Béremelési nyomás, hibrid munkarend, munkaerőhiány - extra kihívások előtt a vezetők és a HR
Minden korábbinál nehezebb vezetői feladat a munkavállalók megtartása és a munkavégzéshez szükséges feltételek megteremtése. Itt a két számjegyű infláció és ezzel a béremelési nyomás, a covid mentális utóhatásai nem múlnak sokaknál, mindeközben a vállalat nyereséges működésének fenntartása vagy elérése a tét az orosz-ukrán háború árnyékában. “A járvány előtti módszerek nem működnek” - mondja Jáhny Ákos, a Get Work Trend munkaerő-kölcsönző stratégiai igazgatója.

“Újra a legfontosabb kérdéssé lépett elő a munkahelyeken, hogy mi lesz a fizetésekkel, egyre nagyobb a nyomás a munkavállalóktól a vezetőség felé” - kezdi Jáhny Ákos. A 10 százalék feletti infláció megette az év eleji emeléseket, az alacsonyabb keresetűek jobban érzik az élelmiszerek átlag feletti drágulását. Ráadásul a rezsiköltségek emelkedése őszre tovább növelheti a háztartások költségeit. A vezetők azért vannak nehéz helyzetben, mert meg kell őrizniük vállalatuk nyereségességét egy várhatóan romló gazdasági helyzetben. Méghozzá úgy, hogy kékgalléros munkakörökben továbbra is nagy a munkaerőhiány. Ha nem versenyképes a fizetés vagy a konkurencia pár ezer forinttal többet ígér, a fizikai dolgozók gyorsan tovább állhatnak. Tetézi a nehézségeket, ha beszállítóik egy része “katás” mikrovállalkozó, akiknek a terhei szeptembertől jelentősen nőnek.
“Ha alul kezdi egy vezető a bérek rendezését, az végigfut a teljes szervezeten, máskülönben a bérkategóriák összecsúsznának és bérfeszültség jönne létre. Nagy kérdés, hogy egy gazdálkodó szervezet a drágább élőmunkát mennyire tudja az árakban érvényesíteni” - fogalmaz Jáhny Ákos. A HR szakember hozzáteszi, hogy nagyobb a mozgástere azoknak a külföldi hátterű munkaadóknak, amelyek tavaly euróban határozták meg a magyar leányvállalat munkaerő-költségét. Ők az euró/forint árfolyam 15 százalékos romlása miatt könnyebben emelhetnek. A nyugati exportra termelő vállalatoknak is könnyebb lehet a bérfejlesztés. Nehezebb helyzetben van a magyar tulajdonú, magyar piacra dolgozó kis és középvállalkozói szektor, ahol sok helyen nincs kidolgozott rendszer a bérkérdés kezelésére. “Kérdés, hogy hajlandóak vagyunk-e a profit terhére bért rendezni, hogy hosszabb távon növekedjen a bevétel” - fogalmaz Jáhny Ákos.
Fókuszban a mentális egészségmegőrzés
Kiemelten figyelniük kell a munkaadóknak a dolgozók mentális állapotára. 2020 óta sokak stressz szintje emelkedett: félnek a járványtól, az elszegényedéstől, a szociális elszigetelődéstől. Megszokták a home office-t, nehezen akarnak visszatérni az irodába, az emberek közötti kapcsolódásaik is változtak. Jáhny Ákos szerint ez azt is jelenti, hogy csökkent a hatékonyság, nem várható el a járvány előtti munkamennyiség a munkavállalóktól. Ezt a trendet sok cég felismerte és kiemelten kezeli az egészségmegőrzést - tréningekkel, magán egészségügyi ellátáshoz való hozzáféréssel és a munkakörülmények átalakításával.
Irodai munkakörökben már alapelvárássá vált a munkavállalók részéről a részleges home office, más néven hibrid munkarend. Ezt Jáhny Ákos visszafordíthatatlan folyamatnak látja. Az értékesítői és informatikai állásokat keresők egy része pedig már 100 százalék home office-ért váltana csak.
A cégek irodai tereiket is átalakítják: a fő fókusz már nem az egyéni munkavégzés, hanem a közös munka, a közösségépítés, az inspiráció adása. Egyterű irodák vagy kis egyéni szobák helyett funkcionális terek: például projektmunkára, különféle létszámú meetingekre.
