Irritáló, nyafogó hangú kollegák: mit lehet tenni velük?
A hangunk befolyásolja azt, hogy mások mit gondolnak rólunk. Ugyanakkor nehézséget okoz, hogy valóban képesek legyünk meghallani saját hangunk, illetve tudni azt, hogy az valójában milyen, és milyen üzenetek közvetít mások felé magunkról. Pedig ez nagyobb hatással van a rólunk kialakult képre, mint amit mondunk.
Az új kutatások szerint az emberek hangja erősen nyom a latba a tekintetben, hogy valakit milyennek látnak. A beszélő hangja kétszer annyira számít az üzenet tartalmánál egy tanulmány szerint, amely során 120 vezetőt kérdezett meg egy texasi kommunikációs elemző cég. A kutatók számítógépes szoftvert használtak, hogy elemezzék a beszélők hangját, majd összegyűjtötték a 20 szakértőből álló testület és 1000 hallgató visszajelzését. A beszélők hangjának minősége a hallgatók 23 százalékánál számított, míg az üzenet tartalma 11 százalékuknál. További tényezők voltak az előadók szenvedélye, tudása és jelenléte.
A hangunkon múlik, sikeresnek látnak-e minket
Azok, akik durva, erőtlen, feszült vagy ziháló hangokat hallottak a felvételeken, a beszélőkről azt mondták, hogy negatívak, gyengék, passzívak vagy idegesek. Akiknek "normál" hangjuk volt, azokat sikeresnek, szexinek, barátságosnak és okosnak látták egy másik tanulmány szerint, amelynek eredményeit nemrég hozta nyilvánosságra a Journal of Voice. "Arra vagyunk beállítva, hogy ítélkezzünk az emberek felett. Hallunk valakit, ahogy beszél, és az alapján rögtön véleményt formálunk róla" - fogalmazott a lapnak Lnyda Stucky, a ClearlySpeaking pittsburgi coach cég elnöke.
A fent említetteken túl bánthatja mások fülét az is, amikor valaki felviszi a hangsúlyt a mondatai végén, vagy amikor a szavak végét elharapják. Ezeket úgy értelmezheti a hallgató, hogy aki beszél, az kényelmetlenül érzi magát, vagy fáj valamije - hívta fel a figyelmet Brian Petty, az atlantai Emory Voice Center szakembere.
Módszerek a hang erősítésére
A hallgatók gyakran azt gondolják: semmit nem lehet tenni, hogy megváltoztassanak egy irritáló hangot, a beszélők viszont gyakran nincsenek tisztában a problémával. Ugyanakkor általában az emberek hangját lehet erősíteni vagy fejleszteni terápián, coachinggal vagy visszajelzésekkel.
Néhány hangi problémának orvosi oka van, mint például ha csomók keletkeznek a hangszálakon. A halláskárosodás miatt pedig az emberek túl hangosan beszélhetnek. Mások idős korban vesztenek a hangerejükből.
Sok hangi problémán könnyen javíthatunk terápia segítségével, például olyan légzést fejlesztő gyakorlatokkal, amivel segíthetünk a hangképzés fejlesztésében vagy erősíthetjük a gége izmait.
Jayne Latz beszédpatológus azt mondta: gyakran kérik fel hangi coacholásra teljesítményértékelések után, amelyek során a főnök felveti, hogy az problémaként merül fel a munkatársakkal vagy ügyfelekkel való kommunikáció során. Zajszintmérő berendezéseket és hangfelvételeket használ, hogy az ügyfelek minél inkább tisztában legyenek azzal, milyen a hangjuk. Vokális gyakorlatokat tanít és segít az ügyfeleknek abban, hogy elérjék: a töltelékszavak helyett hosszú szünetet tartsanak.
Érzékeny kérdés lehet
Majdnem mindenki dolgozott már valakivel, akinek a hangja az őrületbe kergette, mégis sokan nincsenek tudatában annak, hogy a hangjuk milyen rossz hatást vált ki. Az emberek nem úgy hallják a saját hangjukat, mint ahogy máshogy hallják őket. A hang ugyanis keresztülmegy a fejcsontokon, mielőtt eléri a beszélő
- Készítsünk felvételt a hangunkról, amikor telefonálunk, és hallgassuk vissza.
- Kérjük meg egy barátunkat vagy munkatársunkat, hogy jelezze diszkréten, ha olyan rossz szokásokkal élünk, mint például az ő-zés.
- Növeljük a folyadékbevitelt, hogy elkerüljük a torok kiszáradását és ügyeljünk hangszálaink egészségére.
- Kérjünk segítséget coachtól, aki légző és vokális gyakorlatokkal segíthet még zengőbbé és pihentetőbbé tenni hangunkat.
- Keressünk fel szakembert (orvos, pszichológus), ha olyan tartós problémáink vannak, mint a fáradt hang vagy rekedtség.
- Tanuljuk meg pihentetni a hangunkat, mielőtt vagy miután azt intenzíven használjuk.
- Ellenőriztessük hallásunkat, ha túl hangosan beszélünk.
Ráadásul Hartman szerint a probléma feltevése egyeseket érzékenyen érinthet. Néhány ember védekezővé válik, amikor egy adott hangi hiányosságára hívják fel a figyelmet. Sokan azt állítják, hogy az embereknek nem ez alapján kellene megítélni őket. További érzékeny tényezők lehetnek a nem, az etnikum, a kor és a kulturális háttér, amelyek szerepet játszanak abban, hogy valaki miként beszél és a vezetőknek vigyázniuk kell arra, hogy ne legyenek diszkriminatívak az alkalmazottakkal ezen tényezőkre támaszkodva.
