munkavállalókra nehezedő nyomást, hogy az irodán belül és kívül is láthatóak legyenek. A munkavállalók alig kevesebb mint fele (42%) érzi úgy, hogy kizárólag azért jelenik meg, hogy főnökei és vezetői lássák. Emellett a távmunkások vagy a hibrid munkavállalók 28%-a tudatosan törekszik arra, hogy online jelenlétét hangsúlyosabban mutassa, miután a vállalata bevezette az RTO-irányelveket.
A munkavállalók láthatóságra való összpontosításának jó oka van - a vezetők 32%-a elismeri, hogy a munkavállalók munkaszokásainak nyomon követése volt az egyik elsődleges cél az RTO-szabályok bevezetése mögött a vállalatukban.
Viszont azt a hiedelmet, hogy a személyes munkavégzés eredendően produktívabbá teszi az embereket, az adatok nem támasztják alá.
A dolgozók (irodai és távmunkások egyaránt) a 9-től 5-ig tartó műszaknak csak körülbelül háromnegyedét (76%-át) töltik munkával; a fennmaradó negyedet szocializálódással, halogatással vagy nem munkával kapcsolatos feladatokkal töltik. Elmondható, hogy jellemzően minden 8 órás műszakból 2 órát nem munkával töltenek a munkavállalók, ami nem meglepő, mivel a koncentrációs kapacitás a nap folyamán csökken.
Ha a termelékenységet nézzük, az irodai dolgozók körülbelül egy órával több időt fordítanak szociális kapcsolatokra, mint távmunkában dolgozó társaik, míg a távmunkások ezt az időt a munkával kapcsolatos feladatokkal töltik.
Az irodába való visszatéréssel kapcsolatos homályos elvárások vagy célok nemcsak a teljesítményorientált Green Status viselkedést ösztönzik, hanem aktívan aláássák a dolgozók bizalmát.
A távmunkában dolgozók negyede (26%) nem érzi úgy, hogy a vállalat visszatérési politikája támogatná őket. A másik oldalról viszont az RTO-alkalmazottak több mint fele (58%) azt állítja, hogy erősebb szakmai kapcsolatrendszerrel rendelkezik, mióta visszatért az irodába.
Az egyéni megoldások a legcélravezetőbbek
"A munkapolitikát úgy kell kialakítani, hogy minden munkavállalót támogasson, függetlenül a munkavégzés helyétől. Akár az irodában, akár távmunkában, akár egy hibrid csapat részeként dolgoznak, kulcsfontosságú olyan irányelveket kialakítani, amelyek a termelékenység mellett a rugalmasságot, a befogadást és a munkavállalók jólétét is előtérbe helyezik. Azzal, hogy a szabályzatokat a munkaerő sokszínű igényeihez igazítják, a vezetők biztosítják, hogy a munkavállalók úgy érezzék, hogy értékelik, támogatják őket, és felhatalmazást kapnak arra, hogy a legjobbat hozzák ki magukból - mondja Anita Grantham, a BambooHR HR-vezetője.
fotó: freepik
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Óvatosabbak lettek a cégek a szellemi munkavállalók felvételében: kivárnak vagy sokszor csak projekt alapon alkalmaznak, a hirdetések száma is... Teljes cikk
Miközben világszerte egyre több vállalat próbálja visszarendezni a munkavégzést az irodai keretek közé, a Grant Thornton Magyarország... Teljes cikk
A közösségi élmény mellett a napi rutin könnyebb érvényesíthetőségét és a munka–magánélet egyensúlyának egyszerűbb fenntartását emelték... Teljes cikk
- Luxusfizetés, nulla bejárás, szabad délutánok – így dolgozik a jövő embere? 3 hete
- Lebuktat a WIFI: mostantól pontosan lehet tudni, ki honnan dolgozik 1 hónapja
- Távmunka vagy home office? Akár több tízezer forint múlhat a helyes besoroláson 1 hónapja
- Nézz be, így néz ki az AutoWallis új irodája 2 hónapja
- Miért bukhatnak el a cégek, ha erőltetik az irodai visszatérést? 2 hónapja
- Extra szabadság, home office és kreatív HR-sek: ezt teszik a jóllétért a megbízható munkaadók 2 hónapja
- Kiderült, mitől lesz ideális egy iroda 2025-ben 2 hónapja
- A távmunkát támogató vállalatok nagy része magas termelékenységről számol be 2 hónapja
- Sok részmunkaidős dolgozó visszatérne a munkába a hibrid munkarend miatt 3 hónapja
- Otthon hervad, az irodában "virágzik" a dolgozó – ezért szigorít a világcég 3 hónapja
- Milyen hatással van a párkapcsolatokra a home office? 3 hónapja
Egy CEO naplója - a világ egyik legnépszerűbb podcastja