Megjelent: 12 hónapja

Hogyan hatékonyak az online tréningek, miért nem működik a hibrid? - interjú Szirtesi-Nagy Rékával

“Újraindultak a személyes tréningek, ám még jellemzőbb az online foglalkozás, a hibrid módszer nem bevethető” - mondja az utóbbi hetek trendjeiről Szirtesi-Nagy Réka, akit júliusban a trénerek új szakmai és érdekvédelmi szervezete, a Tréneri Edzőtábor Egyesület elnökének választottak. Vele az új szerveződés céljairól, a hazai tréningpiac helyzetéről beszélgettünk.

images

Kezdjük kicsit messzebbről: hogyan látja a vállalati tréningmegrendeléseket a koronavírus-járvány első fél éve után?
Sokat beszélgettünk a csoportban a kialakult helyzetről. Március-áprilisban jelentős volt a visszaesés, júniusban viszont sok tréning újraindult. Ám ezek jelentős része nem új megbízás, hanem a korábban elmaradt személyes tréningek megvalósítása. Sajnos a megbízók első körben a marketing, rendezvény és képzési költségeket kezdték el optimalizálni, így legtöbb esetben ezek csökkentek. Az ősz is bizonytalan, januárnál hamarabb valószínűleg nem térünk vissza a korábbi volumenhez.

Vannak már személyes tréningek is?


Igen, újraindultak a személyes tréningek, összességében azonban még jellemzőbb az online foglalkozás. A nagyvállalatoknál a dolgozók jelentős része továbbra is home office-ban dolgozik, vagy a cég nem engedi a személyes találkozáson alapuló tréningeket. A hibrid tréning, amikor a csapat fele az irodában ül, a másik otthon a gép előtt - nem működik.

Miért nem?


Mert szétszakítja a csoportot és nagyon más a dinamika. Akik egy tárgyalóban egymás mellett ülnek, külön csoportot alkotnak, saját dinamikával: látják egymást, egymás rezdüléseire tudnak reagálni, a képernyő előtt ülők ebből alig érzékelnek valamit. Nehéz így egységben tartani a csapatot. Előadásokat viszont lehet hibrid módon tartani, ám az már nem tréning.

Hallani olyan megbízásokról, hogy online csapatépítő tréninget kérnek a cégek. Hogyan zajlik ez?


Igen, első hallásra furcsának tűnhet, és nem is a klasszikus csapatépítésre kell gondolni, inkább annak élmény alapú, de online változatára. Például, a csapatot kisebb csoportokra osztjuk, külön chatszobába vonulnak és közösen oldanak meg feladatot, vagy közösen rajzolhatnak online, képet rakhatnak ki. Ezeknél a programoknál ugyanazokat a kompetenciákat fejlesztjük, csak más eszközökkel: itt is az együttműködésen, kommunikáción, kihívások megoldásán van a hangsúly.

Mi az, ami nem megy online?


Amihez kell a fizikai kontaktus, például az emberek bizalom erősítését segítő különféle gyakorlatok - bekötött szemmel egymás vezetése nehezen megoldható online. Azt a helyzet, hogy egy légtérben ülünk, egymás szemébe nézünk, és tudunk olvasni a metakommunikációs jelekből, nem lehet megteremteni az online térben ugyanúgy, de más eszközökkel ugyanazt a fejlesztési célt el lehet érni az online térben is. Egyszerűen másfajta kapcsolódás válik lehetővé a képernyőn keresztül. Arra jöttünk rá, hogy nem az offline módszereket kell egy az egyben az online térbe adaptálni, hanem újra ki kell találni a tréningeket új, online platformra optimalizálva.
Szirtesi-Nagy Réka

Van-e covidbiztos tréningek kézikönyve, amit például a rendezvényszervezésben vagy az irodai munkatérben már kialakítottak?


Az ügyfél elvárásaihoz és körülményeihez kell igazodni ebben a kérdésben is, a csoportban inkább általános irányelvekről és jó gyakorlatokról beszéltünk a téma kapcsán. Minden tréner saját felelőssége és érdeke, hogy megfeleljen a hatályos járványügyi előírásoknak, erre a megrendelők és trénerek egyaránt figyelmet fordítanak.

Júliusban alakították meg a Tréneri Edzőtábor Egyesületet. Milyen úton jutottak el eddig?


7-8 évvel ezelőtt egy humán- és szervezetfejlesztéssel foglalkozó cégnél dolgoztam, ahol több kolléga munkakörének volt a része a tréning tartás és kapcsolatban álltunk külső szabadúszó trénerekkel is. A cég nagy hangsúlyt fektetett a munkatársai és a partnerei fejlesztésére, és így indult el egy folyamat, melynek keretében 3-5 napos edzőtáborokat tartottunk trénereknek: belső kollégáknak és a velünk dolgozó külsős szakembereknek. Egy idő után ezek a találkozások megritkultak, de az ott szerzett tapasztalatok meghatározták azt, hogy hogyan gondolkodunk a tudásátadásról és a szakmai közösségről. Tavaly jött az ötlet, hogy hozzunk létre egy Facebook-csoportot, így az online térben is folytatódhat a tudásmegosztás. Harmincan indultunk szeptemberben és ma majdnem 800-an vagyunk a csoportban. Rendkívül színes a kör: trénerek, pedagógusok, vezetők, HR-esek csatlakoztak hozzánk.
Az egyesület vezetése balról jobbra: Tóth Gabriella Réka, Szirtesi-Nagy Réka, Váradi Zoltán, Nagy Emőke, Róbert NóraAz egyesület vezetése balról jobbra: Tóth Gabriella Réka, Szirtesi-Nagy Réka, Váradi Zoltán, Nagy Emőke, Róbert Nóra