Hogy világítsunk rá a problémára?
Segíthet ebben a kérdésben, ha pozitív elemeket viszünk bele a megkeresésbe. Például így fogalmazhatunk: "rendkívüli, ahogy beszélsz az ügyfelekkel. Sokat tanultam tőled, amikor hallgattalak." Azt javasolja, hogy használjunk "én-amikor te-mert" formulát, amikor felhozzuk a problémát. (Én) Képtelen vagyok gondolkodni, amikor (te) hangosan beszélsz, mert zavar."
A munkacsoportok esetenként segíthetnek abban, hogy rávilágítsanak a problémára - véli Gillien Florentine humánerőforrás-tanácsadó. Egy kiadó értékesítési csapatában, ahol korábban dolgozott, az egyik munkavállaló hangja olyan hangos volt, hogy a kollégái nem hallották a telefonban az ügyfeleket. Ezután egy értekezleten lejátszották neki a hívások felvételét, az illető pedig magát hallotta a háttérben. Ezután kicsit halkabban beszélt, és kidolgoztak egy tervet, miszerint az asztalát átrendezi, és hangszigetelt paneleket szerel azon körbe. A probléma megoldódott és a csapat ezután jól együtt tudott működni.
Florentine azt tanácsolja a munkáltatóknak, hogy az álláskeresőket részben a hangjuk alapján is próbálják megítélni. A HR-menedzserek tipikusan olyan egyéb tényezőkre összpontosítanak, mint a képességek és tapasztalat és aztán később jönnek rá, hogy az új munkatárs beszéde bosszantja a munkatársakat vagy az ügyfeleket.
A hang és a belső biztonság
Rettegi Zsolt vezető tanácsadó, tréner a HR Portálnak elmondta: szerinte nem a hangnak van elsődleges szerepe a kommunikációs partner megítélésében. Pontosabban a fogadó oldalról igen, de a küldő (közlő) oldaláról nem, hanem a hangnak tulajdonságot (hangszín, hanglejtés, dinamika) adó belső biztonságnak. Úgy vélte, ez az, ami fejleszthető, rövidtávon is akár. Hosszú távon a hangképzéssel lehet mit kezdeni, de az szerinte nem coaching, hanem logopédiai, retorikai, zenezi vagy egyéb kommunikáció és/vagy hangtechnikai szakmai kérdés.
Mint mondta, ha a hang tetszőlegesen képezhető lenne, akkor mindannyian indulhatnánk az X-faktor tehetségkutató versenyben. Innen is látszik, hogy nehéz kérdésről van szó. Ugyanakkor magát a hangot nem lehet kiragadni, nem lehet ennyire differenciáltan szemlélni, mivel elsősorban a non-verbális csatornák közötti összhang számít. Az üzenetet ugyanis nem csak a hang útján juttatjuk el a másik félhez, hanem egyéb módokon, non-verbális csatornákon is.
Valakinek a hangja alapján megmondható, hogy megvan-e az adott belső biztonsága, de nem kizárólagosan, hiszen azt befolyásolhatja például a kulturális hagyomány is. Ha valaki mondjuk fennhangon beszél, jelentheti azt, hogy hatalomtörekvési vágyai vannak, de adott esetben lehetséges az is, hogy az illető egy üzemben dolgozott, ahol a gépzaj miatt szokhatta meg a hangos beszédet.
Bizonyíthatja az is, hogy csak a hang alapján mennyire nem szabad ítélni, hogy ha valakivel például telefonon beszélünk, elsőre kialakul egy benyomás, hogy valaki hogy nézhet ki, milyen színű lehet a haja, hány éves. Sok esetben azonban nagy csalódás érhet minket, és egészen máshogy nézhet ki az illető, akit elképzeltünk.
Mindemellett nagyon nehéz például egy tréningen azt elérni, hogy valakiben kialakuljon a belső biztonság, ami a felnőttséget, érettséget és magabiztosságot tükrözi. Ezt ugyanis sok esetben csak pszichológiai eszközökkel lehet elérni, hiszen ha egy egyén identitását nem érintik a fejlesztés során, akkor nem fognak változtatni magán az emberen - hívta fel a figyelmet a szakember.
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
Kódolás népszerűsítése több generáció körében, étterem és cukrászda működtetése a szakképzésben, társadalmilag hasznos innovációk... Teljes cikk
Kényes helyezetekhez, feszültséghez, széthúzáshoz vezethetnek sokak szerint a generációs különbségek, főleg a munka világában. Szükségszerű-e,... Teljes cikk
- Saját képzési központot indított útjára a Ganz 1 hónapja
- Skill based organisation: ez lehet a jövőálló szervezet titka 3 hónapja
- "Műszaki művészetre" van szükség - együttműködést kötött a Mol Nyrt. és a Miskolci Egyetem 4 hónapja
- Változás: a felvételibe is beleszámít majd a kompetenciamérés eredménye 4 hónapja
- A magyar kutatóknak érdeke a kínai és török együttműködés 4 hónapja
- Ez a vállalkozás Magyarország egyik leginnovatívabb cégévé fog válni 4 hónapja
- Szijjártó Péter: kutatás-fejlesztési rekordberuházás érkezik Magyarországra 4 hónapja
- Bejelentették: a kormány új digitális fejlesztési programot indít 5 hónapja
- Luxus karórák világa: miért ennyire népszerűek a vezetők körében? 6 hónapja
- Oktatási, kutatás-fejlesztési együttműködést kötött a BME és a V-Híd Csoport 6 hónapja
- Ez lett a legfontosabb készség, avagy "superskill" a munkaerőpiacon 6 hónapja