Csatlakozz hozzánk a Viberen
Megjelent: 12 éve

Sok a kérdőjel a tanárok teljesítményértékelésénél

A tanári munkát minősítő teljesítményértékelési rendszert vezet be az oktatási tárca 2008-tól. A helyzet azonban nem egyszerű: bár a cél érthető, a szándék nemes, a pedagógus szakszervezet alelnöke nem tudja, miből fogják jutalmazni a tanárokat. A szaktárcától egyelőre nem tudtunk meg konkrétumokat.

"Az értékelés szempontjai között a többletmunka, a korrepetálások, az egyéni foglakozások, a diákkal és szülőkkel tartott kapcsolat minősége is szerepet játszhat" - nyilatkozta Arató Gergely, az oktatási tárca államtitkára a Népszabadságnak a múlt héten.

Árok Antal, a Pedagógusok Szakszervezetének alelnöke ennek kapcsán az nyilatkozta, a teljesítményértékelési rendszer bevezetése indokolt, de az eltérő társadalmi helyzetű régiók és diákok miatt korántsem egyszerű. "Egy elitgimnázium tanulóinak eredményes oktatása nyilván kevesebb gondot okoz, mint a hátrányos helyzetű, problémás családi hátterű tanulóké"- mutat rá.

Gyakorlatiasságot hangsúlyozó tanárokat értékelnének
Az alelnök szerint a működőképes teljesítményértékelés a diákok helyzetével is számoló, a hangsúlyt a hozzáadott értékre tevő rendszer alapján jöhet létre. "A jó pedagógusi munka nyilvánvalóvá teszi, melyik diák honnan jött, meddig jutott, miközben lexikális ismeretek mellett a mindennapokban hasznavehető készségeinek fejlesztésére teszi a hangsúlyt. " A rendszer tehát azokat a pedagógusokat jutalmazná, akik a számon kért tananyagon túl a mindennapi életben jól kamatoztatható gyakorlati tudással gazdagítják a tanulókat - például olvasási, szövegértési készségfejlesztéssel, nyelvismerettel, kommunikációval.

Csak évi bruttó 5200 forint jut a jól dolgozóknak
Árok Antal hozzátette: bár a teljesítményértékelési rendszer elképzelhetetlen pénzbeli jutalom nélkül, jelenleg a nemes szándék ellenére sem nagyon várható többletkereset a legjobbaknak. A hatályos jogszabályok értelmében a jól teljesítő pedagógusok teljesítményének értékelésére fejenként bruttó 5200 forint fordítható az oktatási intézmények pénzügyi keretéből - mindez éves szinten.

A jutalom hiánya ellenérzéseket szülhet
A PSZ elnöke szerint félő, a teljesítményt gyakorlatilag nem jutalmazó értékelési rendszer inkább ellenérzést, mintsem motivációt szül majd a tanárokban. Ez azonban nem meglepő, ugyanis a kemény szellemi megterheléssel járó munkáért senki nem szeret csupán vállon veregetést kapni elismerésül. A Pedagógusok Szakszervezete egyébként jelenleg is keresi a módját, miként lehetne a teljesítményértékelés mellé pénzügyi forrásokra is szert tenni.

Szerettünk volna az Oktatási és Kulturális Minisztériumtól konkrétumokat is megtudni a tervezett teljesítményértékelési rendszerről, ám megkeresésünkre egyelőre nem érkezett válasz.


Takács Gabriella

Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Kinek hány naposak lesznek az augusztusi munkahetei? Munkahely vagy munkaidő?

Nyár elején írtunk a Summer Friday - vagyis a szabad nyári péntek - jelenségéről, ami az Egyesült Államokban egyre inkább terjedőben van a... Teljes cikk

149 tanuló végzett az Audi Hungaria szakképzési rendszerében

149 szakmunkástanuló tett sikeres záróvizsgát az AUDI HUNGARIA Zrt. és partneriskolái duális szakképzésében. Jelenleg 15 különböző szakmában... Teljes cikk

További támogatás a kkv-k munkahelyteremtésére

Mintegy 100 vállalkozás nyert el másfélmilliárd forint vissza nem térítendő támogatást a Mikro-, kis- és középvállalkozások munkahelyteremtő... Teljes cikk