Több lett az erőszak az iskolákban: így csökkenthető tréninggel
Egyértelműen nőtt a gyerekek körében a fizikai és verbális bántalmazás az utóbbi években - állítja Atzél Réka gyógypedagógus, aki általános iskolákban tart foglalkozásokat, pedagógusoknak pedig tréningeket a megelőzésről, a helyzet kezeléséről. A szakember a megoldásfókuszú megközelítéssel dolgozik, a soft skilleket fejleszti. Programjával az Év trénere különdíjat nyerte a közelmúltban egy szakmai közösség pályázatán. Mi áll a bullying terjedése mögött és hogyan kezelhető?
Atzél Réka úgynevezett “utazó gyógypedagógus”, általános iskolába járó sajátos nevelési igényű gyerekek integrációját segíti. Az évek során prevenciós képzést dolgozott ki csapatával, hogyan csökkenthető a gyerekek közötti fizikai és lelki bántalmazás. Az enyhébb-súlyosabb erőszak - például a lökdösődés, a gáncsolás, a hajhúzás, a fojtogatás, a székkihúzás, a lépcsőről lelökés, a Viberen a gyűlölködés, a félelemkeltés és még lehetne folytatni - sajnos jelen van az iskolákban. Mivel egyre több tanár érdeklődött gyakorlatai és módszerei iránt, pedagógus tréningeket is elindított. A Tréneri Edzőtábor Egyesület “Az Év trénere” pályázatán a tanároknak készült tréningjével különdíjban részesült.
Mennyire égető probléma a gyerekek egymás közötti bántalmazása?
Egyértelmű trend, hogy a fizikai és lelki bántalmazás, a bullying növekedett az általános iskolások körében az utóbbi években. Ennek az okai összetettek. A gyerekek csak tünethordozók, a szülők és a társadalom viselkedését tükrözik vissza. Rossz állapotban van a társadalom, a médiában is azt látni, hogy lehet gyűlölködni, a másikat bántani, megalázni, a közösségi médiában pedig mindezt már arc nélkül is. A gyerekek egy része a Viber és a Messenger csoportokban kegyetlenül kommunikál. A szülők kevesebbet foglalkoznak a gyerekekkel, nem beszélgetnek eleget, nincs meg az a közeg, amelyben fejlődni tud a gyerek. Pedig a gyerekek ki vannak éhezve a kommunikációra, a pozitív visszajelzésre. A Covid is sok kárt okoz: a felnőttek szoronganak, ezt a gyerekek átveszik és ez könnyen átfordul agresszióba.
Vannak olyan osztályok, ahol gyakoribb a bántalmazás?
Végeztünk egy kutatást, aminek az egyik fő eredménye, hogyaz 5. és a 7. osztályban megugrik a bántalmazás mértéke. 5. osztályban a felső tagozatba lépéssel új helyzet alakul ki: egy tanító helyett sok szaktanár lesz hirtelen, amit a gyerekek nehezen szoknak meg. 7. osztályban pedig egy új helyzet okoz feszültséget és frusztrációt: a tanárok és a szülők is azt kommunikálják 6. osztályban, hogy aki okos és ügyes, el tud menni egy 6 osztályos gimnáziumba. Akinek ez nem sikerül, ő 7. osztályba lépve azt érzi, hogy buta, alkalmatlan, mélybe zuhan az önértékelése, ami vagy agresszióban vagy depresszióban jelenik meg. Ráadásul sok iskolában osztályösszevonásokra kerül sor, új hierarchia alakul ki, ami ugyancsak szorongással jár. Éppen ezért már májusban megkérdezzük az iskoláktól, hol lesz osztályösszevonás és szeptemberben elkezdjük a közösségek újraépítését 3 alkalmas bullying prevenciós tréningsorozatttal. Ha megtalálják azt, hogy miben ügyesek, miben erősek, melyek a kapcsolódási pontok az érdeklődési körben, a játékban, akkor csökken a bántalmazások száma, ide az agresszor és a szorongó is tud kapcsolódni. Ahol tréninget tartottunk, szinte mindenhol javult a helyzet.
