kapubanner for mobile
Megjelent: 10 éve

Az Y-generáció motiválásának eszköze - miben más ez a generáció?

Az Y-generáció méretében felülmúlja az előző generációt, szokásai is megváltoztak, mindezeken keresztül átalakítja a munkavégzés eddig megszokott struktúráit.

„Az ösztönzés és a motiváció (…) az emberi erőforrással való gazdálkodás egyik fontos eleme, de azt hiszem az sem túlzás, ha azt állítanánk, hogy a legfontosabb eleme, mert kihat a többi elemre is, közülük sokkal interaktív kapcsolatban van.” (HÁMORI, A. et al, 1998, p. 140)


A fenti idézetet elfogadva és továbbgondolva egyértelművé válik, hogy az Y-generáció motiválásának aktualitása kiemelkedő, mivel e generáció a munkaerőpiacon jelen lévő egyik legfiatalabb generáció. A generáció tagjainak egy része csak ezekben az években lép be a munkaerőpiacra, így a szervezeteknek motivációs eszközeiket a generáció sajátosságaihoz kell igazítaniuk annak érdekében, hogy hatékonyan működjenek, és hosszú távon meg tudják tartani a legkiválóbb fiatal munkavállalókat. Az Y-generáció tagjai születési dátumának körülhatárolásáról a szakirodalomban eltérnek a vélemények, mivel ahogyan általában a generációs csoportok, így az Y-generációba tartozó korosztály meghatározásánál is nehéz pontos sávot húzni, az 1980 és 1995 között születetteket azonban a témával foglalkozó kutatók szinte mindegyike Y-generációsként definiálja. Mivel e nemzedék méretében is felülmúlja az előző generációt, és szokásai is megváltoztak, mindezeken keresztül átalakítja a munkavégzés eddig megszokott struktúráit.

Az Y-generáció a munka világában „fogyasztónak” nevezhető: a munka élményének fogyasztója. A generáció tagjai kifinomult online folyamatokat várnak el álláskereséskor, és igénylik a márkanevet a karrierváltás során. Önéletrajzukat jó nevű szervezetek sorával szeretnék kitölteni, s közben legfőbb vágyuk, hogy értékes munkát végezzenek. (SCHUMANN, M. – SARTAIN, L. 2010, p. 16) A munka élményének fogyasztói tehát ma már többet szeretnének a munkánál: a kínálatból az életüket választják ki. Mindebből kifolyólag a ravaszság jellemző rájuk: magasak az elvárásaik potenciális munkáltatóikkal szemben, és több vállalattal beszélnek, mielőtt döntést hoznak. A munka világához köthető folyamatok szintén felgyorsultak: a szervezeteknek annak érdekében, hogy biztosítsák önmaguk számára a lehetséges munkavállalókat, folyamatosan kapcsolatban kell velük maradniuk, és az időbeli hézagokat a lehető legkisebbre kell csökkenteniük.

Ami a munka világához való hozzáállásukat illeti, megfigyelhető, hogy számukra a siker, a karrier és egy bizonyos szintig a pénz fogalma az elsőrendű fontosságú. Öntörvényű személyiségek, és a szüleiktől eltérően nem lehet őket engedelmes munkaerőként jellemezni, úgy gondolják, hogy egy munkahelyet bármikor otthagyhatnak, ha az nem felel meg nekik. (TARI, A. 2010) Életpályájukat nem állások sorozataként, inkább önéletrajzot építő tapasztalatok soraként látják, úgy tekintenek karrierjükre, mint személyes márkájuk folyamatos reklámozására. Az egyik pozíció csak ugródeszka a következőhöz, folyamatos mozgásban vannak, és már az számít különlegesnek, ha valaki leragad egy cégnél. (SCHUMANN, M. – SARTAIN, L. 2010)

A diplomás Y-ok állásközvetítőkkel állnak kapcsolatban, állásinterjúkra járnak és a külföldi állásajánlatokat is figyelemmel követik, mert a lehetséges idegen nyelvi közegben élés sem rettenti el őket egy új munkától. (TARI, A. 2010) Még akkor sem hagyják abba az álláskeresést, ha éppen dolgoznak egy szervezetnél, a keresésnek sosincs biztos vége. Az online portálok által mindig kinn vannak a piacon, és a közösségi portálokon való aktív részvétel segítségével folyamatosan fel tudják mérni az irántuk mutatott érdeklődést.

Varga Noémi
HR tanácsadó
DEKRA Arbeit Magyarország




Felhasznált irodalom:

HÁMORI, A. – ŐRI, J. – dr. PONGRÁCZ, L. – dr. TAKÁCS, Gy.: Bérezés – Ösztönzés (Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, Budapest, 1998.)
SCHUMANN, M. – SARTAIN, L.: Tehetségmágnesek (HVG Kiadói Zrt, Budapest, 2010.)
TARI, A.: Y generáció (Jaffa Kiadó, Budapest 2010.)
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Miért utálják mindenhol a HR-t – és miért nélkülözhetetlen mégis?

Két tűz között áll a HR: a dolgozók gyakran nem bíznak benne, a vezetők pedig kételkednek a szavaiban. Pilita Clark, a Financial Times újságírója... Teljes cikk

Távozik az RTL-től Endrei-Kiss Judit HR vezérigazgató-helyettes

Közös megegyezéssel, december elsejei hatállyal távozik az RTL Magyarországtól Endrei-Kiss Judit, a szervezetért felelős vezérigazgató-helyettes... Teljes cikk

Hullámlovasok és rallyversenyzők: HR-t vezetni időnként extrém sport

A HR vezető feladata lassítani a túl sok szervezeti változáson, meghallgatni, a miértről kérdezni, hosszú távon gondolkodni. De hány szerepet is... Teljes cikk