Megjelent: 1 éve

Mennyit fizetnek a cégek a sikeres munkatárs-ajánlásért?

A kékgalléros pozíciókban 10 százalék fölé ugrott az utóbbi egy évben az ajánlás útján érkező munkavállalók aránya - derül ki a Firstbird friss felméréséből. Az ajánlási díjak nem változtak. Annak ellenére, hogy tízből nyolc vállalatnál van referral program, kevesen mérik annak hatékonyságát. A legnagyobb kihívás: fenntartani a munkavállalók ajánlási aktivitását. E toborzási csatorna trendjeiről beszélt Uzsák András.

A vállalati szférában az egyik leghatékonyabb munkaerő-felvételi eszköznek tartják azt, amikor a munkaadó arra kéri alkalmazottait, hogy javasoljanak az üres pozíciókra szerintük alkalmas jelölteket. Akit felvesznek és beválik, annak az ajánlója pénzjutalomban részesül. 

Erre a nagy cégek már rendszereket dolgoztak ki. Ezekről a multis szaknyelvben referral rendszerekről készített januárban immár harmadik alkalommal, több mint 200 válaszadó  részvételével egy kutatást a Firstbird, amelynek adatait a március végi recruiTECH toborzási konferencián mutatta be Uzsák András, a kutatás vezetője és a Firstbird customer success managere.

A válaszokból kiderült, hogy a 85%-a működtet ajánlási rendszert. A felmérés szerint az új munkavállalók 11-15 százaléka jön átlagosan erről a csatornáról, ami Uzsák András szerint “nem rossz, de van fejlődési potenciál. 25 százalékra ezt a számot némi odafigyeléssel szinte bármelyik szervezet fel tudja tornázni”. Vélhetően az erősödő munkaerőhiány miatt ebben nagyot léptek előre a fizikai munkavállalókat keresők, itt az ajánlással felvettek aránya a 2021-es 1-5 százalékról 2022 januárjára 10-15 százalékra növekedett.

Az egyik legnagyobb kihívás a cégek számára, hogyan tudják rábírni a munkavállalókat, hogy aktívak legyenek a programban, gondolkodjanak jelöltekben, megmozgassák a kapcsolatrendszerüket. Amiben van finomhangolási lehetőség: a cégek 93%-a nem díjazza a “sikertelen aktívakat”, azaz azokat, akik ajánlanak, de nem veszi fel a munkaadó jelöltjeiket. “Érdemes elgondolkodni, hogyan lehetne ennek a rétegnek az erőfeszítéseit elismerni” - mondta Uzsák András.

Amiben még van fejlődési lehetőség: a válaszadók 63%-a nyilatkozta azt, hogy papír alapon adminisztrál. 74% pedig továbbra sem méri a toborzási eszköz hatékonyságát. 

Mennyit fizetnek a cégek?

Az ajánlási díjak - az a pénzjutalom, amit a sikeres ajánlásért kap a munkatárs - 2021-hez képest érdemben nem változtak. Kékgalléros munkaköröknél a cégek fele a 75 000 - 100 000 forint közötti összeget fizet. Fehérgalléros pozícióknál a medián érték 150 000 - 200 000 forint közötti érték. Van olyan cég is, amely 500 000 - 1 000 000 forint közötti összeget fizet egy jó fehérgalléros ajánlásáért.

Érdekesség, hogy a fehérgalléros többségű cégek többet fizetnek mind a kékgalléros (medián: 100 000 - 200 000 forint között), mind a fehérgalléros ajánlások után (150 000 - 350 000), mint a kékgalléros dominanciájú szervezetek. A válaszadók 75%-a három hónapos sikeres munkavégzés után fizet az ajánlónak, tehát ha a jelölt túljut a próbaidőn.

2022-ben a vállalatok 80%-a nem tervezi emelni az ajánlási bónuszt. Érdekesség, hogy Nyugat-Magyarországon alacsonyabbak az átlagos ajánlási díjak, mint Budapesten vagy Kelet-Magyarországon.

