kapubanner for mobile
Megjelent: 3 éve

Minden válság elmúlik, de egyik sem nyomtalanul - lesz-e elég jó szakember az újrainduláshoz?

A korábbinál is súlyosabb munkaerőhiánnyal nézhet szembe a nyitás után a turisztikai szektor. A legnagyobb probléma a fiatalok bevonzásával lesz, és az is kérdés, hogy aki másik ágazatban talált munkát, visszatér-e. A turisztikai szektor és a szolgáltató központok konkurenciái egymásnak a munkavállalókért való küzdelemben. A HR Festről jelentjük.

images

Hova távoztak a turisztikai szektorból elbocsátott emberek, és hogyan lehet motiválni a megmaradt csapatokat? Ha újraindul az élet, vajon lesz-e elég szakember a szállodákban, éttermekben a vendégek megfelelő kiszolgálásához? Visszacsábíthatók-e a kiskereskedelembe, IT-szektorba, SSC-khez távozottak? Milyen tanulságokat szűrtek le a koronavírus-járvány munkerő-piaci hatásaiból a pályaválasztás előtt álló fiatalok és megmarad-e a home office a szállodaiparban? A HR Fest kerekasztal-beszélgetésein ezeket a kérdéseket és sok másikat is körbejártak az érintettek.

A turisztikai szektor fénykorában közel 430 ezer embert foglalkoztatott, a koronavírus-járvány miatt azonban nagy részük elveszítette az állását.Mi a bértámogatások és a gazdasági mentőcsomag más elemei segítségével próbálunk túlélni. A legnagyobb kihívás jelenleg azoknak a csapatoknak a megtartása és motiválása, amelyek tagjai a leépítések után is megmaradtak” - mondta Kiss Zsuzsanna, a Budapest Marriott Hotel HR-igazgatója.

Hozzátette: az éttermeknél jobb helyzetben vannak a hotelek tőkeerejüknél fogva, de például a Budapest Marriott is kénytelen volt megválni mintegy száz embertől - igaz, ezt a lépést jórészt maguk a kollégák kezdeményezték, akik biztosabb állásokba távoztak.

Lényegesen szerencsésebb helyzetben vannak e szempontból az SSC-k (shared service centerek). “Eleve stratégia volt ugyanis a létszámbővítés, erre a szándékra csak rátett egy lapáttal a Covid teremtette helyzet” - mondta Gál Balázs, a Citi közép-európai toborzási és kiválasztási vezetője. A toborzás és a kiválasztás folyamatát azonban jelentősen megnehezítette a járványhelyzet.

SSC-k vs hotelek: egyértelműen konkurenciái egymásnak


Az SSC-k egyértelműen valós versenytársai most a turisztikai szektornak, a szállodaiparnak. A talpraállás után pedig a korábbinál is nagyobb munkaerőhiánnyal nézhet szembe az ágazat, hiszen nem csak az elmúlt időszakban átigazolt kollégák fognak hiányozni, de közben új hotelek is épülnek. “A turisztikai szektorban megszokott viszonylag alacsony bérek és a magas elvárások hátrányt jelentenek majd, és az olyan irodai területeket is versenyképesebbé kell tennünk, mint a HR, a könyvelés vagy a PR” - véli Kiss Zsuzsanna.

Mivel sok szállodás, vendéglátós beszél kiválóan valamilyen idegen nyelven, ráadásul jellemzően rendkívül kommunikatívak és jó a munkamoráljuk, közülük sokan kötöttek ki SSC-kben.A nagy kérdés az, hogy ők maradnak-e hosszú távon is, hiszen aki személyesen, emberekkel szeret dolgozni, annak talán kissé ridegnek tűnhet az SSC-környezet. De az tény, hogy sokan egyértelműen menekülő útvonalnak használják ezt a lehetőséget” - mondta Gál Balázs.

Kiss Zsuzsanna abban bízik, hogy a kitérő csak átmeneti lesz, és aki rajong a szállodaipari miliőért, szereti ápolni a vendégekkel a kapcsolatokat, az vissza fog térni. Ha pedig a piac újra fellendül, a bérek mellé járó borravalókkal és más, a fizetési helyzetet javító intézkedésekkel ismét versenyképessé válhat az ágazat. A Marriottnál nem véletlenül indítottak egy olyan outplacement programot, amelynek keretében ideiglenes munkalehetőséget kerestek kollégáiknak például a kiskereskedelemben, de visszavárják őket.

