Megjelent: 2 éve

6 ezer új állás multi szolgáltatóközpontokban

Közel 100 cég, 40 ezer munkavállaló, bruttó 400 ezer forintos átlagbér, 6 ezer új munkahely az utóbbi két évben. Néhány számadat a dinamikusan növekvő magyarországi shared service center szektorból. Jó nyelvtudással kapkodnak a cégek a frissdiplomások iránt, a munkák jellege pedig sokkal összetettebb a call centeres ügyfélszolgálatoknál. Egy kis betekintés ebbe a világba. A Next Generation Shared Services Day című budapesti rendezvényen jártunk.

Közel 100 cég, 40 ezer munkavállaló, bruttó 400 ezer forintos átlagbér, 6 ezer új munkahely az utóbbi két évben. Néhány számadat a dinamikusan növekvő magyarországi shared service center szektorból. Jó nyelvtudással kapkodnak a cégek a frissdiplomások iránt, a munkák jellege pedig sokkal összetettebb a call centeres ügyfélszolgálatoknál. Egy kis betekintés ebbe a világba. A Next Generation Shared Services Day című budapesti rendezvényen jártunk.

Ami mindenesetre bizonyos: a munkalehetőségeket kínáló vállalatok köre folyamatosan újabb és újabb ssc-kkel bővül. Akárcsak a szektorban dolgozók száma. Jelenleg közel 40 ezer munkavállaló dolgozik a Magyarországon található, közel 100 üzleti szolgáltató központ valamelyikében. És ez a szám folyamatosan növekszik. (A felsorolásba azok a cégek is beszámítanak, akiknek ugyan nem főprofilja, hogy üzleti szolgáltató központként működjön, de van ilyen részlege, tevékenysége…)  

5900 állást hoztak az ssc-k Magyarországra

”Csak a legutóbbi két évben közel 6 ezer (egészen pontosan 5900) új munkahelyet teremtett a szektor Magyarországon, miközben - ugyancsak a témával összefüggésben - 20 feletti sikeres projektet teljesítettünk” - mondta el Kiss Tünde, a HIPA (Hungarian Investment Promotion Agency = Nemzeti Befektetési Ügynökség) igazgatója. Beszámolójából az is kiderült: tavaly csatlakozott új belépőként a hazai üzleti szolgáltató központok palettájához például a Pactera, az Eaton, a Systemax, az UNHCR és a Mylan. Emellett az sem elhanyagolható szempont, hogy az ssc-k a fővároson túli régiókban is fellendítik a munkavállalást, a karrierépítési esélyeket. Az IT Services Hungary Kft. 4300 fős csapata országszerte több - például a vállalat budapesti központja mellett szegedi, debreceni és pécsi - szolgáltató központjaiban is végzi a mindennapi munkát. Az IBM 3 ezer főnyi ssc-se pedig a főváros mellett a cég székesfehérvári irodájában is helyet kap.

Jó fizetés és fejlődési lehetőség

És bár a még mindig jellemző tévhiteknek köszönhetően az üzleti szolgáltató központok munkatársait sokan legfeljebb nyelvet beszélő call-centereseknek tartják, ez a nézőpont némileg módosult. Ezt már Balázsik Péter, az SSC Heroes Hungary alapítója jegyzi meg, azt is hozzátéve: ez azért is lenne képtelenség, mert szimplán ügyfélszolgálatos feladatok elvégzéséért még magabiztos nyelvtudás esetén se fizetnék ki a nagyvállalatok a hazai álláspiacon kifejezetten kiemelkedőnek számító béreket.

A másik fő érv pedig, ami miatt igenis megéri a pályakezdő/pár év munkatapasztalattal rendelkező fiatalnak az ssc-k világában lehorgonyozni, az épp az, hogy nem is kell majd hosszasan lehorgonyoznia. Az üzleti szolgáltató központok ugyanis lehetővé teszik, hogy az ambiciózusabb munkavállalók ne ragadjanak bele egy-egy megszokott pozícióba, hanem lépkedjenek előre a ranglétrán. ”Az ssc-k átlag bruttó havi bére jelenleg 390 ezer forint körül alakul. És itt egy-másfél évente folyamatosan van mód az előrelépésre. Ráadásul további előny, hogy kezdő karrier-szinteken lévő emberek a nyelvtudásuk révén olyan nemzetközi projektekbe vonódhatnak be, amelyekhez szokványos körülmények között sokkal több időre, munkatapasztalatra lenne szükségük”- teszi hozzá. További trend az is, hogy egyre specifikusabbak a munkáltatói elvárások: így egyre több IT-s, logisztikai vagy épp HR-es tudással rendelkező ssc-s kollégára lesz szükség a szektorban.

