Megjelent: 11 éve

Kritika és reakció: milyen ügyintézés folyik a munkaügyi központban?

Egy olvasónk arról írt a HR Portálnak, hogy milyen tapasztalatokat szerzett a munkaügyi központnál tett látogatásai során: mennyire volt hasznos, mennyiben kapott értelmes információkat? Cikkünkben először hiánytalanul közöljük az olvasói levelet, majd közreadjuk a munkaügyi központ válaszreakcióját.

Portálunk a következő levelet kapta egyik olvasójától:

Soha nem kellett még szembenéznem a munkanélküliség mumusával, mígnem tavaly év végén egy csoportos létszámleépítésben el nem vesztettem az állásom. Most hagyjuk, hogy mennyire nehéz ma Magyarországon normális álláshoz jutni, inkább a munkaügy központokról (pontosabban egyről, ahol volt szerencsém járni) írnám le "élményeimet".

1. Örömmel olvastam az interneten, hogy létezik e-kapcsolattartás is, e-mailen jelentkezzek be az illetékes munkaügyi központba. Megtettem, valóban másnap vissza is jött egy üzenet, hogy első találkozásra ekkor és ekkor menjek be, vigyem a leszámoló-papírjaimat. Be is fáradtam (jó messze van tőlem egyébként, három kerülettel odébb esett a hivatal), de mivel az összes leszámoló-papíromat ekkorra még nem sikerült megszereznem a munkahelyemtől, ezért hiánypótló időpontot kaptam. Kérdésemre, hogy akkor is érkezhetek-e időpontra, nemleges választ kaptam: "ilyenre csak az első találkozás esetén van lehetőség." Fel nem fogom miért, ugyanis a közhiedelemmel ellentétben a munkanélküli sem otthon malmozik egész nap, főként, ha gyerekei is vannak. Tehát a következő, egy héttel későbbi találkozóra már hajnalban be kellett állnom a sorba és ott egy órán át várakozni. Kérdésem, hogy miért? Ekkor miért nem érkezhettem volna időpontra?

2. Rendben, a találkozó olyan másfél óra várakozás után lezajlott, kaptam pecsétet, kiskönyvet, jelezték, hogy egy hét múlva fáradjak be egy oktatásra. "Oktatás? Miről?" - kérdeztem. "Majd meglátja" - hangzott a válasz.

3. Egy hét múlva ismét érkeztem, megfelelő emelet megfelelő szobájába, odabent 30 ember. Az előadó bár szívélyes és segítőkész volt, mindent négyszer minimum elismételt és úgy magyarázott, mintha nem munkanélküliekkel, hanem szellemileg elmaradottakkal lett volna dolga. A hosszas bevezetés, felvezetés és felesleges infó (ne késsünk el, mert azzal megzavarjuk előadását - ez a bent ülő pontos embereknek nem releváns információ) után megkezdődött az előadás, mely miatt tulajdonképpen billentyűzetet ragadtam. Az előadás ugyanis nem állt másból, minthogy milyen álláskereső oldalak vannak, és azokon hová kell kattintani és mit kell beírni, ha teszem azt 8 általánossal pék állást keresek. De kipróbáltuk a "szakmunkás végzettségű nyomdász vagyok" és az "érettségim van és recepciós akarok lenni" változatokat is. Szerencsére tovább nem haladtunk az iskolák között, de meg kellett vizsgálnunk, mennyire különböző állások jönnek ki az eltérő keresésekre. Nahát! Gyanítom, hogy ma már a 8 általánossal rendelkező péknek jelentkezők is tudják hová kell kattintani, de ha nem, akkor kéretik nekik külön tanfolyamot rendezni! Miért kell nekem ezt végighallgatni, mikor napi 8 órában internet előtt ülök és az utóbbi három hónapban aktívan állást kerestem, tehát minden oldalt ismerek ebben a témában. Igen, még azt is tudom, hogy egyes cégek a saját honlapjukon hirdetnek meg rengeteg állást, nem állásportálokon - ezt négy céggel szerette volna az előadó bemutatni, de az internet megkönyörült rajtunk és elment. Tehát nekem nem arra van szükségem, hogy megmondják, hova mit kell írnom, és www pont mi a neve a legnagyobb álláskeresőknek. Nehéz lenne felmérni az igényeket, az internetes tudást, az iskolai végzettséget? Rengeteg kérdésem lett volna: miként kell igénybe venni az engem majd alkalmazó cégnek az utánam járó kedvezményeket? Milyen ingyenes képzéseken vehetek részt? Helyette 70 percben ide-oda kattintgattunk. Tisztelt Munkaügyi Központ! Nem lehetne ezen változtatni?