Gyakori hibák, javaslatok

Uzsák András gyakran felbukkanó hibákat is megfogalmazott, amire érdemes figyelni. Íme néhány:

  • Nem kap elég információt a toborzó az ajánlott jelöltekről.
  • Nincs célzott és szegmentált kommunikáció a fehérgalléros és kékgalléros munkavállalók felé. Minden munkavállalónak a saját nyelvére le kell fordítani, melyek a keresett jelölt ismérvei.
  • Az ajánló nem kap a toborzási csapattól visszajelzést, hol áll a jelöltje a kiválasztásban. Ez demotiváló lehet, csökkentheti aktivitását.
  • A cégek jelentős része nem tartja nyilván, hány százalék ajánl, és nem dolgozik azon, hogy még több munkavállaló vegyen részt a referral programban.
  • Ne érzésekre hagyatkozzunk, mérjük számokkal a rendszer hatékonyságát! Például a “toborzási tölcsérben” az ajánlással érkezők hány százaléka válik be, ez a többi csatornához hogyan viszonyul. Ha alacsony az arányszám, mi ennek az oka, hogyan lehet ezen javítani).
  • Bonyolult és sok helyen még mindig papír alapú az adminisztráció, érdemes ezt a folyamatot is digitalizálni.
  • Lehetne javítani a GDPR-nak való megfelelésen, tehát az adatkezelési gyakorlaton.
  • A vezetőket is érdekeltté kell tenni, fel kell készíteni, hogy minél több ajánlás érkezzen.

Nyitóképen Uzsák András

  • 2023.06.06Napi, heti pihenőidő és az új visszaélés-bejelentési törvény A workshop második felében azzal foglalkozunk, hogy az Európai Unió Bírósága 2023. márciusában egy magyar ügy kapcsán kimondta, hogy a heti és a napi pihenőidőt elkülönítve kell kiadni. Ez a magyar „általános munkarend” alapulvételével azt jelenti, hogy a szombati és vasárnapi naptári napokra eső heti két pihenőnap előtt kell kiadni a 11 órás napi pihenőidőt, tehát péntek 13.00 óra után munka már nem végezhető. Részletek Jegyek
  • 2023.06.27IFRS Halasztott adó képzés Élő, interaktív, online képzés a nemzetközi beszámolókészítési elvek szerint az adózás számviteli kezeléséről. Fő cél: - a halasztott adó fogalmának megismertetése: mitől halasztott? - a halasztott adó elszámolásának célja és jelentősége - a számítás esetei és gyakorlati példákon keresztüli bemutatása. Részletek Jegyek
  • 2023.09.01I Land gamifikált készségfejlesztés Gamifikált készségfejlesztő e-learning programunk játszva tanít: 30 napon keresztül, napi 20-30 percben egy izgalmas virtuális küldetésen vezetjük végig a résztvevőket. Részletek Jegyek
  • 2023.10.10MŰEGYETEMI ÁLLÁSBÖRZE 150+ KIÁLLÍTÓ, TÖBB SZÁZ ÁLLÁS ÉS SZAKMAI GYAKORLAT VÁR! Kiállítóink hallgatókat, frissdiplomásokat és tapasztalt munkavállalókat is várnak állásajánlataikkal. Részletek Jegyek
További cikkek
Így vehet fel sikerrel külföldi munkavállalókat

Nincs megfelelő számú és képzettségű kékgalléros munkavállaló a magyar álláspiacon. A harmadik országból való toborzás gazdasági... Teljes cikk

Chatbotokkal és automatizációval könnyíti meg dolgozóinak mindennapjait a WHC Csoport

A magyar WHC Csoport már évek óta használ kommunikációs folyamataiban professzionális mesterséges intelligencia-megoldásokat. Néhány hónappal... Teljes cikk

Rendet kell rakni a recruitment működésében és érdemes belátni: a toborzás csapatsport

Trendi eszközök helyett menjünk vissza az alapokig. Tegyük rendbe a karrieroldalt, a folyamatokat, képezzük a szakterületi vezetőket kiválasztásra,... Teljes cikk