Minden generáció értékes, csak mindegyik máshogy
Az a szervezet működik jól, ahol valamennyi generáció képviselteti magát. Ha felkészületlenül engedik össze a generációkat, felerősödnek a generációs különbségek, és feszültség keletkezik a vállalatnál. Minden nemzedék értékes, csak fel kell tárni és a szervezet előnyére felhasználni a bennük rejlő kincseket". A Captain ügyfélreggelijén jártunk.
Nagy Andrea tapasztalata szerint az a szervezet működik a legegészségesebben, ahol minden generáció képviselteti magát, ahol érvényesülnek az egyes generációk előnyei és hátrányai, ahol keveredik az új és a régi szemléletmód. Azokban a csoportokban, ahol viszont csak egy generáció van jelen - és erre manapság egyre több szervezetben látunk példát - erős torzulás keletkezik. (Ilyen esetekben felerősödhet a csoportsodrás jelensége, vagyis amikor a tagok meggyőzik egymást arról, hogy teljes mértékben helyes, amit éppen csinálnak, kételyek esetén sem kérdőjelezik meg a döntést.)
Lássuk, mi jellemző az egyes generációkra.
A tapasztalt veteránok
Az 1925 és 1945 között született veteránok már nem aktív tagjai a munkaerőpiacnak. Egy-két nagyon meghatározó munkahely volt az életükben, sok esetben onnan mentek nyugdíjba, a lojalitás nagyon jellemző rájuk. Erősen táplálkozunk ebből a generációból, a mai munkavállalók értékrendjét is átszövi a tőlük átvett hozzáállás.
Baby-boom - a tudatos karrierépítő
Az 1946-1964 közötti baby-boom generáció tagjai a demográfiai robbanás gyermekei. A digitális világ életük derekán érkezik, ebből kifolyólag nem sodorja el őket, de azért használják. Kiemelten fontos nekik az előrelépés és az új utak, lehetőségek keresése, tudatosan építik karrierjüket. A hagyományok erősen hatnak rájuk.
A baby-boom folyamatosan szorul ki a munkaerőpiacról. "Negyven éves korig keresünk asszisztenst - olvasható egy álláshirdetésben. Sok HR-es már elbizonytalanodik velük kapcsolatban: kételkednek abban, hogy tökéletesen be tudnak majd illeszkedni a főleg fiatalokkal teli csapatokba.
Az anyagias X generáció
Az X generáció 1965 és 1979 között született, így nem annyira idegen számára a digitális világ, mivel fiatalon találkozott vele. Természetes közege a multinacionális cégek világa. Ez a generáció a munka és magánélet határainak feloldódásával találkozik. Fontos számára a státusz, az anyagiak. Erősen szabálykövető típus, betartja a korábban hozott kereteket.
A szemtelennek tűnő Y generáció
Az 1980 és 1995 között született Y generációt már a digitális kultúra veszi körül, ez a természetes közege. Így az internet, a tablet és az okostelefon az élettere. Jellemző náluk a fordított szocializáció, vagyis míg korábban a tudás, információ egyértelmű forrása a szülő volt, ezzel szemben ma a gyerek tanítja a (baby-boom vagy X-es) szülőt. Nem egyedi példa, amikor a szülőnek a gyereke magyarázza el, hogyan kell a közösségi oldalra feltölteni képet, vagy hogyan kell regisztrálni egy társkereső oldalra.
A szakemberek szerint az Y generáció tagjai széles, de kevésbé mély tudással rendelkeznek, viszont tudják, mit hol keressenek. Náluk nem a hosszú távú, fix munkahely képe a motiváló erő, hiszen ha úgy érzik, egy-két évente váltanak, nem fogják meg a biztonságot nyújtó helyek. Jellemző még rájuk, hogy nem határ az országhatár, így ma már nem számít kuriózumnak a külföldi tanulmány az önéletrajzban.
