Megjelent: 5 éve

Külföldi a volánnál

images

Az alapvető szabály az, hogy vannak országok, melyek részesei annak a megállapodásnak, mely alapján a jogosítványukat használhatják Magyarországon - ezzel kapcsolatban a munkavállalónak jóval az ideérkezése előtt kell tájékozódnia. Ezzel szemben ha az expat egy olyan országból érkezik, amelyik nem tartozik ebbe a kategóriába, akkor neki a nemzetközi jogosítvány vagy a külföldi vezetői engedély honosítása a megoldás, mondja Cziczárdi Györgyi relocation szakember, az Expat Center ügyvezetője. A honosítás nem egyszerű művelet, azonban rendkívül fontos ahhoz, hogy a hazánkban munkát vállaló minden szempontból a törvényeknek megfelelően járjon el.

Ha a külföldről érkező munkavállaló autóját is magával szeretné hozni, akkor a járművet itthon regisztráltatnia kell - a folyamat során a regisztrációs adót meg kell fizetni és ha mindennek megfelel az autó, akkor magyar rendszámot kap. Az, hogy a külföldről érkező munkavállalónak magának kelljen Magyarországon autót vennie nem jellemző: ha ez így lenne, még a magyar autópiac szépségeivel is meg kellene őt ismertetni. Gyakoribb, hogy a munkáltató céges autót biztosít a számukra, ekkor nekik semmiféle adminisztrációs feladatuk nincsen az autót illetően.

A magyar vezetési stílus

Ezzel az autó és a sofőr dokumentációja rendben is van, már csak a magyar vezetési stílust kell megismernie az ide érkező munkavállalónak. Mivel nem turistaként érkezik, ezért a reggeli és a délutáni csúcsban nagy valószínűséggel részt kell majd vennie - ami egy francia vagy német nagyvárosból érkező számára egyenesen felüdülést jelenthet, hiszen ők ennél jóval nagyobb forgalomhoz szoktak. Más kérdés az agresszió. "A budapesti vezetés egy külön kategória Magyarországon belül, sok vidéken élő magyar sem szeret Pesten vezetni a türelmetlen és sokszor agresszív vezetési stílus miatt. Mi az orientation városbemutató túrán mutatjuk be a külföldieknek az itteni szokásokat, ekkor szoktunk szót ejteni a közlekedésről is, amit azonnal saját bőrükön is megtapasztalhatnak." - mondja Cziczárdi Györgyi. "A Nagy-Britanniából érkezők többségének nem okoz gondot a másik oldalon vezetés, bár először furcsa, de hamar megszokják. Nemrégiben volt egy ügyfelünk, aki bizonytalan volt a balkormányos vezetésben. Neki leszerveztünk angolul beszélő oktatót és kis gyakorlás után már ő is magabiztosan vezetett. De előfordult már, hogy balesetnél kellett segíteni, nemrégiben egy ügyfelünknek kisebb balesete volt, és mivel részben mindkét fél vétkes volt, ezért nem volt annyira egyszerű megoldani az ügyet."

Néhány dolog érthetetlen az ide érkezőknek

Budapesten jellemzően könnyen el lehet jutni bárhová, ez nem jelent nehézséget az ide érkezőknek. A szakember szerint a legnagyobb probléma talán az, hogy sok helyen nincsenek kitáblázva az utak, kevés az információs tábla - ez persze a magyaroknak is gondot okozhat. "A nemrégiben történt utca átnevezések okozhattak némi gondot, illetve van a városnak néhány olyan pontja, ahol a házszámozás nem érthető, ami szintén okozhat kavarodást. Ami sokaknak furcsa, az a bicikliutak hiánya és hogy a biciklis-autós együttközlekedés nem túl fejlett, de talán ebben sokat fejlődött Budapest az utóbbi időben. Egy jól működő városból érkező embernek nehéz megérteni a nem jól működő dolgokat: például, hogy miért hoznak létre a városban biciklikölcsönzőket, ha egyrészt azok hónapokon át nem működnek, másrészt nincs hozzá elég bicikliút, hogy miért nem lehet a tömegközlekedésre minden megállóban jegyet venni, vagy hogy hogy lehet az, hogy a buszsofőrnél hiába van kiírva, hogy jegyet lehet venni, nincs felkészülve apróval, ezért gyakorlatilag mégsem tudnak jegyet váltani. Ezeket nehezen fogadják be." - mondja Györgyi.

A vezetésről, a magyarországi tájékozódásról is ugyanaz mondható el, mint az élet bármely területén történő alkalmazkodásról: kinek könnyebben, kinek nehezebben megy. De előbb-utóbb szinte minden expat hozzászokik az itteni viszonyokhoz és vérbeli magyar sofőr válik belőle.
  • 2019.11.14recruiTECH BLUE Fizikai munkaerő toborzás – van új a nap alatt? Szerintünk igen! recruiTECH BLUE | 2019. november 14-én a kékgalléros toborzásra koncentrálva, még lazy bird áron Részletek Jegyek
  • 2019.11.15Hogyan változnak a nyugdíjszabályok 2020-ban? Mikor jobb nyugdíjba vonulni a nyugdíj összege szempontjából. Még az idén, vagy inkább jövőre? Ki vonulhat nyugdíjba jövőre, mit jelent a munkáltató számára, ha a munkatárs nyugdíjra jogosulttá válik? Nyugdíj mellett hogyan dolgozhatunk? Mit jelent a munkáltató számára, ha nyugdíjas munkavállalót foglalkoztat? Részletek Jegyek
  • 2019.12.05Adatvédelmi Tisztviselő /DPO Képzés – Dr. Kulcsár Zoltánnal /12. 05-06./ Az adatvédelmi tisztviselő képzés célja, hogy a résztvevők pontosan megismerjék az adatkezelők adatvédelmi kötelezettségeit, kialakuljon bennük az a szintű adatvédelmi tudatosság, amely alkalmassá teszi őket a GDPR szerinti adatvédelmi tisztviselői (DPO) feladatok ellátására. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Hogyan döntsük el, hogy érdemes-e költözni egy állásért?

Az ígéretes munka akár több száz vagy több ezer kilométernyire is lehet. A magyar munkavállalók mobilitása híresen alacsony volt, ami azonban az... Teljes cikk

Nemcsak a V4-es országok hagytak le minket, hanem Románia is - Interjú a Rezidensek és Szakorvosok Szakszervezetének elnökével

Ahogy arról júliusban mi is hírt adtunk, tavaly 979 orvos és fogorvos kért hatósági bizonyítványt külföldi munkavégzéshez. Az orvosok migrációja... Teljes cikk

Megtartották Münchenben az első magyar építőipari hazatérő börzét

Megtartották csütörtök este Münchenben az első úgynevezett építőipari hazatérő börzét, amelyen új munkatársakat kereső magyar vállalkozások... Teljes cikk