kapubanner for mobile
Megjelent: 12 éve

Nem használják ki a kiszervezés előnyeit

Az üzleti szolgáltató központok szerepe világszerte egyre fontosabb, de teljes potenciáljuk még mindig kiaknázatlan. A financiális folyamatok kiszervezése elsősorban globális méretű nagyvállalatoknál és magas volumenű pénzügyi aktivitásnál nyer igazán értelmet - mutat rá az ACCA tanulmánya.

images

images

A pénzügyi funkciók megreformálása az egyik legfontosabb feladata napjaink pénzügyi vezetőinek, derül ki az ACCA (Association of Chartered Certified Accountants), a világ legnagyobb számviteli és pénzügyi szakembereket tömörítő szervezetének legfrissebb kutatásából. Ennek egyik legkézenfekvőbb megoldása a folyamatok központokba szervezése vagy legalábbis kiszervezése a vállalaton kívülre. Csakhogy az üzleti szolgáltató központokban (Shared Service Center -SSC) és az egyéb kiszervezési folyamatokban megbúvó számos előny továbbra sincsen megfelelően kihasználva - olvasható a portálunkhoz eljuttatott anyagban.

- Ez az első eset, hogy egy ehhez hasonló kutatás közvetlenül a pénzügyi vezetőket célozza meg, így biztosak lehetünk abban, hogy a visszajelzések a tényleges trendet mutatják - emeli ki Kateřina Beneshová, az ACCA Csehországért, Szlovákiáért és Magyarországért felelős területi igazgatója. - A riport a pénzügyi szolgáltató központok és a kiszervezési stratégiák mögött megbúvó mozgatórugókat vizsgálja, valamint összeveti a kívánatos és a jelenlegi megközelítéseket - tette hozzá.

A tanulmány öt legfontosabb megállapításán kívül arra is rámutat, hogy az SSC-k működése során a hatékonyságnövelés továbbra is kulcsszerepet kell, hogy kapjon. Egy másik hasonló észrevétel rávilágít, hogy a financiális folyamatok kiszervezése elsősorban globális méretű nagyvállalatoknál és magas volumenű pénzügyi aktivitásnál nyer igazán értelmet.

- Az eredményekből világosan kiderül, hogy napjaink pénzügyi vezetői nagyon is tisztában vannak a szolgáltató központok által megvalósítható költségcsökkenéssel és a transzparens, optimalizált működéssel. Az idő haladtával e tényezők azonban a minimális elvárások lettek, napjainkra a minőség, a hatékonyság és a különféle hozzáadott szolgáltatások már legalább annyira döntő tényezők - emeli ki Beneshová.


A tanulmány legfontosabb megállapítási



1. A jövőben növekedni fog a szolgáltató központok illetve a pénzügyi folyamatok kiszervezésének szerepe

Az SSC-k elterjedtsége egyelőre nem nevezhető teljesen globális jelenségnek. A válaszadók 28 százaléka szerint cégük a pénzügyi folyamatokat továbbra is házon belül oldja meg, azonban több mint egyharmaduk (34 százalék) már kompetenciaközpontokban gondolkozik. Nem ritka az un. hibrid modell sem, amikor a cégek a financiális folyamataikat vegyesen oldják meg szolgáltató központok és outsourcing segítségével. A válaszadók mindössze 13 százaléka szervezi ki teljesen belső pénzügyeit. A visszajelzések alapján, és különösen a nagy árbevétellel (több mint 3 milliárd USD) rendelkező cégek esetén a jövőben egyértelműen a szolgáltató központok jelentik majd a trendet.

2. A tranzakciós folyamatok integrálása egyre fontosabb a pénzügyi funkciók kiszervezésekor

A kutatásból kiderül, hogy egyre nagyobb potenciál kínálkozik a különféle tranzakciós megoldások - pl. bérszámfejtés, különféle költségelszámolások, követeléskezelés, valamint a likviditás- és kockázatkezelés stb. - számára. A válaszadók csaknem fele e szolgáltatásokat továbbra is házon belül oldja meg, gyakran feleslegesen sok adminisztrációt okozva a munkatársaknak.

3. A hosszú távú üzleti célkitűzések megváltoztathatják a prioritásokat

A pénzügyek kiszervezése a legtöbb esetben a költségek csökkentése és a folyamatok hatékonyságának optimalizálása érdekében történik. Csakhogy az idő haladtával a költségek egyre inkább háttérbe, míg a minőség és a rugalmasság egyre inkább előtérbe kerül. A válaszadók 27 százaléka szerint a működési hatékonyság szerepe a jövőben a költséghatékonyság fontosságát is megelőzheti.

4. Az SSC-k hatékonyságának növelése az egyik legfontosabb kihívás

A kutatásban résztvevő szakemberek 67 százaléka értett egyet abban, hogy a szolgáltató központok működésének hatékonyságát még van hová fejleszteni. Jelenleg általános trend ugyanis, hogy a szolgáltató központok sematizált feladatokat oldanak meg, a komolyabb üzleti célokat nem tartják szem előtt. A legtöbb válaszadó (73 százalék) az egyik legnagyobb kihívásnak a rugalmasság és a centralizáltság közti kényes egyensúly megtalálását jelölte meg a központok működése során.

5. A hatékonyság mérésére még mindig nincsenek szofisztikált megoldások

A szolgáltató központok illetve az outsourcing stratégiák mérésére a legtöbb esetben még mindig a klasszikus eszközöket alkalmazzák, melyek jellemzően a költségcsökkenésre illetve a szolgáltatási szint megállapodásokra (SLA - Service Level Agreement) szorítkoznak. A jövőben a vállalkozások vélhetően nagy hangsúlyt fognak fektetni a még összetettebb mérési módszerek kifejlesztésére, különösen igaz ez a nagy árbevétellel rendelkező cégek esetében.

A 2012 második negyedévében készült többmódszeres kutatás összesen 1635 nemzetközi pénzügyi szakember megkérdezésén alapul. A tanulmány egyik különlegessége, hogy a felmérésben résztvevő szakemberek egytől-egyik globális nagyvállalatok pénzügyekért felelős döntéshozói. Jellemzően (az összes válaszadó 70 százaléka) pénzügyi igazgatói pozícióból kerül ki, de a súlyozás érdekében a szolgáltató központok vezetőit (5 százalék) vagy például a vezérigazgatók (5 százalék) véleményét sem felejtették el feltérképezni a kutatás során.
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Több az álláshirdetés februárban, közel 32 000 munkakör vár betöltésre

Januárról februárra 29 172-ről 31 665-re nőtt a magyar weben meghirdetett álláshirdetések száma. Ez közel 2500-zal több az előző hónapnál, egy... Teljes cikk

Melyek a legnagyobb üzleti szolgáltatóközpontok? - Itt a lista

A shared service vagy business service iparág az utóbbi tizenöt év jelentős munkahelyteremtője, már mintegy 100 000-en dolgoznak ilyen egységekben,... Teljes cikk

Muszáj feljebb lépni a munkahelyi "táplálékláncban"!

A mesterséges intelligencia óhatatlanul egyre nagyobb teret nyer a szolgáltatóközpontok (BSC) működésében is. Ugyanakkor a legtöbb cégnél még... Teljes cikk