Megjelent: 2 hónapja
A szerzőről ▼

A Monster felemelkedése és bukása

Közel 30 éven át a Monster.com meghatározó szereplője volt az online álláskeresési és toborzási iparnak. 2025 júniusában aztán a Monster önkéntes csődöt jelentett be, feldarabolva eladták a céget, európai oldalai megszűntek. Mi vezetett a világ egykori első számú állásportáljának bukásához?

Monster felemelkedés bukás sztori-

Az online toborzás úttörői

A vállalatot 1994-ben The Monster Board néven alapították - abban az évben, amikor elindult a Word Wide Web (www) - és az első online állásportálok egyike volt. A kilencvenes években az online állásoldal hatalmas innovációnak számított. Az álláskeresőknek már nem kellett print újságok álláshirdetésein átrágniuk magukat, hogy megtalálják a hozzájuk illő pozíciót és a munkaadóknak is felgyorsult a toborzás. A világ minden részén láthatták hirdetéseiket egészen addig, amíg le nem vették, a pályázatok pedig postai út helyett/mellett e-mailen is érkezhettek. Jóval a web 2.0 és a közösségi oldalak megjelenése előtt, a 90-es évek végén a monster a világ 15 leglátogatottabb weboldala közé tartozott.

A 2000-es évek elejére a Monster.com közismert márkanévvé vált, ekkor a TMP Worldwide leányvállalata volt, és később Monster Worldwide, Inc. néven került be a New York-i Tőzsdére és lett az 500 legnagyobb céget tömörítő S&P500 index tagja.

Agresszív marketinggel, online és TV-kampányokkal, valamint kiterjedt nemzetközi jelenléttel gyorsan megalapozta domináns pozícióját. Az Egyesült Államok robbanásszerűen növekvő online álláspiacának másik legnagyobb szereplője ebben az időben a CareerBuilder volt. A két vállalat nem sajnálta a dollármilliókat arra, hogy az ezredfordulón egymással Super Bowl TV-reklámokban (ez a legdrágább reklámfelületek egyike a világon, az amerikai futball nagydöntőjének szünetében vetítik) vetélkedve tegyék még egyszerűbbé álláskeresők tízmillióinak az álláskeresést, cégek milliói számára pedig a toborzást.

Az iparág tetején és az elszalasztott lehetőségek

2006-ra a Monster bevétele meghaladta az 1 milliárd dollárt, és vitathatatlanul az iparág vezetőjének számított.

Azonban mérete és korai előnye ellenére a Monster elkezdettelszalasztani fontos lehetőségeket:

- Lemaradt a mobilos fejlesztésekben, pedig az álláskeresők egyre inkább telefonjukon akartak állást keresni, méghozzá felhasználóbarát módon.
- A szaknyelvben “data-driven matching”-ben (az álláskeresők és munkalehetőségek adatvezérelt párosításában) és az oldal közösségi médiába integrálásában is lassan lépdelt előre. 
- Túlzottan támaszkodott a fizetett álláshirdetésekre, míg a feltörekvő versenytársak freemium modelleket kínáltak.
- Felvásárlásai nem sikerültek igazán, az újonnan integrált portálok és szolgáltatások nem nyújtottak egyértelmű értéket a felhasználóknak.
- 2011-ben próbált ugyan a Facebook platformjára és felhasználói bázisára építve BeKnown néven egy Linkedin-konkurens szakmai közösségi oldalt indítani, ez azonban néhány hónap után totális bukás lett.

A Monster érezte a feltörekvő konkurencia szorítását és 2009 január elején megújítottnak mondott oldallal, új marketing menedzsmenttel, nagy költségvetésű marketing kampánnyal akarta megmutatni, ki is vezeti az iparágat. A 2009-es Super Bowlon ezt a 30 másodperces reklámfilmet vetítették le

Az egyik szobában a vezető ül kellemes foteljében felette szarvastrófea a falon, míg a közös fal másik szobájába a szarvas másik fele lóg be…, mely alatt nyomorúságos körülmények között dolgozik a beosztott.

Nagyot futott a Don’t fight Monday című szintén Super Bowl reklám, ami a hétfői napfelkelte elleni reménytelen küzdelmet mutatja be és valami jobbat ajánl. (Itt tekinthető meg).

