Csatlakozz hozzánk a Viberen
Megjelent: 3 éve

Mindfulness - amiben a politikai pártok is egyetértenek

November végén Liz Hall, brit coach tartott előadást a CHN (Coaching Határok Nélkül) budapesti workshopján. Liz mindfulness szakértő és azok az átalakulások lelkesítik, amelyeket a mindful coaching gyakorlata és eszközei hozhatnak el a személyes életünkbe, valamint a vezetők és a szervezetek működésébe. A mindful coaching egyik úttörőjeként és a Coaching at Work magazin szerkesztőjeként és társtulajdonosaként Liz a brit coaching szakmára is komoly hatást gyakorolt, amelyet a Coaching Association, a brit vezető coach szervezet 5 évvel ezelőtt díjjal is elismert.

Liz speciális területe a mindfulness, vagyis a tudatos jelenlét, a jelenre fókuszálás gyakorlatának alkalmazása, a pillanat megélése és „élvezete” annak teljes valóságában az „itt és mostban” az egyén életében. Két könyve is jelent meg a témában 2013, ban és 2015-ben.

Liz saját életében a mindfulness gyakorlása már 1995 óta jelen van, és annak ellenére, hogy saját bőrén érezte áldásos hatását, bátorságot igényelt, hogy először saját egyéni coaching ülésein, majd szervezeti környezetben is alkalmazni merje. Ebben komoly támogatást jelentett, hogy folyamatosan egyre több olyan kutatási eredmény jelent meg és jelenik meg a témával kapcsolatosan, amelyek a mindfulness áldásos hatásait támasztották alá, valamint, hogy nagynevű vállalatok is elkezdték alkalmazni. Ez utóbbi további bizonyítékokat szolgáltatott arról, hogy a módszer mérhető módon, többszintű megtérülést hoz az üzleti szervezetek számára. Workshopjának egyedi jellegét ezek a legfrissebb kutatások adták.

Az ősidőktől a mai angol parlamentig

A mindfulness gyökereit elsősorban a buddhista hagyományokhoz vezetik vissza, és ezért is van az, hogy sokan vallásos, homályos, túl puha és elvont területként tartják számon, valamint, hogy olyan tévhitek kapcsolódnak hozzá, hogy a mindfulness passzív, álmodozó, meditatív állapotban ülő vagy bóklászó 'minibuddhákat' termel. Az elmúlt 40 év független pszichológiai és egyéb tudományos kutatásai azonban egyértelműsítik, hogy a mindfulness valójában egy velünk született, és az emberi faj számára egyetemesen elérhető képesség amely egyszinten mozog van a nyelvhasználat képességével. Tudati fejlettségünk lehetővé teszi, hogy 'kíváncsiságunk' tudatos irányításával egyszerre, egyidőben megtapasztaljuk, ugyanakkor mintegy kívülállóként meg is figyeljük mindazt, ami zajlik bennünk, illetve a környezetünkben. Tulajdonképpen mindannyian belekerülünk időnként a tudatos jelenlét állapotába, viszont a mindfulness rendszeres gyakorlásával lehetőségünk van arra, hogy ezt erősítsük és finomítsuk.

chn

Ezek a technikák pedig méltán voltak már ősidők óta népszerűek, hiszen nem kis mértékben segítik az élethez, a stresszhez, a változásokhoz való alkalmazkodást, a döntéshozatalt, a hatékony cselekvést és a társas kapcsolatok pozitív irányú alakítását. Az ebben rejlő potenciálra az angol parlament is felfigyelt.

Ezért történhetett meg, hogy 2014-ben az angol parlamenti pártok egybehangzó konszenzussal egy Parlamenti Mindfulness Munkacsoportot hoztak létre Mindfulness Initiative (MI) (vagyis Kezdményezés) néven.

