Megjelent: 9 éve

Ésszerűség túlfejlesztés helyett

A folyamatlépések vizsgálata és elemzése aprólékos munkát igényel. Figyelni kell a rejtett hibákra, érdemes megkérdezni magunktól minden lépcsőfoknál, hogy vajon tényleg szükség van-e az adott lépcsőfokra? Elemezzük az érintett terület inputjait, outputjait, a hozzáadott érték jellemzőit, a kapcsolódási pontokat, megvizsgáljuk, hogy mennyi erőforrást és időt igényel az adott folyamatlépés, és - ha ügyesek vagyunk - odafigyelünk arra is, hogy mennyit ad hozzá a teljes folyamat értékéhez és értelméhez a vizsgált terület.

Megtesszük ugyanezt akár tízszer, húszszor is ugyanazzal a területtel, beleássuk magunkat kollégáinkkal együtt a részletekbe, keresve a potenciált. Ez a tevékenység egy súlyos veszélyt is rejt magában: szakmai vakságot idézhet elő! Egyre makacsabbul, vadászkutya módjára keressük azt a kis apróságot, ami még korrigálásra vár, amitől újabb és újabb fejlődést várunk a jövőben, de közben előfordul, hogy nem vesszük észre azt, hogy már rég rossz irányba halad a teljes folyamat értékteremtése.

A TPS (Toyota Production System) alapvetően 7(+1) veszteségformát azonosít: várakozás, túltermelés, selejtgyártás, szállítás, felesleges mozgások, raktározás, felesleges műveletek. Ezekre keresünk a folyamatfejlesztések során példákat, és ezeknek a veszteségeknek a felszámolásán dolgozunk állhatatosan.

Álljunk meg egy szóra!

Időnként nem árt tehát felhagyni az optimálással, a "túlfejlesztéssel", lépjünk hátra egy kicsit, nézzünk globálisan az értékteremtési folyamatunkra. Ilyenkor legjobb, ha lekerül a lean-szemüveg, és józan ésszel, szakmai köd nélkül értékelünk, rácsodálkozunk arra, amit végzünk. A részletekbe menő elemzések, a kis apróságok utáni kutatás közben ugyanis az ember könnyen elveszti a célt, vagyis előfordulhat, hogy miközben egy adott kis eltérést (vagy "annak látszó dolgot") felszámolunk, az egész rendszerre hatással levő veszteséget idézünk elő. A folyamat input-outputok itt komoly hangsúlyt kapnak.

Einstein azt mondta: "Nem lehet megoldani problémákat ugyanazzal a gondolkodásmóddal, amivel csináltuk őket" - és ezzel a lean elvű működéshez is kapcsolódhatott volna. Keressen minket bizalommal az alábbi internet címen.

Tömpe László
LeanCenter

www.leancenter.hu
  • 2019.12.18CAFETERIA 2020. Előadók: Fata László, cafeteria szakértő, Cafeteria Trend Kopányiné Mészáros Edda, tájékoztatási kiemelt szakreferens, NAV Nádudvari Éva, senior szolgáltatás manager, NEXON Marusinecz Tamás, vezérigazgató, Allianz Foglalkoztatói Nyugdíjszolgáltató Zrt. Részletek Jegyek
  • 2020.01.18 ICF akkreditált Jungiánus coach féléves továbbképzés Magyarországon először a nemzetközileg sikeres Jungian Coaching School továbbképzése, ami ICF krediteket ad, 2020 januártól júiusig, havonta egy hétvégén. Részletek Jegyek
  • 2020.01.22Változásmenedzsment képzés Cél a szervezet változáskezelési képességének fejlesztése. A változási folyamat és a változás összetevőinek a megértése. Az egyének változáskezelési képességének fejlesztése konkrét gyakorlatokon keresztül. A változási programok kritikus sikertényezőinek megismerése. Részletek Jegyek
  • 2020.02.20Készülj fel a 2020-as Munka törvénykönyve változására! Hogyan kell előkészíteni munkajogi szempontból a felmondást? Hogyan működhet jogszerűen az elektronikus munkaidő nyilvántartás? Milyen változások várhatók a Munka törvénykönyvében, az elfogadott uniós irányelvek tükrében? Milyen tanulságok vonhatók le a legújabb munkaügyi bírói gyakorlatból? Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Minőség vagy mennyiség?

Mondják, hogy megváltozott a munkaerőpiac - legalább ennyire fontos, hogy nemcsak a munkaerőpiac, de a munkaerő is alaposan megváltozott. Már... Teljes cikk

Mivel csábítható el a munkavállaló?

Már nem igaz, hogy a jó fizetés mindent visz. Legtöbbre a személyre szabott ajánlatokat értékelik az emberek egy munkahelyválasztásnál - ez a fő... Teljes cikk

Élményadatok segítik a munkáltatókat a munkavállalói élmény javításában

A HR legaktuálisabb kihívásairól, az agilis szervezeti átalakulásról, a változásmenedzsmentről és a munkavállalói élmény fejlesztéséről... Teljes cikk