Szerző: Gál István
Csatlakozz hozzánk a Viberen
Megjelent: 9 hónapja

Kisebb játéktéren kell a HR-eseknek a munkaerőt bevonzani és megtartani

Mi lesz a juttatásokkal? Szándék van…. idézhetnénk a Kiscsillag zenekar egyik jól ismert számát, mert az látszik, hogy adózási és adminisztrációs szempontból van szándék. A változások nemcsak adó, hanem adminisztrációs terhet is rónak mind a munkáltatói, mind a munkavállalói oldalra. A felelősség óriási, és számtalan kérdés lóg még a levegőben.

Cafeteria

Az ezzel kapcsolatos fejleményektől hangos volt a sajtó, mindenkit az a téma érdekelt: mi lesz a cafeteria jövője. Most már tudjuk: alig marad kedvezményes adózású elem, a legtöbb jövedelemként adózik. De mit jelent ez? Azt, hogy új adófajtákkal új számítási metódussal kell kalkulálni és mindezt attól függően, hogy a munkáltató mennyi terhet kíván átvenni. A számítás attól is függ, hogy a vállalatnál bruttó, vagy nettó keret került meghatározásra, amit még fűszerez a családi adókedvezmény intézménye. Ha bruttó keretet alkalmazunk, akkor a nettó értékben lesz vállalaton belül volatilitás, ha pedig nettó keretet, akkor az adózott juttatás összértéke „ugrál”.

Egyes elemzők szerint - és a kormányzati kommunikáció is ebbe az irányba mutat - a szándék az volt, hogy a juttatásokat a munkavállalók inkább bérben kapják meg. Az Edenred felmérése alapján elmondható, hogy ez a vonal nem fog megvalósulni. Az alapbéresítés helyett inkább alternatív juttatásokba gondolkodnak a cégek, úgy mint például home office, gyümölcsnap, képzés. Egyfelől ez előremutató, és mondhatnánk azt is, hogy az adóváltozások gondolkodásra serkentik a vállalati HR-t, de az új megoldások nem nyújtanak minden rétegnek megoldást. A fizikai munkát végző dolgozók nem tudnak otthonról munkát végezni, és jellemzően az utalványokkal a családi büdzsé lyukait tömködik.

SZÉP kártya

A cafeteria egyik talpon maradt eleme a SZÉP kártya, azonban itt az adminisztrációban lesz jelentős változás. A SZÉP kártya szolgáltatóval a munkáltató helyett a munkavállaló lesz az, aki szerződik, és a munkavállalónak kell eljuttatni a 3 db GIRO-képes folyószámlaszámot a munkáltatónak. Idén még automatikusan megkapja minden kártyabirtokos az új szerződést, azonban aki jövőre szeretne ilyen számlaszámot, annak magának kell a fiókokban nyitnia. Kockázatot jelent, hogy jelenlegi tudásunk szerint a számlaszámok nem utalnak arra, hogy melyik „zsebhez” tartoznak, szintén kockázat, hogy a számlaszám helyesen és időben visszajut-e a munkáltatóhoz, továbbá az, hogy a tripla utalásokra fel kell készíteni a bérszámfejtő szoftvereket.

Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - Kisebb játéktéren kell a HR-eseknek a munkaerőt bevonzani és megtartani
2. oldal - Szochó
Follow hrportal_hu on Twitter