4. Még egy dolog az e-kapcsolattartásról: ezen az előadáson kellett megtudnom, hogy valójában be sem kellene járnom az ügyintézővel találkozgatni, minden elintézhető e-mailben. Alá is írtam ehhez a megfelelő nyomtatványt, mégsem működik, miért?


A Nemzeti Munkaügyi Hivatal reakciója

1. Az e-kapcsolattartás jogszabályi előírásában a hiánypótlás valóban nem szerepel. Ennek oka, hogy a hiánypótló határozatban a kirendeltségi ügyintéző egy időintervallumot ad meg a hiánypótlás teljesítésére, a hiányzó ügyiratok csatolására. Ezzel segíti elő, hogy mielőbb határozat kész legyen az akta. Mivel az ügyintéző nem tudhatja, hogy az iratok beszerzése mennyi időt vesz igénybe, ezért az iratok pótlására a megadott időhatár keretei között bármelyik ügyfélfogadási napon sor kerülhet. Az ügyfélnek lehetősége lett volna az esetleges sorban állással felmerült kellemetlenségek kiküszöbölésére azzal, hogy a hiányzó iratok kézhezvételekor telefonon időpontot egyeztet a kirendeltség ügyintézőjével. Ebben az esetben a kollégánk az egyeztetett időpontban tudta volna őt fogadni.

2. Az oktatás helyett valóban helyesebb lett volna a tájékoztatás kifejezést használni, ez a szó talán ügyfelünkben kevesebb ellenérzést váltott volna ki. A csoportos tájékoztató megszervezése azért célszerű, mert így tudjuk az ügyintézési és az ügyfeleink várakozási idejét csökkenteni. A csoportos tájékoztató legfontosabb tartalmi elemei az álláskeresőként való nyilvántartás legfontosabb szabályai, jogok és kötelezettségek, kapcsolattartási módok, álláskeresési és munkaerő-piaci információk, valamint az önálló álláskeresés motiválása és a VMP és egyéb álláskereső oldalak bemutatása.

3. Sajnos az álláskeresőkből nem tudunk homogén csoportokat kialakítani abból a szempontból, hogy a tájékoztató tartalmát hogyan "húzzuk meg". Ha valami kimarad, joghátrányt okozhat, ha túl sok az információ, akkor terhessé válhat. Ebben kérjük ügyfeleink türelmét és megértését. Kollégáink a tájékoztató végén lehetőséget adnak arra is, hogy a részt vevők kérdezhessenek, illetve visszakérdezhessenek az előadásban elhangzott információkkal kapcsolatban.

4. Ahogy a levél írója fogalmaz, a személyes megjelenést igénylő tájékoztatón Ő is kapott új információt, hiszen itt tudatosult benne az elektronikus kapcsolattartás lehetősége, amely esetében biztosan megkönnyíti majd a kapcsolattartást. (ami aláírásával igazolható, hogy kérte is,) csak feltehetőleg a nagy mennyiségű információból ez háttérbe szorult az ügyintézővel folytatott beszélgetés során.

Tanulságul szolgál, hogy segítenünk kell ügyfeleinket abban, hogy a munkaügyi kirendeltségeken zajló munkafolyamatokat ügyfeleink könnyebben átlássák, és a munkanélkülivé válás nehéz időszakában megértsék, hogy értük vagyunk, és a jogszabályi keretek figyelembe vételével mindenkinek segíteni szeretnénk.
  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI?info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Melyek a legnagyobb munkaerő-közvetítő cégek? Itt a lista

Továbbra is két multinacionális cég dominálja a magyarországi munkaerő-közvetítést: vezet a Hays, második szorosan mögötte a Randstad, míg... Teljes cikk

Sofőrből konyhai kisegítő: thai karriertörténet Magyarországon

Amikor a világ másik feléről veszünk fel munkavállalókat, és hónapokat várunk rá, biztosítékokat keresünk. Ez természetes, és ezért is... Teljes cikk

Megtaláltam az utódomat: toborzási esettanulmány

Lévai Balázs a magyar diákokat a külföldi felsőoktatásra felkészítő Engame Akadémia alapítója fél évvel ezelőtt elhatározta, hogy átadja a... Teljes cikk