Veszélyes a módszertan kereteibe korlátozni a coachingot
A coaching folyamat lényege a megértés, hogy felismerjük és értelmezzük a problémákat úgy, hogy szembenézünk kialakulásuk folyamatával, megjelenésük hátterével, mélyebben elemezzük az elakadások okait. Ehhez ugyan megtanulhatunk egy probléma-feltárási, vagy elemzési módszert, de ezzel nem tudunk valódi megértést és döntést elősegíteni.
A coachingban mindig azt tudatosítjuk, hogy az elakadások és a problémák a változás szükségszerű velejárói, sőt kiindulási pontjai. Csak abból tudunk előrelépni és építkezni, ami a miénk, vagyis amit megértettünk, elfogadtunk és részünk lett. Egy szakmai elakadás, vagy probléma pedig akkor lesz építőeleme az életünknek, ha szembenézünk vele és megértjük kialakulásának a jelentőségét, értelmét. A szembenézés és kimondás hiányában csak felszíni túllépés lehetséges vagy az eset elfelejtése, betemetése.
Ugyanígy az elakadások és problémák elfogadása, kimondása és megértése nélkül sincs fejlődés.
az első szint: a szembenézés és kimondás, (a vállalom a helyzetet)
a második: a kialakulás folyamatának a megértése, a belátás (közöm van hozzá...)
a harmadik: elköteleződés a változás iránt, döntés létrehozása, az első lépés...
Amikor a coachingban arról beszélünk, hogy fontos a megértés, akkor nem pusztán arra gondolunk, hogy felismerjük és értelmezzük a problémákat, hanem alapvetően arra, hogy szembenézünk a problémák kialakulásának a folyamatával, megjelenésüknek a hátterével, mélyebben elemezzük az elakadások okait.
Hogyan lehetséges ez?
Talán úgy, hogy megtanulunk egy probléma-feltárási, vagy elemzési metódust, amelyet megfelelő feltételek mellett alkalmazunk... talán! Azt hiszem ez a legtöbb coaching iskola egyik legalapvetőbb gyengesége is. Pusztán tanult módszertani elvekkel, illetve eszközökkel nem lehet valódi megértést és döntést elősegíteni, pusztán ki lehet pipálni a "hibák feltárásának" fontos lehetőségét. Ezért van olyan sok "módszerspecifikus hivő", aki egyik vagy másik módszerre, iskolára, eljárásra esküszik. (Gestalt, pszichodráma, tranzakcióanalízis...) Tulajdonképpen még az integratív modellekkel is az a probléma, hogy bár szélesebb perspektívában, de mégis beleragadnak "egyfajta" módszertanba.
Milyen veszélyei lehetnek a módszertan tiszta (zárt) keretei közé bekorlátozott coachingnak?
A fő probléma az, hogy a módszerek és iskolák csupán a megértés előkészítő eszközei, nem a változási folyamatok gyújtópontjai. Minden tanult beavatkozás tradicionális elven működik, minden eltervezett és begyakorolt metódus korlátozott hatású. Szükség van rájuk, hiszen a metodológia a megértés rendezőelve, viszont nem az élmény alapú megértés és változtatás motorja. Milyen könnyű beleesni ebbe a csapdába...
Rogers például sohasem fektetett le zárt módszertani elveket, ahogyan Jung sem, mégis kialakult nyomukban egy módszer-specifikus megközelítés, amely leegyszerűsítette és "elsajátíthatóvá" tette a szemléletet. Ők pusztán értelmezési keretet és szemléletet alkottak, viszont a "piac" és a hierarchizált szakmai szervezetek belegyömöszölték a zseniális gondolkodási hátteret egy kidolgozott, számon kérhető és kontrollálható rendszerbe. Így aki kijár néhány iskolát, könnyen lehet, hogy papírja lesz Jungból, vagy éppen Rogersből, bár szemléletének és munkájának vajmi kevés köze van a mesterekhez, sőt, épp a tanult módszertan fosztja majd meg őket attól, hogy mestereik nyomdokába lépjenek.
Tulajdonképpen azzal, hogy bizonyos iskolák tanítható módszertanná alakították át gondolkodási rendszerüket, megfosztották őket az erejüktől. Ugyanígy működik ez a coachingban is. Vannak metódusok, megközelítések és iskolák, amelyek elsajátítása nagyon fontos, de az eredmény végső soron a coach személyiségén, kezdeményező készségén, kreatív önállóságán múlik.
Sárvári György Ph.D. ügyvezető igazgató
Neosys Szervezetfejlesztő és Tanácsadó Kft.
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
Egyre több vállalatnál van igény coaching-típusú vezetésre, coach kompetenciákra. Épülnek ki a belső coach pool-ok, emellett sok cég keres külső... Teljes cikk
A sikeres toborzás kulcstényezője egy felkészült szakterületi vezető, a szaknyelvben hiring manager. Hogyan lehet képezni őket? Mi ebben a HR és a... Teljes cikk
Hátukon viszik a céget, hozzák a bevételt, gyorsan képesek reagálni a változásokra. Ők a kulcsemberek. Nehéz őket elcsábítani az álláspiacon és... Teljes cikk
- Hogyan érvényesíthető a coaching szemléletű vezetés multinacionális környezetben? 9 hónapja
- Ismét indul az ösztöndíjas Net-Coach képzés 11 hónapja
- Mesterséges intelligencia a coachingban? Működhet egyáltalán? 12 hónapja
- Karriertanácsokat ad és felkészíti az állásinterjúkra az egyetemistákat a mesterséges intelligencia 12 hónapja
- Mi az az imposztor szindróma és hogyan hat a munkahelyre? 13 hónapja
- Hogyan kezeljünk egy fiatal beosztottat, aki rombolja a vezetői tekintélyünket? 1 éve
- A konfliktuskerülés megöli a mikroinnovációt és ezzel csökkenti a termelékenységet 1 éve
- Coaching szakértő - Ábri Judit, MA, MCC, ACTC 1 éve
- Mindenki coach, aki coachol? - avagy a life coaching sötét oldala 1 éve
- Net-Coach ösztöndíjas felnőttképzést indít tavasztól az NMHH 1 éve
- Így lehet sikeres a karrierváltás 40-en túl 2 éve