Open office vagy elszeparált munkaállomások? Melyik a hatékonyabb?
Egy modern munkahely, irodahelyiség kialakítása során az egyik legnagyobb dilemma az lehet, hogy melyik munkakörnyezet a legmegfelelőbb: az open office vagy az elszeparált, egyéni munkaállomások. Mindkét elrendezésnek megvannak a maga hívei és ellenzői, ahogy természetesen az előnyei és hátrányai is; az alábbiakban ezeket gyűjtöttük össze annak érdekében, hogy mindenki a vállalkozásának leginkább megfelelő megoldást választhassa.
Az open office
A nyitott iroda azt jelenti, hogy a munkaterület közös, az tehát nem kerül falakkal és beltéri ajtókkal leválasztásra. Van, aki el sem tudja képzelni a munkát más környezetben, sokan azonban képtelennek tartják magukat az ilyen munkavégzésre. De milyen előnyökkel és hátrányokkal járhat az open office?
A kommunikáció megkönnyítése, a kollaboráció elősegítése
A munkavállalók szempontjából a legnagyobb előny természetesen az, hogy mindenki gyorsan elérhető: ha kérdésünk van, segítségre van szükségünk, vagy jelezni szeretnénk, hogy a munka ránk eső részével elkészültünk, csak felvesszük a szemkontaktust az érintett kollégával, és máris lehetőségünk van megbeszélni az adott kérdést. Itt tehát könnyű együtt dolgozni, ötletelni, gyors megbeszéléseket tartani: összességében egyszerűbb és gördülékenyebb a kommunikáció.
Akkor lehet tehát jó megoldás az open office, ha egy munkahelyen fontos a csapatmunka, a jó hangulat és az, hogy egy új dolgozó gyorsan és egyszerűen ismerkedjen meg mindenkivel. Ez a hatékony platform a kreatív ötletek megszületéséhez és a projekt alapú munkavégzéshez.
Költséghatékonyság
Mivel nincsenek önálló irodák és falak, egy nyitott iroda kialakításához jóval kevesebb helyre van szükségünk. Emiatt az ingatlan megvásárlása vagy bérlése is olcsóbb lesz, de a munkaállomások kialakításához sem lesz szükség akkora beruházásra. A dolgozók bizonyos eszközöket – nyomtatókat, scannereket stb. – közösen használhatnak, így ezek beszerzésén is spórolhatunk, de az is fontos, hogy az irodahelyiség gyorsan és egyszerűen átalakítható, ha az igények megváltoznak.
A munkavállalók egyszerű felügyelete
Az open office lehetőséget teremt arra, hogy a vezetők és a beosztottak is egy légtérben dolgozzanak. Ennek mindkét oldalról megvannak az előnyei: a munkavállaló bármikor segítséget kérhet, a vezető pedig pontosan látja, hogy ki milyen intenzitással végzi a munkáját.
Az open office hátulütői
Bár az open office a fentiek szerint elősegítheti a hatékony munkavégzést, a munkavállalói elégedettséget bizonyos esetekben éppen hogy csökkentheti. Vannak, akiket kimondottan motivál a társaság és a folyamatos háttérzaj, sokak számára azonban a munkavégzés ilyen módon ellehetetlenül. A nyitott irodában halljuk egymás párbeszédeit, telefonbeszélgetéseit vagy megjegyzéseit, ezek a zajok pedig könnyen elterelik a figyelmet és csökkentik a koncentrációt.
Itt nincs lehetőség arra, hogy néhány percre elvonuljunk és csendben átgondoljuk a következő feladatunkat, de arra sem, hogy egy munkatársunkkal egy rövid magánbeszélgetést folytassunk le. A privát szféra ilyen hiánya frusztrációhoz, stresszhez vezethet, ez pedig természetesen nem lesz jó hatással a munkavégzésre sem.
Elszeparált munkaállomások
A klasszikus, mindenki által ismert munkahely jellemzője az, hogy a teret kisebb irodákra bontják, melyeket falak és beltéri ajtók választanak el a mások által, illetve a közösen használt helyiségektől. Egy irodában rendszerint a hasonló munkakört betöltők kapnak helyet, de ahol erre lehetőség adódik, akár az egyéni elhelyezés is biztosítható. De miért is előnyös ez a megoldás?
