kapubanner for mobile
Megjelent: 13 éve

Nem használják ki a kiszervezés előnyeit

Az üzleti szolgáltató központok szerepe világszerte egyre fontosabb, de teljes potenciáljuk még mindig kiaknázatlan. A financiális folyamatok kiszervezése elsősorban globális méretű nagyvállalatoknál és magas volumenű pénzügyi aktivitásnál nyer igazán értelmet - mutat rá az ACCA tanulmánya.


A pénzügyi funkciók megreformálása az egyik legfontosabb feladata napjaink pénzügyi vezetőinek, derül ki az ACCA (Association of Chartered Certified Accountants), a világ legnagyobb számviteli és pénzügyi szakembereket tömörítő szervezetének legfrissebb kutatásából. Ennek egyik legkézenfekvőbb megoldása a folyamatok központokba szervezése vagy legalábbis kiszervezése a vállalaton kívülre. Csakhogy az üzleti szolgáltató központokban (Shared Service Center -SSC) és az egyéb kiszervezési folyamatokban megbúvó számos előny továbbra sincsen megfelelően kihasználva - olvasható a portálunkhoz eljuttatott anyagban.

- Ez az első eset, hogy egy ehhez hasonló kutatás közvetlenül a pénzügyi vezetőket célozza meg, így biztosak lehetünk abban, hogy a visszajelzések a tényleges trendet mutatják - emeli ki Kateřina Beneshová, az ACCA Csehországért, Szlovákiáért és Magyarországért felelős területi igazgatója. - A riport a pénzügyi szolgáltató központok és a kiszervezési stratégiák mögött megbúvó mozgatórugókat vizsgálja, valamint összeveti a kívánatos és a jelenlegi megközelítéseket - tette hozzá.

A tanulmány öt legfontosabb megállapításán kívül arra is rámutat, hogy az SSC-k működése során a hatékonyságnövelés továbbra is kulcsszerepet kell, hogy kapjon. Egy másik hasonló észrevétel rávilágít, hogy a financiális folyamatok kiszervezése elsősorban globális méretű nagyvállalatoknál és magas volumenű pénzügyi aktivitásnál nyer igazán értelmet.

- Az eredményekből világosan kiderül, hogy napjaink pénzügyi vezetői nagyon is tisztában vannak a szolgáltató központok által megvalósítható költségcsökkenéssel és a transzparens, optimalizált működéssel. Az idő haladtával e tényezők azonban a minimális elvárások lettek, napjainkra a minőség, a hatékonyság és a különféle hozzáadott szolgáltatások már legalább annyira döntő tényezők - emeli ki Beneshová.


A tanulmány legfontosabb megállapítási



1. A jövőben növekedni fog a szolgáltató központok illetve a pénzügyi folyamatok kiszervezésének szerepe

Az SSC-k elterjedtsége egyelőre nem nevezhető teljesen globális jelenségnek. A válaszadók 28 százaléka szerint cégük a pénzügyi folyamatokat továbbra is házon belül oldja meg, azonban több mint egyharmaduk (34 százalék) már kompetenciaközpontokban gondolkozik. Nem ritka az un. hibrid modell sem, amikor a cégek a financiális folyamataikat vegyesen oldják meg szolgáltató központok és outsourcing segítségével. A válaszadók mindössze 13 százaléka szervezi ki teljesen belső pénzügyeit. A visszajelzések alapján, és különösen a nagy árbevétellel (több mint 3 milliárd USD) rendelkező cégek esetén a jövőben egyértelműen a szolgáltató központok jelentik majd a trendet.

2. A tranzakciós folyamatok integrálása egyre fontosabb a pénzügyi funkciók kiszervezésekor

A kutatásból kiderül, hogy egyre nagyobb potenciál kínálkozik a különféle tranzakciós megoldások - pl. bérszámfejtés, különféle költségelszámolások, követeléskezelés, valamint a likviditás- és kockázatkezelés stb. - számára. A válaszadók csaknem fele e szolgáltatásokat továbbra is házon belül oldja meg, gyakran feleslegesen sok adminisztrációt okozva a munkatársaknak.

3. A hosszú távú üzleti célkitűzések megváltoztathatják a prioritásokat

A pénzügyek kiszervezése a legtöbb esetben a költségek csökkentése és a folyamatok hatékonyságának optimalizálása érdekében történik. Csakhogy az idő haladtával a költségek egyre inkább háttérbe, míg a minőség és a rugalmasság egyre inkább előtérbe kerül. A válaszadók 27 százaléka szerint a működési hatékonyság szerepe a jövőben a költséghatékonyság fontosságát is megelőzheti.

4. Az SSC-k hatékonyságának növelése az egyik legfontosabb kihívás

A kutatásban résztvevő szakemberek 67 százaléka értett egyet abban, hogy a szolgáltató központok működésének hatékonyságát még van hová fejleszteni. Jelenleg általános trend ugyanis, hogy a szolgáltató központok sematizált feladatokat oldanak meg, a komolyabb üzleti célokat nem tartják szem előtt. A legtöbb válaszadó (73 százalék) az egyik legnagyobb kihívásnak a rugalmasság és a centralizáltság közti kényes egyensúly megtalálását jelölte meg a központok működése során.

5. A hatékonyság mérésére még mindig nincsenek szofisztikált megoldások

A szolgáltató központok illetve az outsourcing stratégiák mérésére a legtöbb esetben még mindig a klasszikus eszközöket alkalmazzák, melyek jellemzően a költségcsökkenésre illetve a szolgáltatási szint megállapodásokra (SLA - Service Level Agreement) szorítkoznak. A jövőben a vállalkozások vélhetően nagy hangsúlyt fognak fektetni a még összetettebb mérési módszerek kifejlesztésére, különösen igaz ez a nagy árbevétellel rendelkező cégek esetében.

A 2012 második negyedévében készült többmódszeres kutatás összesen 1635 nemzetközi pénzügyi szakember megkérdezésén alapul. A tanulmány egyik különlegessége, hogy a felmérésben résztvevő szakemberek egytől-egyik globális nagyvállalatok pénzügyekért felelős döntéshozói. Jellemzően (az összes válaszadó 70 százaléka) pénzügyi igazgatói pozícióból kerül ki, de a súlyozás érdekében a szolgáltató központok vezetőit (5 százalék) vagy például a vezérigazgatók (5 százalék) véleményét sem felejtették el feltérképezni a kutatás során.
  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Contracting

Munkaerő-közvetítésben a contracting egy sajátos foglalkoztatási forma, ami a klasszikus közvetítés és a kölcsönzés között helyezkedik el.... Teljes cikk

Ezért foglalkoztass megváltozott munkaképességű kollégát

A megváltozott munkaképességű emberek foglalkoztatására való nyitottság mögött sokféle szándék és cél húzódhat. Ezeket vette sorra Kappel... Teljes cikk

Itt vannak a legnagyobb hazai üzleti szolgáltató központok

Már mintegy 100 000-en dolgoznak a shared service vagy business service iparágban, amely az utóbbi tizenöt év jelentős munkahelyteremtője volt.... Teljes cikk