Internetes toborzás, avagy keressünk tűt a szénakazalban
A toborozással foglalkozó szakemberek napjainkra teljes mértékben elfogadták az online toborzást mint a célnak nagymértékben megfelelő eszközt. Az online toborzás azonban nem áll meg az álláshirdetésekkel foglalkozó oldalakon való megjelenésnél, a neheze csak ezután következik...
Számtalan olyan internetes oldalt találhatunk a világhálón, mely készséggel elhelyezi álláshirdetésünket saját felületein, ezek közül sok oldal látogatottsága el is éri azt a szintet, hogy tényleg megérje hirdetni. Különböző módon mérhetjük egy-egy megjelent hirdetés hatékonyságát, ezek között szerepelhet: hányan látták a hirdetést, hány jelölt adta be pályázatát, a pályázatok közül melyek voltak értékesek, megtaláltuk-e a megfelelő jelöltet a toborzási folyamat eredményeképp? Természetesen akkor volt hatékony a hirdetésünk, ha általa megtaláltuk a megfelelő munkavállalót, azonban az internetes toborzás sok más előnyt is magában foglal.
Az internetes álláshirdetésekre általában jelentős mennyiségű pályázat érkezik, nagyobb vállalatoknál ez a szám több százra is emelkedhet, melyet elősegít az, hogy a CV elkészítésének és küldésének ideje lerövidül. Általában e-mailben küldik el a jelöltek saját önéletrajzukat, az ezekben szereplő fontosabb adatokat a toborzással foglalkozó szakember valamilyen módon - jobb esetben elektronikus úton (excel tábla, access adatbázis) - rendszerezik. A toborzási folyamat említett első fázisát nevezzük adatbázis építésnek, mely talán a legfontosabb lépés is egyben. A legtöbb toborzási szakember tisztában van azzal, hogy az általa készített excel táblázat nem megfelelő eszköz a jelöltek nyilvántartására, és a jelöltek közötti szűrések elvégzésére. Ezen kívül munkájuknak 15-30 százalékát teszi ki az adatrögzítés, az említett jelöltek adatainak pl. excel táblába való rögzítése. A rögzítés egyúttal egy leképezés is, ahol az önéletrajzból nem egyértelmű információt próbáljuk transzformálni. A közepes nyelvtudás vajon mit jelent? Vajon beszéd- és íráskészséget jelent a hétköznapi nyelvben? Ezt adott pályázatnál csak a pályázó tudja.
Az internetes toborzás nagy előnye, hogy a világháló használatával bárki, szinte bárhonnan jelentkezhet egy állásra, és saját adatait maga viheti fel az adott vállalat adatbázisába, mely az alapját képezi a vállalat toborzási rendszerének, Karrier Portáljának. Ezzel a vállat információs adatbázisára a leképezést is a jelölt végzi, tehát kénytelen lesz megadni akár osztályozási skálán is az irás- és beszédkészségének szintjét. Ez a lehetőség jelentős munkától szabadítja meg a HR-eseket, valamint lehetőség nyílik akár az első tesztek jelöltek általi kitöltésére is, melyet egy intelligens rendszer néhány másodperc alatt ki is értékel.
Ha már a Karrier Portál adatbázisában rögzítésre kerültek a pályázók, könnyen lehet keresni a jelöltek adatai (életkor, iskolai végzettség, munkahelyi tapasztalat, nyelvtudás, stb.) között, lehetőség nyílik különböző automatikus levelek (e-mail, és postai) küldésére, interjúk szervezésére, teszt eredmények rögzítésére, stb., végeredményben az egész toborzási folyamat egy homogén rendszeren belüli kezelésére.
A jó karrier oldal kezeli a ma már jelentős mennyiségű passzív (nem konkrét pozícióra) jelentkezést is, hiszen később ez jó alap lehet egy pályázat kiírásakor. Fontos ismérve a jó karrier Portálnak az adatbázisban szereplő adatok jelentkezők általi karbantarthatósága is.
Számos vállalatnál felmerül az igény, hogy a toborzási rendszer legyen összekapcsolva egy vagy több vállalati rendszerrel, mely lehet a bér-, az alkalmazottakat nyilvántartó-, a szervezeti hierarchiát kezelő rendszer. A belső vállalati rendszerekkel való összekapcsolás eredményeképp a toborzási rendszer nem kizárólag a HR-esek, hanem áttételesen pl. a bérszámfejtők munkáját is megkönnyíti.
Egy vállalat saját toborzási rendszerének megfelelő működéséhez két dolog elengedhetetlenül szükséges: megfelelő informatikai háttér, és egy kiforrott toborzási szoftver. A megfelelő informatikai háttér jelenti egyrészt a Karrier Portált kiszolgáló szerver (pl. IBM) megfelelő rendelkezésre állását, valamint a rendszer gyors használhatósága érdekében egy megfelelő internetes kapcsolat meglétét.
Fontos megjegyezni, hogy minden cég toborzási folyamata kicsit más, a toborzási rendszernek minden esetben alkalmazkodnia kell a vállalat belső folyamataihoz. Egy jó toborzási megoldás a fent említett szolgáltatásokon felül ergonómikus, mely lényegében magában foglalja a lényeget: a HR szakember egy olyan rendszert kap a kezébe, aminek segítségével megtalálhatja a megfelelő jelölteket az álláspiacon, mely nem kisebb feladat, mint megtalálni tűt a szénakazalban.
