Tévhit, hogy a home office növeli a lojalitást
Kik és miért váltanának most munkahelyet, és mit becsülnek meg leginkább a dolgozók? Adatok a munkavállalók elvárásairól, bizalomról, home office-ról és lojalitásról a Századvég, a Médiapiac és a Lounge Group közös reprezentatív felmérése alapján.
A Lounge Group médiaigazgatója, Hidvégi Krisztina, a kutatás ötletadója szerint mivel a szervezeti változás alapvető motorját a munkatársak jelentik, őket kérdezték meg a vírushelyzetben megélt változásokkal kapcsolatban.
Nem az elbocsátás a legnagyobb baj
A kutatási eredményekből kitűnik, hogy a kitöltők kétharmadát érintette valamilyen munkahelyi változás az elmúlt fél évben. Mindez nyomot hagyott a munkavállalói hozzáálláson, akár az elégedettséget, a biztonságérzetet, akár a munkahelyváltással kapcsolatos szándékokat, vagy a munkahellyel szembeni lojalitást nézzük.

A munkavállalókat érintő változások ellenére a kitöltők 59 százaléka elégedett az állapotával. Körükben természetesen magasabb azoknak az aránya, akinek munkakörülményei javultak, rugalmasabb munkarendben dolgoznak, vagy csökkent a munkaidejük.
Ugyanakkor nem azok a legelégedetlenebbek, akik a munkájukat vagy a jövedelmük egy részét elvesztették, hanem azok, akik a munkahelyükön belül kerültek új, megváltozott munkakörbe.
Ami a biztonságérzetet illeti, a kitöltők szerint idén sokkal inkább tartani kell az elbocsátástól, mint tavaly. Ezzel a válaszadók több mint négyötöde egyetértett. Ebből az egységes bizonytalanságból kitűnik azonban, hogy a rugalmas munkaidőben, home office-ban dolgozók a saját munkahelyüket 2019-hez képest biztonságosabbnak gondolják, a tartós otthoni munkarendet egyfajta munkahelyi visszaigazolásként élik meg.

A leginkább bizonytalanságot érző csoport most az, amelynek a munkaidejét csökkentette a munkáltató. „Ez érthető, hiszen az ő fejükben a következő lépés már az elbocsátás” - véli Hidvégi Krisztina. A médiaigazgató azt is hozzáteszi, érdekes kettősség, hogy azok érzik magukat a legkevésbé biztonságban, akik kifejezetten elégedettségről nyilatkoztak a jelenlegi munkahelyükkel. „Szándékosan fogalmazom úgy, hogy nyilatkoztak, hiszen ez az ellentét ezáltal magában rejt egyfajta nem kommunikálást, vagy azt, hogy nem mernek kommunikálni” - tette hozzá a médiaigazgató.
A fluktuáció csökken, de a lelépést fontolgatók száma magas
A megkérdezettek körében összességében több mint negyedével (28,6 százalékkal) csökkent a következő öt évben tervezett munkahelyváltások száma. Elsősorban azok szeretnének hosszabb távra megállapodni, akiket most elbocsátottak.

Azoknál is teljes az összefüggés a munkahelyben bekövetkezett változás és jobhopperségbeni szándék csökkenés közt, akiknek a vírus hatására javultak a munkakörülményeik. Náluk ugyanis egységesen nullára csökkent az öt éves váltási tervszám.
A kutatási adatok szerint összességében ugyan a fluktuáció visszaesése várható, de ez nem jelenti azt, hogy az elégedetlenek ne lépnének tovább azonnal az első adandó alkalommal. Az elbocsátott, de azóta újra munkába állt kitöltők kétharmada például a helyzet normalizálódását követően rögtön új állás után nézne majd. A csökkentett munkaidőben dolgozók közel háromnegyede lépne, de a megváltozott munkakörbe helyezettek fele is tovább állna.
A rugalmas munkavégzés - a legtöbb esetben ez a gyakorlatban a home office - pedig nem hozott jelentős pozitív változást a lojalitás szempontjából. Miközben az otthonról való munkavégzést az érintettek nagyra értékelték, hatására nem tettek le lényegesen többen a munkahelyváltásról.