A home office lehetősége még a szállodaiparban is megmarad


Hirtelen nagyot fordult a munkaerőpiac: a munkavállalók alkupozíciója romlott, a munkaadóké javult. “Rendkívüli módon felértékelődött az emberekben egy biztos állás jelentősége. Sokkal nehezebben váltanak most. A belépő pozícióknál széles kínálatból válogathatunk, a felsőbb szinteken azonban továbbra is nehéz megfelelő jelölteket találni” - mesélte Gál Balázs az elmúlt időszak tapasztalatairól.

Bár a Citi korábban is a virtualitásra nagy hangsúlyt fektető szervezet volt, ez tovább erősödött a szükségszerű home office-nak köszönhetően. Bár így közel egy év után egyre több kollégának hiányzik az iroda, mint közösségi tér, a munkatársak között az online világban is szoros és rugalmas kapcsolat alakult ki. “Ha tudunk így is dolgozni, miért ne maradhatna ez így a járvány után is? Ésszerű határok között, de biztosan fogunk változtatni a koronavírus előtti gyakorlathoz képest. Teljes visszarendeződés biztosan nem lesz” - tette hozzá Gál Balázs.

Kiss Zsuzsanna is úgy véli, a home office lehetősége bizonyos munkakörökben náluk is megmarad a Covid utáni érában is. Ennek már csak azért is különösen nagy a jelentősége, mert egyre kevesebb fiatal választja a szállodaipart, ők pedig különösképpen igénylik a szabadságot, a kötetlen munkavégzési lehetőségeket. Megfelelő home office szabályozással pedig számukra is vonzóvá tehető ez a terület.

Employer branding, de kiknek, mikor és hogyan?


A Citinél a Covid hozta helyzetre válaszul gyakorlatilag a teljes onborading folyamatot újratervezték, és az online térbe helyezték.

Ami viszont a szállodaipart illeti, ott ez az időszak nagyon nem az onboardingról szól. Míg korábban állásajánlatok százai között böngészhettek az érdeklődők, most legfeljebb néhány tucatnyi meghirdetett pozíció érhető el még a legnagyobb állásportálokon is. “Az interjúk és az ismerkedési folyamat céges kultúrát bemutató részét viszont mindenképp szeretnénk majd online mederbe terelni” - mondta Kis Zsuzsanna, aki szerint ez a platform kiváló a belső értékek vagy például a CSR tevékenység prezentálására a potenciális munkavállalók felé. Az pedig nem kérdés, hogy a turisztikai ágazatban a közeljövőben mekkora jelentősége lesz az employer brandingnek.

Minden az újranyitás időpontjától függ azonban, amivel kapcsolatban egyelőre senki nem mer jóslatokba bocsátkozni. A piac szereplői lassan megszokják, hogy amit ma elterveznek, az holnap már nem érvényes. A kisebb cégek kivárásra játszanak, és megpróbálnak túlélni azzal a létszámmal, amit mostanáig sikerült megtartaniuk, és bár a nagyvállalatoknak van kész tervük az újraindításra, ők sem tudják, mikor dörren el a startpisztoly.

És hol marad az élmény?


Minden válság elmúlik, de egyik sem múlik el nyomtalanul” - véli Varga Csaba, a Danubius Hotels emberi erőforrások igazgatója. Szerinte nem csak az a nagy kérdés, hogy lesz-e elég szakember az újraindításhoz, hanem az is, hogy lesz-e elég jó szakember. Olyan, aki egy év bizonytalanság és depresszió után teljes szívvel képes belevetni magát a feladatokba. Munkavállalói élmény nélkül ugyanis nem lesz megfelelő vendégélmény sem, ami pedig elengedhetetlen az ágazat talpraállásához és a tartós növekedési pályához.

Flesch Tamás, a Magyar Szállodák és Éttermek Egyesületének elnöke, a Continental Group Hospitality Management alapítója úgy véli, a belföldi turisztikai szezon még akár olyan jól is sikerülhet, mint a tavalyi, Budapest és a külföldi beutazók helyzete azonban erősen kérdéses. Számos pont nem tisztázott például a légitársaságok vagy a vakcinaútlevelek működése körül. Épp ezért akad olyan piaci szereplő, aki az idei szezonról már teljes egészében le is mondott, és inkább 2022 tavaszára készül.

