kapubanner for mobile
Szerző: Paraszt Imre
Megjelent: 17 éve

Megmérgezi a munkát a közömbös alkalmazott

Sok bajt okoz az elfásult dolgozó, hiszen "teljesítményével" rontja a morált, és kirúgni is csak nehezen lehet. "Lusta Dick" ugyanis általában még elfogadható szinten dolgozik, mintha szándékosan a szakadék szélén táncolna, ám leesni sose hajlandó.

Egy ilyen munkakerülő alkalmazott rengeteg fejfájást képes okozni a vezető számára: nem jelentkezik időben a munkára, állandóan beteget jelent, és ha mégis bent van, akkor sem dolgozik rendesen. Ebből kifolyólag dolgozói fejlődésről aligha lehet beszélni, különösen, mivel nemhogy az apró, de még a néhanapján elkövetett nagyobb sikerek sem képesek lendületet vinni a munkájába. Egy idő után ráadásul gyakorta fennáll annak a veszélye, hogy a dolgozó a már-már krónikussá fajuló elfásultságában magát a céget és annak politikáját kezdi el kritizálni, de nem az arra kijelölt hivatalos fórumokon keresztül (ahol esetleg még el is érne valamit), hanem azokat megkerülve, e-mailben vagy informális beszélgetések útján. A vég nélküli panaszkodás gyorsan végigsöpör az osztályokon, teret adva az olyan pletykáknak és koholt vádaknak, amelyek vezetői beavatkozás nélkül akár véglegesen megmérgezhetik a munkahelyi légkört.

A kedvét vesztő alkalmazott véleményével általában nem mindegyik munkatárs szokott azonosulni, az okosabbaknak többnyire idejekorán sikerül elkerülni a társaságát, mivel felismerik, hogy hozzáállása mennyire visszaveti őket a munkában. A gyengébb akaratú vagy csak változásra vágyó egyének azonban gyorsan megtörnek, s észrevétlenül asszisztálnak a negatív gondolatok terjedéséhez.

A vezető felelőssége

A vezetőnek ilyenkor mindenképpen tennie kell valamit, különben akaratlanul is azt sugallja, hogy elfogadható ez a viselkedés. Márpedig a feladataikat rendesen ellátó munkatársak nem sokáig nézik jó szemmel, ha valamely kollégájuk folyamatosan kevesebbet dolgozik, ráadásul a vezető áldásával. Előbb-utóbb megrendül a bizalom a főnökben (sőt akár az egész cégben), és akkor nincs megállás, senki nem fogja oly nagy fegyelemmel, pláne lelkesedéssel végezni a munkáját.

Ne várjuk, hogy a munkatársak rosszalló megjegyzéseitől megjavuljon a helyzet, ők ugyanis általában nem érzik magukat feljogosítva arra, hogy helyre tegyék a renitens kollégát, helyette inkább csak maguk közt pusmognak a munkakerülőről (és az őt elviselő főnökről). Való igaz, ettől még a munkatársak különféle normák kialakításával, építő jellegű visszajelzésekkel dologra bírhatják a naplopót, de korántsem lesz ezeknek akkora hatásuk, mint egy főnöki nemtetszésnek.

Hogyan aktivizálhatjuk az elfásult munkaerőt?

Először is ki kell találni, hogy mi okozott törést a munkavállaló életében, hiszen azt megszüntetve nagy eséllyel helyrehozhatjuk a dolgokat. Elvégre korábban - az állás megszerzésekor legalábbis biztosan - még lelkesen állott a kihívások elé, a napi rutin során azonban "valahol" elvesztette érdeklődését a munka iránt. A cél, hogy rádöbbentsük a dolgozót azokra az elfeledett értékekre, amelyek régebben még motiválták.

A beosztottak hajlamosak arra, hogy azt higgyék, minden munkában elkövetett hibájuk a főnöknek köszönhető, mondván, nem jól irányított a feladatok kiosztása során. A kedvüket szegő alkalmazottak ráadásul képesek olyan sérelmek miatt hibáztatni az embert, amelyek évekkel ezelőtt történtek. E problémák elsimítása érdekében két dolgot tehetünk: vagy bocsánatot kérünk, ha jogosak a sérelmei, ha nem, ezzel újból elnyerve a bizalmát; vagy hagyjuk, hogy alacsony teljesítménye nyomán ráébredjen arra, hogy befektetett energiák híján semmit sem fog elérni, sikerei csak saját döntéseitől függnek.

Bármelyiket is választjuk, minden esetben gondoskodnunk kell arról, hogy az elfásult dolgozó tisztában legyen értékeivel, fejlődési lehetőségeivel, az azok által elérhető eredményekkel. Folyamatosan biztosítanunk kell arról, hogy bízunk képességeiben, lehet, hogy az a néhány bíztató szó lesz az első, amelyben részesült hosszú évek alatt. Fontos, hogy ne nagyobb ívű projektekkel traktáljuk, hanem kisebb, "könnyen" végrehajtható feladatokkal keltsük fel az érdeklődését. Érdemes akár részletekbe menően tisztázni azt is, mik az elvárásaink a munkával kapcsolatban, a határidőről nem is beszélve, hiszen e nélkül hogyan is "szoktathatnánk vissza" a fegyelemre.

Paraszt Imre, HR Portal

Forrás: humanresources.about.com
  • 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznakinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Az ápoló is írhat majd receptet – bővül a szakdolgozók hatásköre

A magasan képzett egészségügyi szakdolgozók a jövőben önállóan, saját jogon is elláthatnak olyan tevékenységeket, amelyeket eddig kizárólag... Teljes cikk

Ezek a szakmák lesznek a munkaerőpiaci átalakulás nyertesei

Egy 2025-ös felmérés szerint a technológiai újdonságok miatt a meglévő készségek 40 százaléka avulhat el vagy alakulhat át 2030-ig. Egy másik,... Teljes cikk

Egyéni kedvezmények helyett erre van szüksége a munkába visszatérő kismamáknak

Az elmúlt két évben többszörösére nőtt a szövetkezeti foglalkoztatásban dolgozó kismamák száma, ami növekvő tendenciára enged következtetni... Teljes cikk