kapubanner for mobile
Megjelent: 2 éve

Biciklizés, forgalomfigyelés, AC: így választotta ki gyakornokait a BKK

Esettanulmány rovatunkban Lázár Lilla, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) toborzási vezetője mutatja be éves „outdoor” gyakornokkiválasztási projektjüket. Egy munkanap alatt 18 fiatal tehetséget vettek fel egy élmény alapú kiválasztással.

BKK, gyakornoki program-
images

Szerettünk volna tehetséges, a közösségi közlekedés iránt érdeklődő gyakornokokat találni, valamint növelni a márkaismertségünket a fiatalok körében. Ehhez kellett egy formabontó, innovatív, szórakoztató esemény, ahol a hallgatók bekukkanthattak a BKK projekjeibe, munkájába” - mondja az outdoor gyakornokkiválasztás hátteréről Lázár Lilla, az 1600 fővel működő Budapesti Közlekedési Központ toborzási vezetője.

Közlekedésszakmai és üzlettámogató (jog, HR, pénzügy, kommunikáció) területekre hirdettek először 2022 tavaszán gyakornoki lehetőséget. Egyetemi állásbörzéken, saját karrieroldalukon és egy közösségi médiás videókampánnyal promotálták a lehetőséget. A jelentkezőktől rövid bemutatkozó önéletrajzot kértek, szakmai tapasztalatot nem vártak el. 

Összesen 70 körüli jelentkezés érkezett. Ebből 40 jelöltnek küldtek meghívót a kiválasztásra, amely két alkalommal zajlott 15-20 diák részvételével. 

A jelöltek a BKK budapesti, Rumbach Sebestyén utcai központjában találkoztak, ahol Lázár Lilla köszöntötte a hallgatókat, röviden bemutatta a vállalatot és a gyakornoki programot majd ismertette a kiválasztási nap programját. Ezt követően a pályázók útravalót, hátizsákot, egy MOL Bubi kódot kaptak, majd az első bicikliállomásnál két kerékre pattantak.

Lázár Lilla, BKK
A jelöltek a BKK budapesti, Rumbach Sebestyén utcai központjában találkoztak.

Az első városi állomás a néhány percre található Városháza park volt, ahol a BKK egyik projektmenedzsere már várta őket. A fiatalok megfigyelhették a közlekedési csomópont érdekességeit, informálódhattak a metrópótlás kihívásairól, áttekintést kaptak a 47-49-es villamosok továbbépítésének jövőbeni terveiről. Feladatul kapták, hogy jegyezzék fel, mit találnak problémásnak, mit tennének másképp. Majd újra nyeregbe pattantak és a második állomásra, a Lánchíd pesti hídfőjéig tekertek. Itt a cég egy másik szakértő kollégája volt a házigazda. Szóba került az akkor javában zajló hídfelújítás, az autós forgalmat keresztező villamos szerepe és a közlekedésre gyakorolt hatása. Negyed óra múlva indultak is tovább, a Ferenciek terén át a Kálvin térig bicikliztek. Itt dokkolták a kerékpárokat és besétáltak a forgalomirányító diszpécseri központba. Egy 30 perces túravezetés következett a központ működéséről, a forgalomirányítás kihívásairól, a havaria helyzetek kezeléséről, majd a fiatalok egy izgalmas kvízt is kitöltöttek.

Együttműködés, csapatmunka, prezentáció

A három állomás végeztével - bő két óra után - a csapat Lázár Lilla vezetésével villamossal visszatért a Rumbach Sebestyén utcába, ahol kezdődött a csoportos AC (assessment center). Három csoportot alakítottak ki, mindegyikbe vegyesen osztották be a fiatalokat: közlekedésmérnök, közgazdász és kommunikáció szakos hallgatók közösen dolgoztak a reggeli városi túra során megismert információkból összeállított feladatokon. A BKK szakemberei közben megfigyelték, miként kezdenek neki egy probléma feldolgozásának, ki, milyen szerepet játszik a csapatban, hogyan működnek együtt, ki és miként prezentálja az eredményt a cég képviselőinek.

