Nem minden Y generációs lusta, motiválatlan job-hopper
A munkaerőpiacon jelen lévő munkavállalóknak egyre nagyobb szeletét (lassan harmadát) teszi ki az Y generáció, akikkel szemben gyakran szokás általánosítani, sőt előítélettel viseltetni. Pedig ők sem alkotnak homogén masszát, ráadásul a körülmények változása, a technológia fejlődése, ami az érvényesüléshez szükséges készségeket, képességeket, igényeket megváltoztatta egy helyzet, egy adottság, amihez alkalmazkodni kell. Mindenkinek, aki részt akar venni az igen csak zsebre menő „játékban”.
Ha egy vállalat ebből a generációból szeretne magához csábítani tehetségeket, akkor lehetséges, hogy változtatásra lesz szüksége a szervezeti kultúrában, akár fokozatos, kis változtatásokra, amelyek azonban hosszú távú hatással lehetnek a cég életére. Természetesen nem csak az Y generáció szeretne több értelmet találni a munkájában, ez minden más jelenlévő számára is üdvös lenne, ők azonban katalizátorai lehetnek a változásnak. Kutatások támasztják alá, hogy az Y számára a fizetési csekknél (vagy mellette) is fontosabb, hogy lehetősége legyen a karrierje fejlesztésére, a folyamatos tanulásra a munkahelyén. Valamint, hogy egészséges munka-magánélet egyensúlyt tudjon kialakítani.
Ehhez azonban a vezetőnek meg kell ismernie a munkavállalóit alaposabban annál, hogy napi szinten mit csinálnak. Monica Meadows szerint tisztában kell lennie azzal, hogy mi motiválja őket, mi a szenvedélyük, miért dolgoznak a cégnél, mi késztetné őket váltásra, mi lenne a következő lépés a karrierükben stb. Az Y-nak arra van szüksége, hogy legyen a cégnek valódi küldetése, ami nem merül ki egy mottóban, hanem ténylegesen fontos célkitűzés, társadalmi felelősségvállalás, -haszon. Ez számukra nem csak egy hangzatos szózat, hanem a fiatalok fele kevesebb fizetésért is dolgozna inkább olyan helyen, amely saját értékeivel összhangban van. Fontos számukra az elismerés és a megbecsülés, hogy ne csak az előítéletek szűrőjén keresztül ítéljék meg őket. Ők azok, akik nincsenek oda az ötletért, hogy mindent a jól megszokott, hagyományos módon csináljanak (vagy történjen a cégnél), hanem a jövőbeni sikerek érdekében hajlandók új módszereket, technikákat kipróbálni.
Az Y munkavállalók 87 százaléka számára elsődleges a folyamatos fejlődés lehetősége, írja a Forbes, amelynek a lehetősége azonban kevés vállalatnál van jelenleg meg.
10 amerikai munkavállalóból 9 hajlandó munkahelyváltásra annak érdekében, hogy pozíciót tudjon váltani. Ezért annak érdekében, hogy valaki meg tudja tartani a munkavállalóit az állandó tanulás lehetőségét kell biztosítania a munkahelyen. A szerző a Node példáját hozza, ahol rendszeres heti találkozókon igyekeznek összehangolni, hogy a cég és a munkavállalók elképzelése a proaktívabb webről összhangban legyen. Ahogy azt is rendszeresen felmérik, akár heti szinten, hogy mit sikerült teljesíteni a kitűzött célokból, és hol szükséges felülvizsgálni a folyamatokat, hogy ezek valóban hozzájáruljanak a cég küldetéséhez, és addig alakítani őket, amíg teljesítik ezt az elvárást. Fontos az is, hogy az alkalmazott tudja, hogy ebben a folyamatban, a cél elérésében mi az ő szerepe.
A Millennial Mindsetről szóló tanulmányban 22 százaléka a megkérdezetteknek megfogalmazta, hogy a cég nem támogatja a személyes fejlődést, míg 88 százalék akár hajlandó lenne befektetni is a saját képzésébe. A Node-nál bátorítják a kollégák együttműködését, mert tapasztalatuk szerint sokat tudnak tanulni egymástól, anélkül, hogy észrevennék. Az együttműködő és nyitott környezet, az információ megosztása előfeltétele a folyamatos tanulásnak. Az Y generáció 88 százaléka többre becsüli a kollaborációra épülő munkakultúrát, mint a versengést.
