Miért nem vagyunk jól szervezettek?
Ha megvizsgáljuk a magyarországi cégeket, nagyon kevés példát láthatunk valóban jól szervezett csapatokra. Két jellemző hiba a szervezetlenség, illetve a szervezés túlbonyolítása. Óriási tartalékok vannak a cégekben, amelyek szervezetfejlesztéssel kiaknázhatók.
Ezzel szemben, nap, mint nap találkozhatunk olyan cégekkel, ahol szinte mindenki mindent csinál, nem mindig tudni, hogy mi kihez tartozik, vagy kinek a dolga egy adott feladat elvégzése. Egy ilyen cég vezetője még gondolni sem mer arra, hogy hogy mennének a dolgok nélküle. (A hazai kis- és középvállalkozások jelentős részét egy mindent kézben tartó, pótolhatatlan első ember irányítja. Ez azonban veszélyes üzem a cégre és a vezetőre nézve egyaránt.)
A tapasztalatok szerint a vállalkozások tevékenységeiben, folyamataiban kb. 66 százalék a felesleges munka. Még egy átlagosan megszervezett cégnél is 30-40 százaléknyi olyan pluszmunkát, felesleges munkát találhatunk, ami elkerülhető szervezéssel.
Amikor egy cégvezető szabadidejében is csak a munkaára tud gondolni, miután ledolgozott nap 10-14 órát, és úgy érzi, hogy szinte mindenért neki kell felelősséget vállalni, vagy túl sok probléma kerül az asztalára, akkor azokkal a tünetekkel találkozunk, amelyek a szervezéssel orvosolhatók.
A másik véglet a szervezés túlbonyolítása. Többször dolgoztam együtt szervezetfejlesztés kapcsán olyan cégvezetőkkel, akik valaha az egyetemen tanultak szervezést. Rendszeresen az a reakció részükről, hogy "nem gondoltam volna, hogy ez ilyen egyszerű is tud lenni.
A rengeteg elméletszagú szervezési modell és a legkülönbözőbb forrásból összeszedett szervezési szabályok gyakran csak zűrzavart okoznak az ember fejében, ahelyett, hogy kialakulna a szervezési szakértelem.
Szabályok és buktatók
A szervezés igenis egyszerű, csak be kell tartani az alapvető szabályait és elkerülni a jellemző buktatókat. A szervezetek egyik buktatója a nem jól meghatározott alá- és fölérendeltségi viszony, az értelmezhetetlen szervezési rendszerek. Ha nem jól határozzuk meg, hogy ki kinek tartozik elszámolással, és ki kinek adhat utasításokat, akkor mi magunk ültetjük el a káosz magvait a szervezetünkben. Amennyiben úgy döntünk, hogy mi magunk egyszemélyű vezetőként adhatunk ki csak utasítást, és mindenki nekünk tartozik elszámolással, akkor hamarosan úgy fogjuk érezni magunkat, mint a szélkakas egy heves viharban.
Van-e olyan rendszer, amellyel lehet tehermentesíteni az ügyvezetőt, és mégis termelést elérni? Létezik ilyen. Határozzuk meg, hogy ahhoz, hogy elérjük a célunkat, milyen funkciók vannak és ezek hogyan állnak láncban egymás után. Mint egy gépsornál. Ezután döntsük el, hogy kihez milyen feladat rendelhető és máris közelebb vagyunk a megoldáshoz, mint ha ötletszerűen veszünk fel új embereket felmerülő igények alapján. Vajon leírtuk már, hogy hogyan állnak össze a cégben elvégzendő feladatok egymás után, hogy végül kiadják, amit mi a piac számára szeretnénk nyújtani? Még nem? Akkor itt az ideje!
Jó munkát!
Perei Andrea
Comline Budapest Kft.
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
Megnövekedett munkaterhelésük ellenére optimisták a női felsővezetők a vállalati növekedést, a társadalmi változásokat, a nemek közötti... Teljes cikk
Továbbra is jelentős szakadék tátong a férfiak és a nők esélyei között a startupszektorban. Közép-Kelet-Európában a befektetések 94%-a... Teljes cikk
Miközben a nők által betöltött felsővezetői pozíciók aránya világszerte 19,4%-ról 33,5%-ra nőtt két évtized alatt, a fejlődés... Teljes cikk
- Friss energia - Tippek a munkahely megújításához 3 hete
- Rosszul jár, aki ilyen cégben dolgozik gazdasági válság idején 3 hete
- Jelentős leépítésbe kezd a Citigroup 3 hete
- A brit munkavállalók harmada már dolgozott mérgező vezetővel 1 hónapja
- Új vezérigazgató Magyarország legnagyobb HR-szolgáltatójánál 1 hónapja
- Ők kapták a digitális gazdaság női példaképeinek járó elismeréseket 1 hónapja
- Sämling Solution Szervezetfejlesztő (OD) tanácsadó képzés - Miért érdemes Szervezetfejlesztővé válni? 1 hónapja
- Nem pörög a világgazdaság, de a cégvezetők optimisták 2 hónapja
- Ittasan dolgozó buszsofőr ellen mondták ki az ítéletet 2 hónapja
- Ön tudja, hogy kinek hasznos a tengelysúlymérő platform? 2 hónapja
- Kevesebb stressz, alacsony vérnyomás, több nasi és alkohol - így áll a távmunka mérlege 2 hónapja