kapubanner for mobile
Megjelent: 10 éve

Az Y-generáció motiválásának eszköze - miben más ez a generáció?

Az Y-generáció méretében felülmúlja az előző generációt, szokásai is megváltoztak, mindezeken keresztül átalakítja a munkavégzés eddig megszokott struktúráit.

„Az ösztönzés és a motiváció (…) az emberi erőforrással való gazdálkodás egyik fontos eleme, de azt hiszem az sem túlzás, ha azt állítanánk, hogy a legfontosabb eleme, mert kihat a többi elemre is, közülük sokkal interaktív kapcsolatban van.” (HÁMORI, A. et al, 1998, p. 140)


A fenti idézetet elfogadva és továbbgondolva egyértelművé válik, hogy az Y-generáció motiválásának aktualitása kiemelkedő, mivel e generáció a munkaerőpiacon jelen lévő egyik legfiatalabb generáció. A generáció tagjainak egy része csak ezekben az években lép be a munkaerőpiacra, így a szervezeteknek motivációs eszközeiket a generáció sajátosságaihoz kell igazítaniuk annak érdekében, hogy hatékonyan működjenek, és hosszú távon meg tudják tartani a legkiválóbb fiatal munkavállalókat. Az Y-generáció tagjai születési dátumának körülhatárolásáról a szakirodalomban eltérnek a vélemények, mivel ahogyan általában a generációs csoportok, így az Y-generációba tartozó korosztály meghatározásánál is nehéz pontos sávot húzni, az 1980 és 1995 között születetteket azonban a témával foglalkozó kutatók szinte mindegyike Y-generációsként definiálja. Mivel e nemzedék méretében is felülmúlja az előző generációt, és szokásai is megváltoztak, mindezeken keresztül átalakítja a munkavégzés eddig megszokott struktúráit.

Az Y-generáció a munka világában „fogyasztónak” nevezhető: a munka élményének fogyasztója. A generáció tagjai kifinomult online folyamatokat várnak el álláskereséskor, és igénylik a márkanevet a karrierváltás során. Önéletrajzukat jó nevű szervezetek sorával szeretnék kitölteni, s közben legfőbb vágyuk, hogy értékes munkát végezzenek. (SCHUMANN, M. – SARTAIN, L. 2010, p. 16) A munka élményének fogyasztói tehát ma már többet szeretnének a munkánál: a kínálatból az életüket választják ki. Mindebből kifolyólag a ravaszság jellemző rájuk: magasak az elvárásaik potenciális munkáltatóikkal szemben, és több vállalattal beszélnek, mielőtt döntést hoznak. A munka világához köthető folyamatok szintén felgyorsultak: a szervezeteknek annak érdekében, hogy biztosítsák önmaguk számára a lehetséges munkavállalókat, folyamatosan kapcsolatban kell velük maradniuk, és az időbeli hézagokat a lehető legkisebbre kell csökkenteniük.

Ami a munka világához való hozzáállásukat illeti, megfigyelhető, hogy számukra a siker, a karrier és egy bizonyos szintig a pénz fogalma az elsőrendű fontosságú. Öntörvényű személyiségek, és a szüleiktől eltérően nem lehet őket engedelmes munkaerőként jellemezni, úgy gondolják, hogy egy munkahelyet bármikor otthagyhatnak, ha az nem felel meg nekik. (TARI, A. 2010) Életpályájukat nem állások sorozataként, inkább önéletrajzot építő tapasztalatok soraként látják, úgy tekintenek karrierjükre, mint személyes márkájuk folyamatos reklámozására. Az egyik pozíció csak ugródeszka a következőhöz, folyamatos mozgásban vannak, és már az számít különlegesnek, ha valaki leragad egy cégnél. (SCHUMANN, M. – SARTAIN, L. 2010)

A diplomás Y-ok állásközvetítőkkel állnak kapcsolatban, állásinterjúkra járnak és a külföldi állásajánlatokat is figyelemmel követik, mert a lehetséges idegen nyelvi közegben élés sem rettenti el őket egy új munkától. (TARI, A. 2010) Még akkor sem hagyják abba az álláskeresést, ha éppen dolgoznak egy szervezetnél, a keresésnek sosincs biztos vége. Az online portálok által mindig kinn vannak a piacon, és a közösségi portálokon való aktív részvétel segítségével folyamatosan fel tudják mérni az irántuk mutatott érdeklődést.

Varga Noémi
HR tanácsadó
DEKRA Arbeit Magyarország




Felhasznált irodalom:

HÁMORI, A. – ŐRI, J. – dr. PONGRÁCZ, L. – dr. TAKÁCS, Gy.: Bérezés – Ösztönzés (Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, Budapest, 1998.)
SCHUMANN, M. – SARTAIN, L.: Tehetségmágnesek (HVG Kiadói Zrt, Budapest, 2010.)
TARI, A.: Y generáció (Jaffa Kiadó, Budapest 2010.)
  • 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznakinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Miért kerüli a Z generáció a vezetői szerepeket és hogyan változtathat ezen a HR?

Többek között a mentális egészségügyi problémáktól való félelem és a rugalmasság iránti vágy is hozzájárul ahhoz, hogy a Z generációs... Teljes cikk

Minden pályázónak adunk visszajelzést, még tanácsokat is: interjú Nyeste Ágival, a JYSK regionális HR igazgatójával

Másfél évvel ezelőtt nevezték ki Nyeste Ágit a három országot átfogó JYSK-régió (magyar, osztrák, görög) HR igazgatójának. Összesen 2000... Teljes cikk

A túlélés záloga a rugalmasság kialakítása - Endrei-Kiss Judit, az RTL Magyarország Chief People Officere

A változás szinte már természetes kell, hogy legyen, de ehhez mentális és lelki alkalmazkodóképességet is ki kell építeni. Az adaptív képesség... Teljes cikk