Mekkora szerepe van a szülőknek az osztályon belüli feszültségekben?
Több mindenbe szólnak bele, mint tíz-húsz éve és sajnos megjelent egy új tendencia: a szülők összefognak azért, hogy kitegyenek egy problémás gyereket az osztályból, a leggyengébb láncszemet. Facebook csoportban erősítik egymást, a gyerekek előtt beszélnek gyűlölködve az osztálytársról. Aztán ha célt érnek, akkor jön a következő gyenge láncszem. A gyerekek ezt beviszik az osztályba és azt a mintát kapják otthonról, hogy a probléma megoldása helyett a problémás tanulót kell elzavarni. Szülői értekezleten mutatjuk be, miben káros ez a viselkedés és azt, hogy az ilyen foglalkozások ahhoz segítik a gyerekeket, hogy közösségként működjenek.
Mi az önök módszerének a lényege?
Megoldásfókuszú foglalkozásokat tartunk általános iskolásoknak és pedagógusoknak egyaránt. Nem a bántalmazás okait derítjük ki, nem felelősöket keresünk, hanem arra összpontosítunk, hogy a csoport ezt a jövőben miként tudja elhagyni. Nem mondunk meg semmit kívülről, hanem hagyjuk, hogy a gyerekek felismerjék erősségeiket, hogy mi köti össze őket a tanuláson kívül, hogy merjék jelezni, ha bántást éreznek és tanulják meg, hogyan lehet nem sértően a másikhoz viszonyulni.
A pedagógusoknak szóló tréningek szerepe az, hogy a tanároknak legyen saját élményük a gyakorlatokról és tudatosítsa bennük azt, hogy sok jó módszerük van. Megtanulják azt, hogyan tudják a diákokat megerősíteni erősségeikben, miként csendesítsék le őket, hogyan vezessék rá őket arra, hogy egy minősítő mondatot másképpen fogalmazzanak meg.
Sokan azt jelzik vissza, hogy ‘jé, ezt is csináltam, csak nem tudtam, hogy ez efelé visz, most bátrabban folytatom’. A tanároknak ez azt is jelzi, ha a gyerekek szociális készségeinek fejlesztésével foglalkoznak, akkor a tanmenetben is jobban haladnak.
Tudna konkrét gyakorlatot mondani, amivel a cél elérhető?
Nagyon egyszerű, 10 perces játékos gyakorlatok ezek, amelyek akár a szakóra egy részébe is beilleszthetők, de gyakrabban osztályfőnöki, hittan és erkölcstan órákon alkalmazzák őket.
Ilyen például a kétkörös gyakorlat: egy belső és egy külső körben állnak a gyerekek ugyanannyian, mindenki mögött áll egy másik gyerek, ő a védőangyala. A belső körben valaki a szomszéd vállát a tenyerével meglöki. A szomszédnak egy egységgel erősebben vagy gyengébben kell az érintést továbbadnia. Egy idő után valaki kibillen az egyensúlyából. Ha valakinek túl erős, amit kap a szomszédtól, akkor arra kérjük, hogy mondja azt, hogy stop. Ha nem mondja, de a védőangyal (a mögötte álló gyerek) érzékeli, akkor a védőangyal kettejük közé áll és ő mondja, hogy stop. Hatásos játék, ami után meg lehet beszélni a tanulságokat: például azt, miért nem mondtad, hogy stop, amikor kibillentél illetve az őrangyalnak, hogy máskor is közbeléphetsz, ha ilyet látsz. Itt a szemtanúk szerepére akarunk elsősorban rávilágítani. A gyerekek később jelzik, hogy használják a mindennapokban a stop jelzéseket, mernek beszélni, ha bántás éri őket és a körülöttük lévők is gyakrabban közbelépnek.
Olyan szociális készségekre is megtanítjuk őket, amelynek felnőtt korában is hasznát veszi:a pozitív visszajelzésre, az erőszakmentes kommunikációra, minősítések helyett az “én-közlésekre”, azaz én hogyan érzem magam az adott helyzetben. És ennek társadalmi hatása is van.