2015-ben az MI egy jelentést pubikált, amelyben ajánlásokat fogalmazott meg a mindfulness alkalmazását illetően az igazságszolgáltatás, az egészségügy, az oktatás és a munkahelyek számára. A legfrissebb 2016 októberi tanulmány kifejezetten a munkahelyi alkalmazásokból hoz példákat és mutat be esettanulmányokat olyan cégek közreműködésével mint a British Telecom, a GlaxoSmithKline, a General Electric, az HSBC vagy a Jaguar Land Rover.

Mindfulness - miért pont most?

A mai világ pörgős ütemét, az információk szinte szűrés nélküli, korlátlan beáramlását, az állandóan változó körülményeket, a napi és globális szintű problémákat sokan úgy élik meg, hogy egy 'őrült világban' élünk, amiből nincs kiszállás, vagy ha kiszállunk az egyben pénzkereseti és kapcsolati lehetőségeink elveszítésével járhat, fenyegetve megélhetésünket és akár túlélésünket is. Ez olyan mértékben megterhelő, hogy a WHO szerint 2020-ra a depresszió átveszi a vezetést az egészségügyi problémák rangsorában. A munkahelyeken sikk sietve rohanni egyik helyről a másikra, egyik osztályról a másikra, egyik projektől a másikig. Folyamatosan azt mutatjuk milyen elfoglaltak vagyunk. Aki nem tűnik elég stresszesnek és elfoglaltnak attól fél, hogy azt a bélyeget nyomják rá, hogy nem dolgozik és elbocsájtják, ezért mindent elkövet, hogy ezt az képet fenntartsa magáról és magával szemben. Ennek azonban megvan az ára. Az Egyesült Királyságban 2009 óta 24%-kal növekedett a stressz-, depresszió- és szorongás alapú betegségek miatti munkahelyi hiányzás, és az ilyen állapotok okozzák a betegszabadság és táppénzes hiányzás több mint felét, számszerint 70 millió napot össznemzeti szinten. A mentálisan és pszichésen rossz állapotban lévő vezetők és munkavállalók nem csak sokat hiányoznak a munkahelyükről, hanem rosszabbul is teljesítenek, nehezebben alkalmazkodnak a változásokhoz, újszerű megoldásokat nem képesek kidolgozni, rossz lesz a kommunikációjuk, elzárkóznak az együttműködéstől és elhamarkodott, megalapozatlan döntéseket hoznak.

A mindfulness előnyei a munkahelyen

Négy területen biztosan jelentkeznek a mindfulness gyakorlati alkalmazásának előnyei:

Pénzügyi megtérülés: csökken a betegség miatti munkaerő kiesés, a mindfulness-t gyakorlók nem csak egészségesebbek, de a munkaidejükben is hatékonyabban dolgoznak, nagyobb teljesítményre képesek, gyorsabb, jobb és racionálisabb döntéseket hoznak, kreatívabbak és innovatívabbak.

Emberi tényezők: a gyakorlók mentális és fizikai közérzete javul, fejlődik stressz-kezelési képességük, jókedélyű, felszabadult, elégedett és lojálisabb munkavállalókká válnak.

Mentális kapacitásra tett hatás: a mindfulness gyakorlásával javul a munkamemória, a gondolkodási képesség, a kognitív rugalmasság, a stratégiai gondolkodás és stratégia alkotás képessége. A gyakorlók elméje kevésbé kalandozik el, jobban fókuszálnak és szűrik ki a zavaró tényezőket. Csökken a múlthoz való ragaszkodás, a múltban ragadás mértéke, könnyebben megvalósul a meglévő tudás mozgósítása és javul a több szemszögből kialakított gondolkodás.

Társas kapcsolatok: a mindfulness gyakorlatok rendszeres végzése automatikusan jobb emberi kapcsolatokhoz, az együttműködés előtérbe kerüléséhez, a kapcsolódás érzéséhez vezet. Javul a felelősségvállalás, az etikus viselkedés és az együttérzés mértéke, csökken az ítélkezés, az elidegenedés és a versengés. Mindez az információmegosztás és együttműködési hajlandóság határozott javulásához vezet, amely a szervezetek életében gyakran kritikus pontnak számít.

chn

Szintén növekszik a mindfulness-gyakorlók reziliencia szintje, az elkerülő reakciókkal szemben nagyobb valószínűséggel néznek szembe és oldanak meg nehéz helyzeteket és proaktívan támogatnak alulról jövő kezdeményezéseket. Vezetőként komplex körülmények és környezeti hatások között is jobban teljesítenek.

