A vezető valódi feladata önmagában belül kezdődik
Nyilván másként fogok megoldani egy kihívást a félelem állapotából és másként, ha a kíváncsiságom vezérel engem. Már csak azért is, mert a bennünk lévő érzelmek non-verbális jelzéseinkre és szavainkra - vagyis egész fellépésünkre - kihatással vannak, ami pedig ég és földnyi különbséget jelent, amikor másokkal való interakcióban kell eredményeket produkálnunk. Ez manapság minden munkakörben fontos, vezetőként viszont elengedhetetlen.
A nehézségek ott kezdődnek, amikor elutasítjuk és elnyomjuk érzelmeinket, mint valami nemkívánatos vendéget. Ez azért nem működik, mert verbális és non-verbális kommunikációnk átfedésben van az érzelmeinkkel, más szóval; úgysem tudjuk letagadni azt, amit érzünk. Amellett, hogy mi is érezzük az ellentmondást, mások számára szintén olvasható az, hogy amit mondunk vagy ahogyan fellépünk és cselekszünk valahogy nincs összhangban emocionális állapotunkkal. Mást mutat és mond a testünk.
Mindamellett környezetünk is gyakran bátorít minket érzelmeink kikerülésére és túllépésére: 'Ne szomorkodj!', 'Legyél pozitív!', 'Ne aggódj!' stb. De ha nem utasítjuk el és nyomjuk el az érzelmeinket, akkor mi mást tehetünk? Hova vezet az minket?
Aboodi arra ösztönöz bennünket, hogy először is fogadjuk el a felbukkanó érzelmeket saját belső világunk részeként. Ne úgy tekintsünk - különösen egy kellemetlen érzésre - hogy valami nincs rendben velünk és orvosolni kell azt az akármit. Az érzelmek felismeréséhez és elfogadáshoz elsősorban magunkon kell dolgozni. Az előadó szerint egy vezető valódi feladata éppen ez a belső munka. A vezetőnek tudnia kell, hogy az elfogult Megfigyelő vagy a Valóság beszél-e belőle az adott érzelem nyelvén. A vezető önmagát felfedezve, saját érzelmi 'központjával' kapcsolatba lépve és empátiáját mozgósítva képes lesz nem csak saját, hanem mások érzelmeinek csodás transzformációjára is. Ezzel egy egészen új szintre emeli a saját maga, csapata és cége eredményességét.
A workshop résztvevői gyakorlatokon keresztül megtapasztalhatták milyen az befelé figyelni, saját hangulatukkal találkozni, valamint saját belső központjukra támaszkodni. Páros és csoportos munka keretében átélhették, hogy mások érzelmi állapota hogyan hat rájuk és gyakorolhatták azt is, hogy „nehéz” érzelmekkel sújtott emberek környezetében se veszítsék el együttérzésüket, kíváncsiságukat és könnyedségüket.
Szlávik Krisztina, coach
Ábri Judit MA, PCC, CHN alapító
Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - Érzelmek a munkahelyen - van helyük?
2. oldal - A vezető valódi feladata önmagában belül kezdődik
Legutóbbi kérdések - válaszok
- Utál a kollégam
- Motiválás egyéni vállalkozóként
- Népszerű az ELTE üzleti coachképzése
- Milyen célokat érdemes kitűzni egy coaching programmal?
- Hogyan lehet bevezetni a coachingot a vállalati kultúrába?