Megjelent: 2 éve

Így mondjunk nemet a munkában

Úgy érzed, rengeteg feladatot vállaltál el, és ez a megterhelés egyszerűen már elviselhetetlen? Gyakran fordul elő, hogy amikor úgy tűnik, végre átlátható a napirended, beúszik valami extrafontos elintéznivaló, ami felborítja a kialakulni készülő harmóniát? Ha igen a válasz, itt az ideje nemet mondanod!

A legtöbben félünk nemet mondani, és azt gondoljuk, szörnyű következményekkel jár, ha visszautasítunk egy kérést - különösen akkor, ha az egy felettesünktől érkezik. Ugyanakkor a saját jólétünk, egészségünk és produktivitásunk érdekében olykor muszáj nemet mondanunk. Ha megtanuljunk, hogyan tehetjük meg ezt megfelelően, nem kell aggódnunk, hogy rossz hírnévre teszünk szert a csapaton belül, vagy kivívjuk a visszautasított személy ellenszenvét.

Miért mondjunk nemet egyáltalán, ha annyira kellemetlen?

A 2013-as országos munkahelyi stressz felmérés szerint a magyar munkavállalók számára a gyors munkatempó és a jelentős mennyiségi elvárás okoznak magas stresszterhelést, és bár még számos tényező hozzájárulhat a munkahelyi stressz kialakulásához, a túlterheltség egy olyan kockázat, amely sajnos majdnem mindenkit érint. Ezért először tisztán kell látnunk, tényleg a munkánk rója-e ránk ezt a rengeteg feladatot, vagy a többségét mi magunk húzzuk magunkra azért, mert képtelenek vagyunk nemet mondani még akkor is, ha egyébként lehetőségünk lenne rá, és nem kell bosszúállástól, végzetes következményektől tartanunk.

Pedig egy egyszerű nem-nek számos pozitív hatása lehet: jobb minőségű munkát tehetnénk le az asztalra, kedvezőbb munka-magánélet egyensúlyt tarthatnánk fent, képesek volnánk betartani a határidőket, és nem utolsósorban nagyobb önbizalomra tennénk szert pusztán azért, mert elég bátrak voltunk ahhoz, hogy nemet mondjunk a saját érdekünkben.

Ahhoz viszont, hogy ezt meg tudjuk tenni, először tisztáznunk kell magunkban, hogy a nemet mondástól nem leszünk goromba és önző emberek, még akkor sem, ha bizonyos társadalmi hiedelmek ezt sugallják. Még ha gyerekként egy csomó mindenre nem is mondhattunk nemet, felnőttként mi magunk döntünk az életünkről. A nemet mondás azért is lehet tehát sokak számára ijesztő, mert a szó kimondásával egyben felelősséget is vállalunk magunkért. Sőt a visszautasítás révén egyúttal a másoknak való folytonos megfelelésről is lemondunk, ami bár elsőre félelmetes lehet, hosszú távon megéri, hiszen a mások véleményétől való folyamatos függés nem tehet minket elégedett és boldog emberré.

Hogyan mondjunk nemet a munkahelyünkön?


• Az első és legfontosabb, hogy sose reagáljunk azonnal egy-egy kérésre. Ezt nagyon fontos észben tartanunk, hiszen legtöbbünk zsigerből, automatikusan mindenre igent mond, és később már kínosabb lesz visszavonulót fújnunk. Hogy megkíméljük magunkat az esetleges kellemetlenségektől és megbánnivalóktól, kérjünk egy kis gondolkodási időt, és tegyük fel magunknak az alábbi kérdéseket: Mennyi időt venne igénybe ez a feladat? Van időm minőségi munkát letenni az asztalra? Milyen más feladatom van épp, amit muszáj elvégeznem határidőre? Tudok-e, akarok-e helyet szorítani az új feladatnak a naptáramban? Ha átgondoljuk mindezt, a reakció helyett valós választ adhatunk a kérésre.

• Ha nemet kell mondanunk, ne ködösítsünk, mindig legyünk őszinték. Ha a főnökünk megkér valamire, ne hivatkozzunk arra, hogy épp mennyi a munkánk, mert ez nem egy kézzelfogható indok, inkább mondjuk el, hogy egy fontos határidőnk van a héten, amit muszáj betartanunk.

