Duális képzés: lerövidíti a távolságot az iskolapad és a munkahely között
A munkáltatók nagy része számára komoly kihívást jelent az utánpótlás, a fiatal – szakképzett - munkavállalók becsábítása. Ezért igyekeznek egyre hamarabb megszólítani a potenciális kollégákat, például duális képzések keretében felsőoktatási intézményekkel és középiskolákkal együttműködésben. Miért jó a cégeknek? Mik a kihívások? Mik az alapvető különbségek a duális képzés és a diákmunka, gyakornoki hely között? Erről osztottak meg tapasztalatokat, az együttműködés minden oldaláról érkező szereplők, a Metropolitan Egyetem és a HSZOSZ közös konferenciáján.
A „Szak- és Felnőttképzési trendek 2022” című konferencia egyik kerekasztal-beszélgetésén különböző iparágak képviselői vettek részt, különböző mennyiségű tapasztalattal a duális képzés terén. Van, aki még csak most kezdi, míg mások már évek óta együttműködnek a képzés érdekében, annak ellenére, hogy a piacon versenytársak. A beszélgetésen András Klára, az Egis és Erdei Katalin, a Richter HR igazgatója valamint Fülöp Ágnes, az MVM, Kelemen Lilla a Magyar Telekom, valamint Major Szilvia a METU képviseletében és Markó Tamás, duális képzésben tanuló fiatal vett részt.
A két gyógyszeripari cég képviselője egyetértett abban, hogy ahhoz, hogy az iparágnak jövője legyen Magyarországon muszáj belefolyniuk a képzésbe, hiszen kifejezetten a kémia valamint az egyéb természettudományos tantárgyak iránti érdeklődés hiánya már a középiskolában megmutatkozik. Az együttműködéshez azonban számos kihívást meg kell oldani, elsősorban a képző intézmény és az ipari szereplők igényeinek, elvárásainak egyeztetését. Például, hogy mi legyen a közös tematika, ami oktatási szempontból is elfogadható, hogyan legyen gyakorlatorientált a képzés, ehhez milyen eszközpark szükséges. A két cég három éve kezdte meg az együttműködést egy szakképző iskolával, amely mostanra fordult egyenesbe a HR vezetők szerint.
Kelemen Lilla is arról számolt be, hogy komoly probléma, hogy a telekommunikációs szektor vesztett vonzerejéből, a fiatalok inkább az informatika felé fordulnak a területen, azzal kevésbé vannak tisztában, hogy a telekommunikációban mennyi lehetőség van. A távközlési technikus képzés és szakértelem pedig szinte teljesen eltűnt a piacról, amit most ugyan a szakképzési törvény a képzési rendszerbe visszahozott, de a megfelelő szakemberek egyelőre hiányoznak. A Magyar Telekom egyetemi duális együttműködése idén ősztől indul, valamint Miskolcon együttműködnek egy szakközépiskolával, kifejezetten a távközlési technikus képzés érdekében. Az MVM pedig tanműhelyeket indít szeptembertől Szegeden, Budapesten és Miskolcon. Mint Fülöp Ágnes megjegyezte, sok szereplővel, vezetővel kellett az igényeket egyeztetni. A cég a szakmunkások duális képzésében van erőteljesebben jelen. Egyetemi szinten szintén Miskolcon a duális gázmérnöki képzésben, míg az Óbudai Egyetemen a villamosmérnöki képzésben vállalnak szerepet.
Miért jó a cégnek?
A középiskolai duális képzés azért is jelent komoly elköteleződést, mert olyan kapcsolatokat kell kialakítani és utána fenntartani, ami akkor is megmarad, ha a középiskola után a diákok még elmennek egyetemre, hogy legyen kedvük aztán a céghez visszatérni. Erdei Katalin elmondta, fontos ismerkedési lehetőségnek tartja a képzést, ahol a diákok a cégspecifikus eszközöket, folyamatokat is megismerik, így aztán a későbbi beillesztés jelentősen lerövidül. Ez egyébként a cégnél három-hat hónap, ennyi betanítással kell számolni, mire teljesértékű munkavállóvá válik az új belépő. „A duális képzés lerövidíti az iskolapad és a munkahely közötti távolságot” – hangsúlyozta a HR igazgató.
A Magyar Telekom szakembere is megerősítette, hogy mivel a szakközépiskolai képzés sok esetben nem gyakorlatorientált, ezt a tudást ezekben az együttműködésekben a fiatalok a vállalaton keresztül megkaphatják, megismerkedhetnek azokkal az eszközökkel, műszerekkel, amiket később élesben használni fognak. Az MVM-nél tapasztalat, hogy a program nyomán és annak hatékony működése érdekében vállalati szinten is javul az együttműködés. A mentori rendszer kiépítése jót tesz a szervezeti kultúrának, részévé teszi a tudásátadást.
Duális képzés vs. diákmunkás, gyakornok
A beszélgetés résztvevői hangsúlyozták, hogy a duális oktatásban a képzésen van a hangsúly, vagyis a tanításra fókuszálnak. Jóval elmélyültebb tudásátadásra ad lehetőséget, mint például, amikor egy diákmunkás dolgozik egy cégnél. A gyakornok és a diákmunkás (főleg az utóbbi) esetében az elvégzendő feladatra kell elsősorban fókuszálni. A gyakornoki programok pedig általában rövidebbek, mint a duális képzések.
