Megjelent: 7 éve

Első napok az új munkahelyen

A kiválasztás során a kiválasztók törekszenek arra, hogy olyan ember kerüljön a csapatba, aki illik is oda, személyiségében is, nemcsak szakmailag. Vannak néha melléfogások még így is, de többnyire egy kis odafigyeléssel könnyű beilleszkedni, és többségében ez sikerülni is szokott.

Pár hasznos tanács, mindezt megkönnyítendő:

1. Az első napon általában bemutatnak mindenkinek, így egyből kapsz akár 30-40 új arcot-nevet újoncként, amit meg kell jegyezni. Nagyon ritka, hogy ez sikerüljön, jó hír, hogy nem is várja el senki. Ahogy kialakul a munkakapcsolat, úgyis megjegyzed a neveket, arcokat, és hogy milyen ügyekben kell velük együttműködni.

2. A második beilleszkedési pont, a feladatok megtanulása. Oké, végzettséged, tapasztalataid alapján pont megfelelő vagy, hiszen kiválasztottak, de a folyamatok, a feladatok elvégzése mindenhol másképp történik. Amikor ezt magyarázzák el neked, akkor szorgosan jegyzetelj. Az én módszerem, hogy minden feladatnak, folyamatnak, témának külön lapja van, így könnyű keresgélni, kiegészíteni is, ha van újabb infó. Mit kell csinálni, kivel kell kapcsolatba lépni, az ő elérhetőségük (igen, papíron, mert vagy megkaptad már a céges telefont, vagy nem, és különben sem lesz segítségedre később, ha csak egy újabb Vezetéknév Keresztnév kerül a telefonodba…) Hogy ki ő, és mit csinál, az fontosabb.

3. Céges eszközök: notebook, telefon, autó a leggyakoribb. Ezekre próbálj meg az írásos szabályzatból szerezni egy kivonatot, és pontosan tartsd be a benne lévőket, akármi is a szabály. Tisztázd a cég által vállalt költségeket ezekkel kapcsolatban, nehogy kellemetlen meglepetés érjen: mi a szabály az autómosásra, a magáncélú telefonbeszélgetésre, notebook hazavitelére?

4. Irodai íratlan szabályok: Ha többen vagytok egy irodában, különösen fontos a mindenkit érintő apróságokra figyelni: világítás fel- vagy lekapcsolása, ablak kinyitása, becsukása, légkondi használat, étkezés, tea, kávé az íróasztalnál vagy csak a konyhában, telefoncsörgés hangereje stb.

5. Ebéd: az egyik legjobb alkalom az ismerkedésre, és többnyire az első napon derül ki, hogyan oldják ezt meg a kollégák. Van konyha, hűtő, mikró, irodai menza? Nem biztos, hogy tudjuk előre. Első napra ezért én általában némi könnyen elfogyasztható, hűtést nem igénylő cuccal érkezem (esetemben házi gyártmányú müzliszelet, kisdobozos rostos üdítők). Ha esetleg közös ebédelés van, ezeket simán lehet a táskában hagyni, hazavinni, vagy fiókba tartani, rohanósabb napokra. Különösen fontos ez, ha vkinek speciális étkezésre van szüksége, mert hátha nincs is rá lehetőség, és akkor napi szinten kell készülni ellátmánnyal (cukorbeteg, laktózérzékeny stb.)

6. Kávézás: sok helyen van teakonyha, kérdés, hogy a benne lévő dolgokat milyen feltételekkel lehet használni? Jut-e mindenkinek céges bögre, pohár, vagy vinni kell? A kávé, tea, cukor, tej, ásványvíz, papírszalvéta hogyan kerül oda? Vagy a cég vásárol, saját költségére, vagy a kollégák dobják össze az árát, heti-havi rendszerességgel, vagy becsületkassza van, vagy visz mindenki magának, ami kell?

