Megjelent: 2 éve

Mi az a kiégés szindróma?

A kiégés (burnout) leginkább azokat érinti, akik munkájuk során társadalmi segítő funkciót látnak el, akiknek lényegesen több empátiára van szükségük munkájuk ellátásához. Több szakasza van a kiégés szindrómának, a kezdeti idealizmustól, egészen a legvégső apátiáig - írja a Webbeteg.

images

images

A kiégés szindróma fogalmát Herbert J. Freudenberger pszichoanalitikus alkotta meg 1974-ben a következőképpen definiálva azt: „Krónikus emocionális megterhelés, stressz nyomán fellépő fizikai, emocionális, mentális kimerülés, mely a reménytelenség és inkompetencia érzésével, célok és ideálok elvesztésével jár, s melyet a saját személyre, munkára, illetve másokra vonatkozó negatív attitűdök jellemeznek” - írják.

Ditsa Kafry 1981-ben így módosította: „A kiégés tartós vagy ismételt emocionális terhelés eredménye más emberekért való hosszú távú, intenzív erőfeszítéssel összefüggésben”.

A kiégés oka lehet például sok stressz, intenzív megterhelés, a motiváció csökkenése vagy megszűnése, munkahelyi elismerés hiánya, kollegiális viszonyok megromlása vagy megszűnése. A burnout sokszor azokat érinti, akik túl nagy dolgokat tűznek ki maguk elé, egy idealizált képet követve indulnak munkába, és amikor az nem teljesül, akkor elkeserednek.

Szakaszok:


  • idealizmus: a kezdeti lelkesedés miatt túl nagy célok kitűzése, idealizált munka
  • realizmus: a kezdeti lelkesedésre ráerősítenek a dicséretek, így a dolgozó jól teljesít, kreatívan, hatékonyan dolgozik
  • stagnálás: a teljesítmény eléri azt a pontot, ahonnan nem tud feljebb menni, elmaradnak a dicséretek, az ügyfelekkel a kapcsolat megromlik
  • frusztráció: cselekvési- és bizonyítási kényszer alakul ki, ez a kiégés melegágya. A nap nagy részét a munka tölti ki, a privát szféra beszűkül, elmaradnak feladatokkal, az ezzel kapcsolatos zavaró érzéseket elnyomják, társas kapcsolataik csökkenek, csökken a munka hatékonysága, amit kudarcnak élnek meg.
  • apátia: a munkavállaló nem fogad el segítséget a kollégáktól, nem lát kiutat a helyzetéből


Hogyan kerülhető el a kiégés?

A legfontosabb a megelőzés, amely nem kismértékben a munkáltató felelőssége. Az egyes dolgozók fontosságának, jelentőségének érzékeltetése a legfontosabb. Biztosítani kell a szakmai fejlődés lehetőségét, a motiváció folyamatos fenntartását.

webbeteg
  • 2020.08.30Sämling Solution most induló online nyílt képzései! Összes képzésünk elérhető online, professzionális csapatunk profi megoldásokkal a megszokott színvonalon a következő képzéseket ajánlja figyelmébe: Virtuális csapatok menedzselése, Practical Task&Project menedzsment, Hogyan oktassunk online, Kreatív problémamegoldás, Megtartó erőim a változó időkben, Reziliencia,Virtuális interjútechnika Részletek Jegyek
  • 2020.09.17HR Basic képzés HR feladatai vannak? Szeretné rendszerezni ismereteit, vagy szeretné összevetni saját gyakorlatát a másokéval, illetve egyszerűen csak érdeklődik a téma iránt? Nálunk megtanulhatja mit és hogyan kell hatékonyan csinálni. Jöjjön el képzésünkre és sajátítsa el – évek helyett 11 napban – az operatív HR munka legfontosabb eszközeit! Részletek Jegyek
  • 2020.10.06Vigyázz, jönnek az ellenőrök! Az ellenőrzésektől mindenki tart. Sok esetben azonban nem könnyű magunkat kiismerni a jogszabályok és az ellenőrzési folyamatok útvesztőjében. Ebben az eligazodásban szeretnénk segíteni olyan szakértőkkel, akik az ellenőrzések napi gyakorlatára látnak rá. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Válságkezelés: a belső kommunikáción múlhat a siker

A járvány okozta pánik nemcsak a kék-, hanem a fehérgalléros szektort is megrázza, drámaian felerősítve mások mellett a vállalatok belső... Teljes cikk

Digitális Összefogás: 30 milliárd forintnyi eszközt ajánlottak fel eddig

Már több mint 350 felajánlás érkezett a Digitális Összefogás akcióban, az eszközök összértéke elérheti a 30 milliárd forintot - közölte az... Teljes cikk

Kríziskommunikátorok a középpontban

A koronavírus okozta krízis próbára teszi nem csak a cégvezetőket, hanem a HR-t is. A fehérgalléros vállalatoknál elsősorban az IT-rendszereket, a... Teljes cikk