Komoly kihívás viszont a másik oldalon, hogy ilyenkor technológiai szakembereket kell bevonni a képzésbe, akik alapvetően jó szakemberek, de eredetileg nem oktatók. Így az ő kiválasztásuknál ezekre a készségekre is fontos fókuszálni. Már csak azért is, mert a programot vezető személyekre a fiatalok gyakran „apa-figuraként” tekintenek. Így az ő megtartó szerepüket hangsúlyozta Fülöp Ágnes. Valamint a lemorzsolódás ellen hat, és az elkötelezést segíti a vállalati ösztöndíj, amit az MVM kínál az első félév után.
Sokat számít a pozitív visszajelzés is a diákoknak, amikor például éles szerelési tevékenységekbe vonják be őket. Mint például a Telekomnál internet bekötésbe, wifi hálózat kiépítésébe az ügyfeleknél, amiért ők hálásak, és elismerik közvetlenül is a diákok munkáját.
András Klára, az Egis HR igazgatója hangsúlyozta, fontos, hogy élményt és fejlődési lehetőséget egyszerre biztosítson a képzés, hogy ténylegesen legyen értelme a feladatoknak, emellett pedig a fiatalok különböző céges aktivitásokban vehessenek részt, ami szintén segíti az elköteleződést. Mint a HR vezető elmondta, az Egisnél nem ritka, hogy a diákmunkásokból kollégák lesznek a későbbiekben.
Valódi fizetésekkel versenyezni
Major Szilvia a METU részéről a kihívásokra hívta fel a figyelmet. Mint mondta, nagyon fontos a duális képzés kiválasztás része, a mentorok és a duális hallgatók körében egyaránt. Utóbbiak esetén jelentős a különbség az egyetemi és a középiskolai lét között, más a szabadságfok és más a ráhatás a fiatalokra. Valamint azt is tekintetbe kell venni, hogy a munkavégzés mellett a diáknak például vizsgáznia is kell, és bár a partnerek erre messzemenően tekintettel vannak, a megfelelő óraszámot vizsgaidőszakban is el kell végezni, ehhez pedig megfelelő önfegyelem és tervezés szükséges a hallgató részéről. Ráadásul jelentős a piaci környezet nyomása is, hiszen míg duális képzésben a minimálbér 65%-át kapják a tanulók, addig a munkaszerződéssel a piacon ennek a sokszorosát kereshetik meg, egyetemi tanulmányaik mellett.
Makó Tamás közvetítette a diákok szempontjait a kerekasztalban. Ő a METU-n tanul és duális képzésben a Waberer’s-nél vesz részt. Mint mondta számára az a képzés jelentős hozadéka, hogy egyéni figyelmet kap, felelősségi köröket, projektet, vagyis tulajdonképpen egy tehetségprogramban vesz részt, ami ellentételezi az alacsonyabb fizetést. Ő ezt az egyéni bánásmódot tartja a program megtartó erejének, a mentor személyét, a visszajelzéseket, a fejlődés lehetőségét. Mint mondta, hasznos lenne még, ha a duális képzésben résztvevő hallgatók az egyetemen belül is kapcsolódnának egymáshoz, ha lenne egy közösségük.
Major Szilvia kiemelte még, hogy az egyetemek esetén nagyon alaposan meg kell határozni az együttműködési kereteket, a célcsoportokat. A felsőoktatás nehezített pálya, ahol a külső körülmények is meghatározóbbak, több a változó, mint a középiskolák esetén. Még egyszer hangsúlyozta a mentorok kiválasztásának kritikus voltát, hiszen komplex együttműködésben kell gondolkodniuk.
Nyitókép: Brooke Cagle on Unsplash
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
2022-ben több mint 100 ezer ember vett részt felnőttképzésben, tavaly valószínűleg még többen, bár végleges adatok nincsenek. Zsuffa Ákos a... Teljes cikk
Idén is nagy érdeklődés övezi a szakképzésben részt vevő tanulók számára indított megmérettetéseket: csak Budapesten 55 szakmában mintegy 1500... Teljes cikk
A Budapest Főváros Kormányhivatala (BFKH), valamint a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) együttműködési megállapodást írt alá, hogy a... Teljes cikk
- Pölöskei Gáborné: a minőségi szakképzésnek lakosságmegtartó ereje van 1 hete
- 75-150 millió forint támogatással képezhetik munkavállalóikat a cégek - Még elérhető az év slágerpályázata 2 hete
- Szakképzés: kiemelt ösztöndíjat kaphat, aki sikeresen leteszi a szakmai vizsgáját 2 hete
- Százmilliárd forintos felújítási program indul a szakképzésben 3 hete
- Hankó Balázs: A kormány célja, hogy Magyarország világbajnok legyen a szakképzésben 4 hete
- Pölöskei Gáborné: az idei év a látványos fejlesztések éve lesz a szakképzésben 1 hónapja
- Sämling Solution Szervezetfejlesztő (OD) tanácsadó képzés - Miért érdemes Szervezetfejlesztővé válni? 1 hónapja
- A tanár is munkavállaló!? 1 hónapja
- Mentorprogram indul a kertészeti szakma utánpótlásának érdekében 1 hónapja
- Jelentősen bővültek a doktori képzésekben résztvevők lehetőségei 2 hónapja
- A gyógyszerész nélküli gyógyszertár ellen foglaltak állást 2 hónapja