Mennyire jellemző a munkaerőhiány az építőiparban?
2025. kihívásokkal teli évnek ígérkezik az építőipar számára: a csökkenő szerződésállomány, a folyamatos munkaerőhiány és az építőanyagok drágulása komoly kérdéseket vet fel a szektor jövőjét illetően. Koji László, az Építőipari Vállalkozók Országos Szakszövetségének elnöke az epitoguruk.hu oldalnak adott interjút.
Koji László, az Építőipari Vállalkozók Országos Szakszövetségének elnöke szerint várhatóan nehezebb év elé néznek az iparági képviselők a munkalehetőségek és munkaellátottság tekintetében, mint az előző évben. A KSH adatai szerint az év végére az újonnan kötött szerződések volumene 50 százalékkal kisebb volt, mint egy évvel korábban. Ez arra utal, hogy amint a 2023-ban és 2024-ben kötött szerződéseket teljesítik és a létesítmények elkészülnek, nem lesz elegendő új szerződés.
A munkaerőhiány tekintetében annak ellenére, hogy csökkent a munkamennyiség, továbbra is súlyos szakmunkás- és mérnökhiány tapasztalható, különösen az építőipar alapszakmáiban. Különösen nehéz helyzetben vannak a szerkezetépítők és szerkezetlakatosok, ezért ezen a területen még az Unión kívüli harmadik országból érkező szakmunkásokra is szükség van.
A fiatalok sokkal motiváltabbak lettek az elnök szerint. Ezt úgy lehet mérni, hogy míg a Covid és a háború előtt, tehát 2018-ban, összesen 6500-an tanultak építőipari szakmákban, addig most ez a szám körülbelül 9000. Ez jelentős növekedés, ám még mindig nem elegendő, mivel idén is várhatóan körülbelül 20 ezer kolléga megy nyugdíjba a szakmából, és az iskolarendszerből csupán 3-4 ezer új szakmunkás kerül ki. Ezt a különbséget valahogyan pótolni kell. Az elkövetkező 8-10 évben az iskolarendszer biztosan nem tud elegendő szakmunkást biztosítani a szükségletek kielégítésére. Ezért elengedhetetlen a hatékonyság javítása az építőiparban, ahol a munkaerő megtakarítása is kulcsfontosságú - hangsúlyozza a szakember.
A legnagyobb probléma, ami visszafogja az építkezéseket, a finanszírozási nehézségek. Amíg a kereskedelmi bankoknál a forintalapú hitelek kamata nem csökken 5 százalék alá, az építőipar nem tud igazán fellendülni. Az energiamegtakarítást célzó otthonfelújítási program és a kistelepüléseken megvalósuló vidéki felújítási program viszont jelentős támogatást nyújthat a lakásfelújítások területén.
epitoguruk.hu
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
A targoncavezető a raktárak és gyárak nélkülözhetetlen munkatársa, aki a logisztikai folyamatok zökkenőmentes működéséről gondoskodik. Teljes cikk
A mezőgazdasági gépszerelő kulcsfontosságú szereplő a modern mezőgazdaságban, hiszen a termelés hatékonysága nagyrészt a gépek megbízható működésén múlik. Teljes cikk
A gépjárművillamossági szerelő a modern autók egyik legfontosabb szakembere, hiszen a járművek nagy része ma már elektronikus rendszerekre épül. Teljes cikk
- Pilótaválság a láthatáron: a légitársaságok munkaerőhiánya új szintre lépett 1 hónapja
- Dráma a munkaerőpiacon: soha nem volt ilyen nehéz friss diplomásként elhelyezkedni 2 hónapja
- Itt a kőművesek réme: 5 fős brigádot vált ki ez a falazórobot 2 hónapja
- A kontármunka drágább, mint valaha: ennyibe kerül, ha rossz szakembert választunk 2 hónapja
- 18 millió dolgozó hiányzik majd az EU-ból – kik lehetnek megmentők? 2 hónapja
- Miért nehezebb ma vezetői állást találni Magyarországon, mint pár éve? 2 hónapja
- Villany, víz, gáz – sok magyar hiába keres szerelőt, ha baj van otthon 2 hónapja
- Kiderült, melyik a mesterséges intelligenciának leginkább ellenálló ipar 3 hónapja
- 100-ból 1: nyári mentorprogram könyvelő cégnél fagyispult helyett 3 hónapja
- Tanulhatunk a csehektől? Így lehetne hatékonyabb a vendégmunkás-rendszer 4 hónapja
- Pályaorientációs programokkal népszerűsíti az építőipari szakmákat az általános iskolások körében az ÉVOSZ 5 hónapja


Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?