E-learning itthon: a minőségre kell fókuszálni
Szükség van-e az e-learning minőségbiztosítására? Mi a minőség szerepe a távoktatásban? Miként lehet tökéletesíteni a rendszert? Mennyire fontos szerep jut a felhasználóknak? Mi az oktatói szakma szerepe az elvek lefektetésében és egyáltalán létezik-e e-learning szakma? Egyebek között ezekre a kérdésekre keresték a választ a szakemberek a XIII. eLearning Fórumon.
Dr. Mlinarics József, a MATISZ ügyvezető elnöke bevezetőjében az ágazati párbeszéd szerepét hangsúlyozta az új munkavállalói készségek fejlesztésében, az e-learning terjesztésében. Beszédében kitért az Információtechológia és Kommunikáció Párbeszéd Bizottság céljaira, melyek elősegítik a gazdasági eredmények, a munkakörülmények javítását. Kiemelte, hogy az új készségek, mint például az e-learning elsajátításán keresztül lehetővé válik a jelen és jövő dolgozóinak, hogy könnyebben alkalmazkodjanak az új feltételekhez.
Kitért az EU 2020 stratégiára, amely magába foglalja az oktatás, képzés és a munka közös nyelvének és eszközének, a készségek, kompetenciák és foglalkozások európai keretének kidolgozását is. A stratégia arra irányul, hogy a szakképzés, az általános, a felső- és a felnőttoktatás tegye lehetővé a továbbtanuláshoz és a munkaerő-piaci részvételhez szükséges készségek elsajátítását.
A bevezető után több résztvevő felszólalásával arra keresték a választ, hogy szükséges-e az e-learning minőségbiztosítása, milyen eredményeket lehet felmutatni és mi várható a jövőben. Egybehangzó vélemény volt, hogy szükség lenne a minőségbiztosításra, azonban tíz éve próbálják kidolgozni, de ez idáig jelentős eredmény még nem született, jelenleg nincs egységes minőségbiztosítás az e-learning oktatásban, a mostani megoldások nagyon heterogének. Kiemelték, hogy a minőségre kell fókuszálni, ezt pedig mindenkor a felhasználók igénye szabja meg. Az e-learning anyagoktól a tanulók azt várják el, hogy könnyen tanulható és elérhető legyen, valamint az ismeret az adott képzés követelményeinek feleljen meg, tegye lehetővé az önálló tanulást.
A következő témafelvetés az volt, hogy miként lehet tökéletesíteni a rendszert, a valós életben mi válik be, mennyire fontos szerep jut a felhasználóknak, mi is a minőség szerepe az e-learningben. Hadházy Tibor, a Nyíregyházi Főiskola tanára úgy vélte, a minőség az értékből, a hordozott tartalom, vagy más néven küllemből, elérhetőségből és a felhasználói elvárásoknak való megfelelhetőségből tevődik össze. Döry Tibor, az Open University igazgatója a hallgatói igényeket, valamint a marketing szemlélet és a piac fontosságát emelte ki, hiszen az egész a felhasználókért történik.
Ráthgréber Judit, a Netting Kft. ügyvezetője szerint a minőség nem kérdés, ha rossz terméket adnak el, nem kapják meg érte a pénzüket. A vállalatok úgy ítélik meg a minőséget, hogy hogyan működik a rendszer.
Kokovay Ágnes, részletesen beszélt a Semmelweis Egyetem e-learning rendszeréről és megerősítette, hogy a minőségre a felhasználóknak van szüksége. Az egyetemen részben piaci, részben állami elvárásoknak megfelelően működnek, meg kell határozniuk, hogy mi a cél gyakorlati és piaci alapon. A hallgatók hátrányban lennének e-learning nélkül. Gyakorlat nélkül nincs képzés, a minőséget a hallgatói igény határozza meg. Kutatást végeztek a hallgatók körében, hogy mit értékelnek az e-learningben. A diákok a módszertant helyezték előtérbe, a médiás megjelenés pedig az utolsó helyen volt.
