Hülye vagy fiam, a fa nem kék - a megfojtott kreativitást nem könnyű visszakapni
A gyerek még elsősorban az érzelmein keresztül alkot, amikor piros, kék fákat és lovakat rajzol. A felnőtt már el van rontva, pedig a munkaerőpiacon is egyre nagyobb szükség van a szabad asszociációkra, a szokványostól eltérő megoldásokra. Az oktatási rendszer (tisztelet a kivételnek) már gyerekkortól arra kondicionál, hogy kérdezni, tévedni, hibázni rossz, azért büntetés jár, pedig a dolgokat ezek a tapasztalatok viszik előre. Ezekről és még sok minden másról beszél majd a 4. HR Pikniken Vekerdy Tamás, író, pszichológus.
Röviden: sokkal közelebb van a saját tudattalanjához. Kreativitáshoz fontos, hogy teljes személyiségünkkel részt vegyünk a tevékenységben. Egy gyereknél könnyebb az átjárás a tudatos és a tudattalan között, így nincs gátja a kreatív energia felszabadulásának. Jung szerint a mű, amely a tudattalanban jön létre, tőlünk független, autonóm komplexum. Egyszerűen létre akar jönni. Gyerekeknél, ha nincsenek még elrontva az óvoda, iskola által, akkor az alkotás könnyebben jön át, könnyebben megnyilvánul. Babitsot idézve: „Nem az énekes szüli a dalt: a dal szüli énekesét.”
Eszünkbe juthat az a tipikus, a kisgyerekhez szóló felnőtt kérdés, hogy „Miért rajzolsz kék fát, piros elefántot? Ilyen nincs a valóságban”. A felnőtt azt nem érti, hogy a gyerek érzelmi preferenciával dolgozik. Vagyis más összefüggés van a színek és az állatok között, amikor alkot. A spontán érzelmek vezérlik, amelyek egy gyereknél még sokkal bővebb teret kapnak, mint egy felnőttnél. Ez nem racionális. Ezt a felnőtt agy nem tudja kitalálni.
A játéknak milyen szerepe van a kreativitásban?
A játék szabadsághoz kötött tevékenység, mint a művészet. A fejlesztő játék nem játék, az irányított játék nem játék. A játék mindig belső képekből, szabad asszociációkból indul ki. Amikor egy kisgyerek azt mondja a szőnyegre lépni akaró felnőttnek, hogy „Vigyázz, ne lépj a szőnyegre, az tenger!”. Vizsgálatokból tudható, hogy a gyerek ilyenkor valóban tengert lát, de kettős tudata van. Tudja, hogy valójában egy szőnyeg szélén áll, de az számára az adott pillanatban, a játékban tenger.
A gyerek belső képekkel „dolgozik”, így dolgozza fel az indulatokat, érzelmeket. A kreatív ember is ezeket engedi el, mondjuk egy brainstorming alkalmával.
Mivel öljük meg a gyerekeink kreativitását?

Miközben a munkaerőpiacon a jövőben az elsődlegesen szükséges készségek közé tartozik a kreativitás (pl. World Economic Forum listája), a magyar oktatás mintha erre fittyet hányna?
Bünteti az oktatás a kreativitást. A kreatív gondolkodás szétfutó, divergens. A kreatív ember „agyrobbanást” él át, amikor feladatot kap. Ezer dolog jut róla eszébe, ebből jönne ki az innovatív megoldás, ha hagynánk. De amikor a gyerek ezt hallja: „Ne hadoválj...” - feltettem egy egyenes kérdést, ezen az egyetlen úton küldd vissza az egyetlen lehetséges megoldást. Pedig ilyen nincs, nem egyetlen megoldási út van a legtöbb dologra, de ezt a magyar iskola nem ismeri el.
Ha jó eredményt ír le egy matekdolgozatnál, de a levezetés nem a tanultak szerint szerepel, akkor jön a megjegyzés, hogy „Kisfiam csaltál...” - mert a tanár nem ismerte fel az egyéni, eredeti levezetést. Egy 2001-es Pisa-vizsgálatban az volt a feladat, hogy határozd meg az Antarktisz területét. Adva volt egy mértékegység, mondjuk 100 km. Az Antarktisz partvonala tagolt, csipkés. A magyar gyerek neki sem kezdett, mert nem tudta valamilyen tanult sablonba beletenni a feladatot. A finn gyerek bekockázta a területet, tele és félig tele kockákra bontotta, és megsaccolta a méretét. Vagyis alkalmazott egy kreatív elvet.
A magyar gyerekeknek tévedni, hibázni tilos, ezért nem tudnak idegen nyelveken sem beszélni. A feléjük irányuló elvárások szerint csak nyelvtanilag tökéletesen lehet megszólalni. Míg más országokban a hozzáállás a hibázz ahogy bírsz, csak értsenek meg, próbáld meg kifejezni magad.
Mekkora hátránnyal indul egy gyerek, ha a környezet nem támogatja a kreatív energiákat, gyerekkori törekvéseket?
