Szerző: Barna Eszter
Megjelent: 2 éve

Boldog munkavállaló és játékosított munkahelyi fejlesztés

A munkavállalói elégedettség és a munkavállalói élmény egyre fontosabb szerepet tölt be a HR-ről szóló diskurzusban, és a munkaerőpiac mindennapjaiban is. Így nem meglepő, ha digitális HR megoldások terén is a munkahelyi jóllét témái kerültek a startupok érdeklődésének homlokterébe. A Design Terminal tavaszi mentorprogramjában részt vevő, HR szoftvereket fejlesztő csapatok képviselőivel beszélgettünk. A svéd Happy at work megnyerte a Brain Bar Blastoff startupverseny idei fődíját is, a magyar fejlesztésű KingAER pedig döntős volt a megmérettetésen.

Boldog vagy-e a munkádban és mekkora a munkaterhelésed? - Daniel Johansson, a Happy at work account menedzsere szerint ez a két legfontosabb kérdés, amit a munkáltatóknak fel kell tenniük, ha szeretnének elkötelezett és elégedett munkavállalókat megtartani maguk körül. Ma már az éves, féléves elégedettségi felmérés nem működik, különösen mivel általában az adatok szűrése, kiértékelése, belőle a riportolás további hónapokat vesz igénybe, a cselekvés pedig elmarad vagy késik.

Ma már a visszajelzésre és az ebből következő cselekvésre is folyamatos igény van a munkavállalók részéről, így ha valami kifogásolt területen tartósan nem történik változás, a dolgozó inkább feláll és távozik. Ezt pedig a munkáltatók egyre kevésbé engedhetik meg maguknak. A Happy at work szoftverrel folyamatossá tehető az adatok begyűjtése, az eszköz lényege, hogy nagyon felhasználóbarát a kezelőfelület, és pár perc alatt megválaszolhatók az egyszerű kérdések. A rendszeres lekérdezés pedig lehetővé teszi trendek feltérképezését, a gyors és hatékony beavatkozást az esetleg lefelé tartó folyamatokba. Például, ha a munkaterhelés, a stressz túlzottá válik, vagy boldogtalanná válnak valami miatt a dolgozók.

A cégeket azonban megfelelően edukálni kell ahhoz, hogy az így rendelkezésre álló adattömeget megfelelően használják fel, és kommunikálják is a kollégák felé a felhasználás módját, történjen akció a felmérések következményeként. Különben éppen az ellenkezőjére is elsülhet a tevékenység. Ha a dolgozók csak azt látják, hogy állandóan kérdéseket tesznek fel nekik, azonban a véleményük nyomán nem történik semmi. Daniel Johansson hangsúlyozta, hogy az a jó, ha minél többet használják a rendelkezésre álló számokat, beviszik őket a heti megbeszélésekre, megosztják rendszeresen a belső kommunikációban a szervezet minden szintjén a releváns információkat. Ha pedig egy folyamat negatív tendenciát kezd mutatni, akkor a vezetőnek az első dolga az kell, hogy legyen, hogy beszél az embereivel. Szerencsére ebből a szempontból is fejlődést mutat az üzleti kultúra, formálódik a mindset, amely az emberekre már nem erőforrásként, hanem tőkeként, a cég vagyonként tekint. Azoknak a cégeknek van jövője, akik az embereikre fókuszálnak, amelyek elkötelezettebbé teszik a dolgozóikat, akik egyébként üzletileg is nagyobb hasznot jelentenek a vállalatnak.

Egy ügyfél egyszer azt jelezte vissza - osztotta meg a tapasztalatot a Happy at work munkatársa - hogy nagyon sok komment érkezett a kérdések kapcsán, és hogy nem lehetne-e ezt a funkciót kikapcsolni a rendszerben? Az illetőnek úgy kellett elmagyarázni, hogy mekkora értéket jelent számára a munkavállalói input, amit nem nyűgként, hanem inkább „aranybányaként” kellene kezelni.

Mindez a HR-nek is muníciót jelent, hiszen mint a svéd szakember mondja, a HR még mindig sok helyen csak az extrém szituációkban van jelen, vagyis felvételkor, leépítéskor, ha már kiégett valaki, és tenni kell az ügyben. Az adatok segítségével azonban a HR bevonódhat a mindennapokba, ugyanakkor szét is oszthatja a felelősséget a szervezeten belül. Hiszen így az információk a vezetők, sőt a középvezetők számára is rendelkezésre állnak, akik az egyik legfontosabb befolyásolói a munkahelyi jóllétnek.