• Még jobb, ha egy segítőkész alternatívát is fel tudunk ajánlani: gondoljuk át, vajon hozzá tudunk-e járulni valahogy a feladathoz mellékszereplőként, vagy ráér-e később elvégeznünk a feladatot. Felkínálhatjuk például, hogy részt veszünk a projekten való közös gondolkodásban, még ha a munka oroszlánrészét most nem is tudjuk vállalni. Összebeszélhetünk egy kollégával, és ha beleegyezik, akár magunk helyett felajánlhatjuk az ő segítségét.

• Bár olykor a feje tetején áll minden, mégis legyünk tisztában, mennyire vagyunk elérhetőek az elkövetkező napokban, legyen pontos képünk arról, mikor van szabadidőnk a feladatra. Sose mondjuk, hogy „talán pár nap múlva ráérünk”, inkább találjunk egy konkrét időszakot.

• Ennél is jobb, ha elismerjük a vezetőnk előtt, hogy gondunk akadt a feladatok fontossági sorrendbe állításával. Mondjuk el, hogy x és y projektünknek épp szoros a határideje, ezért szeretnénk tanácsot kérni tőle, hogyan illeszthetnénk be az új feladatot.

• Ha egy kollégánk kér segítséget, de épp nincs rá időnk, köszönjük meg, hogy ránk gondolt, kedvesen utasítsuk vissza, és ajánljuk fel jövőbeli segítségünket. Még ha nem is tudunk épp rajta segíteni, mert meg van a saját gondunk is, mutassunk felé empátiát, mondjuk el, hogy megértjük a problémáját, és tudjuk, min megy keresztül, mert mi is ugyanebben a cipőben járunk. Sose kezeljük le őt azzal, hogy nekünk sokkal rosszabb. A mártírkodással tényleg kivívhatjuk mások rosszallását.

• Bár kellemetlenebbnek tűnhet elsőre, mindig személyesen utasítsuk vissza az ajánlatot. Az e-mail üzenetek hangneme ugyanis gyakran félreérhető.

A Recruiter cikke nyomán

Bánosi Eszter/ HVG Kiadó Zrt.
  • 2019.11.15Hogyan változnak a nyugdíjszabályok 2020-ban? Mikor jobb nyugdíjba vonulni a nyugdíj összege szempontjából. Még az idén, vagy inkább jövőre? Ki vonulhat nyugdíjba jövőre, mit jelent a munkáltató számára, ha a munkatárs nyugdíjra jogosulttá válik? Nyugdíj mellett hogyan dolgozhatunk? Mit jelent a munkáltató számára, ha nyugdíjas munkavállalót foglalkoztat? Részletek Jegyek
  • 2019.11.21Transzformatív Team Coaching Lab A Transzformatív Team Coaching Lab alkalmat ad arra, hogy konkrét eseteken keresztül ismerkedj a módszertan erejével. Egy ügyféleset, amelyben a team coaching folyamat során transzformáltuk valódi kapcsolattá a csapatban élő projekciókat. Részletek Jegyek
  • 2019.12.05Adatvédelmi Tisztviselő /DPO Képzés – Dr. Kulcsár Zoltánnal /12. 05-06./ Az adatvédelmi tisztviselő képzés célja, hogy a résztvevők pontosan megismerjék az adatkezelők adatvédelmi kötelezettségeit, kialakuljon bennük az a szintű adatvédelmi tudatosság, amely alkalmassá teszi őket a GDPR szerinti adatvédelmi tisztviselői (DPO) feladatok ellátására. Részletek Jegyek
  • 2020.01.18 ICF akkreditált Jungiánus coach féléves továbbképzés Magyarországon először a nemzetközileg sikeres Jungian Coaching School továbbképzése, ami ICF krediteket ad, 2020 januártól júiusig, havonta egy hétvégén. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Gyászkommunikáció a szervezetekben

Mindenszentekkor aktulitása van minden elmúlással, veszteséggel és gyásszal foglalkozó témának, mellyel sokféle szerepben találkozhatunk az élet... Teljes cikk

10 irritáló embertípus az irodában

A munkahelyen a legkülönfélébb módon bosszanthatnak minket a kollégáink - és te magadra ismersz? Az Eureka Games blog gyűjtése a HR Blogon. Teljes cikk

Hogyan (ne) tálaljuk a visszajelzést?

Hamburger, naked burger avagy milyen menüvel kritizáljuk a másikat? Teszi fel a kissé szokatlan kérdést az Eureka Games blogja. Érdemes a "menüt" végigenni. Teljes cikk