Válságmenedzselésre alkalmaznak csak külső szakértőt a cégek
Bár a legtöbb tanácsadással foglalkozó cég fő tevékenységként jelöli meg az üzletviteli tanácsadást, ritkán fordul elő, hogy a megrendelő igényt tartana a külső szakértők által végzett teljes körű szervezeti átvilágításra vagy szervezet-fejlesztési szakértő bevonására az üzleti stratégia kidolgozásához.
A fentiekből következik, hogy azoknak, akik a szervezetfejlesztésre specializálódnak, tudomásul kell venni, hogy szolgáltatásaikat nem feltétlenül a sikeres, dinamikusan fejlődő, tőkeerős vállalkozások kívánják igénybe venni elsősorban. A klasszikus fejlesztési feladatokra - pl. oktatások, képzések, tréningek szervezése, új munkatársak toborzása, kiválasztása, karriermenedzsment, termékkör és szolgáltatási tevékenység bővítése, új üzletágak létrehozása, új kirendeltségek megnyitása rendszerint a szervezet iránt elkötelezett, belső munkatársakat választanak ki a cég vezetői, vagy pedig a vállalattal már hosszabb ideje együttműködő, saját munkatársaikkal létrehozott, az anyavállalattal függő kapcsolatban álló kft.-k, bt.-k, kht.-k kapnak megbízást. Jóval ritkábban fordul elő, hogy egy vállalat nem a túlélése, hanem a fejlődése érdekében veszi igénybe egy független, külső tanácsadó cég szervezetfejlesztési szolgáltatásait. Erre többnyire akkor kerül sor, ha a menedzsment felismeri a kívülről érkező információk jelentőségét, amelyek a vállalkozás sikerességét jelentősen befolyásolják.
A cégvezetőknek meg kell érteni, hogy ilyen információk birtokában elsősorban azok lehetnek, akik képesek a vállalat piaci helyzetének és lehetőségeinek elfogulatlan értékelésére és összehasonlítására más piaci szereplők adottságaival, tevékenységével és szándékaival, továbbá rendelkeznek a szükséges szakértelemmel a kívánt pozíció eléréséhez optimálisan igazodó, a szervezet belső struktúráját, szervezeti kultúráját is érintő változások vezénylésére.
Egy klasszikus tanácsadó cég nem kerülhet alárendelt pozícióba a megbízójával szemben. A szervezetfejlesztési szakértő nem válik alkalmazottá, akkor sem, ha néhány hónapig vagy akár több évig a szolgáltatásait igénybe vevő vállalkozásnál tevékenykedik. Általában olyan pozícióban hajtja végre a feladatait, amelyet kizárólag az ő szolgálatainak igénybevételére létesítenek a vállalatnál. Kapcsolatban áll a szervezet menedzsmentjével, jogosult a vállalat erőforrásainak használatára, azonban szakmai feladatait kizárólag a megbízó és a saját szervezete közötti együttműködési megállapodás rögzíti, nincs alárendelve a tanácsadást igénybe vevő szervezet felső vezetésének. A vállalkozás alkalmazottaival csak a szükséges és elégséges mértékben tart kapcsolatot, és semmiképpen sem keveredhet konfliktusokba. El kell hárítania minden egyéb munkafeladatot, amellyel a vállalkozás középvezetői kívánják megbízni. Gyakran előfordul ugyanis, hogy a szervezetfejlesztési szakértő a vállalkozás valamelyik alárendelt szervezeti egységénél végzi a tevékenységét kifejezetten abból a célból, hogy helyszíni tapasztalatokat szerezzen, miközben az adott terület vezetőjének nincs rálátása a szakértő konkrét feladatára. Ez konfliktushelyzetet teremt, amit a szakértőnek tudni kell kezelni, illetve feloldani.
A szervezetfejlesztési szakértő számos területen nyújthat szolgáltatást a megrendelő számára. Klasszikus feladatnak számít a vállalkozás üzleti stratégiájának felülvizsgálata és átdolgozása, illetve az ehhez kapcsolódó részstratégiák kidolgozása. Legjellemzőbbek az informatikai fejlesztések, a költség-haszon elemzéseket magában foglaló pénzügyi stratégiák, az adó-optimalizálási tervek elkészítése vagy a létszám-optimalizálási tervek kidolgozása. De szerepelhet a feladatok között a cafeteria-rendszer kialakítása vagy a szervezet belső képzési, előmeneteli rendszerének megtervezése, a vállalati tréningek szervezése és megtartása, továbbá a teljesítménykövetelmények meghatározása és az ehhez kapcsolódó értékelési rendszer bevezetése is. Szintén a klasszikus szervezetfejlesztési feladatok közé sorolom a napjainkban divatossá váló coaching-ot, amelynek annyi definíciója létezik, ahányan alkalmazzák, valójában azt a személyre, illetve szervezetre szabott tanácsadói tevékenység-együttest jelöli, amelynek eredményeként a vállalkozás több és elégedettebb ügyféllel, nagyobb bevétellel, jobb csapatmunkával, hatékonyabb belső kommunikációval és elkötelezettebb alkalmazottakkal számolhat.