A csoportos feladat után egyéni elbeszélgetések következtek. Olyan kérdésekre válaszoltak a gyakornokjelöltek, mint milyen feladatokra vágynak, mi érdekli őket leginkább és milyen keretek közt tudnának munkát vállalni az egyetem mellett. A cég képviselői néhány pontra visszakérdeztek az outdoor programokból is. Ebből az is látszott, hogy a jelöltek mennyire figyeltek és mi a  véleményük. A csoportos és egyéni feladatok során elsősorban a hallgatók kompetenciáit értékelték a vezetők és a HR-esek. 

Fontos számunkra, hogy bármely területre érkezzen egy új gyakornok, legyen elkötelezett Budapest fejlődéséért, és motivált a közösségi közlekedés jövőjének alakításában. Szükségünk van a fiatalok innovatív ötleteire, sokszor egyedi megközelítésére, gondolkodásmódjára. A BKK-nál mindenkinek szívügye a város” - fogalmazott Lázár Lilla.

Hozzátette: úgy búcsúztak el mindenkitől, hogy az eredménytől függetlenül úgy tekintsenenek erre a napra, mint egy tanulmányi kirándulásra, amelyen sok mindent megtudhattak a BKK-ról, másképp látják majd a várost, a közösségi közlekedést, és ráadásul sok mindenkivel megismerkedhettek.

Gyakornoki karrierút és fizetésemelés

A BKK-nál ezzel nem ért véget a munka, hanem jött az értékelés. A szakterületi vezetők kiválasztották a számukra megfelelő jelölteket. A HR arra törekedett, hogy még aznap döntés szülessen. Másnap már ment is az értesítés a legtöbb pályázónak, így a cég összesen 18 gyakornoknak ajánlott szerződést. Szinte minden fiatal elfogadta az ajánlatot. Kezdési időpontra a cég július 1-et vagy szeptember 1-et ajánlott, a többség az első időpont mellett döntött.
 
A gyakornokokat a cég saját állományba vette, rugalmas munkavégzési feltételeket és az egyéni egyetemi elfoglaltságokhoz igazodó heti óraszámot ajánlott. Az első félévre garantált bérminimumot fizetett, a második félévtől 15 százalékkal, a harmadik félévtől további 20 százalékkal emelte a fizetést, ezzel is jelezve  a gyakornoki karrierutat. Emellett juttatásként cafeteriát és közlekedési bérletet kaptak a fiatalok. 

BKK, gyakornoki program, outdoor
Szükségünk van a fiatalok innovatív ötleteire, sokszor egyedi megközelítésére, gondolkodásmódjára.

Lázár Lilla elmondta, hogy a kiválasztás minden résztvevő számára nagy élmény volt, és a gyakornoki körből minimális volt a lemorzsolódás. A program indulása óta már 14 gyakornokot sikerült főállásba venni, és a cég évente tart gyakornoki élménykiválasztást hasonló forgatókönyvvel. A következőt éppen idén májusban. "Ha egyedi, formabontó a program és kíváncsivá teszi a fiatalokat, akkor nyert ügyünk van” - mondta.

A toborzási vezető megjegyezte, hogy az élmény alapú kiválasztásnak és a hozzá kapcsolódó kampányoknak is köszönhető, hogy növekedett a BKK munkaadói márkaismertsége. Míg 2022-ben egy pozícióra átlagosan 65-en pályáztak, addig 2023-ban már 114-en.

Fotók: BKK

  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Jégkorszak a munkaerőpiacon: se elbocsátás, se felvétel, se előléptetés

Mintha jégpáncél borítaná az amerikai munkaerőpiacot: hónapok óta alacsony a toborzás és az elbocsátások száma, a dolgozók pedig úgy érzik,... Teljes cikk

Közel 1000 pályázót hozott be ez a toborzási kampány - esettanulmány

„Százból öt! Te benne vagy?” Ezzel a címmel indított tavaly októberben toborzási kampányt a HungaroControl. A cél legalább 700 jelentkező... Teljes cikk