„A munkahelyelhagyás okait elemezve látszik, hogy a 2020-as évben a klasszikus okok - mint például a túlóra és az alacsony fizetés - mellett megjelent egy újabb dimenzió, amely a járványhelyzet okozta hatásokat foglalja magában” - véli dr. Pillók Péter, a felmérés előkészítésében és kiértékelésében részt vevő Századvég Alapítvány Társadalomtudományi Kutatócsoportjának igazgatója.
A koronavírus, mint a munkahelyváltás oka, főként a K+F, a turizmus és vendéglátás, valamint az egészségügy, szociális ellátás területeken mutatható ki. Más területeken továbbra is a hagyományos okokra vezethető vissza.
Nem a több home office-tól lesznek lojálisabbak a kollégák
„A felmérés legfontosabb tanulsága, hogy az elmúlt fél év óriási home office-láza a jövőben lecsillapodhat. Ennek pszichológiai magyarázata is van. Az ember életében minden helyiségnek megvan a szerepe, a helyiségek pedig szerepreakciókat váltanak ki. A hálószobában alszunk, a nappaliban lefekszünk a kanapén és házimozizunk. A home office-szal éppen ezeket a szerepreakciókat keverjük össze - bár nem törvényszerűen" - véli Hidvégi Krisztina.
"Vannak kivételes helyzetek is, amikor a tartós otthoni munkarendnek kifejezetten motiváló, segítő hatása van, például a kismamák reintegrációja során. A home office-t azért találták ki, mert növelhető vele a munkavállaló jólléte. Nem véletlen azonban a mondás, hogy a komfortzónában nincs fejlődés.
Korábban egyre élesebb érveket hallottunk amellett, hogy a 21. század technológiai infrastruktúrája miatt feleslegessé válik az irodai fizikai jelenlét, élesben azonban soha nem tudtuk ezt kipróbálni. Kellett a koronavírusjárvány ahhoz, hogy a home office valós hatásait megtapasztaljuk. A rugalmas munkavégzési lehetőség nélkülözhetetlen, de az inkább a digitális transzformációval való lépéstartás eszköze, mintsem a hatékonyság növelésének, vagy a lojalitás fenntartásának indikátora” - tette hozzá.
A kutatás további tanulsága, hogy a szervezeti kommunikációban most az eddigieknél is nagyobb odafigyelésre van szükség. Siker, ha a munkáltató gyors megoldásokkal víz felett tudja tartani a vállalatot, de a folyamatot kommunikálnia is kell a munkavállalók felé. Visszacsatolva a kutatásunkra, ne csodálkozzunk, hogy a jelenleg a cégen belül más munkakörben dolgozók még az elbocsátottmunkatársaknál is elégedetlenebbek, ha csak hagytuk, hogy átéljék a változást, de nem vontuk be őket.
Nehezítheti a helyzetet a dolgozók kommunikációjának hiánya is, fennáll a veszélye az úgynevezett „horizontális nyavalygás” kialakulásának. Utóbbi azt jelenti, hogy a munkavállaló csak kollégáinak panaszkodik, felfelé nem mer kommunikálni. A kutatásunkból is jól kijöttek erre példák, mint az elégedettséget kifejező, de leginkább aggódó, és 72%-ban ha lehetne azonnal le is lépő csoport, vagyis a csökkentett munkaidejű csoport példája. Ebben a helyzetben nem csak az elégedetlenkedők, de a teljes csapat elvesztése fenyeget. A Lounge Group médiaigazgatója arra figyelmeztetett, hogy aki erre most nem figyel, annál óriási lehet a cégen belüli billegők aránya a munkaerőpiac erőre kapásával.
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
A technológia fejlődésének robbanásával a nemzedékek együttélésének, együttműködésének dinamikája is lényegesen megváltozott, a tanítási... Teljes cikk
Mennyiben tér el a különböző generációk motivációja a munkát illetően? Sok kutatás igyekezett erre a kérdésre választ találni, azonban a HR... Teljes cikk
Vajon a sikeres szervezeteket, sikeres vezetők irányítják? Milyen képességekkel, kompetenciákkal kell rendelkeznie egy sikeres vezetőnek? A vezetői... Teljes cikk
- Miért szünteti meg a Mol a home office-t? 3 hete
- Ezt a hibát ne kövesd el generációs témában: itt a friss kutatás 4 hete
- Jó fizetés vagy valami más? Ez a legfontosabb a magyar munkavállalóknak 4 hete
- Mi a leggyakoribb felmondási ok és miért nem meri kimondani senki? 1 hónapja
- Munkahelyi szexuális zaklatás: nem a főnök a leggyakoribb elkövető 1 hónapja
- Egyre kevésbé gondolkoznak home office-ban a munkahelyek 2 hónapja
- Conscious unbossing: csak mítosz, hogy nem akar vezető lenni a Z generáció? 3 hónapja
- "Műszaki művészetre" van szükség - együttműködést kötött a Mol Nyrt. és a Miskolci Egyetem 4 hónapja
- Hol a lendület? - gyorsabb tempót várnak el a vezetők az irodai visszatérés után 4 hónapja
- A Google vezér szerint csak akkor lehet "áttörés", ha a dolgozók bejárnak az irodába 4 hónapja
- A home office stigmájának eltörlése: a hibrid és a távmunka előnyei 4 hónapja