Szerző: Kovács Regina
Megjelent: 10 éve

Megmászni a hegyet - segítővel nagyobb az esély, avagy a coaching módszertana

Az idei Personal Hungary Emberierőforrás-menedzsment szakkiállítás egyik érdekes kerekasztal-beszélgetésén a coaching módszeréről volt szó: miben és hogyan segíthet az egyénnek megváltozni, és milyen fejlődés érhető el általa a szervezetben. Kiderült, hogy ez a metódus hasonlít a serpák munkájához, akik egy ideig átveszik a hegymászók terhét.

Szabó Zsófia, az Ascon Consulting Változásmenedzsment Kft. ügyvezető partnere moderálta a Personal Hungary konferencián szervezett beszélgetést, ahol coachok és kliensek osztották meg tapasztalataikat személyes változási élményeikről.

A szakembernek tizenhét év tanácsadói tapasztalata van a szervezeti változások és a project-, programmenedzsment területeken, főként a szervezeti kultúra-fejlesztésre, executive és menedzsment coachingra, csapatépítésekre, fejlesztésekre, vezetői szakmai támogatásra fókuszálva.

A pszichodráma eszközei a coachingban

Grátz Melinda, az LG Regionális HR vezetője nyolc éve dolgozik a cégnél, felelős még a horvátországi, szerbiai, bolgár részegységekért is. A szakember számára a coaching arra adott választ, hogyan lehet fejleszteni a cég dolgozóit, vezetőit úgy, hogy az eredmények személyes és céges szinten is megjelenjenek.

Először saját magán próbálta ki a módszert mint coachee, s rájött, hogy ezzel a kollégáinak is tud segíteni, személyi- és szakmai szinten is. Szabó Gabi ismertette meg vele ezt az eljárást, aki sokszor dramatikus eszközökkel dolgozik. Körülbelül egy évig tartott a cég vezetőivel az első "terápia", kis csoportos foglalkozások keretében.

Gabi minden alkalommal más módszert használt, az adott témától, embertől függően, de gyakran nyúlt a pszichodráma eszközeihez. Az alkalmak lényegében magáról az emberről szóltak, aki a szervezetek középpontjában áll, és napi szinten a többi emberrel közösen éri el céljait a vállalat érdekeit figyelembe véve.

A coaching egy személyre szabott "tanácsadási" módszer, amelynek a lényege éppen az, hogy nem ad tanácsot, hanem a saját erőforrásaira támaszkodva támogatja az ügyfelet a fejlődésben. Fejlesztő, nevelő, edző jellegű tevékenység, ahol az ügyfelet egy meghatározott cél elérésében segítik. A coach szó szerinti fordításban edzőt jelent.

A business coaching célja, hogy a vállalat tulajdonosait, illetve menedzsereit abban támogassa, hogy a napi feladatokon túl lássák a "nagy képet", fejlesszék beosztottaikat, magasabb szintű szolgáltatást nyújtsanak ügyfeleiknek, és mindenekelőtt, egyensúlyt tudjanak teremteni a magánélet és a munkájuk, munkahelyük között (Forrás: Wikipédia).
Grátz Melinda először saját magán szerette volna kipróbálni a coachingot. Szeretett volna egy határozott képet kapni arról, vajon a szervezetet előrébb viszi-e, ha a vezetők részt vesznek az ezzel a módszerrel levezetett több alkalmas kiscsoportos foglalkozáson. Szabó Gabi személyes benyomása sokat számított, a HR-vezető látta, hogy ez egy egészen másfajta megközelítés, mint amilyenekkel eddig találkozott.

A szakember emberileg fejlesztette a munkatársakat, és ezáltal hozta őket olyan helyzetbe, hogy tudásukat a szervezetnél, valamint a magánéletben is tudták kamatoztatni. Miután felmérte a cégvezetők képzések iránti szükségleteit, és azt, mi az, amire leginkább érdemes időt és energiát szánni az eddigi tapasztalatok alapján - ami mindig egy nehéz pont az üzletmenet nyomása alatt -, a coaching lett a befutó.

