Módszertani kultúraváltás a nyelvi képzésben
Nincs magolás, ásítozás, szakmai könyvek lapozgatása és nyelvtani szabályok biflázása - mégis azonnali és használható nyelvtudást sajátítanak el a nyelvtanulók. A megoldás egy módszertani váltásban van, ahol felértékelődik az alkalmazható tudás és az emberközpontúság.
Az egyértelmű, hogy a képzési piacon a vállalatoknak és a szervezeteknek kimagasló hiánypótló szerepe van a képzésben. Ma már nincs az a munkahely, ahol ne lenne szükség nyelvismeretre - miközben a képzési források lecsökkentek, a hosszú távú elköteleződés beláthatatlanná vált, felgyorsult életünkbe egyre nehezebb heti több estét bezsúfolni a tanulásra. Nincsenek könnyű helyzetben ma a munkaadók, akiknek számít a saját munkaerő folyamatos képzése.
Az Élmény alapú nyelvtanulás egy olyan új módszer, ami a tapasztalati tanulásra épül. A tapasztalati tanulás lényege egészen egyszerű. Amivel nap mint nap foglalkozunk, megtapasztaljuk a munkánk, életünk során az észrevétlenül beépül a hosszú távú memóriába. Miért ne alakítanánk minden képzési programot úgy, hogy az valóban a nyelvtanulók igényeihez és céljához igazodjon?
Több évszázados megfigyelés bizonyítja, hogy ami érdekel bennünket, azt könnyebben megtanuljuk, ami érzelmileg is hat ránk, azt nehezebben felejtjük. A pszichológiai kutatások szerint (Amygdala alapelv) szerint a pozitív emóciókkal együtt tanultak a hosszú-memóriában tárolódnak és onnan előhívhatók bármikor. A negatív emóciókkal együtt tanultak esetében az információ a rövid-memóriában tárolódik, és onnan rövid idő alatt kiürül. Az érzelmek nélkül tanultak pedig nyom nélkül távoznak a memóriából.
Az Élmény alapú tanulás egy szemléletváltás is egyben, ahol a tanár szerepe a "segítő", facilitátor lesz. Fő módszer az együttműködés. A tanár feladata az ösztönzés, a tanulás segítése. El lehet felejteni a pedagógiából örökölt szemléletet, miszerint a tanár az irányító. Túl kell lépni a tankönyvlapozgatáson, munkafüzet töltögetésen.
Az órák 100 százalékban gyakorlatra épülnek, valós szituációk, élő helyzetek eljátszása, szimulálása, amiket akár vissza is lehet nézni egy-egy felvétel után és elemezni, hogy mik voltak az erősségei a szituációs gyakorlatnak. Fontos, hogy az élmény alapú tanítás mindig a sikerélmény erősítésére fókuszál, hibaként vagy javítani valóként egyszerre csak egy területre figyelünk. Így válik a tanulás pozitív élménnyé, hosszú távú gyakorlatias tudássá, ami növeli az önbizalmat és a motivációt.
A cél az lenne, hogy átkerüljön a hangsúly a hagyományosan frontális, zömmel lexikális ismeretközlő oktatásról a kompetenciák fejlesztésére. Miért ne tanulhatná mindenki azt, amire épp holnap vagy jövő héten szüksége lesz. Miért kellene összevonni az értékesítésben résztvevőket a könyvelőkkel például? A csoportalakításban az igények, célok, az emberi tényező adják az elsődleges szempontot. Az Élmény alapú tanulás valóban élményt nyújt, megtanítja a tanulókat a nyelv használatára, alkalmazására és szeretetére. Egy csapásra meg mernek szólalni, felveszik a telefont és könnyedén mennek be tárgyalásokra.
A tapasztalatok azt mutatják, hogy a munkaadók egyre nagyobb jelentőséget tulajdonítanak a munkahelyi kompetenciáknak egy-egy munkakör betöltése esetén, mint az elsődlegesen technikai kompetenciáknak. A munkahelyi kompetenciák azok, amik az általános és szakmai, technikai készségeket kiegészítik, teljesebbé teszik. Ezek birtokában a munkavállalók megfelelőbben tudnak alkalmazkodni a megváltozott munkakörülményekhez, a változtatások bevezetéséhez.
