kapubanner for mobile
Megjelent: 6 éve

Megbukott a Gazdálkodj okosan!

Melyek az új generációk sajátosságai munkaerőpiaci aspektusból? És hogyan tudnak erre a cégek reagálni? Ezekre a kérdésekre keresi a válaszokat Nyisztor József munkaerőfejlesztési szakértő, a Training360 ügyvezetője.


Iskola, lehetőleg minél jobb végzettséget adó, majd egy nyugis munkahely, közben egy barátnő, akiből idővel feleség lehet, majd gyerekek, lakás, porszívó, hűtő, autó - a klasszikus Gazdálkodj okosan! modell valahogy így működött nálunk évtizedekig, azonban bármennyire is nehéz, tudomásul kell vennünk, hogy ez a koncepció bizony megbukott. A mai fiatalok ugyanis egészen mást gondolnak arról, hogy mitől boldogok és hogyan egyeztetik össze a szabadságot a boldogsággal - és ehhez az egész társadalomnak és a vállalkozásoknak is alkalmazkodniuk kell. Ma az egyetemről frissen kikerülő fiatalok úgy akarnak munkát választani maguknak, hogy a suliban megszokott életformát és közeget a lehető leginkább megtartsák, ők már most igyekeznek úgy élni, ahogyan majd a most 40-50-es korosztály szeretne nyugdíjas korában - összegezte tapasztalatait Nyisztor József, munkaerőfejlesztési szakértő.

Ebből a kiinduló helyzetből kell valahogy beilleszteni őket a munka világába, munkaadóként olyat kínálni nekik, amivel nem csupán rávehetjük őket arra, hogy dolgozzanak, de stimulálhatjuk a bennük rejlő tenniakarást sőt, meggyőzhetjük őket, hogy ne csak 1-2 évig maradjanak egy adott cégnél, hanem hosszabb távon is.

nyisztorjozsefNyisztor József, a felnőttképzésben élenjáró Training360 ügyvezetője kiemelte ugyanakkor, hogy nagyon pozitív a mostani fiatal generációban, hogy hasznosnak akarják érezni magukat, ugyanakkor bennük van az is, hogy erre az érzésre nem csupán hosszú távon vágynak, hanem rövid távon is, amit vállalati környezetben például folyamatos ösztönzéssel és visszajelzéssel lehet támogatni. Egy másik fontos jellemzője a mai fiatal generációnak, hogy óriási igény van bennük a fejlődésre, és a jelenlegi munkaerő-piaci helyzetet figyelembe véve a vállalkozásoknak erre is reagálniuk kell. Vannak olyan alaptényezők, mint például a fizetés, a bejárási távolság, a munkahelyi környezet, amelyek ha nem ütnek meg egy jó közepes szintet, akkor szinte kompenzálhatatlan hátrányba kerül az adott társaság a munkavállalóknál. Ezután jönnek az egyéb tényezők, mint például az előrelépési lehetőség, ami a munkaerőfejlesztési szakértő szerint rendkívül fontos a mai fiataloknak. Ez mind pénzre, mind pozícióra igaz, éppen ezért érdemes lenne elgondolkodniuk a vállalatoknak azon, hogy sokkal jobban tagolt, többszintű karrierlétrát alakítsanak ki, hiszen ezzel megteremthetik a folyamatos előrelépés érzetét.

Maradva a fejlődési lehetőségnél, az is jól látszik, hogy középtávon minden olyan cég bajba kerül, aminek nincs valamilyen szintű képzési rendszere a munkatársak számára. Mivel ma lényegében senki nem tud pont olyan embert felvenni, amilyet szeretne, kell, hogy legyen valamilyen előre kialakított rendszer arra, hogy az adott feladatra alkalmatlan jelöltekből értéket teremtő munkavállaló legyen. A képzési rendszer természetesen nem csak a betanítás, de a meglévő alkalmazottak megtartása miatt is fontos, hiszen kulcsszerepe lehet a korábban már említett folyamatos fejlődésben.

Hogy miért fontos, hogy ezekre a tényezőkre odafigyeljenek a cégek? Nos, míg korábban évtizedekig az volt a trend, hogy egy munkavállalónak élete során néhány munkahelye volt, addig a mostani fiatalok már néhány évente váltanak, de könnyen lehet, hogy 20 év múlva bizonyos területeken már csak projektalapú szerveződések lesznek. Azonban nagyon nem mindegy, hogy egy cégnél valóban csak az átlagos, 2-3 évet húzzák le az ifjú tehetségek, vagy esetleg még hozzátesznek pár évet. Az extra években hozzák ugyanis az igazán komoly eredményeket, az elvárt teljesítmény száz százalékát, vagy a kiemelkedő tehetségek esetében még annál is jóval többet, míg az első két évben 60-70 százalékos teljesítmény várható tőlük. Úgy gondolom, nagyon nem kell részletezni, hogy mekkora gazdasági előnyt jelenthet az a plusz két év egy cégnek.