Nagy lendületet adott az együttműködésnek a márciusban Magyarországon megjelent koronavírus, mert hirtelen minden tréner szembesült azzal, hogy megszűntek a személyes tréningek, és kevés tapasztalatunk volt az online tréningek terén. Létrehoztunk úgynevezett “Zoom-laborokat”, ahol gyakoroltunk, hogyan lehet módszereinket az online térbe adaptálni, kísérleteztünk, kisebb-nagyobb csoportok jöttek létre. Kiterjesztettük ezeket a foglalkozásokat más szoftverekre - Teamsre, Skype-ra, Go To meetingre. Egy ideje már foglalkoztatott minket, a testvéremet, Nagy Emőkét és engem a gondolat, hogy egy szakmai egyesületet hozzunk létre, mert úgy gondoljuk, hogy sokkal több lehetőségünk lesz érdekvédelemben, marketingben, rendezvényszervezésben, ha közösen, jogi személyként lépünk fel. Ehhez az ötlethez a Facebook csoportban azonnal találtunk társakat. A coach szakmában vannak erős civil szervezetek, és fontosnak tartjuk, hogy a trénerek körében is legyen ilyen.

Nem volt eddig a trénereknek szakmai szervezete?


Olyan nincs, amelynek tagjai magánszemélyek és a közösségépítésre és tudásmegosztásra épít. Mi olyan szakembereket várunk, akiknek fontosak ezek az értékek, és szeretnének tagjai lenni egy nyitott, önfejlesztő szakmai közösségnek. Széles szakemberi közösséget célzunk meg: nem csak trénerek, hanem HR-esek, a szakma iránt érdeklődők is csatlakozhatnak. Például aki szeretne új gyakorlatokat bevinni a teljesítményértékelésbe, az interjúztatáshoz keres ötleteket, vagy egyszerűen tréningmódszereket szeretne megismerni ők is nyugodtan jelentkezhetnek. A belépéshez egy nyilatkozat kitöltésére van szükség, valamint egy szakmai önéletrajzot mellékelni.

Hol tart most az egyesület alapítása? Kikből áll a vezetőség?


Az alapító ülésünk július végén megtörtént, az egyesület nyilvántartásba vétel alatt áll. Nagy Emőke lesz a titkár, három elnökségi tagot választottunk: Róbert Nórát, Váradi Zoltánt, Tóth Gabriella Rékát, és én leszek az elnök.

Milyen változást hozott az utóbbi fél év a szakmai munkájában?


Március előtt nem tartottam online tréningeket. Amikor hirtelen ebbe a helyzetbe kerültem, egyik napról a másikra kellett és sikerült a gondolkodásomat átállítani, ami számomra is meglepetés volt. Rengeteget tanultam, sok inspirációt adott, hogy a többi trénerrel együtt ugyanazokkal a kihívásokkal szembesültünk, mindig volt kihez fordulni és mindenre találtunk megoldást.

A felső nyitókép története: egy nyári Zoom-találkozón a csoporttagok arról beszélgettek, miért szeretnének egyesületet létrehozni, milyen terveik vannak ezzel. A végén virtuális csoportképet készítettek, ahol mindenkit kértek, nézzen optimistán a jövőbe. Ezt az optimista jövőbenézést örökíti meg a fotó.
  • 2021.08.10 Munkavédelmi technikus Munkavédelmi technikusra lehet szüksége minden olyan cégnek, amelynél kiemelten fontos a munkahelyi egészség és biztonság megvalósítása. A Munkavédelmi technikus ugyanis elősegíti a munkahelyi balesetek és foglalkozási megbetegedések megelőzését, valamint a munkavédelemre fordított költségek optimalizálást. Támogatja a munkáltatót a munkavédelmi kötelezettségek teljesítésében, ezzel hozzájárul a mulasztások és szabályszegések hátrányos személyi és anyagi következményeinek elkerüléséhez Részletek Jegyek
  • 2021.08.28Agilis Transformáció Leader képzés online, videokonferenciás Hazánkban egyre több és több vállalat lép az agilis átalakulás útjára, így felértékelődik az agilis transzformációt vezető szakemberek jelentősége. Az Agile Transformation Leader egy olyan szervezetfejlesztő szakember, aki felkészíti és végig kíséri az agilis átalakulás útján a vállalatot. Ügyfél-fókuszt, Design Thinking szemléletet hoz be, vezetőket coachol, csapatokat mentorál, miközben pozitív, felhatalmazó légkört teremt a szervezeten belül. Részletek Jegyek
  • 2021.09.23HR Basic Sajátítsd el évek helyett 12 napban az operatív HR munka legfontosabb eszközeit! HR gondolkodás e-learning videókkal, esettanulmányokkal, testre szabva gyakorlatorientáltan. Részletek Jegyek
  • 2021.09.28Kötelező visszaélés-bejelentési rendszer bevezetése, alkalmazása Az EU 2019/1937 sz. irányelve új kötelezettséget ír elő. Visszaélés-bejelentési rendszert kell alkalmazni. Minden 50 fő feletti munkavállalót foglalkoztató vállalkozásnak, továbbá a közszférában működő szervezetnek kötelező lesz visszaélés bejelentési rendszert kialakítania és működtetnie. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter