Változásmenedzsment: az AI hatása a munkavállalói elégedettségre és elkötelezettségre
A mesterséges intelligencia (AI – Artificial Intelligence) egy gép, egy program, vagy mesterségesen létrehozott tudat által megnyilvánuló intelligencia, amely alkalmazható a gépi tanulás (ML), természetes nyelvfeldolgozás (NLP), szakértői rendszerek, látás, beszéd, tervezés, robotika területeken. Az AI bevezetése változásmenedzsment eszközöket igényel, és mint minden egyéb változtatás, hatással van a munkavállalói elégedettségre és elkötelezettségre.
Charles Darwin mondta: „Nem a legerősebb, és nem is a legokosabb marad életben, hanem az, aki legjobban alkalmazkodik a változásokhoz”. Ezt kiegészíthetjük azzal, hogy az alkalmazkodás mellett a felkészültség és fogékonyság is nagyon fontos.
Ez igaz az AI által generált változásban is viszont az AI esetén a kihívást a változás nagy sebessége jelenti. Napjainkban nemcsak az Általános mesterséges intelligenciáról, hanem 2030-ra már a Mesterséges szuperintelligenciáról beszélünk. Az ilyen gyors változásra felkészülni, fogékonynak lenni, gyorsan és hatékonyan alkalmazkodni egyaránt kihívást jelent a vállalatoknak, és a munkavállalóknak.
A munkavállalói elégedettség azt mutatja meg, hogy az alkalmazottak mennyire szeretnek a vállalatnál dolgozni, fizetésük, munkakörülményeik, illetve az egyéb munkavégzéshez kapcsolódó tényezők megfelelnek-e az elvárásaiknak.
A munkavállalói elégedettség és elkötelezettség felmérés elvégzése elengedhetetlen ahhoz, hogy valós képet kapjunk a munkavállalók elégedettségéről és elköteleződéséről. Az AI bevezetése és alkalmazása, mint minden a munkavállalókat érintő változtatás hatással van elégedettségükre és elkötelezettségükre. A felmérés segít abban, hogy a vezetők lássák szervezetükben az elégedettségi szinteket, a nagyobb fókuszt igénylő és kiemelten fejlesztendő területeket (beleértve az AI-t is) egy jobb és hatékonyabb szervezet felépítése és működése, valamint egy elégedett, és elkötelezett munkavállalói csapat kialakítása érdekében.
Természetesen a munkavállalói elégedettség hat az elkötelezettségre, azonban nem teljesen jelenti azt, hogy egy elégedett munkavállaló: feltétlenül elkötelezett a vállalat iránt is, vagy könnyű lenne bevonni őt a vállalat életébe.
A teljesség felsorolása nélkül, néhány terület, amely a mesterséges intelligencia bevezetésének hatékonyságát, a munkavállalói elégedettséget és elkötelezettséget nagy mértékben befolyásolja: a vállalatvezetői stratégia gondolkodás, elkötelezettség és kompetenciák, a vállalat tevékenységi szektora, a vállalati kultúra, a vállalati változáskezelési kompetenciák, vállalati képzési szint fejlettsége, a vállalati technológia szintje, munkavállalók képzettsége és kompetenciái, vállalat „korfája”.
A 2024. október 2-iTréning Kerekasztal Konferencián tartandó előadás elején nemcsak felvázolunk néhány tévhitet az AI-jal szemben, úgymint: „csak felkapták, hamarosan úgyis elfelejtik, elveszi a munkánkat, kipróbáltuk és nem működött jól, munkámhoz úgysem kell, zárt rendszerű adatbiztonságot még nem oldották meg……” hanem ezen tévhitekre választ is adunk.
Jelentkezzen a Tréning Kerekasztal 2024-es konferenciájára!
- Téma: Természetes vagy mesterséges intelligencia, melyikkel fejlesszünk? - Az AI és a technológia szerepe a tréningekben.
- Időpont: 2024. október 2. Helyszín: D50 Hotel és Rendezvényközpont
- Jelentkezés és részletes program: https://www.hrportal.hu/trening-kerekasztal-2024/
Az előadás során bemutatjuk, hogy egyes nemzetközi és hazai felmérések szerint az AI alkalmazása milyen hatással van a munkavállalók munkájára és elégedettségére, valamint a SKULL Oktató és Tanácsadó Kft. milyen szempontokat mér a munkavállalói elégedettség és elkötelezettség felmérése alkalmával. A felmérés már tartalmaz a mesterséges intelligenciára vonatkozó kérdéseket is.

Forrás: Pécs László
Az előadás második részében bemutatjuk, hogy a mesterséges intelligencia alkalmazása milyen hatással lehet a felmérésben szereplő kérdésekre adott válaszokra, azaz vagy pozitívan hat az elégedettségre és elkötelezettségre, vagy kihívások elé állítja majd a vállalatvezetőket.
Az előadás végén javaslatokat teszünk, hogy milyen lépésekkel lehet növelni a munkavállalói elégedettséget és elkötelezettséget, valamint mit tegyünk a csökkenés elkerülése érdekében.
Pécs László
SKULL Tréning & Tanácsadás együttműködő partnere
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
A munkafüggőség nem csupán túlórákról szól, hanem egy láthatatlan függőség, amely súlyosan károsíthatja a testi és lelki egészséget, a... Teljes cikk
Azokat díjazták, akik legjelentősebb eredményeket érték el a mentoring és a coaching szemléletű vezetés terjesztésében és/vagy felhasználásában. Teljes cikk
Mindannyian halljuk a panaszt a munkaerőpiacon: a Z generációt nehéz megszólítani, a motivációjukat megtalálni, a lojalitásukat elnyerni. De mi van... Teljes cikk
- Felmérés: a dolgozók több mint fele nem kapott fizetésemelést az elmúlt évben 1 hete
- Sokan titokban használják az AI-t, ez az oka 1 hete
- Robbanás előtt a magyar oktatás: az AI miatt eltűnhetnek a tantárgyak és a tantermek 2 hete
- Bizalmatlanságot szül az AI a toborzásban 2 hete
- A hardverfejlesztőké lehet a jövő az AI-ban? 3 hete
- Erre használják a magyar vállalatok az AI-t 3 hete
- Az e-mail és az ingázás halála? - Erre számít alfa generáció a munka világában 3 hete
- Felmérés: 10 vállalatból 3 tervezi, hogy jövőre AI-jal helyettesíti dolgozóit 3 hete
- Felmérés: gyorsabban terjednek az MI-ügynökök, mint az AI bevezetése 3 hete
- Új cégcsoportos modellek - Cégközösségekben a biztonság! 3 hete
- Ezek a szakmák vannak veszélyben a MI miatt 3 hete
Egy CEO naplója - a világ egyik legnépszerűbb podcastja