Őszre már nemcsak a budapesti, hanem a vidéki turizmust is kiütötte a koronavírus második hulláma.
Az iparági szereplők már elengedték a következő öt hónapot, mivel a vírus novemberben és decemberben tetőzik, a január-márciusi időszak pedig mindig holtszezon volt, amikor karbantartásra, az új üzleti év megtervezésére fordították az időt - vagyis várható, hogy teljeskörűen csak jövő áprilisban nyitnak ki újra a bezárt vendéglátóüzletek - írja a
Magyar Nemzet.
A lap Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Gazdaság és Versenyképesség Kutatóintézetének konferenciájáról írott cikkében olvasható az is, hogy
a koronavírus-járvány miatt példátlan mélyütés érte a turisztikai szektor munkaerőpiacát: a januárban még 400 ezer főt foglalkoztató turizmusban a szálláshelyek 200 ezer, a vendéglátóhelyek és a rendezvényszervezők 60 ezer dolgozót veszítettek el eddig, míg a kiutaztatásban teljesen megtorpant utazási irodáktól ötezer ember távozott.
Riasztó tendencia az is, hogy
az elvándorló több tízezer szakképzett munkavállaló nagy része valószínűleg nem fog visszatérni az újranyitás után a kényelmesebb időbeosztású informatikai, közigazgatási vagy multiknál betöltött adminisztratív munkakörökből. A szállodák és a vendéglátóhelyek ott fognak állni félháznyi kapacitással - mondta Kutasi Gábor, az NKE Gazdaság és Versenyképesség Kutatóintézetének vezetője.
Az állami szerepvállalásról az érintettek azt mondták: a legfontosabb, hogy ne a mai állapotokat konzerváló támogatásokat adjon a kormány, hanem
piacélénkítő eszközöket alkalmazzon, ami hatékonyságra és piactisztulásra kényszerít.
Az elvitelre készített ételek áfájának kedvezményes körbe sorolása csökkenti a bezárás miatt kieső éttermi fogyasztás hiánya mellett a működési költségeket.
Javasolják ugyanakkor, hogy a szállodaágazat hat hónapra kapja meg a járulékmentességet a munkaerőköltségekhez, és azt is hasznosnak tartanák a vendéglátósok, ha az egy-két évnyi hátralévő holtidőben az ország turisztikai infrastruktúráját olyan szintre fejlesztenék, hogy a vidék képes legyen Budapesthez hasonló minőségű úti célokat kínálni a külföldi turistáknak.