A folyamat végére sikerült az elképzeléseket megvalósítani. Mivel ez egy hosszan tartó folyamat volt, amely során folyamatos impulzus érte a munkatársakat, nem múlt el a hatása - emberileg is közelebb kerültek egymáshoz, ami tovább erősítette a céges csapatot és elősegítette a szorosabb együttműködést.

A coaching a pszichológiának és a vezetés- és szervezésfejlesztésnek egy kevert változata, melynek során az alkalmazottak egy idő után megértik, hogy érző magánemberként hogyan kell működni, dolgozni egy szervezetben. Olyan megoldási javaslatokat ad, amelyeket a magánéletben is tudnak kamatoztatni, összehangolva ezzel a munkát és a privát szférát. A módszer igazából egy életszemlélet, melynek során nem csak maguk az egyének, hanem az egész szervezet fejlődik. Sokszor konkrét megoldásokat is adott egyes helyzetekre, a legtöbb munkatárs pozitív folyamatként élte meg a változást.

A HR-vezető tervezi, hogy a módszert tovább alkalmazza a cégnél. Természetesen mindig az adott helyzettől függ, épp egy téma-specifikus vezetői tréninget vagy a coaching módszerét érdemes-e használni.

Tréning vs. coaching

Eke Mariann a dm Kft.-nél dolgozik toborzás és kiválasztás menedzserként. 2012-ben lett coach, a coachingon belül leginkább a csoportos coachingban szerzett tapasztalatot. Fontosnak tartja vezetőként, hogy a mindennapokban a munkahelyén is használja ezt a módszert.

Úgy véli, a coaching egy olyan folyamat, amely támogatást nyújt abban, hogy az ügyfelek a bennük már meglévő tudást, tapasztalatot és képességeket a felszínre hozzák és sikeresen alkalmazzák. A coaching folyamata segít a tudatosság és a felelősségvállalás elérésében, a tanulás folyamatának elsajátításában. Nem kész megoldást ad, hanem támogatja az ügyfelet a megoldás megtalálásában. A coaching hasonlóságot mutat a tanácsadással és a pszichiáterek által végzett terápiával, mégis különbözik azoktól. A coaching nem tanácsadás, mert testre szabott, nem terápia, mert a célja nem a gyógyítás.

Máté Barbara, az Ascon Consulting Változásmenedzsment Kft. ügyvezetője, változási coach. 1999 óta dolgozik projectmenedzsment, szervezetfejlesztés, tréning, coaching, változásmenedzsment megbízásokon. A szakember szerint a tréningnek és a coachingnak hasonló a módszertana, mégis teljesen különböznek. Más a pszichodinamikája, és más készségek kellenek hozzá. Míg egy trénernél előnyös, ha szeret szerepelni, addig a coachingnál az működik, ha a szakember a háttérbe húzódva irányítja a folyamatokat. Az utóbbinál sosem a bevált modellek, hanem mindig az ember áll a középpontban. Mindig meg kell találni a helyes arányt, hiszen az sem jó, ha túl sok derül ki a magánéletről egy csoportos coachingnál - mondta a szakember.

Némedi Varga Lászlóné, a dm Kft. munkaügyi vezetője több mint tíz éve dolgozik vezetőként. Mivel a szakterülete a munkaügy, a csapata irányításán kívül sok munkatárs fordul hozzá segítségért, megoldásokért problémás esetekben. A szakember a szakmájának él, szereti, hogy a munka világán keresztül sok emberrel kerülhet kapcsolatba.

