kapubanner for mobile
Szilágyi Katalin
Megjelent: 16 éve

Szervezetfejlesztés: lejárt a hagyományos módszerek ideje

A szervezetfejlesztésben is egyre inkább megjelenik a hatékonyság iránti igény, vagyis a vállalatok közvetlen, kézzel fogható eredményeket várnak egy-egy programtól. Mivel a szervezet működése szorosan összefügg az ott dolgozók tudásával és képességeivel, érthető, hogy az utóbbi időben előtérbe kerültek a személyközpontú módszerek. Az egyik ilyen, viszonylag új keletű program a TaskTrain, amely amellett, hogy a vállalati probléma feltárására szerveződik, a résztvevők személyes készségeit is fejleszti.

Ma már a tréningek, képzések széles tárházából választhatnak a cégek, amennyiben valamilyen okból szervezeti beavatkozásra lenne szükségük. Ismertek a különböző készségfejlesztő, csapatépítő tréningek, de népszerűek a jövőtervező, stratégiai, szervezeti kultúrafejlesztést javító workshopok is. Bármelyik módszerről legyen is szó, elvárás velük szemben, hogy kézzel fogható eredményeket produkáljanak.

A hatékonyság iránti igény egyre inkább vezérlő elv a szervezetek fejlesztésében - mondta lapunknak Rácz László, az IVM Bridge Tanácsadó Kft. ügyvezető igazgatója. A hangsúly - különösen válsághelyzetben - egyre inkább a szervezetfejlesztés "hard" oldala felé tolódik el, vagyis sokkal inkább előtérbe kerül a szervezeti felelősségek pontosabb elhatárolása, a szervezeti struktúra újragondolása, a "felesleges" tevékenységek kiküszöbölése és a legjobb gyakorlatok, rendszerek átvétele és bevezetése. - A szervezetfejlesztőknek nem "csak" "mediátoroknak", facilitátoroknak kell lenniük, hanem olyan szakembereknek, akik értik a vállalati folyamatokat és javaslatokat tudnak kidolgozni a hatékonyság növelésére - fogalmazta meg a mai elvárásokat Rácz László.

A TaskTrain eredeti verzióját először 10 év alatti gyerekek felelősségvállalási készségének növelésére alkalmazták az Egyesült Államokban 2003-ban, játékvonat kocsikra írva az aznapi ellátandó teendőket, amelyeket elvégzés után a mozdony a kocsiszínbe vontatott. Ebből fejlődött ki az üzleti életben alkalmazható módszer, amely a felelősségvállalás fejlesztése mellett a vállalati eredményességet is követelményként fogalmazza meg más munkavállalói kompetenciák fejlesztésével egybekötve.


Ha a szervezetet konfliktusok, személyi ellentétek mérgezik, az egyes részlegek nem tudnak együttműködni, vagy az alkalmazottak nem tudnak megbirkózni a növekvő feladattömeggel, általában külső tréner cégektől kérnek segítséget a vezetők. Ám ha ezek a tünetek egyre erőteljesebbé válnak és saját meglátásuk szerint bármit is tesznek, nem javul a helyzet, sőt a munka rovására mennek a "tűzoltási" feladatok, a problémák egyeztetése és a megoldásukra tett kísérletek, akkor érdemes a TaskTrain módszerhez folyamodni - véli a szakember.

Hatékonyságjavító mini projekt

A TaskTrain - amelyet az IVM-Bridge fejlesztett ki - abban különbözik a klasszikus képzésektől, hogy egyszerre szervezet és személyközpontú, mivel a problémákra akciótervek készülnek, amiben mindenki felvállal valamilyen felelősséget, így az egyén részese tud lenni a fejlesztési folyamatnak. A program során nemcsak a vállalaton belüli problémát tárják fel, hanem a résztvevők személyes készségeit is fejlesztik. A vállalati képzésekkel szemben fokozódó elvárás, hogy olyan tudást és ismeretet adjanak, amelyeket a gyakorlatban azonnal lehet hasznosítani. Mint Rácz László kiemelte, a hagyományos tréningek egyik nagy hátránya éppen az, hogy az elsajátított technikákat a napi gyakorlatban nem tanítják meg alkalmazni. Tantermi körülmények között, tét nélküli feladatok megoldásával viszonylag minden résztvevő könnyen megtalálja a problémára a megoldást, de a valós élet és a problémák ennél összetettebbek. A szervezetfejlesztés személyközpontú megközelítése viszont sikeresebben elő tudja hívni a legfőbb és a legeredményesebben működtethető erőforrást, a vállalat emberi tartalékát.

Ez az új módszer a stressz kezelésére, belső együttműködés fejlesztésére, konfliktuskezelésre is bevethető, de az értékesítési hatékonyság is javítható általa, illetve a változásmenedzsment során is alkalmazható. - Leegyszerűsítve azt is lehet mondani, hogy egy több hónapos szervezeti hatékonyságjavító projekt mini változata, amely 2-3 napban megvalósul - fejtette ki az ügyvezető. Dolgoztak már ezzel a módszerrel a telekommunikációs, gyógyszer, biztonsági, vagyonvédelmi szektorban, közigazgatásban, a kereskedelem, értékesítés, HR, IT, termelő területeken is, a résztvevőknek pedig sikerült eljutniuk odáig, hogy megfogalmazták, mit kellene tenni bizonyos felmerült - sokszor akut - problémák kezelésében. A program elvégzése után javult az együttműködés, a feladatokat gyorsabban tudták elvégezni, illetve a problémákra is könnyebben találtak megoldást a munkatársak.

Kettő az egyben: ötvözik a tréning és workshop elemeit

A módszer a hagyományos tréningek és workshopok előnyeit ötvözi, valós vállalati szituációkon keresztül, konkrét megoldásra váró problémákat dolgoznak fel, így biztosítják az ismeretek elsajátítását, a képességek és készségek fejlesztését. - Először a vezetőkkel interjút készítünk, hogy be tudjuk azonosítani a problémát, az érintetteket, a fejlesztendő kompetenciákat. Majd a szituációkból megoldási programterv készül, amely irányított egyéni és csoportos feladatokat jelent. Ezzel párhuzamosan egy fejlesztési programtervet is készítünk, amely a hiányzó kompetenciákra irányul, így e kettő adja az úgynevezett TaskTrain tervet. A gyakorlat során a trénerek a helyes viselkedés, attitűd irányába terelik a csoportot és módszereket adnak a megoldáshoz. Végül az elsajátított ismereteket és képességeket, az elért eredményeket kiértékelik - vázolta fel a módszer folyamatát a szakember.
  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Miért sérülékeny a 40 felettiek mentális egészsége?

A mentális egészség október 10-i világnapja emlékeztet minket arra, hogy a munkahely nemcsak a teljesítmény terepe, hanem hús-vér emberek mindennapi... Teljes cikk

A legnagyobb stresszforrás a bizonytalanság - így tegyél a cégnél ellene

„Az agyunk a biztos rosszat is jobban viseli, mint a bizonytalanságot. A folyamatos változás ezért okoz nagyon erős szorongást, döntési fáradtságot... Teljes cikk

"Ez volt a legnehezebb évem a HR-en" - miért hagyják el egyre többen a szakmát?

Az elmúlt években a HR-munkatársak munkája az amerikai munkaerőpiacon példátlan kihívásokkal szembesült: folyamatos leépítések, szigorúbb... Teljes cikk