Magas szintű koncentráció
Ha az irodában egyedül vagyunk, semmi sem zavarhatja meg a munkavégzést. Egyszerűen magunkra csukjuk a szoba ajtaját, lenémítjuk a telefont és minden probléma nélkül tudunk a feladatunkra összpontosítani. Ha 2-3 ember dolgozik ugyanabban az irodában, az természetesen már igényel egy kis együttműködést, ilyen kis közösségben azonban rendszerint kialakul egy mindenki számára elfogadható rendszer.
A hatékony munkavégzést segítheti az is, hogy a személyes terét egy kicsit mindenki testre szabhatja: ez növeli a komfortérzetet, aminek köszönhetően a munkakedv is megnő.
Privát szféra megőrzése
Az elszeparált munkaállomás lehetőséget teremt arra, hogy időnként lefolytassunk egy rövid magánbeszélgetést, esetleg a cipőnket levéve, kényelmesen dolgozhassunk. Nem kell attól tartanunk, hogy valaki folyton rálát a monitorra, így megismeri a félkész munkánkat, melyet még nem állunk készen másoknak bemutatni.
A külön iroda hátrányai
Ami az open office előnye, az itt akár negatív oldaláról is megmutatkozhat. Ha egymástól elszeparáltan dolgozunk, megnehezül a kommunikáció: ha kérdésünk van, fel kell kutatnunk az illetékest, akit lehet, hogy éppen egy fontosabb munkában zavarunk meg, hiszen nem látunk rá arra, hogy éppen mivel foglalkozik.
Amennyiben a munka szempontjából fontos az ötletelés és a folyamatos együttműködés, nehezebb dolgunk lehet, hiszen folyton meetingeket kell szerveznünk, nem tudunk egyszerűen, az asztalnál ülve megbeszélni kisebb kérdéseket. Ha pedig valaki extrovertált személyiség, az magányosnak is érezheti magát, miután magára csukta az iroda ajtaját. A munkáltató szempontjából negatívum lehet, hogy nehezebben tudja ellenőrizni a munkavégzés fázisait, az iroda kialakítása pedig jóval költségesebb.
Nincs rossz választás
Láthatjuk, hogy mindkét megoldás számos előnnyel és hátránnyal járhat. Amikor az irodahelyiséget szeretnénk kialakítani, a legjobb az, ha előre átgondoljuk, pontosan milyen módon is történik majd a munkavégzés. Ha dolgozóink csapatban, szorosan együttműködve dolgoznak, jobb megoldás lehet az open office, ha viszont nagyobb koncentrációt igényel a munkájuk, ültessük őket külön, fallal elválasztott irodákba. A lényeg az, hogy a cég és az ott dolgozók számára legjobb megoldást válasszuk, így biztosíthatjuk majd a hatékony és gyors munkavégzést.
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Még tart az ajkai erőműben szombaton történt baleset vizsgálata - tájékoztatta a Veolia Energia Magyarország Zrt. hétfőn az MTI-t. Teljes cikk
A munka világa 2025-ben már nem a klasszikus irodai hierarchiáról szól: ma már fizetnek azért, ha valaki ölel, alszik vagy épp AI-személyiségeket... Teljes cikk
Üzemi baleset történt az ajkai erőműben, a helyszínről egy férfit súlyos sérülésekkel, életveszélyes állapotban, míg két másik férfit... Teljes cikk
- Távmunka vagy home office? Akár több tízezer forint múlhat a helyes besoroláson 4 hete
- Nézz be, így néz ki az AutoWallis új irodája 1 hónapja
- Miért bukhatnak el a cégek, ha erőltetik az irodai visszatérést? 1 hónapja
- Már épül a H2Offices irodaegyüttes második épülete 1 hónapja
- Extra szabadság, home office és kreatív HR-sek: ezt teszik a jóllétért a megbízható munkaadók 2 hónapja
- Kiderült, mitől lesz ideális egy iroda 2025-ben 2 hónapja
- A távmunkát támogató vállalatok nagy része magas termelékenységről számol be 2 hónapja
- A flexibilis irodáké a jövő? 2 hónapja
- Sok részmunkaidős dolgozó visszatérne a munkába a hibrid munkarend miatt 2 hónapja
- Akár 50 ezret is érhet, ha minden nap bejárunk dolgozni – így működik a jelenléti bónusz 2 hónapja
- Milyen hatással van a párkapcsolatokra a home office? 2 hónapja

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?