A kerekasztal beszélgetés következő témája az volt, hogy mi az oktatói szakma szerepe az elvek lefektetésében és egyáltalán létezik-e e-learning szakma. Milyen mértékben legyenek meghatározóak a technológiai és módszertani szempontok. A vélemények megoszlottak, hogy a technológia vagy módszertan a fontosabb. Hátrányként említették, hogy egyre több rossz minőségű anyag kerül ki a piacra, ezért nem a technológiát, hanem a módszertant kell előtérbe helyezni. Aki tudja, hogyan kell tanítani és a tananyagot informatikai eszközökkel leképezni, az tud jó e-learning anyagot készíteni.
Az e-learning digitális tartalmakra kidolgozott rendszer már több is létezik nemzetközi szinten, de vajon melyiket lenne érdemes átvenni. A résztvevők egyetértettek abban, hogy a jövőben a nyitott tartalmak jelentősége fog nőni, a szabadon hozzáférhető tartalom mögött az UNESCO áll, amely fel is szólította az államokat, hogy járuljanak hozzá a nyitott tartalmak fejlesztéséhez.
Ráthgéber Judit az e-learning erőforrás megtakarításra hívta fel a figyelmet. Napi szinten tapasztalja a vállalati projekteknél, hogy a jól elkészített tananyaghoz először fel kell mérni az igényeket, megtervezni a programot, majd ellenőrizni kell a kész tananyagot. Koncentrálni kell a szakmai tartalomra. Vállalati projekteknél érdemes felmérni a projekt elején, hogy mit szeretne a megrendelő, ha azonban nem áldoz erőforrás tervezésre, ellenőrzésre, akkor végül nem lesz jó a tananyag.
Délután szekcióülésekkel folytatták a fórumot, négy szekcióülést tartottak, ahol az első szekcióban megvitatták az elektronikus tanulási környezetek használhatóságát, hozzáférhetőségét, az IKT eszközök minőségi követelményeit. A második szekcióban az e-learning környezet megújulása volt a beszélgetés témája. Kifejtették, hogy a tanítási-tanulási folyamat elektronikus környezetekkel történő támogatásának újszerű megoldása a virtuális 3D környezetek felhasználása. A virtuális környezetek a tanulói tevékenységet helyezik a középpontba, illetve hatékony eszközei lehetnek a folyamatszabályozásnak és értékelésnek is. A virtuális környezetek jól integrálhatók valós oktatási környezetekkel és online rendszerekkel is.
A harmadik szekció az e-learning alkalmazásokat és ezen belül a mobiltartalmat és oktatást vitatta meg. Végül a negyedik szekció az e-learning környezetek megújulásán belül kitért a modern kommunikációs eszközök, okos telefonok, tabletek robbanásszerű elterjedésére. Szintén ebben a szekcióban vitatták meg a plágium és e-learning problémáit és megoldásait.
A XIII. eLearning Fórumon, az előző évekhez hasonlóan átadták a Hutter Ottó díjat, amit idén Ollé Jánosnak, az ELTE adjunktusának ítéltek oda.
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
Employer branding, toborzás, munkáltatói márka, karrierút, megtartás, juttatások, bérbenchmark stb. Szinte már elcsépelt szavak, unalomig... Teljes cikk
A brain drain, azaz „agyelszívás” a magasan képzett munkavállalók elvándorlását jelenti egy fejlettebb, magasabb életszínvonalat biztosító... Teljes cikk
Az Eurostudent legfrissebb felmérése szerint hazánkban a felsőoktatásban tanuló hallgatók egynegyede (25%) közepes anyagi nehézségekkel küzd, míg a... Teljes cikk
- Hamarosan még 500 ezer emberre lesz szükség a magyar munkaerőpiacon 1 éve
- Olcsóbb a SZÉP-kártyás juttatás, ha harmadik országbeli vendégmunkásnak adja a munkaadó 1 éve
- Így vehet fel sikerrel külföldi munkavállalókat 1 éve
- E-Learning: szabadon térben és időben - Nelson Mandelától Arnold Schwarzeneggerig 1 éve
- Minőségbiztosítási technikus 2 éve
- Milyen munkavállalókra van ma szüksége egy cégnek? Mire fókuszáljon a HR? 2 éve
- KÉPZÉS ÉS FEJLESZTÉS: Modern oktatási formák 2 éve
- CBT távoktatási forma 2 éve
- E-learning 2 éve
- Szinkron e-learning 2 éve
- Aszinkron e-learning 2 éve