Az üzletin kívül társadalmi célja is a startupnak, hogy az emberek boldogabbak, elégedettebbek és elkötelezettebbek legyenek a munkahelyükön. Svédországban is megemelkedett a táppénzes napok száma, aminek az elsődleges oka a kiégés. Leggyakrabban ezért mennek az emberek betegszabadságra. A WHO épp május végén nyilvánította betegséggé a kiégést, amely a krónikus munkahelyi stressz következtében következik be. Ezért erre a területre különösen fontos koncentrálni, csökkenteni a stressz-szintet, hogy a következmények megelőzhetők legyenek.
kingaer190620Daniel Johansson: Az adatok segítségével a HR bevonódhat a mindennapokba, ugyanakkor szét is oszthatja a felelősséget a szervezeten belül

A startup részt vesz a Design Terminal mentorprogramjában, ahol többek között workshopok keretében segítik üzletfejlesztési tervüket. Daniel Johansson a mentorok személyét emelte ki, akiktől nagyon értékes visszajelzéseket kaptak a folyamat során, és számos ötletet arra nézve, hogy hogyan tudják a terméküket még jobban eladni és továbbfejleszteni. Céljuk, hogy az applikáció továbbra is egyszerű és nagyon felhasználóbarát maradjon, ugyanakkor a hátterét szeretnék komplexebbé tenni, hogy még több funkció működjön, minél magasabb szintű legyen a gépi tanulás, még inkább alkalmas legyen arra, hogy a jövőre vonatkozó következtetéseket lehessen az adatok segítségével levonni, így elősegítve a döntés-előkészítést. Daniel Johansson nem kisebb dologra vágyik, minthogy svéd cégként követni tudják a nagy elődöket, és olyanok legyenek a munkavállalói elégedettség terén, mint zenében a Spotify vagy bútorgyártásban az IKEA.

Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - Boldog munkavállaló és játékosított munkahelyi fejlesztés
2. oldal - Ahol a valós tapasztalat és a játék összekapcsolódik
  • 2021.08.10 Munkavédelmi technikus Munkavédelmi technikusra lehet szüksége minden olyan cégnek, amelynél kiemelten fontos a munkahelyi egészség és biztonság megvalósítása. A Munkavédelmi technikus ugyanis elősegíti a munkahelyi balesetek és foglalkozási megbetegedések megelőzését, valamint a munkavédelemre fordított költségek optimalizálást. Támogatja a munkáltatót a munkavédelmi kötelezettségek teljesítésében, ezzel hozzájárul a mulasztások és szabályszegések hátrányos személyi és anyagi következményeinek elkerüléséhez Részletek Jegyek
  • 2021.08.28Agilis Transformáció Leader képzés online, videokonferenciás Hazánkban egyre több és több vállalat lép az agilis átalakulás útjára, így felértékelődik az agilis transzformációt vezető szakemberek jelentősége. Az Agile Transformation Leader egy olyan szervezetfejlesztő szakember, aki felkészíti és végig kíséri az agilis átalakulás útján a vállalatot. Ügyfél-fókuszt, Design Thinking szemléletet hoz be, vezetőket coachol, csapatokat mentorál, miközben pozitív, felhatalmazó légkört teremt a szervezeten belül. Részletek Jegyek
  • 2021.09.23HR Basic Sajátítsd el évek helyett 12 napban az operatív HR munka legfontosabb eszközeit! HR gondolkodás e-learning videókkal, esettanulmányokkal, testre szabva gyakorlatorientáltan. Részletek Jegyek
  • 2021.09.28Kötelező visszaélés-bejelentési rendszer bevezetése, alkalmazása Az EU 2019/1937 sz. irányelve új kötelezettséget ír elő. Visszaélés-bejelentési rendszert kell alkalmazni. Minden 50 fő feletti munkavállalót foglalkoztató vállalkozásnak, továbbá a közszférában működő szervezetnek kötelező lesz visszaélés bejelentési rendszert kialakítania és működtetnie. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Telefonjukon követhetik munkahelyük mindennapjait a dolgozók

Saját mobilalkalmazást fejlesztett a Körber pécsi telephelye. A gépgyár több mint ezer munkavállalója bármikor küldhet be innovációs ötletet,... Teljes cikk

A fenntarthatóságban is stílust teremtenek a textilnyomtatók

Sose volt annyira egyszerű ruhatervekből kézzelfogható divatcikkeket létrehozni, mint a festékszublimációs textilnyomtatók korában. A rendkívül... Teljes cikk

Budapesten alakítja ki új Automatizációs Tudásközpontját a Morgan Stanley

A Morgan Stanley úgy döntött, hogy Budapesten alakítja ki azt a tudásközpontot, amelynek célja az automatizáció felgyorsítása a banknál a... Teljes cikk