Hogy mire van szükség ehhez az extra időhöz? Nos, az biztos, hogy rengeteget számít a már említett fejlődési lehetőség, hogy a vállalat távlati jövőképet adjon, de nem szabad megfeledkezni a közvetlen vezető, illetve a munkahelyi mikrokörnyezet jelentőségéről sem. Sokat számíthat az is, ha van a fiatal tehetség ambícióit is támogató képzési terve egy cégnek, hiszen ha már váltásban gondolkodik, csak olyan helyre menne, ahol ezt szintén megkapja, ami számottevő mértékben csökkentheti a potenciális riválisok számát - tette hozzá Nyisztor.

Az már érződik a piacon, hogy korrekció várható a gazdaságban - egy-egy jól látható jele is van -, a vállalkozások vezetői ugyan még mindig optimistán nyilatkoznak az üzleti kilátásokról, de az látszik, hogy amikor munkaerő felvételről van szó, már sokkal visszafogottabbak. Arra ugyan nem számíthatunk, hogy ahhoz hasonló alapvető fordulat következne be, amire a 2008-as válság után volt példa, de az egyértelmű, hogy a cégek válogatósabbak lesznek, nem kell például feltétlenül minden junior fejlesztő, inkább tovább keresnek, amíg az elképzeléseikhez jobban illeszkedő szakembert találnak. Ez egyben azzal jár, hogy felértékelődnek a „tapasztalati pontok”, nem feltétlenül lesz kifizetődő, ha egy fiatal egy év után már munkahelyet akar váltani, sokkal jobban értékeli majd a piac az egy helyen szerzett több éves tapasztalatot és azt, hogy egy adott témába igazán beleásta magát.

Azt kell mondjam, hogy a közelgő korrekció, a piac felől érkező nyomás miatt az időzítés szinte ideális ahhoz, hogy a fiatal munkavállalók és a cégek esetében egyaránt szükséges szemléletváltást véghezvigyük. Egy okos vállalkozás ilyen időszakban fegyverkezik igazán, hajtja végre a legnagyobb fejlesztéseket, fektet be a marketingbe, vagy fordít kiemelt figyelmet az oktatási rendszerére. Nem vitás, ez előrelátó gondolkodást igényel és komoly áldozatokkal járhat, de aki recesszió idején is költ reklámra, és halmozza fel a tehetségeket, annak jelentős mértékben megnő az esélye arra, hogy hosszú távon a nyertesek között legyen - összegzett Nyisztor József, a Training360 ügyvezetője.

Nyisztor József
Ügyvezető
Training360
  • 2025.05.31Gazdasági teljesítmény mérése Napjaink controlling tevékenységének fontos része a tényadatokat szolgáltató számvitel, működését kiemelt szinten kell ismerni. A tanfolyam elvégzése után az elsajátított számviteli ismeretek segítségével a controlling által is használt mutatószámok könnyen értelmezhetőkké válnak.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.06.02Projektmenedzsment képzés A projektmenedzsment elméletének és gyakorlatának megismertetése a résztvevőkkel. A projektmenedzsment módszereinek begyakorlása példákon és esettanulmányokon keresztül. A résztvevők projektvezetési képességének fejlesztése és felkészítésük projektek önálló, sikeres lebonyolítására.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.06.04Lean vezetés - Lean coaching A KÉPZÉS CÉLJA: A Lean Management bevezetés támogatása. Olyan Lean szemléletű vezetők képzése, akik képesek lesznek eredményesen irányítani, támogatni a Lean menedzsment bevezetését saját szervezetüknél, és a gyakorlatban is eredményesen alkalmazzák a Lean szemléletű változáskezelési, coaching, kommunikációs, motivációs eszközöket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.06.06Pénzügyi kimutatások elemzése A képzés során a résztvevők • megismerik és elsajátítják a beszámoló elemzés eszközeit és technikáit • képessé válnak egy vállalat vagyoni, pénzügyi és jövedelmi helyzetének komplex megítélésére a nyilvánosan elérhető pénzügyi beszámolók alapján • betekintést kapnak a vállalati beszámolók megértéséhez elengedhetetlen iparági elemzés eszközrendszerébe és technikáiba.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Minősített partnerként biztosít külföldi munkaerőt a Viapan Group a munkaerőhiánnyal küzdő cégeknek

A hazai munkaerőpiac egyik legnagyobb kihívása továbbra is a megfelelő számú és képzettségű munkavállaló hiánya. A folyamatos fluktuáció, a be... Teljes cikk

Rendszerszintű HR megoldások: Így segít a Viapan az üzleti célok elérésében

Miközben a legtöbb vállalat ismeri a hatékony toborzás fontosságát, kevesebben fordítanak figyelmet a HR-rendszerek komplex fejlesztésére, ami... Teljes cikk

Cégvezetők Csúcstalálkozója 2025. Lesz felpattanás?

Új világban új cégvezetési hozzáállásra, képességekre van szükség. Aki ezt felismeri és alkalmazkodik a kiszámíthatatlanná, hektikussá... Teljes cikk