Döntő szerepe a családnak van, persze az iskola óriási lemaradást tud okozni. Míg másutt a gyerekek közötti társadalmi különbség csökken az évekkel, addig Magyarországon növekszik. A hátrányos helyzetű gyerekek pedig eleve hendikeppel indulnak. Ez pedig az egész társadalom számára hátrány.
A gyerekek nem mernek kérdezni, tévedni, hibázni. Pedig tévedni, hibázni jó, mert abból jövünk rá, merre menjünk tovább. A magyar oktatási rendszer nem azt kérdezi „Mit tudsz, kisfiam?”, hanem addig nyomja a gyereket, amíg ki nem derül, hogy mit nem tud. Karácsony Sándor mondta, hogy a magyar iskolában az kérdez, aki tudja a válaszokat és annak kell válaszolnia, aki nem tudja. Ez a helyzet pedig lebénítja a kreatív erőket. Pedig Széchenyi is a maga korában azt képviselte az oktatási miniszterrel folytatott vitájában, hogy a gyerek 18 éves koráig nem kell túl sok mindent „fejbe kelepcézni, a diszkusszióval fejlődik a karakter”, hanem utána kell sokat tanulni. Vagyis előbb a jellemképzésre és a személyiségfejlődésre kellene helyezni a hangsúlyt.
Mit tehetünk felnőttkorban, hogy megfordítsuk magunkban, visszataláljunk a kreativitáshoz?
Vannak önfejlesztő körök, amelyek megpróbálnak visszatérni a kreatív, szabadabb gondolkodás felé, a tévedés lehetősége felé. Egyik nagyon kedves főnököm mondta egyszer, hogy „Engem nem érdekel, ki mikor jön be, mikor megy el, mit csinál. Év végén megnézem, van-e elvégzett munka? Ha nincs, akkor az illető ki van rúgva.” Sok helyen ezzel ellentétben a legyél bent minél többet, légy szem előtt elve uralkodik még mindig. A tanárokat is erre készteti a jelenlegi rendszer. Így nem lehet eredményt, kreativitást elérni. De ezek a rendszerek előbb-utóbb összeomlanak, elpusztulnak.
Érdemes-e, és ha igen, miként a gyereket egy-egy pálya felé terelni?
Nem érdemes. Mára a kamaszkor nagyon megnyúlt. A 19. században 17-18 éves korra befejeződött. 14-15 évesen kezdtek a lányok menstruálni, 17 évesen már tömegesen házasságra léptek, 18 évesen gyereket szültek. Mára az előbbi korábbra csúszott: az első menstruáció 11-13 évesen bekövetkezik, viszont a gyerekvállalás ideje későbbre került, a húszas évek második felére, 30 éves kor környékére. A pályaválasztás is kitolódott, a fiatalok gyakran nagy vargabetűkkel jutnak el ahhoz, hogy mit szeretnének csinálni. A 20. század elején a személyiség kiteljesülését jelentette, ha valaki önállóvá vált, szakmája lett. Mára nem akarják felvenni a foglalkozás „maszkját” az emberek, mert úgy érzik, rájuk fagy és megáll a személyiség fejlődése. Ezt nem akarják.
Hogy meddig támogassuk a gyereket? Úgy gondolom, amíg valaki tudja és kedve van hozzá. „Hagyd békén a gyereket, hogy megtalálja, mit szeretne csinálni. Ha békén hagyod, támogatod, meg fogja találni.”
A HR Piknikre ITT jelentkezhet, a programról és az előadókról részleteket is ITT talál.
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
A vezetőknek új gondolkodásmódra van szükségük ahhoz, hogy a bizonytalanságból és az új típusú munkahelyi feszültségekből előnyt... Teljes cikk
A munkahelyeket érintő szeizmikus változásokat emleget a Gallup CEO-ja, a cég éves globális munkavállalói felmérésének bevezetőjében. Mint... Teljes cikk
2025. március 13-án harmadik alkalommal adták át az IVSZ - Digitális Vállalkozások Szövetsége és a Women in Technology Hungary Egyesület (WiTH)... Teljes cikk
- A szomszéd bére mindig zöldebb - izé - nagyobb! 3 hete
- Felmérés: Romániában a felnőtt lakosság több mint harmada funkcionális analfabéta 3 hete
- Így nézhet ki a 2025/2026-os tanév szakképzési tanév rendje 3 hete
- Kihirdették a 2025/2026-os tanév rendjét 3 hete
- A 3-22 éves népességből iskolarendszerű képzésben részt vevők aránya - grafikon 1 hónapja
- Újraírják az MI-stratégiát – már óvodától tanítani kell a mesterséges intelligenciát 1 hónapja
- Mitől válik valaki vezetővé? A vezetett teszi azzá? 2 hónapja
- Miért nincs MI-t érintő oktatási stratégia és jó ötlet-e leépíteni a bölcsészképzést? 2 hónapja
- 75 ember indult el úgy reggel munkába, hogy már soha nem tért haza 2 hónapja
- Jövő héten indul az érettségi 2 hónapja
- A felsőfokú végzettségűek aránya a 25–34 éves korú népességen belül - grafikon 2 hónapja