Szerző: Barna Eszter
Megjelent: 6 hónapja

Beleölt milliók helyett, hatékonyságot a toborzásba!

Az elmúlt években a cégek hatalmas összegeket költöttek toborzásra, egy szakmunkásért akár 200-300 ezer forintos közvetítői költséget is kifizettek. A gazdasági környezet változása - amelynek jelei már érzékelhetők -, általában egyet jelent a költségek optimalizálásával, a hatékonyság javításával. Ez igaz a toborzásra is. Sok cég még ma is megfelelő tudatosság és kompetenciák nélkül vág bele a toborzásba, pedig a minőségi munkaerőre továbbra is nagy szükség van. Ebben pedig a technológia komoly segítséget jelenthet, mondja Toldi Gábor, a recruiTECH BLUE fő szervezője, aki egyben a kékgalléros toborzással foglalkozó konferencia előadója is.

images

Sok olyan céget csalódás ért az elmúlt években, amely hatalmas anyagi áldozatokat hozott a feladatellátáshoz szükséges munkaerő-mennyiség megtalálása érdekében. Ugyanis ez a munkaerő gyakran nem jelentett minőséget, valamint a kékgallérosok körében a szellemi munkavállalóknál is magasabb a fluktuáció egy friss kutatás szerint, így a recruitmentbe, a beillesztésbe, a betanításba beleölt összegek számos alkalommal kárba mentek. Ráadásul a kör kezdődhetett előröl. Toldi Gábor szerint az ok gyakran abban keresendő, hogy a vállalatok nem állították át a rendszereiket: nincsenek a fizikai dolgozókra felkészített adatbázisaik, nincsenek adataik arról, hogy milyen kiválasztási folyamat során, milyen eredménnyel vettek fel embereket, vagy éppen milyen telefonszámon tudják őket elérni legközelebb. Ahogy nem készülnek tudatosan arra sem, hogy a távozó kollégákat, szükség szerint, vissza tudják hívni magukhoz.

A másik probléma, hogy nem ismerik saját munkavállalóikat. Nincsenek például tisztában a digitális eszközhasználattal. Ma már egy plakátkampány vagy egy, az írott sajtóban megjelenő álláshirdetés sokkal kevésbé hatásos, mint például egy Facebook vagy sms kampány. A fizikai dolgozók kezében is ott van az okostelefon, ahol a közösségi oldalakat pörgetik, véleményt alkotnak és chatelnek egymással. Az álláskeresők több mint 60%-a mobilról böngészi a lehetőségeket, így azok a vállalkozások, amelyeknek nincs mobilra optimalizált felülete, karrieroldala, jelentkezési opciója, az sokakat elveszíthet a célcsoportjából. Ha a cégek ezeket az eszközöket és csatornákat nem használják ki, nem alkalmaznak többek között belső ajánlási rendszereket, akkor nagyon komoly munkaerőforrástól esnek el.

Ahogy azok is, akik bizonyos potenciális munkavállalói csoportokat kizárnak a toborzási körből. Miközben rengeteg cikk jelenik meg az ukrán, vietnami és egyéb vendégmunkások érkezéséről a magyar munkapiacra, akiknek a beillesztése, szállásoltatása nem kis anyagi és egyéb erőforrás-befektetést jelent, addig a roma munkavállalók sok esetben ma is periférián vannak. Miközben a munkaerő-piaci szempontból aktív korú személyek között, demográfiai okokból is egyre többen lesznek a kisebbség képviselői.

A tudatosságot pedig nem csak a külső toborzásra, hanem a belső „munkaerőpiacra” is ki kell terjeszteni, ami a munkavállalók képzését jelenti, a fizikai munkavállalók körében is. Házon belül (is) lehetséges kitermelni a szakembereket, azonban ezt az igényt és lehetőséget a képzési rendszerek gyakran még mindig nem fedik le.

Összességében a recruiterek, HR-esek irányából sokkal nagyobb tudatosságra van a témában szükség. A különböző folyamatokat támogató eszközöket pedig nem csak bevezetni kell, hanem mérni azok eredményességét, hatékonyságát, hogy aztán finomhangolni lehessen. Jó gyakorlatokat, a minőségi kiválasztást segítő eszközöket vonultat fel a recruiTECH BLUE, ahol többek között Szincsák Attila, a Denso gazdasági és kereskedelmi igazgatója beszél a toborzásban a belső kommunikáció fontosságáról, a szakszervezetekkel való együttműködésről, Madár István, a Portfolio senior elemzője ad elő a demográfiai trendekről a munkaerőpiacon, Matthias Wolf a Firstbird társalapítója pedig arról, hogy miként lehet a dolgozói ajánlási rendszereket digitalizálni a kék galléros állományt mozgósítva.

A konferencia célja, hogy a szakmának megmutassa, merre halad a piac, mely irányokba lehet a toborzási működést fejleszteni, és milyen digitális megoldások állnak rendelkezésre, amelyeket még nem használunk ki kellőképpen.

  • 2020.04.09Online workshopok és E-learning képzések április 9-től Válassza online workshopjainkat fix időben, vagy az e-learning alapú, rugalmas tanulási formát, amelyben bárhol és bármikor, önállóan, a saját időbeosztása szerint sajátíthatja el a tananyagot! Részletek Jegyek
  • 2020.06.127 Skills for Assertiveness_Egy napos nyelvi tréning A tréning nap 100%-ban gyakorlati feladatokra és a tapasztalati tanulásra épül. Egyedülálló alkalom, hogy az idegen nyelvi tudást felszínre hozzuk, gyakoroljuk, hasznos panel kifejezéseket rögzítsünk a folyékony és magabiztos megszólaláshoz. A júniusi tréningünkre első sorban a B1+/B2 szintű jelentkezőket várjuk. Részletek Jegyek
  • 2020.06.16Gyakorlatban startol az új Tbj 2020. július 1-jétől már a mindennapos munka során alkalmazni kell a bérszámfejtés, járulékmegállapítás és az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásainak megállapítása során is. Elméletben már sokat tudunk róla, de mi a helyzet a gyakorlati oldalon? Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Digitális kérdések - emberi válaszok

Ugyan 2020-ban rengeteg app versenyez a felhasználók figyelméért, de a megszokott viselkedésminták most is működnek. Érdemes ezeket a toborzásban is... Teljes cikk

Időpocsékolás vállalati e-maileket küldened, ha nincs, aki elolvassa

Hasít az e-mail, hátul kullognak a modern, digitalizált megoldások. Részben kiépített folyamatok, formális és informális csatornák, az átfogó... Teljes cikk

5 SEO tipp rátermett HR-eseknek

A Google segít a munkakeresőknek megtalálni a legjobb munkahelyet. HR-esként te is segíthetsz a Google-nek, hogy hatékony legyen. A céged hálás lesz... Teljes cikk