Az internetes álláshirdetésekre általában jelentős mennyiségű pályázat érkezik, nagyobb vállalatoknál ez a szám több százra is emelkedhet, melyet elősegít az, hogy a CV elkészítésének és küldésének ideje lerövidül. Általában e-mailben küldik el a jelöltek saját önéletrajzukat, az ezekben szereplő fontosabb adatokat a toborzással foglalkozó szakember valamilyen módon - jobb esetben elektronikus úton (excel tábla, access adatbázis) - rendszerezik. A toborzási folyamat említett első fázisát nevezzük adatbázis építésnek, mely talán a legfontosabb lépés is egyben. A legtöbb toborzási szakember tisztában van azzal, hogy az általa készített excel táblázat nem megfelelő eszköz a jelöltek nyilvántartására, és a jelöltek közötti szűrések elvégzésére. Ezen kívül munkájuknak 15-30 százalékát teszi ki az adatrögzítés, az említett jelöltek adatainak pl. excel táblába való rögzítése. A rögzítés egyúttal egy leképezés is, ahol az önéletrajzból nem egyértelmű információt próbáljuk transzformálni. A közepes nyelvtudás vajon mit jelent? Vajon beszéd- és íráskészséget jelent a hétköznapi nyelvben? Ezt adott pályázatnál csak a pályázó tudja.
Az internetes toborzás nagy előnye, hogy a világháló használatával bárki, szinte bárhonnan jelentkezhet egy állásra, és saját adatait maga viheti fel az adott vállalat adatbázisába, mely az alapját képezi a vállalat toborzási rendszerének, Karrier Portáljának. Ezzel a vállat információs adatbázisára a leképezést is a jelölt végzi, tehát kénytelen lesz megadni akár osztályozási skálán is az irás- és beszédkészségének szintjét. Ez a lehetőség jelentős munkától szabadítja meg a HR-eseket, valamint lehetőség nyílik akár az első tesztek jelöltek általi kitöltésére is, melyet egy intelligens rendszer néhány másodperc alatt ki is értékel.
Ha már a Karrier Portál adatbázisában rögzítésre kerültek a pályázók, könnyen lehet keresni a jelöltek adatai (életkor, iskolai végzettség, munkahelyi tapasztalat, nyelvtudás, stb.) között, lehetőség nyílik különböző automatikus levelek (e-mail, és postai) küldésére, interjúk szervezésére, teszt eredmények rögzítésére, stb., végeredményben az egész toborzási folyamat egy homogén rendszeren belüli kezelésére.
A jó karrier oldal kezeli a ma már jelentős mennyiségű passzív (nem konkrét pozícióra) jelentkezést is, hiszen később ez jó alap lehet egy pályázat kiírásakor. Fontos ismérve a jó karrier Portálnak az adatbázisban szereplő adatok jelentkezők általi karbantarthatósága is.
Számos vállalatnál felmerül az igény, hogy a toborzási rendszer legyen összekapcsolva egy vagy több vállalati rendszerrel, mely lehet a bér-, az alkalmazottakat nyilvántartó-, a szervezeti hierarchiát kezelő rendszer. A belső vállalati rendszerekkel való összekapcsolás eredményeképp a toborzási rendszer nem kizárólag a HR-esek, hanem áttételesen pl. a bérszámfejtők munkáját is megkönnyíti.
Egy vállalat saját toborzási rendszerének megfelelő működéséhez két dolog elengedhetetlenül szükséges: megfelelő informatikai háttér, és egy kiforrott toborzási szoftver. A megfelelő informatikai háttér jelenti egyrészt a Karrier Portált kiszolgáló szerver (pl. IBM) megfelelő rendelkezésre állását, valamint a rendszer gyors használhatósága érdekében egy megfelelő internetes kapcsolat meglétét.
Fontos megjegyezni, hogy minden cég toborzási folyamata kicsit más, a toborzási rendszernek minden esetben alkalmazkodnia kell a vállalat belső folyamataihoz. Egy jó toborzási megoldás a fent említett szolgáltatásokon felül ergonómikus, mely lényegében magában foglalja a lényeget: a HR szakember egy olyan rendszert kap a kezébe, aminek segítségével megtalálhatja a megfelelő jelölteket az álláspiacon, mely nem kisebb feladat, mint megtalálni tűt a szénakazalban.
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
További cikkek
Jégkorszak a munkaerőpiacon: se elbocsátás, se felvétel, se előléptetés
Mintha jégpáncél borítaná az amerikai munkaerőpiacot: hónapok óta alacsony a toborzás és az elbocsátások száma, a dolgozók pedig úgy érzik,... Teljes cikk
Közel 1000 pályázót hozott be ez a toborzási kampány - esettanulmány
„Százból öt! Te benne vagy?” Ezzel a címmel indított tavaly októberben toborzási kampányt a HungaroControl. A cél legalább 700 jelentkező... Teljes cikk
Kapcsolódó hírek


Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?