Mindfulness a vállalati gyakorlatban

A mindfulness bevezetése történhet először egyéni coaching ülések során olyan coachok segítségével, akik maguk is gyakorlók, és eszközrendszerükben szerepelnek a mindfulness gyakorlatok. Ezek az ügyféllel egyetértésben kerülnek bele az ülések menetébe. Általában rövid idő alatt megszeretik a módszert, mert érzik annak pozitív hatásait, és környezetük is pozitívan jelez vissza.

Szervezeti szinten általában egy kóstoló workshoppal indul a program, és születik egy felmérés is, hogy milyen területeken tud segíteni a mindfulness bevezetése, mik az elvárások. Ha szeretnénk megtapasztalni a módszer mérhető, valódi transzformáló erejét, akkor 6-8 hetes programokat érdemes választani, mert ezek átfogóbban és mélyebben ágyazzák be a módszert a szervezetbe, és így biztosabb, hogy alkalmazásra kerülnek a mindfulness technikák és hozzák majd, ami elvárt tőlük, így a befektetés biztosan megtérül. A mindulness esetében a rendszeresség mindenképpen kulcsfontosságú, és akár 10 perc naponta már érzékelhető hatást vált ki 3 hónap után, de akár egy egyperces mindfulness gyakorlat is segít az egyén számára áthangolódni. Vannak cégek, akik félórás ebédszüneti mindfulness programokat kínálnak munkavállalóiknak, vagy olyan internetes applikációra fizetik őket elő, mint például a Headspace, ami segíti a mindfulness megvalósulását. Sokat segít az is, ha a cégek vezetői felvállalják, hogy gondjuk van például a stresszkezeléssel, és nyitottak arra, hogy ezen változtassanak a mindfulness segítségével.

chn

Ellenállás vagy értetlenség esetén nem tilos a programot átkeresztelni sem. Ezt tette például a Google, ahol - az elfoglaltság és fontosság fétisének kultúrájában - a mindfulness program csak azután lett népszerű, - habár ugyanazzal a tartalommal - , amikor inkább érzelmi intelligencia fejlesztő tréningnek nevezték el. Ez már emészthetőbb név volt a munkavállalók számára sem mint, hogy bevallják, hogy stressztől szenvednek és ezért kell nekik ez a program, ugyanakkor a mindfulness tényleg fejleszti az érzelmi intelligenciát, az együttérző képességet és ezáltal a társas kapcsolatokat is. Érdemes azt is megemlíteni, hogy a munkavállalói elégedettség felméréseken is rendszeresen jól szerepel a mindfulness program, mint elismert motivációs tényező.

A tapasztalat azt mutatja, hogy a cégek általában csak akkor alkalmazzák ezt az eszközt, ha krízishelyzetbe kerülnek vagy az ellenkező esetben, ha a vezetés az önismeret terén jól áll, és a cégkultúra rendkívül fejlett. Érzékelhetjük, hogy bár néha már a 'csapból' is ez a téma folyik, az alkalmazás mégis gyerekcipőben jár. Ezért is nagy dolog, hogy az Egyesült Királyság politikai vezetése nemzeti szinten is felvállalta, hogy eloszlatja a tévhiteket a témában, és hogy új irányokat nyit meg az egészségügytől a munka világáig ajánlva a mindfulness alkalmazását. És, ha olyan ellenlábasok, mint a politikai pártok egyet tudtak ebben érteni, akkor remélhetőleg jó az esélye annak is, hogy a mindfulness alkalmazása terén az üzleti világ is összefogjon, hogy eljussunk a tudatosság, az emberi együttműködés és a hatékonyság magasabb szintjére!

Szlávik Krisztina - coach
Follow hrportal_hu on Twitter

Kapcsolódó tartalmaink 1 2 3 Bezár