Fazekas Tamás, a New York Palace szállodaigazgatója szerint a most is működő üzleti turizmus mellett - még ha korlátozott nézőszámmal is, de - néhány nagyobb sportrendezvény jelenthet némi reménysugarat. Azonban például konferenciákkal sem érdemes számolni legalább őszig.

Nem szabad szem elől téveszteni a jó embereket


Az ágazat szereplői igyekeznek nem elveszíteni szem elől az elbocsátott kollégákat. “Alapvető információkat tudunk cserélni az online platformokon, de ebben a helyzetben megnehezült a kapcsolattartás is, és kérdés, elegendő-e ez ahhoz, hogy minél többen visszatérjenek” - véli Varga Csaba.

Fazekas Tamás szerint a nyitás utáni felfutás időszaka nem feltétlenül lesz meredek, és ha fokozatos a visszaépülés, talán lesz elég idő megtalálni a megfelelő szakembereket minden területre. Ő úgy gondolja, a klasszikus toborzási technikáké és csatornáké marad a főszerep a Covid után is: főként az online hirdetésekkel és a személyes ajánlásokkal számol.

Aki tényleg szereti ezt a szakmát, az vissza fog térni” - bizakodik Flesch Tamás, hozzátéve: jelenleg szinte mindenki versenytárs az álláspiacon. Hiszen távoztak munkatársak call centerekbe, futárcégekhez és a multinacionális vállalatok is sok embert elszívtak még a sales és a marketing osztályokról is.

Ha kell fejpénzt is fizetünk a kollégáinknak, hogy jó embereket toborozzanak a csapatba. A legnagyobb probléma a fiatalok bevonzásával lesz” - véli a Magyar Szállodák és Éttermek Egyesületének elnöke.

Valóban rettenetes bizalmatlanságot keltett az elmúlt időszak a turizmus és vendéglátás iránt. Borzalmas példa volt ez a munkavállalók számára, nem tudtuk kiszámítható jövőt mutatni nekik, még ha nem is a mi felelősségünk volt, hogy elbocsátásokra kényszerültünk” - tette hozzá Varga Csaba. Szerinte még a pályaválasztás előtt álló fiatalok és szüleik továbbtanulási döntéseire is hatással lesznek a koronavírus-járvány tapasztalatai.

Mindazonáltal sok vállalkozásnál össze is kovácsolta a megmaradt csapatot a krízis. Sok helyütt folyamatos közös gondolkodás folyik a jövőről és a kilábalás mikéntjéről a munkatársakkal.

Az azonban, hogy kinél volt a siker kulcsa, és mi az iparági best practise, csak a nyitás után derül ki.
  • 2024.03.21recruiTECH 2024 A recruiTECH elsősorban HR vezetőknek, toborzóknak, toborzási vezetőknek, employer branding specialistáknak és learning & development szakembereknek szól, akik napi szinten küzdenek a toborzási céljaikért a munkaerőpiacon, akik keresik az új megoldásokat, melyek segítségével hatékonyabbá tehetik vállalatuk tevékenységét.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.03.26Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.03.27Átfogó projektmenedzsment képzés IPMA és PMI alapokon Klasszikus projektmenedzsment képzés - átfogó, gyakorlati program, egyéni mentorálással.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Kiemelten fontos a magyar munkavállalók megtalálása és felvétele

Közel négyéves csúcson a munkanélküliség, miközben a vezérigazgatók relatív többsége létszámbővülést vár. Kiemelt tényező a magyar... Teljes cikk

Hogy lehet bevonni még 300 ezer embert a munka világába?

A 2023-as extra nehéz évből sikerült "ép bőrrel kikecmeregni" - jelentette ki Orbán Viktor miniszterelnök szombaton a budapesti Várkert Bazárban... Teljes cikk

Irreális fizetési elvárások okozzák a legnagyobb problémát - HR Trendek Magyarországon 2024-ben

A HR Trends 2024-ből - a Randstad legfrissebb kutatásából - többek között kiderül, hogy a felmérésben részt vevő több mint 350 vállalat... Teljes cikk