7. Kollegiális kultúra: születésnapot, névnapot, gyermek születését szoktak-e közösen/klikkekben ünnepelni, kap-e valamit ilyenkor a kolléga? Akár csak egy e-mailt, hogy „Boldog…”, akár egy jelképes valamicskét, akár közös tortás, pezsgős ünneplést. Hogyan kell ebbe beszállni? Szoktak-e sütit, ezt-azt bevinni egymásnak, közös fogyasztásra, kóstolásra? Szoktak-e munkaidőn kívül összeülni kávézóba, sörözni, vagy közösen sportolni, filmet nézni stb.? (Ha hívnak ilyenre, menni kell, legalábbis eleinte…) Mennyire osztanak meg magánéletet? Van, ahol mindenki tudja a másik gyerekeinek, akár kutyái-macskái nevét, iskolai gondjait is, van, ahol azt sem, hogy mi a családi állapota a kollégáknak. Ha te zárkózottabb vagy, mint a többiek, az sem baj, de elutasító akkor se légy. Az nem jó válasz, hogy “én erről nem akarok beszélni”, ha olyasmiről kérdeznek, amit nem osztanál meg, rövid, általános választ adj.

8. Dohányzás: kényes kérdés, ha sok dohányos közé kerül be egy nemdohányzó. Lemenjen, ne menjen a többiekkel? Nyilván dohányzásra nem fog rászokni a társaság kedvéért, ha csatlakozik a társasághoz, és nem dohányzik, a passzív dohányzás sem feltétlenül jó ötlet egészségi szempontból, itt marad az egyéni preferencia. Mit ne: ha leszokott dohányos az újonc, akkor ne dicsekedjen vele, mikor, hogyan szokott le, és ne kampányoljon a leszokás mellett. Ne kezdjen el litániázni arról, mennyire fujj dohányozni… Fogadja el, hogy más meg másképp él, és akkor őt is elfogadják.

9. Közösségi háló: van, ahol azonnal jelölgetik egymást Facebookon, Linkedinen, van ahol ez később sem szokás. Várd meg, hogy téged kezdjenek keresni, ne nyomulj ezzel. Az új munkahely publikálása Linkedinen ráér (hacsak nem kéri a cég kifejezetten), Facebookon egyáltalán nem kell.

10. Véleménynyilvánítás: ezt bármilyen témában kerüld az elején. Érveket ütköztetni, vitázni egy témáról majd akkor lehet, amikor már tudod, hogy ez elfogadott. Ha az a szokás, hogy inkább nem vitatkoznak témákról, akkor eszerint viselkedj te is.

Jobangel Blog
HR Blog
  • 2021.10.28Távmunka, home-office - eltérő jogi álláspontok - eltérő munkajogi gyakorlatok. Hol hibázhatunk? Rizikók és irányok. Dr. Fodor T. Gábor elismert munkajogász, munkajogi előadó hazai és nemzetközi szinten munkajogi tárgyú cikkek szerzője. Előadásában a Covid19 járványhelyzet kapcsán felmerülő kérdések, tapasztalatok, munkajogi gyakorlatok kerülnek előtérbe, ide értve a home office és távmunka sajátosságait, különbségeit, de szóba kerülnek a veszélyhelyzetet követő időszak várható munkajogi aspektusai is. Részletek Jegyek
  • 2021.11.03A transzformatív tanulás-fejlesztés mestere – november 3-10-17. Építse fel korszerű L&D folyamatát és generáljon valódi változásokat a szervezete életében, képzésünk segítségével! Részletek Jegyek
  • 2021.11.23Folyamatmenedzsment képzés A képzés célja a folyamatfejlesztés lépéseinek és módszereinek áttekintése, az alapvető folyamatelemzési és folyamatfejlesztési technikák megismerése és konkrét feladatokon, esettanulmányokon keresztül történő begyakorlása. A folyamatmenedzsment képzési program 3 modulból áll: Folyamatmenedzsment alapképzés (Business Process Management), Folyamat teljesítménymérés, folyamatcontrolling (Business Process Control) és Folyamatfejlesztés (Business Process Improvement). A képzések egymásra épülnek, a képzések alapját a BPM képzés adja meg, erre épül rá a BPC, majd végül a BPI képzés. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Bumeráng-karrier

Tízen-huszonéves karrierutakban elő tud kerülni az is, mennyire jó gondolat visszatérni egy volt munkahelyedre. Főleg specialisták dilemmája ez,... Teljes cikk

HR digitalizáció: sokan mondják, kevésnek sikerül

Ma a digitalizációs projektek 70%-a bukással zárul. Mit tud jobban, aki sikerrel szerepel ebben a versenyben? Honnan tudja, mit kell „digitalizálni”?... Teljes cikk

Irodai adminisztrátorok diplomával - hogyan fejlesszük őket?

Generalistáknak is hívják őket. Ők azok, akik adminisztrációs munkát végeznek, utasításokat hajtanak végre, nem mozdulnak ki az irodából. Többen... Teljes cikk