Egyre többen tanulnak nem nappali tagozaton - a távoktatásé a jövő?
A 2017 szeptemberében induló képzésekre vonatkozóan a felsőoktatási felvételi időszak 2017. február 15-én zárul, így az idei pontos jelentkezési adatokról majd csak később kapunk bővebb információt, mégis érdemes áttekinteni az elmúlt évek tapasztalatait, tendenciáit. A korábbi évek továbbtanulási gyakorlatából szemezgetve eláruljuk milyen jelentőséggel bír a távoktatás a magyar diákok körében, hol lehet és kinek érdemes ilyen jellegű oktatási formát igénybe venni.
2015-ben 79 ezren jelentkeztek főiskolai/egyetemi, alap- és mesterképzés nappali képzéseire, 500 fővel kevesebben, mint az előző évben. Az alapképzésre jelentkezőké csökkent, a mesterképzésen kismértékben nőtt a számuk.
Az előző évekhez hasonlóan a felvettek és az első helyre jelentkezettek aránya a természet- (79%) és a társadalomtudományi (76%) területeken volt a legmagasabb. Változatlanul a művészeti szakokra a legnehezebb bekerülni - a jelentkezők mindössze 38%-át vették fel.
A felsőoktatási intézmények nappali képzésein a 2015/2016-os tanévben 210 ezer fiatal folytatta tanulmányait, 7 ezer fővel - 3,3%-kal - kevesebben, mint az előző tanévben. A hallgatók 93%-a (195 ezer fő) főiskolai/egyetemi alap-, mester-, valamint osztatlan képzésen tanul, a kifutó, hagyományos egyetemi és főiskolai programokon már csak 350 fő.
A főiskolai/egyetemi alap- és mesterképzésben részt vevők megoszlása a képzési területek között az előző évhez hasonló. 21%-os részvételi aránnyal továbbra is a műszaki szakok a legnépszerűbbek, ezt követik a gazdasági (15%) és egészségügyi (13%) területek, a sor végén pedig a mezőgazdasági szakok állnak (2,7%).
Nő a nem nappali munkarendben tanulók aránya
85 ezer fő - nem nappali képzéseken tanult tovább. A nem nappali képzések típusai között szinte változatlan a hallgatói megoszlás. A diákok 86%-a levelező képzésben, 10%-a távoktatásban, 4%-a esti munkarendben tanul. 2015-ben a felsőoktatási intézmények nem nappali képzésein összesen 15 ezren szereztek felsőfokú oklevelet, közel 600 fővel többen, mint 2014-ben.
Milyen nem nappali munkarendű képzések vannak?
Hagyományos nem nappali képzési forma a levelező munkarend, mikor a diákok jellemzően hétvégénként, személyesen vesznek órákat adott egyetemen. Ilyenkor gyakorlatilag reggeltől késő délutánig a tanulásé a főszerep, ugyanakkor a hétköznapok szabadok, így az egyetem melletti munkavállalás sem probléma.
Ezzel szemben a távoktatás egy sajátos, információ-technológiai és kommunikációs taneszközök használatával járó, az önálló hallgatói munkára épülő képzés, amelyben a tanórák száma nem éri el a teljes idejű képzés tanóráinak 30 %-át. Távoktatásban kizárólag költségtérítéses képzéseket lehet hirdetni, amely egyre népszerűbb a második diplomát szerzők körében.
Az esti munkarend szerint a hallgatók tanóráira általában a szorgalmi időszakban munkanapokon tizenhat óra után, vagy a heti pihenőnapon kerül sor, ettől azonban a felsőoktatási intézmények - külön megállapodás alapján - eltérhetnek.
Távoktatás és levelező munkarendű oktatás - hol vehető igénybe?
Az egyetemek reagálva a pozitív irányú változásra a távoktatással kapcsolatban, egyre több szakon indítanak levelező vagy távoktatási formában igénybe vehető képzéseket. Így elégíti ki az új hallgatói igényeket többek között a Gábor Dénes Főiskola és a Pécsi Tudományegyetem is, ahol az elmúlt években egyre nagyobb fókusz helyeződött a táv- és levelező munkarendű oktatásra. Ez nagyfokú szabadságot biztosít a diákok részére, hiszen így a diploma megszerzése mellett lehetőségük van munkatapasztalatot szerezni.
A Gábor Dénes Főiskola e-learning rendszere, a multimédiás interaktív oktatóprogramok, valamint a személyes konzultációk és a gyakorlatok lehetősége, segítik a diákokat céljaik elérésében. Minden szükséges szakirodalom a hallgatók rendelkezésére áll, így könyvekre sem kell költeni.
Gyakorlatilag bármilyen irányultságú diákról van szó, a Pécsi Tudományegyetem majd minden kara lehetőséget ad arra, hogy helytől és időtől függetlenül is a felsőoktatási képzés bármely szintjén részt vehessünk. Felvehetünk nyílt online kurzusokat is tutorált lehetőséggel, így azt a tudást sajátíthatjuk el, amire valóban szükségünk van.
Miért és kinek jó a nem nappali munkarendű képzés?
A távoktatás és a levelező képzés lehetőséget ad arra, hogy a diákok előbb kerüljenek ki a munkaerőpiacra, tapasztalatot szerezzenek, így az egyetemi képzés elvégzésével adott lesz a ranglétrán való előrelépés lehetősége. Emellett sok más tényező is előfordulhat, ami miatt valaki a nem nappali munkarendű képzések valamelyikét választja: leküzdhetetlen távolság, külföldi lehetőségek, nehézkes mindennapos bejárás, korlátozott anyagi lehetőségek vagy egyszerűen az otthon kényelme miatt a rugalmasabb oktatás kerül előnybe.
Szerencsére ma már rengeteg megoldás létezik, amivel a diákok maguk alakíthatják a jövőjüket. Ehhez az egyetemek is igyekeznek hozzájárulni, hogy a tanulás lehetősége mindenki számára elérhető legyen.
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
A jövő nemcsak azoké, akik tudnak kódolni, hanem azoké is, akik mernek kérdezni, gondolkodni és újat alkotni. Mégis, a magyar lányok többsége ma... Teljes cikk
Mit tehet az a munkavállaló, álláskereső, karriertervezésen gondolkodó, aki szeretné képezni magát. Milyen lehetőségek vannak a hagyományos... Teljes cikk
2023-ban a magyar általános iskolások mindössze 1,8 százaléka, a 11–15 éves tanulóknak pedig csak 6,1 százaléka tanult két vagy több idegen... Teljes cikk
- Így segítik az egyetemisták karrierépítését 3 hónapja
- 2030-ra a dolgozók 60%-át újra kell képezni – készen állunk? 3 hónapja
- AI-generáció: mi lesz, ha a diákok már nem tanulnak meg írni és gondolkodni? 3 hónapja
- Minden eddiginél többen jelentkeztek a magyar felsőoktatásba 4 hónapja
- Rekordot döntött ennek a képzésnek a népszerűsége – egyre több fiatal látja benne a jövőt 4 hónapja
- Machine Learning Engineer 4 hónapja
- Felvételi 2025 - minden ötödik felvételt nyert hallgató 30 év feletti 4 hónapja
- Kiderültek a 2025-ös felvételi ponthatárok, brutál magas számok az élmezőnyben 4 hónapja
- Ma este hirdetik ki a felsőoktatási ponthatárokat 4 hónapja
- Így változott a felsőoktatás 2010 óta - hányan, hol és mit tanulnak ma? 4 hónapja
- Ezeket a diákhitel-szerződéseket védi kamatstoppal a kormány 5 hónapja


Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?