Milyen közös munkára van szükség a vezetők és a HR között a toborzás és megtartás témájában?
HR Szubjektív rovatunkban Marázi Judit HR szakértő és szervezetfejlesztési tanácsadó kérdez, miután válaszolt Oláh Henrietta, a Givaudan HR Global Process Expert-jének kérdésére: Milyen közös munkára van szükség a vezetők és a HR között a toborzás és megtartás témájában?

Évek óta halljuk, hogy az új toborzás a MEGTARTÁS. De mit is jelent ez? Milyen folyamatokat befolyásol a cég működésében? Kik felelnek a megtartásért? Mik azok a hibák, amiket elkövethetnek a vállalkozások, ha a munkavállalói lojalitásáról beszélnek?
Kezdjük ez utóbbi kérdéssel. Az ember a céghez megy el dolgozni, de a vezetőjét hagyja ott – ismerjük ezt a gondolatot. Van is igazság benne, hiszen az egyik legnagyobb és legfontosabb megtartó erő a vezető és a közvetlen csapat. Ugyanakkor sokat nyom a latba, a munkakörnyezet, az eszközök, gépek állapota, a munka-magánélet egyensúlya, a kiszámíthatóság és még felsorolhatnék alapvető dolgokat, ami nem a bér és nem a juttatások sorába tartozik.
A megtartás rendszerszintű feladat. Részt kell benne vennie a vezetőknek, a HR-nek és a munkatársaknak is. Nem lehet csak egy felelőst kinevezni arra, hogy megtartsuk a kollegákat. Stratégiai kérdéssé kell emelni a témát és nap mint nap kell vele foglalkozni, hiszen ez az alapja a szervezet gazdasági működésének is.
A jó toborzás nem pénz kérdése, a jó toborzás manapság, már egy kifinomult, kreatív munka, sok-sok ötleteléssel, közös gondolkodással. Azt tapasztaltam az utóbbi időkben, hogy a HR osztály sokszor sablonosan, megszokásból ad fel hirdetéseket, az ezer éve bevált szövegekkel. Ugyanakkor, ha megkérdezzük a vezetőket, inspiráló, új ötleteket dobnak be tartalom, forma és hirdetési csatorna témában is.
Fontosnak tartom, hogy a toborzás-megtartás témájában a vezetők és a HR azonos gondolati síkon mozogjon. Ez mutatkozzon meg a mérésekben, kategorizálásokban, folyamatok összehangolásában és a kommunikációban is.
Egyik legnagyobb hiba, amit elkövethet egy kiválasztásért felelős csapat, ha nem egyeztetik a pozíciók profilját – végzettség, tapasztalat, személyiség jegyek – és ha nem egységesen kommunikálnak a kiválasztási folyamat során a cégről, pozícióról, juttatásokról és a szokásokról.
A másik hiba, amikor megálmodik a vezető egy tökéletes kollégát és foggal-körömmel ragaszkodik az idealizált képhez. A kompromisszum nem azt jelenti, hogy gyenge munkavállalót vesz fel az adott munkakörre, hanem azt, hogy egyénre kell szabni a beillesztést. Tudnia kell minden vezetőnek, hogy a csapatában kinek mi az erőssége és a gyengesége, munkafolyamatok és együtt dolgozás szintjén, az a jó jelölt, aki ezt az űrt tölti be. Nem az új munkavállalónak kell lennie az új messiásnak.
A személyre szabott onboarding program segítségével az új belépő hozzáadott értéke és lojalitása az első hetektől kezdve pozitívan hathat a csapatra. Amennyiben a közvetlen környezet is fel van készítve az új kollega érkezésére és senki nem érzi azt, hogy ezzel az ő helyzete veszélybe kerülhet.
Egy új munkatárs érkezésével a csoportban betöltött szerepek is újra rendeződnek, ez egy természetes folyamat és nem kell/nem szabad gátat szabni neki.
A megtartás következő fontos állomása, hogy az új belépővel és a közvetlen csoportjával a HR-nek az első időszakban intenzív kommunikációt és visszajelzést kell folytatni, hogy minél hamarabb kiderüljenek a nem megfelelőségek és azok minél gyorsabban orvosolva legyenek mindkét oldalon.