Az Y-osok azt tisztelik, akire tudásban fel lehet nézni. Az Y generáció tagjainál nem használ a tiltás, a mozgástér korlátozása (például a Facebook blokkolása a munkahelyen). A kötöttségektől való megszabadulás utáni vágyukkal előtérbe kerül a távmunka, az interim menedzsment és a részmunkaidő.
HR-es szempontból nagy kihívás őket megnyerni, motiválni és megtartani, hiszen teljesen más stílust igényelnek. Számukra a tanulás kultúrája fontos egy szervezetben, ezzel motiválhatók, nem azzal, hogy milyen pozíciót írhatnak a névjegykártyájukra.
Nagy Andrea szerint sokkal toleránsabbnak kell lennünk velük szemben, megnyilvánulásaikat ugyanis sokszor szemtelenségnek is érezhetik mások, ami feszültséget szülhet a szervezetben. Egyre több Y-os vezető van, akit nem a szabályzat, vagy a felsővezetés által meghatározott irányelvek vezérelnek, hanem saját csapatának érdekei.
A kreatív Z generáció
Az 1996 és 2010 között született Z generáció tagjai töltik a legtöbb időt az oktatásban, idősek lesznek, amikor végre belépnek a munkaerőpiacra, azonban ilyenkor már nehezebb a szocializáció, nehezebben szokják meg a munkát, a kötelezettségeket. A mai gyerekek nem kedvelik a formalitásokat. Beleszülettek a digitális világba, és ez az ingergazdag környezet megosztott figyelmet, innovatív, kreatív gondolkodást idézett elő náluk.
A Z generáció tagjai sok szempontból hasonlítanak az előttük levő nemzedékre, mindkettő az értelmet, értéket keresi a munkában. A hatékony HR-nek követnie kell a változásokat. Nagy Andrea, HR szakértő szerint be kell látni végre: az Y és Z nemzedék nem a hagyományos megközelítést igényli, velük szemben új hozzáállásra van szükség a HR területén.
- 2025.09.25recruiTECH BLUE konferencia A BLUE konferencia azoknak a kékgalléros toborzásban és foglalkoztatásban érintett HR vezetőknek, toborzási szakembereknek szól, akik napi szinten küzdenek a céljaikért a munkaerőpiacon. Gyere el és tanuljuk, fejlődjünk közösen!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
“Szívügyem, hogy a csapaton belül mindenki ki tudjon teljesedni a szakmájában” - mondja Gyarmati Katalin, a kecskeméti Nissin Foods Kft. HR... Teljes cikk
A KSH adatai szerint tavaly 41 300 magyar vándorolt külföldre, és 2020 óta folyamatos a növekedés. Sokakat vonz a magyarországinál magasabb fizetés... Teljes cikk
Hatalmas lehetőségeket látnak a HR vezetők abban, hogy a készségeknek nagyobb szerep jusson a HR-ben. Az átfogó készségalapú stratégia... Teljes cikk
- Itt a lista, ők nem jelentették be dolgozóikat 6 napja
- Így változott a hazánkban dolgozó külföldiek száma - grafikon 7 napja
- Felmérés: a Z generációs dolgozók pénzügyileg instabilak és alulfizetettek 7 napja
- Kik szívják el az agyakat 2025-ben? 1 hete
- 35 ezer vendégmunkás sem lesz elég - mi történik a magyar munkaerőpiacon? 1 hete
- Tudják, mire kattintasz és azt is, mikor fogsz kiégni - így figyelik a dolgozókat 2025-ben 1 hete
- Digitális nomádok 1 hete
- A Z generációsok közel fele szerint főnökük nem értékeli az AI előnyeit 2 hete
- Indul a NAV gazdaságfehérítő eljárása, így lépnek fel a bliccelőkkel szemben 2 hete
- Megvonható a munkaközi szünet a megváltozott munkaképességűektől? 3 hete
- A potenciális munkaerő-tartalék negyedévenkénti alakulása - grafikon 3 hete