Szilágyi Katalin Szerző: Szilágyi Katalin Megjelent: 12 éve

Hogyan fogadjuk az új kollegát? - Beillesztési tanácsok

Ha a vállalathoz újonnan bekerült munkatárs a kezdeti időszakban úgy érzi, nem kap megfelelő segítséget a beilleszkedésben, később sem fogja jól érezni magát, és hamar búcsút inthet a cégnek. A magyar piacon vezető energiaipari társaságnál, az E.ON-nál nagy hangsúlyt fektetnek az orientációra. Mint Ráczné Szőke Ildikó HR-vezető a HR Mesterkurzus májusi programján elmondta, elsősorban a szervezeti átalakítások miatt vált szükségessé, hogy az új dolgozóknak megfelelő támogatást adjanak a beilleszkedésben. A céghez egyrészt sokan csatlakoztak és olyan új tevékenységeket is kialakítottak, amelyek más jellegű kompetenciákat igényeltek - tette hozzá.

Az E.ON Földgáz beillesztési programjában minden új dolgozó részt vesz, ennek eszközei pedig a munkakörökhöz igazodnak. Ráczné Szőke Ildikó szerint már az interjúnál elkezdődik a beillesztés folyamata, hiszen a vállalatot már ekkor bemutatják a jelentkezőnek. A HR szakember fontosnak nevezte, hogy részletes terv készüljön arról, az új munkatárssal ki fog beszélni, kinek mikor mutatják be. Amennyiben három hónapra meghatározzuk, mit várunk el az új kollegától, a próbaidő alatt kiderül, milyen tekintetben felel meg az elvárásoknak - hangsúlyozta Ráczné Szőke Ildikó.

Az orientációs napon a vezetőkkel is közvetlen kapcsolatba lehet kerülni
A vállalatnál kétféle módon segítik a belépőket. Az általános beillesztés során információs csomagot kapnak a kezdők, amelyben az etikai kódex, a magatartásbeli elvárások, különböző munkavédelmi tájékoztatók, szervezeti értékek, küldetésnyilatkozat valamint a stratégia szerepel, emellett megismerkedhetnek a vállalati újságokkal és az intranetben elérhető dokumentumok listájával. Az E.ON Földgáznál rendkívül fontos szerepe van az orientációs napnak is, amelyen bemutatják a vállalat történetét, magát a szervezetet, az üzleti tevékenységeket és a dolgozók közvetlen kapcsolatot alakíthatnak ki a vezetéssel - jegyezte meg Ráczné Szőke Ildikó. Emellett az új munkatársat körlevélben, vagy az intraneten közzé tett hirdetményben is bemutatják a vállalatnak.

A munkakör-specifikus beillesztést már a szervezeti egység vezetője végzi, ő fogalmazza meg az első három hónap feladatait, elvárásait. Lehetőség van arra is, hogy az új kollega mellé mentort jelöljenek ki. Az E.ON-nál nem ismeretlen a tudatos nyomon követés sem, amely Ráczné Szőke Ildikó szerint lehetőséget teremt arra, hogy a vezető a próbaidő után olyan következtetéseket vonjon le az új dolgozóról, ami alapján objektíven el lehet dönteni, alkalmazzák-e vagy megváljanak tőle. Mint mondta, a programot a munkahelyi vezető értékelése zárja le, és egy beszélgetés keretében a munkatárs is értékelheti a kezdeti időszakot. Amennyiben az orientációt tudatosan végzik, akkor az a beilleszkedés sikeréhez, valamint a munkaköri hatékonyság növeléséhez is hozzájárulhat - hangsúlyozta a szakember.

A beillesztés a gazdaságra is hatással van
Bek-Balla László, az ING Bank HR igazgatója a beillesztés üzleti jelentőségét emelte ki. Mint mondta, az orientációnak jelentős szerepe van a munkatársak elvándorlásában. Az ING-nél 20 százalékos az éves fluktuáció mértéke, a kilépők egynegyede egy éven belül távozik, és mindez 100 milliós kiadást jelent a cégnek. Ebbe beletartozik az új munkatársak toborzása, a képzésükre fordított költségek valamint a kieső termelékenység. Bek-Balla László úgy véli, az új kollegák orientációja már a kiválasztásnál elindul, a vállalatnak ugyanis már ekkor kötelessége tájékoztatást adni magáról valamint a karrierlehetőségekről. Igaz, hogy ez időigényes, de el lehet vele kerülni a kölcsönös csalódást - fogalmazott a szakember.

A ING HR igazgatója szerint gyakori hiba, hogy sok helyen egy hét is eltelik, mire az új munkaerő valóban munkába tud állni, ezért fontos, hogy már a kezdésnél adottak legyenek a technikai feltételek. A banknál ugyancsak adnak információs csomagot és orientációs napot is rendeznek, és valamennyi belépő kollegát kör-emailben mutatnak be a többieknek. A cégnél a mentorálás lokálisan kevésbé, de globálisan rendszeres gyakorlat. Az ING szakmai, belső mentorálást folytat a tehetséges kollegák számára, ám Bek-Balla László szerint figyelni kell arra, hogy a kiválasztott dolgozó elkötelezett legyen a mentorálás iránt, és ne érezze tehernek.

Az új dolgozó tekintse magáénak a vállalati kultúrát
A Pannon GSM Távközlési Zrt.-nél az egyik legfontosabb elv, hogy az új dolgozó magáénak tekintse a vállalati kultúrát - mondta Major Lívia szervezetfejlesztési szakértő. A cél, hogy az új belépő a vágyott vállalati kultúrával találkozzon, hiszen ez teszi lehetővé annak megvalósulását. A Pannonnál minden új kollega részt vesz egy általános beillesztési programban, de külön tréningeket szerveznek az értékesítési területre, az ügyfélszolgálatra belépők, a gyakornoki programban részt vevők, valamint a vezetők számára, és mentorok is segítik az új munkatársakat a beilleszkedésben.

www.hrmesterkurzus.hu

Szilágyi Katalin

Follow hrportal_hu on Twitter