kapubanner for mobile
Megjelent: 4 éve

Etikai ajánlás a munkaalkalmassági tesztekhez

A pandémia hatására a jelenlétre épülő kiválasztási formák a magyar kommunikációs szakmában is átalakultak, a személyes interjúztatás helyett előtérbe kerültek az online kiválasztási formák. A megváltozott körülmények között még fontosabbá válik az alkalmassági teszt, amely objektív visszajelzést nyújthat egy-egy jelölt képességeiről. Ehhez dolgozott ki ajánlást az MPRSZ.

Az MPRSZ Etikai Bizottsága összegyűjtötte, mitől lesz maradéktalanul jogkövető a leendő munkavállalók tesztelése, és melyek az alkalmassági tesztek alapvető etikai aspektusai. Az ajánlás letölthető az MPRSZ honlapjáról, mely mind a munkakeresők, mind pedig a munkaadók számára segítséget ad fogalmak tisztázásához, és az etikus kiválasztáshoz.

A pályázók alkalmasságát többféle formában vizsgálhatja a toborzási folyamat során a munkáltató. Az alkalmassági teszt, az orientációs nap, a próbanap és a próbaidő is részletesen szabályozott, bevált forma. Bonyolítja a helyzetet, hogy a kommunikációs szakmákban az alkalmassági teszteknek egységes, az egész iparágra kiterjedő, standard formája nincs, a tesztek időtartama, komplexitása és nehézségi foka cégenként és munkakörönként változó.

Az Etikai Bizottság ajánlásában felhívja a munkáltatók figyelmét három etikai elv (arányosság, szükségesség, transzparencia) követésére. Így azt javasolják, hogy az arányosság elvét betartva csak olyan mennyiségű és időtávú feladatot adjanak ki, amely feltétlenül szükséges az adott jelölt képességeinek felméréséhez. A hosszas, összetett, esetleg egymásra épülő feladatsorok helyett inkább több lépcsőben, több alkalmassági teszt-körben mérjék fel a jelölteket. A transzparencia elvének megfelelve már az állás meghirdetésekor érdemes tájékoztatni az alkalmassági teszt tényéről a jelölteket, továbbá jelezzék azt is, hogy ez milyen illetve hány körben történik. A szükségesség elvének megfelelve érdemes előzetesen mérlegelni egy-egy feladat értelmességét és úgy összeállítani a teszteket, hogy mindig az adott munkakörhöz kapcsolódó képességek méréséhez kapcsolódjanak.

Az ajánlás összegzi, mitől lesz maradéktalanul jogkövető a leendő munkavállalók tesztelése, és melyek az alkalmassági tesztek alapvető etikai aspektusai. Kiemelik: a köznyelvben „próbamunkának” nevezett megoldást számos munkáltató alkalmazza, azonban fontos megjegyezni, a törvény nem ad lehetőséget a munkaszerződés nélküli „próbamunkára” vagy „próbanapra”. Felhívják a figyelmet arra is, hogy a próbamunka megnevezés helyett érdemes az alkalmassági teszt kifejezést alkalmazni azokra a tesztfeladatokra, melyek a jelölt képességeit mérik fel.

Az ajánlás nemcsak a munkáltatóknak, de az álláskeresőknek is felsorol néhány szempontot, hogy oldja az alkalmassági tesztekkel kapcsolatos bizalmatlanságot. Felidézik: ha túlzottan valóságos tesztfeladatot kap, vagy a kivitelezés 1-2 óránál hosszabb időt vesz igénybe, akkor jelezheti, hogy ebben az esetben csak fizetett jogviszonyban, - pl. egyszerűsített foglalkoztatás keretében - vállalja annak elkészítését.
  • 2025.02.28Vezetői Best Practice Fórum - Digitális transzformáció és az AGILE A Fórum célja: A Fórum célja a jó vezetői gyakorlatok és tapasztalatok megosztása, illetve a hazai vezetési kultúra fejlesztése.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.03.11Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Szervező: BMEinfo button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.03.18Óbudai Egyetem Állásbörze A személyes találkozás az potenciális jelentkezőkkel az állásbörzén az egyik leghatékonyabban módszer, hiszen amíg egy önéletrajz csupán „vázlatos” formában nyújt a jelentkezőről képet, addig a személyes találkozás és beszélgetés által sokkal jobban bizonyíthatnak is a szakmai felkészültséggel kapcsolatban. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.03.27 recruiTECH konferencia A recruiTECH elsősorban HR vezetőknek, toborzóknak, toborzási vezetőknek, employer branding specialistáknak és learning & development szakembereknek szól, akik napi szinten küzdenek a toborzási céljaikért a munkaerőpiacon, akik keresik az új megoldásokat, melyek segítségével hatékonyabbá tehetik vállalatuk tevékenységét.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
A szüret nem a munka vége, hanem a kezdete: így dolgozik a borász

A tavaly Magyarország legjobb vörösbora címet is bezsebelő Bodor Bence borásszal beszélgettünk a borászat szépségeiről és aktuális... Teljes cikk

A fiatal dolgozókat zavarja leginkább, ha kollégájuk panaszkodik

Egy átlagos magyar felnőtt a családján és a munkahelyén kívül összesen alig 2-3 közösséghez tartozik életében. Ezért rendkívül fontos, hogy... Teljes cikk

A nyitottság a siker kulcsa a munkaerőpiacon

A WHC Csoport és a Századvég közös szervezésű munkaerőpiaci szekciójában a digitalizáció és soft skillek vitték a főszerepet, de szó volt... Teljes cikk