Legnagyobb vetélytársuk is elég szemléletes módját választotta a munkavállalók aktivizálásának. Íme a CareerBuilder egyik ikonikus Super Bowl-reklámja, csimpánzokként bemutatva a kollégákat, így buzdítva váltásra azokat, akik magukra és munkahelyükre ismernek (nos, elég sokan voltak…).

Fű alatt előzött a konkurencia  

Míg a két amerikai óriás egymással küzdött, egy 2004-ben indult új szereplő 6 év, és fű alatt 2010 közepére megelőzte a Monstert a legnagyobb álláspiacokon látogatottság, a márkaismertség terén, valamint álláshirdetések számában. Ez a site volt az Indeed, melyet alapítói az “első álláskereső engine”-ként pozícionálták. Nem klasszikus állásportálként ők gyakorlatilag az interneten elérhető álláshirdetéseket gyűjtötték össze, és az álláskeresőknek tisztább, gyorsabb, hirdetésmentes élményt nyújtottak – mind munkaadóknak, mint álláskeresőknek ingyenesen. A munkaadóknak csak a kiemelt hirdetésekért kellett fizetniük. Ez a modell felforgatta a Monster által alkalmazott fizetős stratégiát.

Az Indeed minimalista keresőoldalához képest a Monster - csillogó-villogó új oldala ellenére - stagnálni látszott, vadonatúj, mégis elavult felhasználói felülettel és csökkenő hatékonysággal.

Monster-logó a 2000-es évek első évtizedéből
Monster logó a 2000-es évek első évtizedéből

 

Túl a csúcson

Hogy megpróbálják visszaszerezni vezető pozíciójukat, a Monster 2010-ben megvásárolta a Yahoo! HotJobs szolgáltatását (mely akkoriban az USA 3. legnagyobb állásportálja volt árbevételben), de az integráció nem hozott eredményt. 

2016-ban aztán, az immár lejtmenetben lévő a Monstert vásárolta fel a Randstad, a világ egyik legnagyobb HR szolgáltatója 429 millió dollárért, ami korábbi értékének már csak a töredéke volt.

Az évezred elejének másik meghatározó állásportálja, a CareerBuilder, 2017-ben került az Apollo Global Management vezette konzorcium tulajdonába.

2024 szeptemberében az Apollo és a Randstad közös vállalatot hozott létre, a Zen JV LLC-t, egyesítve a Monstert és a CareerBuildert. A megoszlás: Apollo 51%, Randstad 49%. A cél az erőforrások konszolidálása, a költségek csökkentése és a hatékonyabb verseny volt a gyorsan fejlődő toborzási piacon. 

2025. június 24-én a Monster és a CareerBuilder önkéntes csődöt jelentett. A vállalat nyilvánosságra hozta terveit, hogy eladja eszközeit:

- az állásportál-üzemeltetést a JobGet részére,
- a médiatulajdonokat a Valnet részére.
- a kormányzati szolgáltatásokat a Valsoft Corporation részére.

Július 17-én versenyes aukciót tartottak, ahol a BOLD Holdings végül 28,4 millió dollárral nyert a JobGet kezdeti 7 millió dolláros "stalking horse" ajánlatával szemben. A BOLD-ot két korábbi Monster alkalmazott, Doug Jackson és Jamie Freundlich alapította, akik már építettek egy jelentős karrier-technológiai portfóliót (MyPerfectResume, FlexJobs, LiveCareer, Zety).

A BOLD vállalta, hogy legalább 350 alkalmazottnak állásajánlatot tesz globálisan. Azonban Monster Europe nemzetközi üzletágára egyetlen vevő sem jelentkezett. Ez pecsételte meg a Monster európai alkalmazottainak sorsát.

Ez a Monster-sztori utolsó fejezetét jelentette. A Monster így Európából teljesen eltűnt. Az európai - így a német, a francia, az olasz, az osztrák - webcímeken jelenleg egy önéletrajz-készítő szolgáltatás fut. Az alkalmazottakat elbocsátották elég botrányos körülmények között. (Az európai Monster-bezárás anomáliáról külön cikkben írunk.) A Monster az USA-ban tovább működik, azonban eddig ismert formájában vége van.