Ahogy fontos számukra az építő visszajelzés is, amelyre 80 százalékának lenne igénye, de csak 19 százalék kap meg. Enélkül a tanulás lehetetlen, ezért fontos tudatosítani az esetleg felmerülő hibákat (nem megszégyenítéssel), ahogy az eredményeket is, akár heti szinten.
Egy Randstad felmérés szerint a munkavállalók elsősorban azért hagyják ott az állásukat, mert nincs lehetőségük az előrelépésre. Az álláskeresők fele úgy véli, hogy erre aktuális pozíciójában nincs esélye. Sokat segít a lojalitás kialakításában, ha az alkalmazott lehetőséget kap karrierlépések megtételére cégen belül.
A munkaerőpiacnak pedig erre az állandó tanulásra, képzésre, az erre kész emberekre van szüksége, írja a World Economic Forum blogján Jonas Prising, a Manpower csoport vezérigazgatója. Mint írja olyan generációkra van szükség, akik az üzletet a technológiával ötvözve nagyobb termelékenységet tudnak elérni, és akik a munkavégzési modelleket is ezekhez a szükségletekhez tudják igazítani. A szervezetek olyan embereket fognak keresni, akik kíváncsiak, rugalmasak, analitikus képességgel rendelkeznek, akik aktívan keresik a lehetőségét, hogy a megszerzett és átültethető képességeiket hol hasznosíthatják.
A Manpower 25 országban, 19 ezer Y generációs munkavállalót mért fel, hogy feltérképezzék mik a jövőbeni céljaik. A felmérés eredményeiszerint az életre szóló állás modellje halott, így a cél a válaszadók 79 százaléka szerint, amikor döntenek egy állás mellett, hogy megtanulhatnak-e ott valamilyen új készséget, képességet. 78 százalék ilyen cél érdekében váltana is, ha hasonló bért kap érte. 93 százalék számára a tanulás kulcskérdése a karriernek, amibe, ahogy már korábban is írtuk hajlandóak, időt, pénzt és energiát fektetni. Ami abból a szempontból nem is meglepő, hogy csak úgy tudnak aktívak maradni a munkaerőpiacon karrierük végéig, ha folyamatosan fejlesztik a készségeiket. Vagyis tanulékonyak („learnability”). Csak így tudnak előre és felfelé jutni.
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
Többek között a mentális egészségügyi problémáktól való félelem és a rugalmasság iránti vágy is hozzájárul ahhoz, hogy a Z generációs... Teljes cikk
Másfél évvel ezelőtt nevezték ki Nyeste Ágit a három országot átfogó JYSK-régió (magyar, osztrák, görög) HR igazgatójának. Összesen 2000... Teljes cikk
A változás szinte már természetes kell, hogy legyen, de ehhez mentális és lelki alkalmazkodóképességet is ki kell építeni. Az adaptív képesség... Teljes cikk
- Nem olcsóbb a külföldi vendégmunkások alkalmazása a magyarokhoz képest 1 hónapja
- Ezek a legfontosabb prioritások a dolgozók számára a munkahelyen 1 hónapja
- Ezt a hibát ne kövesd el generációs témában: itt a friss kutatás 1 hónapja
- Le kell szögezni: az irodai kultúra, ahogy eddig ismertük, halott 1 hónapja
- Fókuszban a külföldi munkavállalók alkalmazása 1 hónapja
- Így ne vessz el pályakezdőként az álláspiacon: az első lépések a karrier felé 1 hónapja
- Czomba Sándor: a regisztrált álláskeresők jelentős része komplex hátránnyal küzd 1 hónapja
- Ezek a foglalkoztatók nem jelentették be dolgozóikat 1 hónapja
- Kihalás szélére kerülhet ez a vezetői réteg - mi lesz a multikkal? 1 hónapja
- Új korszak jön: a jövő vezetői nem csak számokban gondolkodnak 1 hónapja
- Bizonytalan jövő, nulla megbecsülés: így érez a dolgozó fiatalok nagy része 1 hónapja