A főbb munkahelyi kompetenciák: rugalmasság, kreativitás, önálló döntéshozatal, idegen nyelv ismerete, magabiztosság, kritikus szemlélet, lehetőségek feltárása, felelősségtudat, cselekvőképesség.
Az Élmény alapú tanulásban az a fantasztikus, hogy a nyelvtudás mellett a munkahelyi készségeket is fejleszti, hiszen a feladatokban muszáj használni a probléma megoldást, döntéseket kell hozni, együtt is működnek a csapattagok és még sorolhatnám. A faladatok változatosságát garantálja, hogy a szerepjátékok mellett kooperatív feladatok, projekt feladatok, viták is színesítik a képzési programot. Fontos kiemelni azt, hogy az élmény alapú tanulás akár kezdő szinttől is alkalmazható, nem megyünk el a nyelvhelyességi hibák javítása mellett, szókincsbővítés vagy hallásértés fejlesztése mellett sem. Valamennyi készséget a gyakorlati példák során fejlesztjük, csoportosan megbeszéljük.
A tanuló társadalom jellegzetessége, hogy tagjai életük során többszöri munkahelyváltásra kényszerülnek, és ezért képzések során vesznek részt. Mindenki számára fontos a képzési minőség és lehetőségek fenntartása. Addig is, míg a képzők a túlélésért küzdenek és az ország azzal van elfoglalva, hogy ki taníthat nyelvet, milyen engedélyekre van szükség és mi a módja ennek a vadonatúj adminisztrációnak a felnőttképzésben, érdemes azon is elidőzni, hogy milyen módszerrel élénkíthető a tanulási kedv, hogyan lehet a javunkra fordítani a környezeti változásokat.
Elérkezett a módszertani kultúra megújításának ideje. Miért éri meg a vállalatoknak is az újításban gondolkodni? Többek között, mert nem kell elköteleződni a hosszas, tankönyv alapú, lexikális oktatás mellett, rövidebb és rugalmasan integrálható, moduláris képzések célirányosan fejlesztik a saját munkavállalók nyelvi és munkahelyi készségeit. A költségek jelentősen csökkennek, az eredmény érezhetően növekedik, a munkavállalók motivációja és lojalitása szintén nő.
Jászberényi-Király Szilvia
felnőttoktatási szakértő
Jelenlét Oktatási Központ
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
A hazai versenypályán többre lehetünk képesek, ha tudunk, ha tanulunk, ha az adatok mellé fantáziálunk, álmodozunk, varázsolunk - mondja Csermely... Teljes cikk
A Z-generációs munkavállalók közel kétharmada (59%) segít idősebb kollégáinak elsajátítani a mesterséges intelligencia használatát, ezzel... Teljes cikk
A nyár végén - például egy hosszabb nyaralás után - sokan elgondolkodnak a hogyan továbbon: maradjak vagy váltsak. Rajtuk kívül a júniusban... Teljes cikk
- Az amerikai dolgozók több mint fele saját zsebből fizeti a képzéseket, amiket munkáltatója nem áll 2 hete
- Az AI hetente egy teljes munkanapot megtakaríthat a dolgozóknak, ha képzik őket 2 hete
- Érzékenyítő képzést indított takarító munkatársainak a B+N Csoport 2 hete
- Kiderült, mi számít ma leginkább a munkaerőpiacon – nem a végzettség az 3 hete
- A vezetés nem jutalom, hanem szakma: a mikromenedzsment nem HIBA, hanem HIÁNY 3 hete
- Pukkan az AI-lufi, jön a józanodás: mégis szükség lesz emberekre a munkahelyen? 3 hete
- Képzés helyett AI-ba fektetnek a munkaadók 1 hónapja
- A legtöbb dolgozójára kiterjeszti az AI-s gyorsképzési követelményt a bankcég 1 hónapja
- Használd az AI-t! – mondják a cégek, csak képzést meg előfizetést nem adnak hozzá 1 hónapja
- "Kiégtünk, mielőtt elkezdtünk volna élni" – A Z generáció fele már most túl fáradt a munkához 1 hónapja
- Brutális szigorítás Nagy-Britanniában: nyelvvizsga nélkül nincs munkavállalás 1 hónapja

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?