Mint a fent leírtakból kiolvasható, a mai munkaerőpiaci környezetben időt és energiát kell minden új belépő beillesztésére szánni, ami több munkával jár, mint maga a kiválasztás, ahol esélyt kell adni a majdnem jó jelölteknek is, hiszen „Mindannyian tökéletesen tökéletlen emberek vagyunk, akik keressük az utunkat.” /Amy Chan/
Kérdésemet Pataki Orsolyához a BA-HA-MA’S Kft. HR manageréhez intézem:
Milyen kihívásokkal szembesül a HR osztály, az onboarding folyamatában egy közepes méretű vállalkozásnál?
- 2025.03.27 recruiTECH konferencia A recruiTECH elsősorban HR vezetőknek, toborzóknak, toborzási vezetőknek, employer branding specialistáknak és learning & development szakembereknek szól, akik napi szinten küzdenek a toborzási céljaikért a munkaerőpiacon, akik keresik az új megoldásokat, melyek segítségével hatékonyabbá tehetik vállalatuk tevékenységét.
Részletek
Jegyek
- 2025.05.31Gazdasági teljesítmény mérése Napjaink controlling tevékenységének fontos része a tényadatokat szolgáltató számvitel, működését kiemelt szinten kell ismerni. A tanfolyam elvégzése után az elsajátított számviteli ismeretek segítségével a controlling által is használt mutatószámok könnyen értelmezhetőkké válnak.
Részletek
Jegyek
- 2025.06.04Lean vezetés - Lean coaching A KÉPZÉS CÉLJA: A Lean Management bevezetés támogatása. Olyan Lean szemléletű vezetők képzése, akik képesek lesznek eredményesen irányítani, támogatni a Lean menedzsment bevezetését saját szervezetüknél, és a gyakorlatban is eredményesen alkalmazzák a Lean szemléletű változáskezelési, coaching, kommunikációs, motivációs eszközöket.
Részletek
Jegyek
- 2025.06.06Pénzügyi kimutatások elemzése A képzés során a résztvevők • megismerik és elsajátítják a beszámoló elemzés eszközeit és technikáit • képessé válnak egy vállalat vagyoni, pénzügyi és jövedelmi helyzetének komplex megítélésére a nyilvánosan elérhető pénzügyi beszámolók alapján • betekintést kapnak a vállalati beszámolók megértéséhez elengedhetetlen iparági elemzés eszközrendszerébe és technikáiba.
Részletek
Jegyek
HR Szubjektív rovatunkban Varga Botond, a VOIS Regional Reward, Policy & Employee Relations managere kérdez, miután válaszolt Ligeti Kata, a Ford Közép-... Teljes cikk
HR Szubjektív rovatunkban Ligeti Kata, a Ford Közép- és Kelet-Európai Értékesítő Kft. HR SSC Igazgatója (EMEA) kérdez, miután válaszolt dr. Malik... Teljes cikk
Az évtized végéig több mint 85 millió betöltetlen álláshely lesz világszerte, és ezt szinte minden cég megérzi majd. A legnagyobb kihívás tehát... Teljes cikk
- Z generáció a tanácsadó cégeknél: Hogyan tanulhatnak és milyen kihívásokkal küzdhetnek? 1 hónapja
- Jóbarátok közt 1 hónapja
- Íme az "ember", aki ezer állásra jelentkezett, miközben aludt egy jót 2 hónapja
- Hogyan készüljünk az EU bértranszparencia-irányelv bevezetésére? Gyakorlati tippek 2 hónapja
- Mit kezdjen a HR a csapaton belüli láthatatlan küzdelmekkel? 4 hónapja
- A kékgalléros munkavállalók megtartásának titka - mélyelemzés és a megoldás 4 hónapja
- Adatvezérelt HR: Hogyan tehetjük hatékonyabbá a döntéshozatalt? 4 hónapja
- Fenntarthatóság és jóllét kéz a kézben - beneFit Prize interjúsorozatunk következő részében Pécsi Judittal, az UNION Biztosító HR vezetőjével beszélgettünk 5 hónapja
- A megtartás képlete: az emberközpontú vezetés az egyik összetevő 5 hónapja
- Hogyan érvényesíthető a coaching szemléletű vezetés multinacionális környezetben? 6 hónapja
- Onboarding és szakmai képzések: hogyan építsük vállalati szinten a szaktudást? 7 hónapja