A bukás okai

A Monster bukása nem egyetlen oknak köszönhető – ez egy ezer apró vágás által okozott elmúlás volt. Íme a legfontosabb okok:

1. A Monster elhitte, hogy tartósan a csúcson marad, lemaradt az innovációban.
2.  Lassan indult el a mobiloptimalizálásban, a mesterséges intelligencia és a felhasználóközpontú eszközökhöz való alkalmazkodásban.
3. A részvényeseknek nyújtott érték bővöletében csak fizetős hirdetési modellben gondolkodott, kizárta a freemium-ot, ami sok kis- és középvállalkozást elriasztott.
4. Folyamatosan rossz akvizíciós döntéseket hozott és az egyesüléseket rosszul hajtotta végre.
5. A konkurencia - az Indeed, a LinkedIn és a ZipRecruiter - platformok könnyebb, gyorsabb és hatékonyabb toborzási eszközöket nyújtottak.

A Monster Magyarországon

A Monster 2004. április 24-én tette be a lábát a magyar piacra, amikor felvásárolta a német alapítású Jobpilot magyar leányvállalatát - az egész európai operációval együtt. A jobpilot.hu akkoriban a szárnyait bontogató Professiont is megelőzve piacvezető volt a hazai állásportálok piacán. A Monster kezdetben hagyta futni a jobpilot.hu oldalt, majd fokozatosan építette fel a monster.hu-t. 2009-től a jobpilot lekapcsolásával már csak egyetlen magyar oldalra koncentrálta erőforrásait.

Magyar repicsomag Monster
Magyarországi Monster-ajándékok 2016-ból

 

A Monster organikusan nőtt és meghatározó szereplője lett a magyar állásportál-világnak. Nevét is egyre többen megismerték az álláskeresői és a vállalati körben. Az a multi, amely más országban is dolgozott a Monsterrel, előszeretettel rendelt a magyarországi cégtől. Ám az oldal nem tudta megtörni a Profession primátusát. Árbevételben a CV Online-nal és a Jobline-nal hasonló nagyságrendet ért el. Ennek egyik oka, hogy magyarországi bevezetését nem kísérte hatékony és nagy elérésű kampány (ennek áttételesen a 2008-as gazdasági válság is az oka vagyis a tulajdonos erre nem akart/tudott költeni), márkaismertsége sokáig csak szakmai körökben volt erős. Médiaháttér sem állt mögötte ellentétben az akkor Sanoma-tulajdonban levő Professionnel vagy a HVG Kiadó Jobline állásoldalával. A Monster 2013-ban eladta kelet-európai érdekeltségeit a finn Alma Media kiadóvállalatnak. A kelet-közép-európai leányvállalatok nagy reményeket fűztek a Finnországban piacvezető médiavállalat megjelenéséhez, ám jelentős befektetések nem történtek. A monster.hu oldalt végül 2018. december 31-én kapcsolták le. 

Mindettől függetlenül a Monster beírta magát az online toborzás történelemkönyvébe. Álláskeresők és cégek millióit kapcsolta össze világszerte. 

Karácsony Zoltán

A szerző korábban a monster.hu karriermagazinját szerkesztette és első kézből tapasztalta a vállalat márkaépítését, törekvéseit a magyar piacon. Az írás alapjául, a linkelt források mellett, ez a remek amerikai összefoglaló szolgált. Külön köszönet Buda Szabolcs közreműködéséért, aki a kezdetektől jó egy évtizedig dolgozott a Monster hazai és közép-kelet-európai operációjában.

Nyitókép: a Monster egy kreatívja a 2010-es évekből

  • 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Tömegesen mennek el a dolgozók – a magyar cégek még mindig nem értik, miért

A munkaerőpiac dinamikája az elmúlt években jelentős átalakuláson ment keresztül, és a fluktuáció – azaz a munkavállalók elvándorlása –... Teljes cikk

Állásoldalak

Melyek 2025-ben a legjobb és leghasznosabb álláskereső oldalak a neten? Itt van a HR Portál gyűjtése a jelentős szereplőkről árakkal. Az is... Teljes cikk

Álláspara Németországban: munkahelyek tízezrei veszélyben

Aki Németországban szeretne munkát vállalni, annak érdemes tisztában lenni a trendekkel. A munkaadók zöme most nem bővülésekben, hanem... Teljes cikk