Néhány évvel ezelőtt munkahelyet váltott, egy kemény, férfias, teljesítmény-centrikus világból átkerült egy lassabb, emberközpontú céghez. Itt szembesült azzal, hogy azok a módszerek, az a látásmód, amit addig alkalmazott, egyszerűen nem működnek. Fel kellett állítania egy működőképes csapatot, és ehhez a hozzáállásán is változtatnia kellett. Ekkor fordult segítségért Máté Barbarához mint coach-hoz. Bár megoldást nem, de figyelmet és sok-sok kérdést és bátorítást kapott arra, hogy hallgasson az érzelmeire, merje ezeket másokkal megosztani.

A megoldás ott volt az orra előtt, és a coach, a coaching abban segített, hogy erre rátaláljon. A kérdések és az, hogy beszélt a gondjairól, segített abban, hogy el tudjon távolodni a konkrét problémától, ezáltal más szemszögből tudta az egészet megközelíteni. A coaching egy nagyon érdekes dolog, abban más, mint a tréning vagy a tanácsadás, hogy nem módszereket és megoldásokat ad. Kérdéseken és visszajelzéseken keresztül - ez nem egy egyszeri dolog, hanem egy folyamat, egy rendszeres kapcsolat - vezet rá arra, hogy a megoldás tulajdonképpen bennünk van, csak rá kell találnunk, időt kell adnunk magunknak erre.

Ezt a fajta személetet a vezetői munkában is jól lehet használni, hiszen ha nem megoldásokat adunk vezetőként, hanem segítjük munkatársainkat abban, hogy maguk találják meg az eredményességhez vezető utat, erősíti a bizalmat, könnyebbé teszi a munkakapcsolatokat, és sokkal jobb teljesítményt lehet elérni vállalati szinten is. A munkaügyi vezető számára az volt a legnagyobb felismerés, hogy így is lehet emberekkel dolgozni, eredményeket produkálni.

Coaching - mások terhét egy időre átvállalni

Haas György foglakozott pszichoterápiával, szervezetfejlesztéssel, mentálhigiénével. A séta ötletét a Légy turista a saját városodban mozgalomból merítette. A pódiumbeszélgetésen egyik kliense, Dóra Gyula azt mondta róla, hogy úgy érezte nála, hogy ő magát az embert tartja fontosnak. A példamutatásával, a hitelességével nagyon sokat segít. Megérti, meghallgatja az embert, nem bizonyos módszereket akar ráhúzni, hanem mindig magával az egyénnel, az egyén élethelyzetével foglalkozik.

A szakember szerint ez a módszer hasonlít kicsit a serpák munkájához, akik a terheket átvállalják egy ideig a hegymászóktól. Hozzá mindig közelebb állt ez a fajta kísérés, segített szüléseken dúlaként bábatanoncként is. Szerinte sokkal többet ad, ha ezeket az eseményeket, folyamatokat - krízishelyzet kivételével - nem vezetik, hanem kísérik, egyszerűen együtt vannak az emberrel. A válaszokhoz való hozzáférést kell segíteni. Ebben segít a sétáló coaching. Nem fókuszál egyik bevált módszerre sem, mint a viselkedésterápia, vagy az analitikus pszichoterápia. Mindig az adott erőtér, a kísért személy lélektani állapota határozza meg a módszert, ahogy jelen van a kliensek mellett.
  • 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznakinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Coach képzések: ezek az akkreditált üzleti coach képzők

Egyre több vállalatnál van igény coaching-típusú vezetésre, coach kompetenciákra. Épülnek ki a belső coach pool-ok, emellett sok cég keres külső... Teljes cikk

Rajtuk múlhat a toborzás sikere: így képezd a hiring managert

A sikeres toborzás kulcstényezője egy felkészült szakterületi vezető, a szaknyelvben hiring manager. Hogyan lehet képezni őket? Mi ebben a HR és a... Teljes cikk

Kulcsemberek: kik is ők és hogyan tarthatóak meg?

Hátukon viszik a céget, hozzák a bevételt, gyorsan képesek reagálni a változásokra. Ők a kulcsemberek. Nehéz őket elcsábítani az álláspiacon és... Teljes cikk