Kikerülhetetlen a pályakezdők igényeinek megértése
És itt van még a generációs kérdés. A Z generáció (az 1996-2010 között születetteket nevezi így a szakirodalom - a szerk.) már megjelent a munkahelyeken a mai harmincasokhoz, negyvenesekhez képest eltérő igényekkel, munkavégzési módszerekkel, látásmóddal. “Ez a generáció nem esik hanyatt a cégnevekről, vezetőktől. Az értékrend mögötti szándékot keresi és célhoz, ügyhöz, vízióhoz csatlakozik. A korábbi generációknál individualistábbak, nem szeretik, ha a munkaadó hatással van magánéletükre, a munkát és a szabadidőt szeretik szétválasztani. A vezetőnek a tekintélyt ki kell vívnia körükben, fokozott igényük van az egyéni fejlődésre. Jáhny Ákos szerint ha egy cég jövőbiztosan akar működni, akkor a Z generációt gondolkodásmódját be kell építenie a vállalati kultúrába.
Összegzésül a HR szakértő azt mondja, hogy a vezetőknek és a HR-nek többet kell beszélnie a munkavállalókkal a legkülönfélébb - online és személyes - csatornákon. Meg kell érteniük, ki, mit akar, milyen problémákkal küzd, mert csak így lehet a csapatot egyben tartani és a hatékony munkavégzés feltételeit megteremteni ebben a bizonytalansággal teli világban.
A nyitóképen Jáhny Ákos, a Get Work Trend munkaerő-kölcsönző stratégiai igazgatója
- 2025.02.28Vezetői Best Practice Fórum - Digitális transzformáció és az AGILE A Fórum célja: A Fórum célja a jó vezetői gyakorlatok és tapasztalatok megosztása, illetve a hazai vezetési kultúra fejlesztése.
Részletek
Jegyek
- 2025.03.11Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Szervező: BME
Részletek
Jegyek
- 2025.03.18Óbudai Egyetem Állásbörze A személyes találkozás az potenciális jelentkezőkkel az állásbörzén az egyik leghatékonyabban módszer, hiszen amíg egy önéletrajz csupán „vázlatos” formában nyújt a jelentkezőről képet, addig a személyes találkozás és beszélgetés által sokkal jobban bizonyíthatnak is a szakmai felkészültséggel kapcsolatban.
Részletek
Jegyek
- 2025.03.27 recruiTECH konferencia A recruiTECH elsősorban HR vezetőknek, toborzóknak, toborzási vezetőknek, employer branding specialistáknak és learning & development szakembereknek szól, akik napi szinten küzdenek a toborzási céljaikért a munkaerőpiacon, akik keresik az új megoldásokat, melyek segítségével hatékonyabbá tehetik vállalatuk tevékenységét.
Részletek
Jegyek
Érdemes-e összekapcsolni a karácsonyt a vállalati célokkal és értékekkel? Erről értekezik HR szakértőnk, Papp Tamás István. Úgy látja,... Teljes cikk
Klímaváltozás, járványok, erőforráshiány, biztonsági fenyegetések – válságok mindig is voltak, ugyanakkor arra még nem volt példa, hogy... Teljes cikk
Az OKR egy rövidítés "Objectives and Key Results" vagyis "célok és kulcseredmények", azaz kulcsfontosságú eredmények. Ez a menedzsment eszköz egy... Teljes cikk
- A kékgalléros munkavállalók megtartásának titka - mélyelemzés és a megoldás 2 hónapja
- Személyi változások a Man at Work élén 2 hónapja
- Rengeteg az állás év végén ebben a szektorban 3 hónapja
- Diákok a munka világában: Hogyan formálhatják a cégek a jövő munkavállalóit? 3 hónapja
- Kevesebb külföldi munkavállalóra van igény 4 hónapja
- Vendégmunkás-toborzás: ezért fontos etikusnak lenni 5 hónapja
- Elindult a munkahelyi boldogság népszerűsítését célzó kezdeményezés hazánkban 5 hónapja
- Lejtmenetben a munkaerő-kölcsönzők: itt vannak a számok 6 hónapja
- Aranyat ér az ilyen gyakornok: esettanulmány 6 hónapja
- Világra, vagyis munkavilágra szóló siker: Budapest lett a legjobb "workcation" város 6 hónapja
- The bargaining power of employees has changed radically 7 hónapja