Az ”ssc-k hőseinek” megtalálásakor pedig továbbra is a megfelelő nyelvtudással felvértezett jelöltek felkutatása bizonyul a legnagyobb kihívásnak. Nemrégiben például dánul/spanyolul beszélőket volt olyan nehéz találni, mint tűt a szénakazalban. De legalább ekkora kihívás az angol mellett a többi skandináv (svéd, finn, norvég) nyelv valamelyikét is magas szinten beszélő pályázóra bukkanni. ”Tapasztalataink szerint a megfelelő jelöltek megtalálása legalább 49 nap, de több is lehet” - mondta Balázsik Péter.

100 jelöltből 1-2 alkalmas

És ha ez még nem elég kihívás: az sem mindegy, milyen eszközökkel toborozzuk a javarészt Y, - és Z - generációs jelölteket, hogy a keresés tényleg célt érjen. Mert 100 fő közül általában csak 1-2 alkalmas jelölt marad talpon a folyamat végére.  ”Ha egy álláshirdetést 100 pályázó tekint meg, abból nem egész egyharmaduk jut el addig, hogy jelentkezzen is rá. A teszteket aztán 17-18 százalékuk tölti ki. Majd kb. 10-11% - ot hívnak be az állásinterjúra, hogy aztán végül az 1-2% - nyi, valóban legjobb nyerje el az állást”- tette hozzá Kelliar Zsolt, a GWS HUB ügyvezető igazgatója.

Felértékelődik a munkaadói márkaépítés

Mindenesetre be lehet vetni pár trükköt a legjobbak bevonzására. Nagyon felértékelődött például a munkáltatói márkaépítés, vagy a kreatív videók szerepe a toborzásban. ”Tudomásul kell venni, hogy a legkeresettebb ssc-sek ma már munkahelyet is úgy választanak, mint ahogy bevásárlóközpontot vagy kedvenc hipermarketet. Ha ismerik, tetszik nekik, szeretik és bizalmuk van felé, akkor élnek az együttműködés lehetőségével, a cég ajánlatával  - ha pedig nem, akkor nem”- állítja Kelliar. A kreatív - vagy egyáltalán bármilyen videót – magába foglaló álláshirdetésre viszont legalább 12%-kal többen kapják fel a fejüket. És az átlagosnál legalább 34% - kal többen is jelentkeznek rá.

Kezelni kell a különböző generációkat

Számos kihívást rejthet magában a multinacionális környezetben a különféle generációhoz tartozók közös munkavégzése is. Míg a karrierjüket annak idején stabil, kiszámítható életpályákkal tervező, a munkáltatók iránti lojalitást mindenek elé helyező X-generációsok sokszor élhetnek át szemléletmódbeli különbségeket a pályájukat tudatosabban tervező, a digitális megoldásokat életvitel-szerűen fogyasztó Y-generációsokkal. Ráadásul az Y-okat követő Z-k még az elődeikhez képest is sokkal mélyebbre merülhetnek a digitális világban.

"A legjobb módszer a generációk eredményes közös munkájához, ha tudatosan nem emeljük egyik generációt se a másik elé a reflektorfénybe. Rengeteget segít, ha tréningeken, játékos formában ismertetjük meg velük a többiek jellegzetességeit" - mondta el Nagy Andrea, a Parrish & Crawler International tanácsadócég alapítója.

  • 2020.09.24Adókonferencia Jöjjön el a SALDO Adókonferenciájára és ismerje meg az új TB törvény szabályait, valamint a külföldi partnereivel kötött szerződések ÁFA előírásait! Szerezzen biztos tudást, kreditpontokat, tájékozódjon szakértőinktől. Országosan 7 helyszínen várjuk. Részletek Jegyek
  • 2020.10.06Vigyázz, jönnek az ellenőrök! Az ellenőrzésektől mindenki tart. Sok esetben azonban nem könnyű magunkat kiismerni a jogszabályok és az ellenőrzési folyamatok útvesztőjében. Ebben az eligazodásban szeretnénk segíteni olyan szakértőkkel, akik az ellenőrzések napi gyakorlatára látnak rá. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Diákmunka tanulás mellett Dániában

Mrsán Zoltán egy évvel ezelőtt költözött ki Dániába. Multimédia szakon tanul Kolpingban és részmunkaidőben dolgozik. Hogyan jutott ki? Mennyi... Teljes cikk

Álláslehetőségek Dániában

Dánia május elsejétől megnyitja álláspiacát a 2004-ben csatlakozott uniós tagországok - köztük Magyarország - munkavállalói előtt. Ez azt... Teljes cikk

Munkajogi kisokos (új) dolgozóknak

Pályakezdők körében nagyobb, ám még több éves munkatapasztalattal rendelkező körében is megfigyelhető bizonytalanság, mit tehet meg a főnök a... Teljes cikk