Atzél Réka gyógypedagógus, megoldásfókuszú mediátor és brief coach. Első diplomáját a Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolán szerezte 1995-ben, később a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem MBA képzését is elvégezte. Éveken át a versenyszférában dolgozott egyebek mellett az Akadémia Kiadó tudományos szerkesztőségének igazgatójaként. Kilenc évvel ezelőtt tért vissza első szakmájához, a gyógypedagógiához. Az 50 iskolát felölelő Érdi Tankerületi Központban az utazó gyógypedagógusi hálózatot építette ki és vezeti.
- 2023.06.06Napi, heti pihenőidő és az új visszaélés-bejelentési törvény A workshop második felében azzal foglalkozunk, hogy az Európai Unió Bírósága 2023. márciusában egy magyar ügy kapcsán kimondta, hogy a heti és a napi pihenőidőt elkülönítve kell kiadni. Ez a magyar „általános munkarend” alapulvételével azt jelenti, hogy a szombati és vasárnapi naptári napokra eső heti két pihenőnap előtt kell kiadni a 11 órás napi pihenőidőt, tehát péntek 13.00 óra után munka már nem végezhető.
Részletek
Jegyek
- 2023.06.27IFRS Halasztott adó képzés Élő, interaktív, online képzés a nemzetközi beszámolókészítési elvek szerint az adózás számviteli kezeléséről. Fő cél: - a halasztott adó fogalmának megismertetése: mitől halasztott? - a halasztott adó elszámolásának célja és jelentősége - a számítás esetei és gyakorlati példákon keresztüli bemutatása.
Részletek
Jegyek
- 2023.09.01I Land gamifikált készségfejlesztés Gamifikált készségfejlesztő e-learning programunk játszva tanít: 30 napon keresztül, napi 20-30 percben egy izgalmas virtuális küldetésen vezetjük végig a résztvevőket.
Részletek
Jegyek
- 2023.10.10MŰEGYETEMI ÁLLÁSBÖRZE 150+ KIÁLLÍTÓ, TÖBB SZÁZ ÁLLÁS ÉS SZAKMAI GYAKORLAT VÁR! Kiállítóink hallgatókat, frissdiplomásokat és tapasztalt munkavállalókat is várnak állásajánlataikkal.
Részletek
Jegyek
A kiégés mellett egy új jelenség ütötte fel a fejét a munka világában, amely a vállalatok pénztárcájára is hatással van, ez pedig a nehezen... Teljes cikk
Hogyan lehet salsázás közben az önismeretet fejleszteni? Mit ad a tánc, ha hagyományos tréninggel vegyítjük? Nádházy Judit tréner, coach és... Teljes cikk
Februárban az AGORA Intézet csatlakozott az ország vezető tréningcégeit tömörítő Tréning Kerekasztalhoz. Teljes cikk
- 18-20 százalékkal nőttek a diákmunka bérek 4 napja
- A pedagógusképzésre jelentkezők és felvettek számának alakulása 6 napja
- Mindenkinek van játékos énje? - csapatépítős archetípusok 1 hete
- Többlet béremelést kaphatnak a pedagógusok a legleszakadottabb térségekben 1 hete
- Munkaerő-megtartás - a középvezetők kihívásai 1 hete
- Pedagógusok Szakszervezete: nagy a különbség a magyar és a román pedagógusok sztrájklehetőségei között 1 hete
- Felmérés: a kormánypárti szavazók többsége is emelné a pedagógusok bérét 2 hete
- A PSZ kongresszusa továbbra is az oktatás átfogó reformját követeli 2 hete
- Tanítanék Mozgalom: a státusztörvényt teljes egészében el kell utasítani 2 hete
- Megnyílt a jogorvoslati lehetőség a polgári engedetlenség miatt kirúgott tanárok előtt 2 hete
- Maruzsa Zoltán szerint még a tavaszi ülésszakon dönthetnek a pedagógus-életpályamodellről 2 hete