A kevésbé klasszikus feladat, amire a szervezetfejlesztési szakértők szolgáltatásait rendszerint igénybe veszik, az új termékek vagy szolgáltatások kifejlesztését és piaci bevezetését előkészítő projektek koordinálása. Ebbe beletartozhat a vállalat előtt nyitva álló, de még kihasználatlan piaci lehetőségek felkutatása, a megcélzott pozíció eléréséhez szükséges stratégia kidolgozása éppúgy, mint a konkurencia feltérképezése és kiszorítása, a "kulcsemberek" direkt módszerekkel történő megkeresése és átcsábítása, külpiacon a termék forgalomba hozatalához szükséges adminisztratív tevékenység lebonyolítása, továbbá mindazok a legalitás határát súroló tevékenységek, amelyek akár az üzleti hírszerzés kategóriájába is sorolhatók.
Kevés kis- és középvállalkozás jut el a fejlődésének abba a szakaszába, hogy önálló kutatás-fejlesztési részleget létesítsen, noha a külső forrásokhoz, például uniós pályázati támogatásokhoz akkor juthat hozzá, ha hangsúlyt helyez az innovációra. Gyakran a szervezetfejlesztési szakértőre hárul a feladat, hogy feltérképezze a vállalat innovációs potenciálját, felfedezze a kreatív alkalmazottakat, akiknek tudástőkéje a vállalkozás legértékesebb vagyonát képezi. A kreatív munkatársak bevonásával a szervezetfejlesztési szakértő vállalkozhat a pályázatok kidolgozására, lobbyzhat a szervezet érdekében a pályázatot elbíráló és döntést hozó szervezeteknél, sikeres pályázat esetén pedig részt vehet az új feladatok megvalósításának koordinálásában.
Gyakran felmerül a kérdés, hogy meddig terjed a szakértő felelőssége. A válasz nem egyszerű, hiszen a szervezetfejlesztési feladatokat többnyire egyedi megbízási szerződések alapján végzik a szakértők. Egy jól körülhatárolható projekt esetén a szerződésben célszerű rögzíteni a sikeres teljesítés kritériumait, valamint a megvalósítás határidejét, a szakértő rendelkezésére bocsátott vállalati erőforrások összetételét, a felhasználható költségkeretet és az elszámolható kiadásokat, valamint a szakértő hatáskörének terjedelmét. Amennyiben a megbízás például egy stratégiai terv kidolgozására szól, a megvalósítást azonban a megrendelő már a szakértő közreműködése nélkül kívánja végrehajtani, a szakértő nem okolható a stratégia alkalmazásának esetleges sikertelenségéért. Amennyiben a szakértő az általa kidolgozott projekt végrehajtásában is szerepet vállal, felelőssége a végrehajtott feladatok arányában növekszik.
Jellemző módon a szervezetfejlesztési szakértő a megszerzett új források arányában részesül a vállalat bevételeiből mindaddig, amíg a vállalkozásnak az új termék vagy szolgáltatás piaci jelenlétéből nyeresége származik. A gyakorlatban előfordul, hogy egy jól sikerült fejlesztési projekt végrehajtása után a külső specialistának beosztást kínál a vállalat, ami egy független, önállóan dolgozó szakértő számára elfogadható lehet, viszont azok számára, akik valamilyen szervezet vagy hálózat munkatársaként hajtották végre a feladatot, inkább fékezné a szakmai fejlődését. Valójában a szakértő személyiségén múlik, hogy a folyamatos kihívásokkal járó új megbízást vagy a stabil vállalati hátteret választja, és a továbbiakban kizárólag egyetlen szervezet érdekében tevékenykedik. Mindkét választás nagy kihívást jelent, hiszen a szervezetfejlesztési szakértő tevékenységére fokozatosan jellemző a magyar piacgazdaság vezérelve: "A siker a mienk, a kudarc a tied!"
Visegrádi Ildikó, HR Portal
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
A mentális egészség október 10-i világnapja emlékeztet minket arra, hogy a munkahely nemcsak a teljesítmény terepe, hanem hús-vér emberek mindennapi... Teljes cikk
„Az agyunk a biztos rosszat is jobban viseli, mint a bizonytalanságot. A folyamatos változás ezért okoz nagyon erős szorongást, döntési fáradtságot... Teljes cikk
Az elmúlt években a HR-munkatársak munkája az amerikai munkaerőpiacon példátlan kihívásokkal szembesült: folyamatos leépítések, szigorúbb... Teljes cikk
- Coach képzések: ezek az akkreditált üzleti coach képzők 6 hónapja
- Itt vannak a legnagyobb vezetési tanácsadó cégek 8 hónapja
- Ezek a legjobb céges coaching gyakorlatok 9 hónapja
- Z generáció a tanácsadó cégeknél: Hogyan tanulhatnak és milyen kihívásokkal küzdhetnek? 10 hónapja
- Ezért fordulnak egyre többen vezetési tanácsadókhoz 13 hónapja
- IdomSoft: piaci mintára építi a szervezeti kultúráját az állam legnagyobb fejlesztőcége 13 hónapja
- Mit tehetnek a cégek a munkahelyi jóllétért? 13 hónapja
- Hogyan érvényesíthető a coaching szemléletű vezetés multinacionális környezetben? 1 éve
- Ez dönt igazán sikerről és kudarcról: terítéken a vezetői kultúra 1 éve
- 5 lépés a magasan teljesítő vállalati kultúra felé 1 éve
- Mesterséges intelligencia a coachingban? Működhet egyáltalán? 1 éve

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?